Jump to content

Gooi het in de groep.......


gensnet

Recommended Posts

Weet of heeft iemand hier een "oplossing" voor?

 

Er is hier in de buurt een echte "clan" die het niet zo nauw neemt met het vinden èn loggen van schatten. Er worden namelijk tussen de clan deelnemers gerotzooid en gegevens uitgewisseld en dat wil ik nu nèt voorkomen.

 

Een vaste code (zoals bij tc.com en oc.nl) heeft niet zoveel zin, want die is in no-time bekend. Ik had gedacht aan een zogenaamde "random" code zoals de voormalige postbank voor betalingen gebruikt: de zogenaamde tan-code; zes "willekeurige" (random) cijfers. Dus iedere keer een andere code. Maar hoe moet ik dat doen? Als zoiets uberhaupt kan.... Ik heb wel de beschikking over een eigen domein met diverse mogelijkheden. Automatisch een antwoord laten sturen is géén oplossing, omdat dit een "vast" iets is en niet voortdurend veranderd en zoiets moet dus wel iedere keer veranderen.

 

Of weet iemand hier een andere oplossing voor?

 

-= GensNet =-

Link to comment

Interessante gedachte die ook al een paar keer door mijn hoofd heeft gespeeld. Het genereren van een random code is met een beetje basis programmeerwerk nog wel te realiseren, maar het probleem is hoe je die code dan vervolgens gaat inzetten.

Verplichten om hem in het log te vermelden is een ALR en daarmee niet toegestaan, terwijl het versturen van het eindcoördinaat geen nut heeft omdat – zoals gezegd door Post@Co – het eindcoördinaat hetzelfde blijft en daarmee fraude-gevoelig.

 

Al freewheelend kwam ik op een constructie met een elektronisch cijfer-/tijdslot op de stash. Naar dit slot zou je dan een SMS-je moeten sturen waarop het slot een random door hem gegenereerde code terugstuurt die vervolgens (eventueel nadat er een bewerking op is uitgevoerd die onderweg is gevonden) weer geretourneerd moet worden. Als dit antwoord klopt dan stuurt het slot zijn combinatie welke voor slechts een beperkte periode geldig is.

 

In ruil voor deze complexe en waarschijnlijk niet goedkope constructie heb je een dan wel een unieke cache!

Edited by Triskelle
Link to comment

Ik had al eens gedacht aan een multi met vragen waarvan de antwoorden niet allemaal worden gebruikt. Aan het eind volgt de cijfercode afhankelijk van de dag of week waarin de cache wordt gedaan. Met zo'n constructie moeten de clan-leden alle informatie verspreiden ipv alleen coordinaten. Een mechanisch cijferslot is meestal makkelijk in te stellen.

Nadeel: vinders kunnen de code ook veranderen...

 

Ik vraag me steeds weer af wie ze hiermee voor de gek denken te houden maar dat is niet de vraag van ts.

Link to comment

Op het een na laatste wp een papiertje met de code voor het cijferslot. Verander de code en het papiertje regelmatig.

Goed idee! Lekker praktisch.

Om te voorkomen dat ook die info wordt uitgewisseld zou je nog kunnen overwegen om dat codepapiertje op afwisselende wp's te plaatsen.

Dat is inderdaad makkelijk te realiseren. Je moet dan wel duidelijk op de cachepagina aangeven dat de codes regelmatig wisselen, omdat het anders best kan gebeuren dat iemand eerst de waypoints vind, met de code, en pas (veel) later de stash gaat zoeken. Dan sta je wel even te kijken als de code van het slot inmiddels is veranderd. :blink:

Link to comment

Blijkbaar. Maar wel gearchiveerd. Het was toch niet zo praktisch, maar het wordt me niet duidelijk of dat aan de code lag.

 

Het is inderdaad niet praktisch om een cache te legen die wat uitgebreider was, dan een waardeloos cacheje in de bossen bij Nunspeet. Dat bleek qua onderhoud net iets te veel werk voor de zware jongens te zijn. Cache was overigens ook ietsje mooier/leuker dan eerder genoemde zwijnencache.

