Jump to content

Advies bij plaatsen cache


gerlof101

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ben nu een tijdje aan het geocachen en ik wil binnenkort zelf ook één of meer chaches neerleggen. Ik weet de locatie, ik weet hoe ik het wil opzetten maar wat ik niet weet is bij wie ik toestemming moet vragen. De locatie is aan/in de rand van een bos-perceel van een boswachterij. Volgens mij is dat eigendom van staatsbosbeheer. Echter op de web-site van het SBB kan ik niet goed achterhalen waar ik een mailtje heen moet sturen om toestemming te vragen. Uiteindelijk heb ik het maar via het online contact formulier gedaan maar dat is, denk ik, niet helemaal de bedoeling.

 

Is het mogelijk dat er ergens een overzicht komt van waar je dergelijke mailtjes naar toe kunt sturen ?

Link to comment

Hoi,

 

Ik ben nu een tijdje aan het geocachen en ik wil binnenkort zelf ook één of meer chaches neerleggen. Ik weet de locatie, ik weet hoe ik het wil opzetten maar wat ik niet weet is bij wie ik toestemming moet vragen. De locatie is aan/in de rand van een bos-perceel van een boswachterij. Volgens mij is dat eigendom van staatsbosbeheer. Echter op de web-site van het SBB kan ik niet goed achterhalen waar ik een mailtje heen moet sturen om toestemming te vragen. Uiteindelijk heb ik het maar via het online contact formulier gedaan maar dat is, denk ik, niet helemaal de bedoeling.

 

Is het mogelijk dat er ergens een overzicht komt van waar je dergelijke mailtjes naar toe kunt sturen ?

Staatsbosgebieden is bijna altijd herkenbaar aan hun bordje bij ieder ingang/pad.

Op de website van SBB kan je dan ook vinden waar het regionale kantoor is.

Heb je dat eenmaal gevonden, dan gewoon contact opnemen en uitleggen wat jou bedoeling is en als dat kan.

Mochten ze problemen hebben voor een bepaald gebied dan netjes vragen waar evt een alternatief is.

En vergeet niet, de boswachters hebben heel snel in de gaten als daar iets verstopt is wat er niet hoort, en dan kan jij en ook andere cachers het wel vergeten.

Bij de ene SBB kan het zijn dat ze een vergunning maken en dat je daar voor moet betalen, bij een andere wordt er gewoon via mail toestemming gegeven.

En vergeet niet het is hun bos,

Link to comment

even iets anders, mag ik weten waarom jij en je (cache)partner roosje 101 wagonladingen tebee's van andere cacher elke keer langs cache's laten hoppen?

 

Barny

 

Hoi Barny,

 

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb 6 trackables (1 van mezelf om mijn voortgang op de map te kunnen zien en die niet in een cache gaat) bij me en die log ik als visited als ik een cache bezocht heb. Normaal maak ik foto's voor het log van elke TB (zoals veel TB eigenaars graag willen) maar momenteel is het vaak donker of vies weer als ik een cache bezoek dus sla ik dat vaak over. De trackables die ik nu het langste bij me heb heb ik nu tweëenhalve week bij me en komen uit een TB hotel in Esssen, Duitsland. Daar zoek ik momenteel een goede cache voor maar om een cache te vinden van waaruit de TB de grootste kans heeft om naar Engeland te gaan is een beetje lastig. Daarnaast log ik veel micro's en daar passen ze niet in. Vandaar ook dat de cache die ik wil plaatsen een small wordt zodat ik 1 a 2 trackables erin kan plaatsen voor de gelukkige eerste en/of tweede vinder.

 

Voor alle duidelijkheid ; wij loggen geen TB's die een andere cacher bij zich heeft (ja, alleen als discovered) we loggen alleen maar de TB's die we op dat moment zelf bij ons hebben. Als een eigenaar niet wil dat zijn TB een cache bezoekt en daarbij als visitied geloged wordt dan moet hij/zij dat op zijn TB-pagina vermelden en dan doen we dat niet.

 

Vriendelijke groet,

 

Gerlof101

 

p.s. Had dit niet beter in een pm gekund ?

Edited by gerlof101
Link to comment

Via een ander forum heb ik hier al eens een draadje over gelezen.

 

Op http://www.globalcaching.eu/areainfo/default.aspx kun je voor diverse natuurorganisaties contactpersonen vinden.

SBB staat er nog niet bij, maar zou wel hierbij moeten komen.

