Jump to content

Welke Gps


Jim morrison 2

Recommended Posts

Verschil in prijs tussen de dakota 20 en de etrex 30 is minimaal. De verschillen: dakota 20 heeft touchscreen, de etrex 30 geen touchscreen, maar wel GLONASS, dus snellere en betere fix. Verder zitten er minimale verschillen in gewicht, formaat, batterijverbruik en iets grotere verschillen in opslagruimte, aantal wp's, routes, tracks etc. Kijk ook eens hier. Overigens hebben ze allebei met de nieuwe firmware wel een picture viewer.

Link to comment

Wij hebben de Dakota 10 gehad en waren daar al heel snel op uitgekeken. Toen hebben we nagedacht over de Dakota 20 maar hebben toch de Oregon 450T gekocht. Kost wat meer. Maar achteraf zijn we daar wel gelukkig mee. Met de Dakota 20 hadden we geen Wherigo kunnen lopen. Niet dat dat een must is, maar het is wel leuk ook die eens gedaan te hebben.

 

Ik zou in ieder geval niet de Dakota 10 adviseren maar dan meteen te gaan voor de Dakota 20.

Link to comment

Ik vind het toch altijd lastig om iemand te adviseren. Wij hebben onze eerste 800 caches gevonden met een Garmin gpsmap 60c, destijds tweedehands gekocht op marktplaats voor 30 euro (hij was beschadigd). Een tijd cachen met een goedkope tweedehands gps geeft je een beter beeld van wat je wel en niet fijn vindt, wat je wel en niet mist.

Toen die gps aan vervanging toe was heb ik erg getwijfeld tussen de garmin gpsmap 62 en de oregon (andere prijsklasse dan jij zoekt, alhoewel zelfs dat tweedehands of via aankoop in buitenland misschien zelfs mee kan vallen). De oregon heeft een touchscreen en kan Wherigo's en de 62 is weer groter en robuuster. Ik ben toen gewoon eens samen met een andere cacher op pad gegaan en heb zo de gps eens kunnen uitproberen. De oregon viel toen voor mij af (ookal was die cacher er heel enthousiast over!). Wherigo's doe ik nu op een smartphone, veel handiger. Smaken verschillen nu eenmaal, en wat voor de ene persoon handiger is, hoeft voor de ander weer niet prettig te zijn in gebruik. Voor mij is een goed afleesbaar scherm (ook bij zonlicht) en een lange batterijduur van belang. Maar vooral de veel betere fix/kompas ten opzichte van wat ik gewend was is geweldig! Vooraf had ik me niet eens gerealiseerd wat een groot verschil dat kan geven, maar het cachen in een bos etc. is nu vele male makkelijker geworden. Ik keek bij het oriënteren voor de aanschaf in eerste instantie ook naar allerlei functionaliteiten (chirp etc.), maar het merendeel gebruik je nauwelijks.

 

Wat betreft paperless cachen moet je natuurlijk geen wonderen verwachten. Met tradi's is het heel handig, maar bij multi's print ik nog gewoon de pagina uit, dat werkt in het veld toch veel makkelijker en overzichtelijker dan dat gepruts op een klein scherm.

 

Om een lang verhaal kort te maken: ga gewoon eens op pad met een paar andere cachers en probeer hun apparaat eens uit! Iedere cacher zal je zo kunnen vertellen, tijdens het lopen van een leuke cacheroute, wat hem wel en niet bevalt aan zijn eigen apparaat en dan kun je zelf bekijken wat je daar van vindt.

Link to comment

Ik zou lekker met het instapmodel beginnen. De nieuwe Etrex 10 van Garmin is een prima systeempje die door het GLONASS (russisch) netwerk ook nog eens heeel nauwkeurig is. Niet duur, nauwkeurig, paperless cachen, alleen geen touchscreen en 3 as kompas erin. Ik heb het hiervoor altijd met een oude Etrex gedaan en dat voldeed prima, alleen jammer dat ik die ben kwijtgeraakt :(

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...