 

Tc

Link to comment

Dit komt overeen met het verhaal van de Euro. Men weet, dat het idee van de Euro in de praktijk niet meer zo goed werkt, en nu komt de politiek met allerlei fopmiddelen om hun euro te beschermen. Uiteindelijk gaat het vermoedelijk toch allemaal niet lukken.

 

Dat is hier ook zo. Er zullen maar weinig leggers zijn, die ook nog de moeite nemen om met allerlei geavanceerde software en bijbehorende ideeën hun caches te beschermen. En wie tref je er mee? a) de gelegenheidscacher, die het allemaal veel te ingewikkeld gaat vinden en B) jezelf, omdat die juist goedwillende mensen niet meer bij jouw cache komen. En het kleine "ons kent ons" circuit vindt uiteindelijk toch wel weer een methode om jouw bedachte bescherming te kraken, als is het alleen maar om het "kraakplezier".

 

Ik begrijp je achterliggende bedoelingen heel goed, maar het lijkt me een gevecht dat niet gewonnen kan worden.

Link to comment

Dit komt overeen met het verhaal van de Euro. Men weet, dat het idee van de Euro in de praktijk niet meer zo goed werkt, en nu komt de politiek met allerlei fopmiddelen om hun euro te beschermen. Uiteindelijk gaat het vermoedelijk toch allemaal niet lukken.

 

Dat is hier ook zo. Er zullen maar weinig leggers zijn, die ook nog de moeite nemen om met allerlei geavanceerde software en bijbehorende ideeën hun caches te beschermen. En wie tref je er mee? a) de gelegenheidscacher, die het allemaal veel te ingewikkeld gaat vinden en B) jezelf, omdat die juist goedwillende mensen niet meer bij jouw cache komen. En het kleine "ons kent ons" circuit vindt uiteindelijk toch wel weer een methode om jouw bedachte bescherming te kraken, als is het alleen maar om het "kraakplezier".

 

Ik begrijp je achterliggende bedoelingen heel goed, maar het lijkt me een gevecht dat niet gewonnen kan worden.

Ik denk dat er maar één remedie is, en dat is kwaliteit. Maak zulke mooie caches dat geen enkele zichzelf respecterende cacher het in zijn hoofd zal halen om te rommelen met informatie en logs. Zorg dat je cache een avontuur is, zorg dat de beschrijving goed in elkaar zit, zorg dat het verhaal klopt, de waypoints goed zijn ingemeten en de cache op een acceptabele wijze vindbaar is. Denk je dat er veel gerommeld wordt met Raiders of the Lost Ark, Waardeloos of 666 ? Ik geloof er niks van. Als je veel logjes leest, dan zie je dat er vooral bij onmogelijke mistery's veel wordt uitgewisseld en bij caches waar vragen mistig zijn of die op een kwetsbare plek veel te moeilijk verstopt zijn.

 

Ik heb eens bij de caches van topic-starter gekeken en het valt op dat cachers vaak terug moeten komen (excuseer mij als ik toevallig bij de verkeerde caches of logs heb gekeken). Ik lees over grote afwijkingen of over langdurige zoektochten met de prikstok. Dan is het misschien ook niet zo raar dat cachers met elkaar gaan bellen en vragen om extra informatie en hints. En misschien denken ze de volgende keer: ai, dat is weer zo'n lastige, ik informeer eens even bij mijn maatjes waar die ligt. Niet mijn stijl, maar je kunt het voorkomen door kritisch te zijn over je gelegde caches en ze telkens te blijven verbeteren.

Link to comment

Je zou ook een electrische cache kunnen maken zoals bijvoorbeeld

. Als je dan de nummers er op plakt zodat je ze kunt verwisselen, en af en toe de bedrading intern veranderd (2 examplaren hebben van de box, dan kun je ze gemakkelijk uitwisselen, zonder de cache op maintenance te moeten zetten), kun je de code veranderen.