 

Als in een (nabij) gebied al een cache ligt kun je natuurlijk ook die cacher benaderen aan wie hij/zij toestemming heeft gevraagd.

 

Succes bij het leggen en plaatsen,

Birdie.NL

Link to comment

Het is gelukt.

 

Naar aanleiding van het contact-formulier ben ik doorverwezen naar een lokaal SBB-kantoor. Hun gebeld (geen e-mail adres aanwezig) en het verzoek uitgelgd. Zij hebben mij vervolgens de contactgegevens van de boswachter verantwoordelijk voor het betreffende gebied doorgegeven. Hem gebeld en situatie uitgelegd. Van hem e-mail adres ontvangen om meer info naar toe te sturen. Gedaan en vervolgens mail terug ontvangen met toestemming.

 

Op naar de volgende stap. Cache fysiek plaatsen en aanmelden bij geocaching.com :) ter review en publicatie.

 

Bedankt voor het advies tot op heden :D .

Edited by gerlof101
Link to comment

En zo is mijn eerste cache een feit.

 

Zaterdag namiddag geplaatst. Zaterdag avond de listing aangemaakt. Nog wat heen en weer gemailed met de reviewer en voilà, meteen gepublished. Ietsje te vroeg, de goodies (souveniers voor FtF, StF en TtF) lagen er nog niet in. Even gedisabled. Zondagochtend de goodies klaargemaakt. De deur uit en naar de cache-locatie gescheurd. Goodies in de cache (en even ontbeten met vriendin-lief aan het picknick tafeltje terwijl de morgen mist nog over de velden hangt). Naar huis gescheurd en cache weer ge-enabled.

 

Bedankt voor de ondersteuning [:)] Ben je in de buurt van Assen of Westerbork ? Waai gezellig even bij de cache langs.

Edited by gerlof101
Link to comment

En zo is mijn eerste cache een feit.

 

Zaterdag namiddag geplaatst. Zaterdag avond de listing aangemaakt. Nog wat heen en weer gemailed met de reviewer en voilà, meteen gepublished. Ietsje te vroeg, de goodies (souveniers voor FtF, StF en TtF) lagen er nog niet in. Even gedisabled. Zondagochtend de goodies klaargemaakt. De deur uit en naar de cache-locatie gescheurd. Goodies in de cache (en even ontbeten met vriendin-lief aan het picknick tafeltje terwijl de morgen mist nog over de velden hangt). Naar huis gescheurd en cache weer ge-enabled.

 

Bedankt voor de ondersteuning [:)] Ben je in de buurt van Assen of Westerbork ? Waai gezellig even bij de cache langs.

Heb je een link naar de cache pagina?

Link to comment

Heb je een link naar de cache pagina?

 

Ja, maar ik weet eigenlijk niet of ik die hier mag plaatsen. De cache-code is GC37KDM, denk niet dat dat al teveel een probleem is.

 

Overigens, hij is nu een week actief. Wat me opvalt is dat er stuk minder mensen op af zijn gekomen in die eerste dagen dan ik had verwacht :). Komt, denk ik, omdat het een mystery cache is.

Edited by gerlof101
Link to comment

Links, ter informatie, naar geocaches mogen hier gewoon worden geplaatst.

Op dit forum kom je, wanneer je klikt op de naam van degene die het bericht plaatst, ook direct bij iemands Geocaching.com profiel uit.

Daarna op geocaches (owned) klikken en je kunt iemands geplaatste geocaches ook bekijken.

Link to comment

Kijk! Iemand die nog nooit een cache geplaatst heeft gaat zich eerst verdiepen in de materie, vraagt om advies en vervolgens komt er een cache online waarvan in ieder geval de pagina er keurig uitziet. De cache zelf kan ik niet beoordelen (vanuit Arnhem). Hulde Gerlof101. Ik denk (misschien wat voorbarig) dat veel "nieuwe" kokerstrooiers hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Succes met je cache!

Link to comment

Met het laatste postje ben ik het niet geheel eens. Natuurlijk wel met het gedeelte van het vinden van de juiste grondeigenaar, mat wat betreft de rest niet. Ik vind het nogal knullig dat de cache weer op disabled moest worden gezet, omdat deze toch nog niet helemaal klaar bleek te zijn. Volgens mij zet je die laatste vinkjes als de cache klaar is om gevonden te worden!

 

In ieder geval veel succes nog met je cache!

