Jump to content

Dutch Geocoin 2012


technetium

Recommended Posts

Vorig jaar heb ik met veel plezier de ontwikkeling van de Dutch Geocoin 2011 begeleid. Wel heb ik gemerkt dat ik de loop van de jaren de belangstelling voor deze munt blijft afnemen. d.w.z. Er worden er ieder jaar minder van verkocht.

 

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als er geen Dutch Geocoins meer zouden komen. Maar als de belangstelling daarvoor minimaal is vind ik het ook niet nodig om aan een dood paard te trekken.

 

Met dit draadje hoop ik de belangstelling voor zo'n munt te kunnen peilen.

 

Tc

Link to comment

Ik weet nog niet of ik de 2012 versie zou willen kopen. 2010 was ons eerste jaar en daarom symbolisch belangrijk om die coin te hebben. Ik weet niet of de prijs veel hoger wordt als er minder kopers zijn? Maar anders zou ik zeggen: ontwerp en maak ook de 2012 versie. Behalve de prijs is er weinig reden om het niet te doen. Terwijl je er een aantal verzamelaars een groot plezier doet door de 2012 versie te organiseren. Ik zie dan ook meer voordelen dan nadelen.

Link to comment

Hallo, bedankt voor jullie reacties. Als ik de reacties zo lees is de belangrijkste reden om de munt dit dit jaar niet te kopen dat hij door die mensen niet mooi gevonden werd. Te specifiek, of in het algemeen niet mooi.

 

Verder heeft het gedoe rond de 2010 munt ook nog zijn weerslag gehad. Ik hoop dat we hebben laten zien dat we die problemen achter ons hebben gelaten.

 

Mijn conclusie is dat er nog steeds belangstelling voor een Dutch Geocoin 2012 is. Waarbij ik begrijp dat ook deze munt niet door iedereen mooi gevonden zal worden.

 

Ook bedankt voor het compliment over mijn nieuwe munt. Maar het is niet mijn bedoeling om als een dictator te bepalen hoe de DGC2012 eruit komt te zien*, ik vind dat deze munt door de Nederlandse cache gemeenschap gedragen moet worden.

 

Wel ben ik al zo vrij geweest om een aantal thema's te onderzoeken. 2012 is het jaar van de bij (http://www.jaarvandebij.nl) Als kleinzoon van de bekendste imker van Gilze (en omgeving) spreekt mij dat onderwerp het meest aan. Hij had overigens ook TC op zijn kasten staan. Ander dieren die dit jaar in het zonnetje gezet worden zijn de bever (http://bever.zoogdiervanhetjaar.nl) en de klauwieren (http://www.sovon.nl/?id=973).

 

Verder is het ook het jaar van de buitenplaasten (http://www.buitenplaatsen2012.nl) waarbij we het risico lopen dat er voor een specifieke buitenplaats gekozen wordt en het immaterieelerfgoed (http://www.jaarvanhetimmaterieelerfgoed.nl/) waar ik zelf niet zo goed weet wat ik daar mee moet.

 

Het Chineese jaar van de Draak en het einde van de Maya jaartelling vindt ik niet specifiek Nederlandse thema's.

 

Tot slot is het zo dat het op 5 maart 2012 500 jaar geleden is dat Mercator geboren is (de M van UTM, van de projectie) Daarover verschijnt voor die tijd een ontwerp van mij bij geocoinshop.de. Zie onder:

 

Mercator_V04.jpg

 

*) Als een meerderheid vind dat ik e.e.a. op eigen houtje kan beslissen, leg ik me daar bij neer ;).

 

Tc

Link to comment

Ook ik ben natuurlijk weer in voor een echte Nederlandse munt. Een Maarten Toonder vind ik een leuk idee, hoewel ik me afvraag hoe bekend deze naam "wereledwijd" is. Hoe bekender het onderwerp, hoe meer kans op kopers lijkt mij. Ben benieuwd naar de ontwerpen en zal het draadje in de gaten houden.

 

Ik ben aangemeld voor de nieuwsbrief van geocoinshop.de, dus die Mercator coin zal ter zijner tijd ook wel aan mijn collectie worden toegevoegd :D .

Link to comment

Er is al een Mercator-coin, in de vorm van de eerste (en enige?) Belgische geocoin.

 

Ook ik ben natuurlijk weer in voor een echte Nederlandse munt. Een Maarten Toonder vind ik een leuk idee, hoewel ik me afvraag hoe bekend deze naam "wereledwijd" is. Hoe bekender het onderwerp, hoe meer kans op kopers lijkt mij. Ben benieuwd naar de ontwerpen en zal het draadje in de gaten houden.

