Jump to content

Opruimen van caches na de nieuwe regeling


jefmen

Recommended Posts

Door dat de reviewers een nieuwe regeling hebben getroffen dat caches die meer dan 3 maanden een zwitsers kruis hebben. Op een gegeven moment het archief ingaan maar de cache blijft liggen omdat vaak co's niet meer actief zijn. hier ook een linkje naar de topic waar greensprouts uitleg geeft over de regeling

 

Wie ruimt dan die caches op? Is het dan geen idee om als geocachend nederland samen de caches te verwijderen en alles op te ruimen wat bij de cache hoort en zo de natuur weer netjes achter te laten voor andere mensen. Wie denk er mee over dit onderwerp?

 

Er zal op alle bekende geocaching forums zal ik een topic plaatsen met de zelfde inhoud en ook de linkjes naar de verschillende forums.

 

Globalcaching.eu

Geocaching.nl

 

Gr, Jefmen

Edited by jefmen
Link to comment

Heel belangrijk en heel goed om hierover na te denken.

Het is eigenlijk de verantwoording van de CO. Die dient zijn/haar gearchiveerde caches ook daadwerkelijk op te ruimen.

Maar als een reviewer de cache archiveert, dan gebeurt dat vaak omdat de CO niet reageert. Die zal de troep waarschijnlijk niet opruimen.

ik ga er van uit dat caches die door de CO zelf zijn gearchiveerd ook door de CO uit het veld zijn gehaald.

 

Maar om nu met ons allen gearchiveerde caches te gaan zoeken? Dat lijkt me ook niet zo'n goed idee.

Op veel plaatsen zijn ook lokale cachegroepen. Misschien is het mogelijk om daar ook een opruimgroep te organiseren?

Zeker als een cache eerder werd gevonden is het opruimen niet zo'n grote klus.

 

Ik ben wel bereid om zoiets binnen Deventer te organiseren.

Link to comment

Ik had het idee om samen met verschillende mensen/groepen samen in nederland. De caches van co's die niet meer reageren weg te halen. Robert van Globalcaching heeft al aan geboden om een stukje van de site in terichten als administratie pagina en wat er nog meer bij komt.

Link to comment

Tja, ik vind die actie van de reviewers compleet overbodig. Ik heb vaker in de listing gezien dat een nitwit uit onwetendheid in een grijs verleden ooit eens een “needs maintenance” log heeft geplaatst waardoor nu na zoveel maanden de poppen aan het dansen zijn geraakt.

 

Er zijn twee opties:

Als de cache het nog prima doet. Dan stel ik stel voor om hem vrolijk te laten liggen.

Mocht je je echt heel erg ergeren aan dat rode kruis, probeer dan de cache eigenaar te pakken te krijgen. Lukt dat ook niet, maak dan zelf exact dezelfde cache aan als degene die zo voortvarend door de reviewers is gearchiveerd. Niet opruimen dus, maar zelf die administratieve actie ondernemen.

 

’t Wordt anders als de cache het niet meer doet. Als hij weg is of zo. Gelukkig hoef je als cachende buitenstaander dan geen actie te ondernemen. Want cache weg & cachebeschrijving gearchiveerd lokt toch nooit een cacher naar de stash area.

 

Maar, hoe het functioneren van een door reviewers gearchiveerde cache dan ook is, ik zie niet in waarom het nodig is om met een stel medecachers op pad te gaan om prima functionerende caches te verwijderen.

 

Zilvervloot.

Link to comment

ik zie niet in waarom het nodig is om met een stel medecachers op pad te gaan om prima functionerende caches te verwijderen.

Natuurlijk kan je het niet eens zijn met de actie van de reviewers.

Maar een gearchiveerde cache kan onmogelijk worden gezien als een 'prima functionerende cache'.

En Jefmen heeft een punt als hij stelt dat er dan 'troep' achterblijft in de natuur.

Er is geen cachepagina meer. Daardoor kan niemand de cache nog zoeken, en heeft ie geen waarde meer als geocache.

Link to comment

Overigens ben ik het wel eens met de reviewers.

Velen mopperen als de reviewers niet binnen 14 dagen reageren als een cache wordt ingediend.

Maar er wordt weer op de reviewers gemopperd als ze actie ondernemen omdat de CO meer dan 3 maanden niet reageert...

Misschien is het 'needs maintenance' ten onrechte geplaatst. Maar het is toch niet te veel gevraagd om daar als CO op te reageren?

 

Maar dat is een andere discussie. En niet relevant voor dit draadje.

