Jump to content

Wat gebeurt er met de privé gegevens?


Barny

Recommended Posts

Even een appeltje opgooien over dingen wat mij steeds meer verontrust in het huidige geocachwereldje

Een tijd geleden heeft Groundspeak besloten dat er bij aarde cache’s niet meer verplicht kan worden om een herkenbare foto te eisen, onder het mom van privacy, voor mij een beetje overdreven maar er was maar heel weinig protest voor die maatregel dus algemeen geaccepteerd

 

Maar nu zie ik steeds meer event organisatie’s het verplichtstellen van allerhande privé gegevens te geven om “recht” te hebben om een event te mogen.

Familie namen worden gekoppeld aan geocache Nick’s, die twee worden dan weer gekoppeld aan adressen en bankrekeningnummers, telefoonnummers gaan in rap tempo over en weer zo vergaat een eventorganisatie een complete database met complete privé gegevens van geocachers.

 

Nu mijn zorg, hoe zorgvuldig is de veiligheid opgebouwd van die gegevens, wat voor een garantie hebben wij als event bezoeker dat die gegevens niet ergens op internet verblijve?, op welke laptop’s van de verschillende event organisatie’s staan die gegevens? Worden die gegevens meteen na het event permanent gewist of blijft blijven ze rondzwerven zonder dat er enige veiligheden en verantwoordelijkheden is ingebouwd?

Daar ik zelf al ervaring heb dat mijn opgegeven gegevens die ik aan een Nederlands landschap in vertrouwen had doorgegeven enkele dagen later op het geocacheforum zag verschijnen van de medeorganisator.

 

En wat mij ook verbaast is dat de toegangsprijzen soms gewoon lukraak worden gekozen, Groundspeak staat toe dat er een bescheiden bijdrage kan worden gevraagd voor de kosten van een event, zaalhuur en dergelijke maar bij geen een event word duidelijk gemaakt waar de kosten nu werkelijk uit bestaan.

Als een event organisatie nu zuiver van geest is maakt men toch gewoon bekent wat hun kosten zijn voor dat event zodat ander eventorganisatie’s daar van kunnen leren en een goeie onderhandeling positie heeft met ander lokalenverhuurders, een win/win situatie waarbij ook de bezoekende geocacher begripvolle is met het betalen van de gevraagde som.

 

Ik zet dit op deze forum en ook op de Belgische forum om een discussie op te starten, misschien ben ik wel de enigste die spoken zie, misschien ben ik wel de enigste die het vertrouwen in de goedheid van de mens gezond wantrouw

Maar mocht er voldoende animo voor zijn is het dan misschien handig om Groundspeak te vragen de event organisaties te verbieden om allerhande persoonsgegevens te eisen voor een geocache event het verbieden om de verplichting om ook op een andere site zich in te schrijven voor een geocache event, dat allemaal om de privacy te waarborgen van de mensen

 

Nog even tot slot, ga nu niet zeggen dat je dan meer niet naar zo een event moet gaan, dat is een dooddoener daar gaat het nu niet over, het gaat ook niet over de hoogte van het inschrijfgeld, het gaat over de verplichtingen die de event organisatie stelt, en het wijgeren van het open willen zijn van de financiële situatie van zo een event en het bewaken van onze prive gegevens

 

Barny

Link to comment

Volgens mij is een ieder die privacy gevoelige informatie verwerkt of opslaat verplicht zich te houden aan wet op bescherming persoonlijke gegevens.

Dus ook een CO die denkt deze gegevens nodig te hebben voor het organiseren van Everts'.

Men mag in Nederland moet zomaar gegevens van andere opslaan.

 

Hier staat een hele handleiding hoe we met gegevens van andere moeten omgaan : Handleiding persoonsgegevens

 

Dus deze discussie is zeker de moeite waard.

Misschien is er een geocachende advocaat die hier meer info over kan verschaffen.

Link to comment

Hallo all,

 

Daarom ben ik altijd voorstander van een event zonder puntje.

Waar de prijzen lowbudjet zijn of zelf supporting.

Kijk maar eens naar de geoeatevents of de ouwe stompen events.

Daar zorgt een ieder voor zichzelf en is er daar ook nooit gezeik!!

 

Groetjes,

Keske27.

Link to comment

Volgens mij is een ieder die privacy gevoelige informatie verwerkt of opslaat verplicht zich te houden aan wet op bescherming persoonlijke gegevens.

Dus ook een CO die denkt deze gegevens nodig te hebben voor het organiseren van Everts'.

Men mag in Nederland moet zomaar gegevens van andere opslaan.

 

Hier staat een hele handleiding hoe we met gegevens van andere moeten omgaan : Handleiding persoonsgegevens

 

Dus deze discussie is zeker de moeite waard.

Misschien is er een geocachende advocaat die hier meer info over kan verschaffen.

 

Goed leesbare link, zullen de reviewers ook wat mee kunnen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...