 

Ik ben aangemeld voor de nieuwsbrief van geocoinshop.de, dus die Mercator coin zal ter zijner tijd ook wel aan mijn collectie worden toegevoegd :D .

Link to comment

In 2012 is het ook 100 jaar geleden dat Marten Toonder werd geboren, als je begrijpt wat ik bedoel.

"Dit is opzet! Kwajongenswerk! Men boomt mij dwars, dat is duidelijk!"

Heer Bommel schijnt Joost al opdracht gegeven hebben te bellen met commissaris Bas. De heer van Stand heeft namelijk een Stichting in het leven geroepen die de nalatenschap van deze heer van stand beschermt. Deze Toonder Compagnie geeft op hun website al vast aan dat zelf getekende figuren in de regel niet zullen worden goedgekeurd en dat voor het gebruik van plaatjes hunner toestemming noodzakelijk is. Parbleu nog eens aan toe!

Edited by Team Van Stoffelen
Link to comment

Het lijkt me nogal logisch dat er toestemming voor nodig zal zijn om officiële plaatjes te gebruiken. En dat ze amateuristische varianten op hun werk niet waarderen, verbaast me ook niet. Dus: vragen staat vrij. Nee heb je....

Mij lijkt geocaching leuk aansluiten bij de 'Bommel-spirit'.

 

In 2012 is het ook 100 jaar geleden dat Marten Toonder werd geboren, als je begrijpt wat ik bedoel.

"Dit is opzet! Kwajongenswerk! Men boomt mij dwars, dat is duidelijk!"

Heer Bommel schijnt Joost al opdracht gegeven hebben te bellen met commissaris Bas. De heer van Stand heeft namelijk een Stichting in het leven geroepen die de nalatenschap van deze heer van stand beschermt. Deze Toonder Compagnie geeft op hun website al vast aan dat zelf getekende figuren in de regel niet zullen worden goedgekeurd en dat voor het gebruik van plaatjes hunner toestemming noodzakelijk is. Parbleu nog eens aan toe!

Edited by kdv
Link to comment

Zeker, is het waard om te proberen! Met een dergelijk thema is het denk ik wel verstandig om niet met 10 ontwerpers apart naar de stichting te lopen voor toestemming.

 

Mocht Bommel een thema worden voor de 2012 geocoin dat lijkt het mij verstandiger één ontwerp voor te leggen aan de stichting.

 

De vraag is wel hoe dit in een ontwerpwedstrijd te integreren waar een vlotte doorlooptijd van belang is zodat de 2012 geocoin ook daadwerkelijk in 2012 gepresenteerd kan worden.

Link to comment

Het lijkt me nogal logisch dat er toestemming voor nodig zal zijn om officiële plaatjes te gebruiken. En dat ze amateuristische varianten op hun werk niet waarderen, verbaast me ook niet. Dus: vragen staat vrij. Nee heb je....

Klopt, ik ben zo vrij geweest om aan Willem-Jan van de geocacheshop, te vragen of hij daar wil informeren naar de mogelijkheden. Hij heeft i.v.m. de Annie MG Schmidt, Risk, Scouting en andere munten ervaring met het regelen van dit soort toestemmingen.

 

Dat betekent dat ik heb besloten om de DGC2012 door hun te laten produceren. Niet omdat ik niet tevreden ben met het werk van Chuck, integendeel. Wel verwacht ik dat een aantal zaken makkelijker gaan (het betalen van de munten bijvoorbeeld) als er geen oceaan tussen zit.

 

Om terug te komen op het Bommel / Tom Poes ontwerp: Zelf zit ik niet heel goed in deze serie. Weet iemand een goede suggestie, afbeelding met bijvoorbeeld een schatzoek thema?

 

Verder lijkt het mij goed om ook andere onderwerpen in het achterhoofd te houden. Hiervoor zijn suggesties welkom. In het kader van het jaar van de bij. Toen mijn opa hoorde dat hij kanker had (zo'n 35 jaar geleden) heeft hij voor mij een bijenkorf gemaakt. Die bijenkorf staat nog steeds bij mij op de kast. Ik zou het erg, leuk is in dit geval niet echt het juiste woord, maar wat dan wel, vinden om die bijenkorf in het ontwerp van de munt te verwerken.

 

Tc

Link to comment

Er is in ieder geval "Tom Poes en de schat op de zeebodem". Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_schat_op_de_zeebodem

En "Tom Poes en de Bommelschat". Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Bommelschat

 

Btw, op Marktplaats is momenteel een boekje met Bommel-citaten te koop:

http://boeken.marktplaats.nl/stripboeken/529568646-heer-bommel-tom-poes-bewogen-aanhalingen-peter-abel-1983.html

 

Eerlijk gezegd vind ik bijen niet speciaal iets met Nederland te maken hebben (ook al is het dan in Nederland dit jaar het jaar van de bij). Er zijn trouwens al diverse bij-achtige geocoins, waaronder ten minste één in de vorm van een bijenkorf.

