Jump to content

Geocaching met een smartphone zonder dataverkeer?


Harry Chin

Recommended Posts

Vermits de professionals van de telecomwinkels mij bijna allemaal een verschillend antwoord geven, stel ik mijn vraag hier ook maar eens aan de ervaringsdeskundigen :)

 

Ik zou heel graag willen beginnen met geocaching en heb dus een gps-systeem nodig. Vermits mijn huidige gsm aan vervanging toe is, zou ik liever een smartphone met gps-functie kopen iplv een outdoor-gps.

 

Mijn vraag is nu: is geocaching met een smartphone mogelijk zonder gebruik te maken van een internetverbinding?

Ik heb er ondertussen al wat over gelezen op internet en als ik het goed begrijp zou het mogelijk moeten zijn eerst gratis topografische kaarten naar mijn smartphone te downloaden via ons draadloos netwerk thuis (bijvoorbeeld via Locus) en deze dan onderweg te gebruiken via een gratis geocache app (bijvoorbeeld c:geo) zonder dataverkeer. Klopt dit of begrijp ik het verkeerd?

 

Is er iemand die dit al geprobeerd heeft en mij ook kan zeggen of de gps-chip van een smartphone alleen (dus zonder internetverbinding) “sterk” genoeg is voor geocaching?

Link to comment

Met een Android telefoon met GDAK kun je prima offline cachen. Eenmaal thuis kun je dan de logs versturen naar .com via een WiFi verbinding.

 

Thuis kun je caches in de database zetten. Dit kan via .com of via GSAK. Als je daarna nog even de caches die je wilt gaan doen thuis doorneemt (via GDAK) dan heb je onderweg ook de plaatjes bij de cache-beschrijving.

Wat kaarten betreft: Die kun je ook off-line meenemen. GDAK maakt gebruik van vector-maps waardoor de grootte van de kaarten wel meevalt. De kaar van NL is bv 355MB groot.

 

Kaarten kun je overigens downloaden op: http://download.mapsforge.org/maps/

Daar staat weliswaar geen kaart van NL, maar die kun je downloaden via http://db.tt/cGkzAqMD

 

Wat de bruikbaarheid van de GPS op een Smartphone betreft: dat is afhankelijk van het type telefoon dat je koopt. Maar met de meeste telefoons zal het wel lukken om caches te vinden.

Link to comment

Naast de GPS gebruik ik ook een smartphone, maar dan eigenlijk met name voor de cache omschrijving. Hou er rekenig mee dat de accu van een smartphone redelijk snel leegloopt bij actief gps gebruik. Met name bij een langere multi is dat een behoorlijk groot nadeel.

Edited by gluppie
Link to comment

Een heel belangrijk nadeel. Bij geocachen gaat het er niet om of je GPS valt, maar hoe vaak deze valt. Nu kan alles kapot, maar een smartphone laten vallen heeft snel grote gevolgen.

 

Als je toch wat vaker wilt cachen, dan zou ik me toch eens afvragen "wat kost deze dagen een eenvoudig gps-je ?"

Link to comment

Als je met alleen een telefoon wilt gaan cachen, zul je op een paar dingen moeten letten:

- batterijduur: GPS vreet nu eenmaal energie, scherm aan hebben staan ook. In android gaat de gps al vrij snel uit als je scherm uit staat. Hoe zorg je dat je wel de hele dag kunt blijven geocachen?

- duurzaamheid: tijdens het cachen kun je je apparaat laten vallen. Het zal niet altijd op een droge, schone, zachte plek zijn. Kan de telefoon dat aan?

- kwaliteit gps-ontvanger en software: gps in telefoons is niet ontworpen om mee te geocachen, maar voor navigatie over de weg. De precisie en de frequentie van de plaatsbepaling zal over het algemeen een stuk lager liggen dan een dedicated gps. Zelfs bij de tomtom merk je al dat die meer geschikt is voor een wat ruwere plaatsbepaling dan bij de echte outdoor gps-en.