Als controle zou je misschien kunnen vragen dat de logger je die code e-mailt, zodat je kunt kijken of iemand er echt is geweest, en anders verwijder je gewoon de log B)

Link to comment

Ik begrijp niet zo goed waarom het een probleem is dat mensen informatie over een cache onderling uitwisselen. Als er geen schade aan de cache of omgeving wordt toegebracht, zie ik het probleem niet zo. Ik heb er juist moeite mee dat er steeds meer caches lijken te komen met sloten erop, of anders soortige beveiliging. Door er beveiliging op te zetten maak je het juist ook weer interessant om te "kraken". De gedachtengang van topzoekertje spreekt mij dan meer aan. En van caches die goed in elkaar zitten en mooi zijn met een verrassingseffect erin, wil ik de info niet eens. Als ik een mooie route heb gelopen of gefietst waar ik echt van genoten heb, vind ik het misschien wel jammer als ik een cache niet vind, maar niet erg. Ik zou het veel frustrerender vinden als ik hem wel vond, maar de cache niet open krijg omdat het slot niet goed functioneerd, of er een fout zit in de "beveiliging".

Edited by JackHoe
Link to comment

> Ik begrijp je achterliggende bedoelingen heel goed, maar het lijkt me een gevecht dat niet gewonnen kan worden.

 

Hier moet ik je- helaas- gelijk in geven. De moeite die je er voor moet doen, staat niet in vergelijking met datgene je wilt bereiken.

 

> Ik heb eens bij de caches van topic-starter gekeken en het valt op dat cachers vaak terug moeten komen (excuseer mij als ik toevallig bij de verkeerde caches of logs heb gekeken).

 

Dàn heb je bij de goede schatten gekeken.......

 

> Ik lees over grote afwijkingen

 

Grote afwijkingen. Dàt zijn altijd dezelfde zeurpieten. Ik kan namelijk de bal wat dat betreft terugkaatsen, want ik heb bij één iemand in het bijzonder dezelfde grote afwijking geconstateerd en diegene klaagt bijna altijd over een grote afwijking. Het zijn meestal dezelfde mensen die over iets klagen wat ze zelf ook doen. Het is gebleken dat er hier in de wijk te hard gereden wordt. Er wordt over geklaagd. Maar er wordt door diegene geklaagd die zelf te hard rijden......

 

> of over langdurige zoektochten met de prikstok.

 

Niet helemaal waar (het gros leest de omschrijving maar amper of helemaal niet en lopen dan tegen dingen aan die in de omschrijving staan en ze geven mij daar dan de "schuld" van), want er zijn mensen die mijn verstopmethode (nog) niet kennen en zonder prikstok (hoewel het gebruik van een prikstok aanbevelingswaardig is) gaan zoeken en dan kun je wel eens erg lang bezig zijn.

Ik probeer meestal schatten te maken waar de mensen wat voor moeten doen en dat zijn de meeste mensen niet meer gewend. Ze zijn makkelijke schatten gewend en willen er niet genoeg moeite voor doen om hem te vinden. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er mensen die in mijn schatten een echte uitdaging zien en ze erg weten te waarderen. Als een schat mij te moeilijk lijkt of is, ga ik hem niet eens zoeken, maar zoek ik gewoon een andere. Keuze genoeg wat dat betreft.

 

> Dan is het misschien ook niet zo raar dat cachers met elkaar gaan bellen en vragen om extra informatie en hints.

 

En dat zijn dan altijd dezelfde mensen die dan bellen en dat vind ik dan zo raar. Die "clan" is erg verbeten om alle schatten van mij te willen vinden. Ik heb zelf al wel een paar schatten gevonden en weet je hoeveel keren ik gebeld heb? In totaal twee keer. Als ik een schat om wat voor reden dan ook niet kan vinden, wil ik nog wel eens een e-mail bericht naar de schatbewaarder sturen, maar als ik niets met het antwoord kan of niet meer in de buurt kom, is het gewoon pech hebben. Het is ook maar een spelletje.

 

-= GensNet =-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...