Jump to content

Wanneer een cache leggen?


Recommended Posts

heuj,

 

noob vraag hiero, ben deze week begonnen met cachen en heb er dus ook nog niet veel op mijn naam staan maar goed.

vind het fantastisch om te doen en ben er gelijk verslingerd aan geraakt.

 

Mijn vraag is of er misschien een ongeschreven regel is wanneer het nou "normaal" is om zelf eentje aan te maken.

Heb mij al redelijk ingelezen over hoe en wat en krijg steeds meer de kriebels om zelf er mee aan de slag te gaan.

 

misschien een rare vraag :-)

Link to comment

daarmee bewezen dat jij een gehele normale persoon ben:)

die drang hebben de meeste "beginnende" geocachers

ik zou zeggen als je een cache zou willen leggen gewoon doen het mag dus het kan.

ik zou zeker zeggen gewoon doen als jij zo een vrezelijk verwrongen geest heb en een cache maakt die iedereen versteld doen staan, al was het de prachtig mooi creatie van de cache of juist de schiterende onbekende plek waar die cache is geplaatst, maar wil jij nu weer de zoveelste micro onder een steen platsen of een Tb gevangenis in je thuin (het is zo leuk om ander mensen te zien zoeken,kijkgeld (onbetaalbaar) of een andere saaie cache, zou ik zeggen doe het niet zoek dan eerst zoveel mogenlijk cache's uit alle cattorogieen voordat je weet wat mensen en jij leuk vinden, de grijze geosaaiheid tegen gaan en het spelletje weer een beetje anders dan alleen voor de "statestiekencachen" maken

 

Barny

Link to comment

Er zijn geen (ongeschreven) regels wanneer je voor het eerst je eigen cache kunt maken. De motivatie hiervoor is bij iedereen anders.

Wij hebben als richtlijn voor onszelf om na ongeveer 250 gevonden caches steeds een eigen cache te maken. Het type cache hangt voor ons dan af wat er allemaal al is in de buurt. Als er bijvoorbeeld veel moeilijke mysteries liggen is het leuker om eens een multi neer te leggen. Zijn er veel natuurwandelingen, dan is een leuke stads/dorpswandeling een mooie aanvulling.

 

Er zijn verder zoveel mogelijkheden wat betreft behuizing, route, pagina layout, doelgroepen, moeilijkheidsgraad etc. dat het belangrijkste is, voordat je je eerste cache plaatst, zoveel mogelijk te leren van andere caches. Doe vooral veel verschillende type caches en kijk dan eens naar die caches met de meeste favorites, zodat je weet wat er allemaal mogelijk is en wat gewaardeerd wordt door andere cachers.

 

Barny zijn warrige reactie komt voort uit zijn frustratie dat er veel "rommel" tegenwoordig online komt, het zoveelste filmkokertje op een oninteressante plaats. Natuurlijk is dat onzin, er zijn net zoveel soorten caches als dat er cachers zijn, het is maar net waar je aandacht voor hebt. Maar die caches die het meest gewaardeerd worden, zijn de caches die echt iets aanvullen op wat er al is. Puntjesjagers zijn tevreden met dat kokertje, een cache waar het log beperkt kan blijven met TFTC. Maar de vraag is of jij als legger dat het leukste vindt. Misschien vindt je het wel leuker om wat langere logs te krijgen, mooie foto's en de mogelijkheid te bieden om trackables te kunnen laten reizen. Probeer datgene wat jij het leukste vond aan de caches die je zelf hebt gevonden eens te verwerken in jouw cache(s).

 

Neem de tijd (gebruik je enthousiasme juist om aandacht te hebben voor details ipv snel iets te plaatsen) en zorg dat jouw eerste cache een speciale wordt. Niet alleen speciaal voor anderen maar vooral ook voor jezelf, zodat hij over 5 jaar nog steeds de moeite waard is om aanwezig te zijn en jij nog steeds met tevredenheid (en heeel veel cache ervaring rijker) kunt terugkijken op wat jij hebt bijgedragen aan de geocache gemeenschap!

 

Veel succes en vooral veel plezier bij het cachen!