Edited by kdv
Link to comment

Overigens denk ik wel dat het verstandig is een heldere procedure af te spreken hoe tot een Nederlandse Geocoin 2012 te komen. Nu al kiezen voor Bommel heeft nauwelijkmeer te maken met een ontwerpwedstrijd, en hetzelfde geldt voor de bijenkorf op de kast van Technetium. Het zal niet verbazen dat ik nog steeds voorstander ben van vrije inzendingen zonder vooraf bepaalde thema's, maar als we die er toch gaan komen, prima, mar dan graag een heldere procedure met een duidelijk tijdspad.

Link to comment

Overigens denk ik wel dat het verstandig is een heldere procedure af te spreken hoe tot een Nederlandse Geocoin 2012 te komen. Nu al kiezen voor Bommel heeft nauwelijkmeer te maken met een ontwerpwedstrijd, en hetzelfde geldt voor de bijenkorf op de kast van Technetium. Het zal niet verbazen dat ik nog steeds voorstander ben van vrije inzendingen zonder vooraf bepaalde thema's, maar als we die er toch gaan komen, prima, mar dan graag een heldere procedure met een duidelijk tijdspad.

 

Ben ik helemaal mee eens :)

Link to comment

Als ik de plot van de Bommelschat lees, met een verstopte schatkaart, is dat perfect materiaal om een Geocoin te maken. Als je ook een pakkend Bommelspreuk mag gebruiken of parafraseren van de Toonder Stichting - why not. Heb je meteen twee markten waar je de geocoin kan afzetten: geocachers en O.B. Bommelfans. Gezien het copyright zal het lastig zijn om een vrije ontwerpwedstrijd ervan te maken.

Link to comment

Je kan het natuurlijk ook scheiden.

 

1) Ontwerpwedstrijd/onderwerpkeuze voor de Dutch Geocoin 2012

2) Het ontwerpen van een Bommel munt

 

Als ik de reacties zo lees is er behoorlijke interesse voor een Bommelmunt, die is denk ik wel economisch haalbaar op zichzelf.

Link to comment

Je kan het natuurlijk ook scheiden.

 

1) Ontwerpwedstrijd/onderwerpkeuze voor de Dutch Geocoin 2012

2) Het ontwerpen van een Bommel munt

 

Als ik de reacties zo lees is er behoorlijke interesse voor een Bommelmunt, die is denk ik wel economisch haalbaar op zichzelf.

 

Het is m.i. de vraag of pakweg zeven enthousiaste berichten een "economisch haalbare" geocoin opleveren.

 

Daarnaast vond ik persoonlijk de charme van de jaarlijkse Dutch Geocoin, dat het een, voor iedere Nederlandse geocacher toegankelijke, ontwerpwedstrijd was.

Een gezamenlijk project dus van iedereen die geinteresseerd was.

Dat lijkt het nu niet te worden, althans die richting lijkt het uit te gaan wanneer ik dit topic lees, maar ik kan me vergissen.

Een Dutch Geocoin die zomaar door iemand gemaakt wordt, hoe mooi die ook kan zijn, verliest voor mij, door het ontbreken van de gezamenlijke wedstrijd, zijn waarde.

Wetende dat het draagvlak voor de ontwerpwedstrijd vorig jaar al erg klein was, snap ik het dilemma, maar toch is het in mijn ogen dan niet meer de "Dutch Geocoin", maar slechts een naam die je ergens op plakt...

Ook de prefix NL in de trackingcode van de geocoin is vrij en daarom door iedereen te gebruiken.

 

Dus wat mij betreft, graag een ontwerpwedstrijd, waarin ik het Bommel idee, vanwege de beperkingen i.v.m. rechten, niet zo heel erg goed vind passen.

Edited by Sivota
Link to comment

ontwerpen van een Bommel munt

 

Als ik de reacties zo lees is er behoorlijke interesse voor een Bommelmunt, die is denk ik wel economisch haalbaar op zichzelf.

 

Dat denk ik ook wel, en wellicht ook onder niet-geocachers (Bommel-affecionados).

Edited by kdv
Link to comment

We hebben inmiddels goedkeuring van Toonder Compagnie gekregen voor gebruik van Tom Poes & Ollie B. Bommel materiaal voor de Dutch Geocoin 2012.