Link to comment

Met het laatste postje ben ik het niet geheel eens. Natuurlijk wel met het gedeelte van het vinden van de juiste grondeigenaar, mat wat betreft de rest niet. Ik vind het nogal knullig dat de cache weer op disabled moest worden gezet, omdat deze toch nog niet helemaal klaar bleek te zijn. Volgens mij zet je die laatste vinkjes als de cache klaar is om gevonden te worden!

 

In ieder geval veel succes nog met je cache!

 

Eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje met Oemoemenoetjes eens. Het was inderdaad een beetje knullig dat ik de cache meteen na online komen weer even moest disabelen.

 

Wat ik niet door had is hoe snel een cache gepublished wordt.

 

Ik liep al een tijdje met dit idee rond en hed de zaterdagmiddag na het akkoord van de SBB de cache neergelegd. In de cache lag het logboekje en een pen en ik had een briefje neer gelegd met het verzoek aan eventuele vinders om deze cache nog niet te loggen aangezien de reviewer nog geen akkoord had gegeven. Vervolgens ben ik naar huis gegaan, ben begonnen met het in elkaar zetten van de pagina bij geocaching.com en heb hem daarna aangevinkt zodat de reviewer hem kon bekijken. dat heeft die gedaan en na een paar keer zeer nuttige feedback van hem te hebben ontvangen waarmee ik de pagina verder had aangepast werd de cache s avonds om 11 uur meteen gepublished. Daar schrok ik wel even van aangezien het niet-loggen papiertje er nog in lag en de souveniers voor de FtF, StF en TtF er nog niet in lagen. Ik was ervan uitgegaan dat de reviewers (of hun vertegenwoordigers) zelf, ter plekke, de cache nog zouden controleren en mij een signaaltje zouden geven wanneer hij gepublished zou gaan worden zodat ik dan de laatste details nog kon toevoegen. Daarom heb ik de cache toen meteen gedisabled, ben de volgende ochtend vroeg naar de cache vertrokken met de souverniers, heb die daar achtergelaten en het niet-loggen briefje verwijderd en ben weer naar huis gegaan waar ik de cache weer ge-enabled heb.

 

Goede les dus voor de volgende keer ; zodra de pagina van de cache klaar is wordt die dus ook meteen ge-published.

Link to comment

Er staat bij Hide a Cache:

 

"To hide a new geocache in your area...

 

It is necessary that you read and understand the Cache Listing Requirements and Guidelines prior to placing each and every geocache."

 

In die Cache Listing Requirements and Guidelines staat: "Geocache must be in place before you enable the listing."

 

Dus dat had je wel kunnen en eigenlijk dus zelfs moeten weten.

 

Al was de cache prima in orde geweest, want een cache met logboek is voldoende. De rest is extra.

Link to comment

Van fouten leer je. Ik vind dat je goed bezig bent, Gerlof! Je verdiept je tenminste in een aantal zaken en je communiceert er helder over. Iedereen kan over een regeltje heen lezen. Zo'n cache aanmelden is ingewikkeld genoeg voor iemand die dat voor het eerst doet. Daarom heb ik ook nog nooit een cache gelegd... maar wat niet is gaat nog komen.

Link to comment

Hallo,

 

Ik heb voor het eerst een cache geplaatst, ben naar voorbeeld van gerlof ook in contact met sbb, en de boswachter voor toestemming voor plaatsing.

Hier wordt vooralsnog serieus naar gekeken.

Ik wacht echter al bijna een week op publicatie van de cache op het overzicht van geocaching.

Doe ik daar iets niet goed of duurt dit altijd zo lang?

 

Gr Sfromthefields.

Link to comment

@sfromthefields; Ik hoop van harte dat er straks weer een mooie cache op een prachtige natuurplek bijkomt.

Als suggestie wil ik wel meegeven dat het volgens de richtlijnen/spelregels de bedoeling is en ook handiger, om eerst de toestemming bij de natuurbeheerder te regelen.

Dat voorkomt ook een hoop gedoe wanneer de boswachter negatief reageert m.b.t. de plek waar jij je cache hebt gelegd.

Sommige stukken natuur zijn bijvoorbeeld te kwetsbaar om caches te leggen.

Wanneer je eerst overlegt, dan kan het vaak op een ander plekje wel, maar wanneer jouw cache wordt verwijderd of onbedoeld iets verstoort dan wordt dat vaak minder op prijs gesteld.

Dit even los van het gegeven dat de reviewer een cache in een natuurgebied, die zonder dat de toestemming is geregeld is neergelegd mogelijk niet goed gaat keuren.

Edited by Sivota
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...