 

Ik heb zelf een motorola defy. Qua batterijduur doet hij het redelijk, maar voor een hele dag geocachen zou ik toch echt een reserve-batterij moeten hebben. Z'n duurzaamheid is een van de beste binnen de smartphones. De gps valt me tegen als ik ermee wil gaan geocachen. Voor gewoon navigeren is hij prima. En voor Wherigo's die hun zones niet te strak ingesteld hebben staan is hij ook prima te gebruiken. Ik heb al eens een Wherigo moeten afbreken omdat de zones te strak ingesteld waren en ik dus te veel moeite had om naar een volgend punt te komen. Het liefst heb ik Wherigo's waarbij ik de coords kan overnemen in m'n etrex 30 zodat ik de batterij van de telefoon kan sparen

 

Voor zonder internet in het veld: GDAK is ontworpen om volledig offline te kunnen werken, incl kaarten. Hij werkt (nog) niet met gpx-files, maar wel met je gsak-database, en als je internet hebt (bijv via wifi) kun je ook direct caches binnenhalen en de info refreshen

Edited by Fotogravin
Link to comment

Bij een laatste poging met de smartphone van een kameraad, had ik de indruk dat de nauwkeurigheid niet was wat het moest zijn. Met de kaart hadden we ook problemen, dus heb ik besloten een Garmin gps te kopen. Het is uiteindelijk een etrex 30 geworden.

 

Bedankt voor de reacties allemaal.

Link to comment

Veel plezier met je etrex 30!

 

Laat je nog een keer weten of je blij bent met je keuze na wat cache-ervaringen?

In't begin vond ik het menu niet echt geweldig gebruiksvriendelijk, maar na een paar keer het toestel te gebruiken weet je de belangrijkste functies snel terug te vinden en gaat alles heel vlot. Ik zou de volledige handleiding een grondig moeten doornemen, want ik denk dat ik er véél meer mee kan doen dan wat ik er tot nu toe mee gedaan heb, maar daar heb ik voorlopig de goesting nog niet voor gevonden.

Ik heb 'm bij Essec gekocht aan de promotieprijs van 209 euro en heb dan nog eens 4 spaar-en-pluk-cheques van 5 euro kunnen gebruiken. Voor 190 euro vind ik de prijs-kwaliteit verhouding van de eTrex 30 meer dan ok!

Link to comment

De officiele handleiding is behoorlijk summier. Wat je het beste kunt doen is gewoon alle menu's bekijken, regelmatig ook op de menu-knop drukken voor extra opties en er gewoon flink mee spelen.

Of een keer een multi als De Hel van Loon gaan doen, eventueel met iemand die wat meer ervaring met de etrex 10/20/30, oregon, dakota of gpsmap62 heeft. Dan leer je in ieder geval flink wat functies van je gps kennen!

Link to comment

Ik ben het wel eens met bovenstaande punten van de smartphone. Ik cache nog met de iphone maar ben wel aan het nadenken over een dedicated GPS.

 

De grootste ergenis is dat je het cachen aan moet passen aan de batterij duur.

WiFi uitschakelen, helderheid verminderen, 3G uit en dan nog haal je met actief cachen de 3 uur amper. Een grote multi wordt dus al lastig.

 

De nauwkeurigheid of de duurzaamheid heeft mij tijdens het wandelen of cachen of mountainbiken nog niet in de steek gelaten.

 

Ik heb trouwens wel een 3G juice batterij om de iPhone onderweg tot twee keer toe op te laden maar toch, fijn is anders.

Link to comment

Kaarten kun je overigens downloaden op: http://download.mapsforge.org/maps/

Daar staat weliswaar geen kaart van NL, maar die kun je downloaden via http://db.tt/cGkzAqMD

 

Wat de bruikbaarheid van de GPS op een Smartphone betreft: dat is afhankelijk van het type telefoon dat je koopt. Maar met de meeste telefoons zal het wel lukken om caches te vinden.

 

op bovenste link : http://download.mapsforge.org/maps/

staat sinds kort wel nederland.

Dus voor de mensen die het gebruiken goed om te weten

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...