Op verzoek wordt er beeldmateriaal beschikbaar gemaakt.

voordat samples en Geocoins gemaakt kunnen worden moet het ontwerp wel eerst goedgekeurd worden.

 

Willem-Jan

Geocachingshop.nl

Link to comment

Begrijp ik nu goed dat de dutch geocoin 2012 een Bommel coin gaat worden ?

Dus geen ontwerpen in sturen en laten stemmen ?

 

Ondanks dat de thema's vorige jaar ons meteen insprireerde tot de Vliegende Hollander coin, denk ik ook dat je tot veel meer creativiteit komt als je het ontwerp een vrije keuze laat.

 

Voorbeelden geven kan natuurlijk altijd, maar laat de ontwerpers lekker zelf fröbelen.

 

Edit : spelling

Edited by GoudHaartje
Link to comment

Zoals ik het begreep staat de Bommel coin los van de Dutch Geocoin 2012, maar ik kan het ook fout hebben.

 

Als degene die met het Bommel-idee is gekomen voor de Dutch geocoin 2012, hoop ik inderdaad dat je het fout hebt.

Overigens vind ik ook dat het proces tot nu toe niet erg 'democratisch' overkomt.

Link to comment

Bij deze een update van de status van de Dutch Geocoin 2012.

 

Er zijn al een aantal suggesties voor de Dutch Geocoin 2012 gegeven. Een daarvan was een Toonder/Bommel munt. (In 2012 is het 100 jaar geleden dat Maarten Toonder geboren werd) Omdat er rechten liggen op het werk van Toonder vond ik het belangrijk om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden zijn.

 

Dat is nu duidelijk: We mogen afbeeldingen die door Toonder gemaakt zijn gebruiken voor het ontwerp van de munt. Het uiteindelijke ontwerp moet wel nog steeds goedgekeurd worden door de Toonder Compagnie. Van hun site: "Bij het beoordelen van de aanvraag zal worden gekeken naar de kwaliteit van het materiaal dat u wilt gebruiken. Zelf getekende figuren zullen in de regel niet worden goedgekeurd." De Toonder Compagnie is bereid om beeldmateriaal aan te leveren.

 

Dit wil niet zeggen dat de Dutch Geocoin een Toonder munt moet worden. Net als voorafgaande jaren wordt het een project van de bezoekers van de bezoekers van de Nederlandse geocache fora. Dit jaar geen zal er geen thema gekozen worden, maar is het weer een vrije inzending. Daardoor is er meer tijd om inzendingen in te sturen.

 

Het schema is alsvolgt:

 

Maart - Juni: Inzenden ontwerpen

Juli: Beoordeeling maakbaarheid en correctie door Willem-Jan van de geocachingshop

Augustus: Stemmen

September: Details uitwerken

Oktober: Productie en controle samples

November: Productie en verzending

December: Genieten van de munten

 

De ontwerpen kunnen net als vorig jaar worden opgestuurd naar het e-mail adres dutchgeocoin@gmail.com. Ik zal er dan voor zorgen dat ze in een picasa album en op de diverse fora worden geplaats.

 

Ik besef dat het stemmen zal plaats zal vinden in de vakantiemaand augustus. Als je in augustus niet kunt stemmen omdat ruim vier weken op vakantie bent heb ik geen medelijden met je.

 

Tc

Link to comment

Deze maand heeft Willem Jan van de geocaching shop de ontwerpen bekeken en aangepast. Daar zijn onderstaande afbeeldingen uit gekomen.

 

Een aantal elementen moeten in 3D worden uitgevoerd vanwege het detail. Dat betekent dat o.a. bij het Bommelfiguur en de auto de kleur verdwijnt en in metaalkleur wordt uitgevoerd.

 

Half raised (De honingraat) is in 3D met eventueel daarover een transparante kleur

 

Het bootje zou ook in print kunnen worden uitgevoerd, als de Risk eventmunten) Dan wordt het een volledige 2D munt.

 

Het kan zijn dat dat er nog een kleine vereenvoudiging in het aantal kleuren moet komen om de prijs redelijk te houden.

 

 

Ik ga nog een ingewikkelde stemmethode verzinnen zodat vanaf 1 augustus op deze ontwerpen gestemd kan worden.

 

Voor de fora die een kleine limiet op afbeeldingen, alle ontwerpen zijn te zien op: https://picasaweb.google.com/112904195118857420515/DutchGeocin2012Reworked

 

DG2012-7a.jpg

 

DG2012-6a.jpg

 

DG2012-5a.jpg

 

DG2012-4a.jpg

 

DG2012-3a.jpg

 

DG2012-2a.jpg

 

DG2012-1a.jpg

 

Tc

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...