Jump to content

Toestemming nodig?


Brokling

Recommended Posts

Vandaag heb ik mijn 2e cache geplaatst.

Na een kwartier kreeg ik al gelijk een e-mail. Van een voor mij onbekend persoon. Het blijkt een cacher uit de buurt te zijn.

Met deze tekst:

hallo

 

vind het leuk dat je nieuwe caches plaatst maar wil je de volgende keer graag melden waar je in de buurt caches neer lecht ik

had er ook plannen

 

groet

 

Ik heb hem toen het volgende geantwoord:

 

Sorry hoor, begrijp ik het nu wel goed? Ik moet toestemming aan jou vragen als ik een cache wil plaatsen en jij niet aan mij?

Want jij hebt aan mij toch ook geen toestemming gevraagd om hier wat te gaan plaatsen?

Moet ik dan alle geocachers in Schiedam toestemming vragen soms? Lijkt mij eerlijk gezegd een beetje onzinnig.

Hebben we daar geen reviewers voor dan?

Het lijkt mij dat de eerste die komt, het eerste maalt, ik heb namelijk nergens iets van afwijkende regels kunnen vinden, en heb me toch behoorlijk ingelezen.

Ik geloof dat wij toch op een beetje ander spoor zitten ..... Het leek mij een leuke hobby, maar als ik zulke reacties krijg dan is de liefde voor mij snel over....

 

 

Ik kreeg toen het volgende terug in mijn mail:

 

Hallo

 

Ik zal even wat zeggen

Vind het heel leuk dat je schiedam op de kaart wil zetten

Dat probeer ik met mimi-72 ook te doen

Maar over het vragen

Het is altijd handig om aan cachers in omgeving te vragen of zij plannen hebben in het gebied

Zodat je teleurstelling kan vorkomen

Het is altijd fijn om een goede vand te hebben

Kan altijd van pas komen als er nog wat tips of info wil uitwisselen

 

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt

 

Mijn antwoord daar op:

 

Waar slaat dit op?

Je hebt aan mij toch ook niets gevraagd?

Kom nou effe zeg.

 

Zijn antwoord:

 

Omdat ik nog niet alles klaar heb

Maar sorry dan

Ik zal mij niet meer mee bemoeien

-------

 

Ik ben niet van plan me hierover al te druk te gaan maken , maar weet iemand wat nu eigenlijk gangbaar is? Ik kan toch moeilijk iedereen in mijn woonplaats gaan vragen of ze iets van plan zijn in de toekomst?

Link to comment

LOL

Heb er wel om moeten lachen.

 

Nee, gewoon een cache plaatsen en ter review aanbieden. Het is aan een ieder wat die verder nog doet. Ik zal in ieder geval nooit andere geocachers (als ik die al ken) eerst benaderen om te vragen of ze ook een cache aan het plaatsen zijn of plannen hebben. Ik zou zeggen: "Het moet toch niet gekker worden".

 

Bedankt voor het laten zien van de (geanonimiseerde) mailwisseling. Het was erg vermakelijk. Totale onzin natuurlijk.

 

- Robert

Link to comment

Ik moet toe geven dat wij die regelmatig een cache uitbrengen toch af en toe met spanning zitten als we weer een cache aan het voorbereiden zijn of niet iemand anders al hier bezig is en ons dan net voor is waardoor het werk dan helaas voor niets is.

 

Wel hebben we contact gehad met naburige co's die inderdaad even afstemde over een bepaald gebied, dit omdat we er recentelijk een aantal caches hadden geplaatst en of hij daar ook nog een stukje grond kon claimen zonder risico... Maar dat is meer omdat je elkaar al wel kent en weet van plannen.

 

Het recht van de eerste ter review geld naar onze mening. Wel moet je je bedenken dat cache's soms al gereed staan maar pas op een later tijdstip gepubliceerd worden (dus al wel goed gekeurd) maar dat is dan aan de reviewer!

 

Ook een beetje gezond verstand zou kunnen helpen, in Arnhem wordt nu iedere dag (tussen 1 en 24 december) een cache in een bepaald bos gebied gepubliceerd. Dit is niet iets wat je snel zal ontgaan en je kunt je dan wel bedenken dat als je zelf iets wil plaatsen in dat zelfde gebied dus even de beleefdheid opbrengen om contact op te nemen met de betreffende co op nemen.

 

En bedenk wel "het is maar een spelletje" en iemand die niet kan leven met de regels van het spel wel eens een slechte verliezer kan zijn :)

Link to comment

Gangbaar: Het is niet mogelijk om van te voren bepaalde gebieden/plekjes te reserveren (bij de reviewers) om een cache te leggen.

 

Je kan ervoor kiezen om andere actieve cachers in je omgeving te benaderen om samen te werken, maar dat hoeft niet.

Soms ontstaan er lokaal een aantal goede contacten, waardoor er spontaan kan worden afgestemd.

Dat is mooi, maar lang niet overal het geval.

Heel soms krijg je bij je toestemmingsverzoek aan de eigenaar/gebiedsbeheerder te horen dat een ander ook een cache op een bepaalde plek heeft aangevraagd.

Echter meestal niet.

 

Kortom, zoals ook de vorige schrijvers aangaven, er zijn geen garanties op een plek tot je cache gepubliceerd is.

Kwaad worden omdat een ander "jouw plekje" heeft ingepikt geeft daarom geen pas (ook al kan ik mij de teleurstelling bij het uitzetten van een mooie route best voorstellen).

Link to comment

Ach wij hebben een keer een cache uitgezet in een bos, die je op 4 manieren kon doen. De ene route was gericht op kinderen, de 2de op minder validen, de 3de op de lange afstandswandelaars en de 4de op de off-road gangers. We hadden toestemming, alles klaar, alleen nog puntjes op de i voor de cachepagina en toen kwam een andere cache in dat bos online. Vette pech!

 

Enige zure was dat die persoon geen toestemming had van de grondeigenaar en wij wel, maar goed daar kom je ook weer snel overheen hoor. Het gaat zoals het gaat, je kan er niks aan doen.

Link to comment

voor het schoon/zuiver houden van een mooie hobby hebben de revieuers handvaten nodig, en die krijgen ze niet dus verwacht er niet veel van.

Zoals in dit specifieke geval is het zolang de grondeigenaar niet protesteert zullen de revieuers met de armen over elkaar rustig achterover blijven leunen

 

Barny

Edited by Barny
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...