De vraag is: 'wat doen we met gearchiveerde caches die nog in het veld liggen'.

Link to comment

Er zijn in het verleden meerdere geocachers geweest die, al dan niet op ludieke wijze, hebben geprobeerd om aandacht te krijgen voor het opruimen van gearchiveerde caches.

Dat de troep na archivering van een cache achterblijft is namelijk helemaal niet nieuw en ik weet dan ook niet of dit fenomeen sinds de 'nieuwe actie' van de reviewers toeneemt.

Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe groot het probleem is van achtergebleven caches.

 

Het animo voor dergelijke opruim acties is eerder helaas nooit groot geweest.

Toch vind ik het wel een goed idee om iets te bedenken om deze caches niet als vuil te laten liggen, zeker uit de natuur.

 

Bedenk wel dat gearchiveerde geocaches mogelijk nog bij andere sites als actief zijn aangemeld (ook al heeft geocaching.com daar geen boodschap aan) en dat je als opruimer ook de eigendommen van een ander verwijderd (ook al zijn het maar kapotte waypoints en/of een smerige kist of doos).

Contact met en toestemming van de cache-eigenaar is m.i. ook hier toch gewenst

Het opruimen van gearchiveerde caches is en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar en het probleem bij de dozen die blijven liggen is meestal dat de cache-eigenaar geen gehoor meer geeft aan oproepjes.

Ook niet wanneer iemand de troep voor hem/haar wil opruimen.

 

Bovenstaande neemt niet weg dat ik de topicstarter veel succes wens bij het vinden van mede cachers en een creatieve aanpak van het opruimen van de achtergebleven caches.

Link to comment

Wat nou als je al 2 keer contact heb opgenomen met een geocacher en hij of zij reageert niet? Dan kan je hem wel weghalen en aangeven aan de CO waar hij op te halen is. Je kan er een jaarlijks event of maandelijks event van maken om zoveel mogelijk caches die gearchiveerd zijn om op te ruimen die er nog liggen.

Link to comment

Wat nou als je al 2 keer contact heb opgenomen met een geocacher en hij of zij reageert niet? Dan kan je hem wel weghalen en aangeven aan de CO waar hij op te halen is. Je kan er een jaarlijks event of maandelijks event van maken om zoveel mogelijk caches die gearchiveerd zijn om op te ruimen die er nog liggen.

 

Ik adviseer je i.i.g. om vooraf bij de reviewers na te gaan of een dergelijk event, met als doel gearchiveerde caches op te ruimen, goedgekeurd zal worden.

Link to comment

Ik wil de komende dagen een concreet plan op papier zetten en dan zal ik het online zetten zodat jullie het kunnen lezen en beoordelen. Tevens zoek ik nog meerdere mensen om samen de kar te trekken bij het opzettten en later ook om het met elkaar voort te zetten.

 

Ik ben zelf te bereiken op het volgende email adress : jefmengeo at gmail dot com. Wie zich wilt aanmelden om samen te helpen het idee op te zetten en het uit te werken. Moedig ik aan om een mailtje te sturen zodat we met een aantal is om de tafel kunnen zitten om dingen te bespreken en te regelen.

Link to comment

En niet alleen voor in Nederland is dat een goed plan, maar ook hier in België.

Er worden nu eenmaal wat geocaches gearchiveerd, maar niet altijd worden de restanten ervan daadwerkelijk opgeruimd. Dat is triest, want uiteindelijk is het net hetzelfde als sluikstorten. Je afval laten rondslingeren in de natuur.

Uiteraard is het best mogelijk om daar een administratieve kant aan vast te haken, maar echt noodzakelijk acht ik dit niet.

 

Elke cacher kan hier enig initiatief in nemen. Wanneer die weet heeft van een gearchiveerde cache die blijft liggen en je moet er in de buurt zijn, gewoon wegnemen die handel!! Nadien kan de CO nog verwittigd worden op verschillende manieren. Indien er geen reactie volgt, kan je de box (indien nog intact) zelf gaan gebruiken of aan een collega-cacher aanbieden.

Eventuele aanwezige trackable items worden dan zo snel mogelijk (om maar niet te zeggen onmiddellijk :anitongue: ) in een andere cache gedeponeerd.

 

Op deze manier is iedereen (nou ja ... iedereen?) blij en wordt de natuur een beetje in ere gehouden. :anibad: Kortom ... goed initiatief. Ik heb het zelf al aangehaald op het .be forum en op mijn persoonlijke blog. :smile:

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...