Link to comment

dank je wel om mijn bericht als "onzin" te qwaliciveren..........

het kan heel goed zijn dat jij dat "onzin" vind maar zeg dan (ik vind dat Barny onzin schrijft omdat:,of zo iets)

maar als je kijkt wat er tegenwoordig online komt weet je dat het geen "onzin" is

 

Barny

Edited by Barny
Link to comment

allebei bedankt voor jullie reacties,

 

kan zeker begrijpen wat barny bedoelt, vind de voortuincaches ook niets aan (heb ze dan ook bewust overgeslagen ik heb er dan ook nog maar tien, maar goed :P).

 

zo heb ik er vandaag een paar gedaan waar bijna geen mens komt en op locaties op nog geen 10 km van mijn huis, maar waar ik nog nooit ben geweest. die vind ik de moeite waard. Ik hoef niet zonodig 20+ caches te doen op een dag als ik maar een paar mooie kan vinden ben ik te vreden.

 

en die paar die hier in echt in de buurt liggen die zijn meestal van die oppikkertjes dat je bij wijze van je auto op 10 meter er naast parkeert. Ik hou wel van een lekkere wandeling anders is het alleen maar van cache naar cache rijden.

 

misschien toch maar eens beginnen met multi's :P.

 

maar ik dwaal af :). ik zou van een cache wel een beetje een uitdaging maken waar je ook nog wel een stukl voor moet lopen en ik denk dat ik al een mooie locatie heb, maar wacht eerst nog wel ff af. Heb vandaag mijn eerste coin die ik besteld heb binnen gekregen. Maar eens zien of dat wat word.

Link to comment

Op de Engelstalige site raden ze aan om eerst ongeveer 20 caches te vinden van verschillende groottes op verschillende terreinen, zodat je een idee krijgt van de mogelijkheden. Maat dat is zeker geen harde eis.

Waar je vooral op moet letten als je een cache legt is dat de wandeling of de eindlocatie de moeite waard is zodat niet alleen puntenjagers je cache op komen zoeken. Verder is een goede cache pagina met precieze coordinaten -- check op verschillende dagen vanuit verschillende richtingen -- en een goede omschrijving cruciaal om cachers aan te trekken.

 

Succes!

Link to comment

Op de Engelstalige site raden ze aan om eerst ongeveer 20 caches te vinden van verschillende groottes op verschillende terreinen, zodat je een idee krijgt van de mogelijkheden. Maat dat is zeker geen harde eis.

Waar je vooral op moet letten als je een cache legt is dat de wandeling of de eindlocatie de moeite waard is zodat niet alleen puntenjagers je cache op komen zoeken. Verder is een goede cache pagina met precieze coordinaten -- check op verschillende dagen vanuit verschillende richtingen -- en een goede omschrijving cruciaal om cachers aan te trekken.

 

Succes!

 

dank je wel, ben inmiddels alweer wat verder, en ben voorzichtig bezig met wat voorbereidingen, heb een hele mooie plek gevonden, eerst ga ik toestemming vragen en uiteraard aan denken om hem zo origineel mogelijk te maken.

Link to comment

Kun je ons updaten, Afraidtech? Hebben je voorbereidingen tot een cache geleid?

 

Ja zeker heb er inmiddels twee geplaats, 1 regular en een micro die is vorige week online is gekomen en de regular vorige maand.

 

En ik ben in de voorbereiding voor een nieuwe maar met het plaatsen wacht ik nog even. Maar dan ligt die alvast klaar :-).

Link to comment

@ stijnhommes je kan op de naam van de poster klikkenen dan kom je meteen op zijn profiel waar je ook kan zien wat er zoal gevonden en geplaaste is door die persoon ;)

 

@ Afraidtech, jammer van die micro, kon dat niet anders? en waarom heb je de hint van die micro niet op de plek waar de hintthuishoord neergezet?

een heleboel mensen lezen de pagina niet (is ook bijna ondoenelijk als men zoveelmogenlijk "puntjes" op 1 dag wil doen)en gaat lopen graven bij de wortels van de boom met alle natuurschade van dien

ook bij je andere cache zou ik oppassen met het woord "begraven" in andere landen (en binnenkort dus ook in Nederland) is dat voor de revieuwers genoeg reden om de cache onaangekondigt offline te gooien

 

Barny

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...