Jump to content

Smartphone vs GPS and paperless caching


twdi

Recommended Posts

Mijn mobiele abonnement verloopt weer dus ik kan weer een ander toestel uitkiezen.

Voor het cachen gebruik ik een garmin 60CSX die eigenlijk prima voldoet. Het enige nadeel met cachen is dat ik thuis het eea voor moet bereiden omdat ik onderweg niet over de informatie beschik.

 

Ik heb nu twee mogelijkheden. Of een smartphone met de geocaching applicatie nemen of een nieuwe GPS kopen zoals de garmin 62 die paperless caching ondersteund.

 

De vraag is, hoe zijn jullie ervaringen met beide opties?

 

Weet iemand wat het datagebruik van de geocach applicatie is want daar zou ik mij nieuwe abonnement dan wellicht op aan moeten passen.

Link to comment

Zelf gebruik ik een outdoor GPS met paperless caching functionaliteit. Het is dan geen Garmin 62 maar een Garmin Montana 650, maar kwa functionaliteit zijn deze vergelijkbaar. De belangrijkste redenen voor mij om een outdoor GPS te kiezen i.p.v. een smart phone zijn de langere accuduur en robuust- en waterdichtheid van een outdoor GPS. In het veld kan je device om wat voor reden nog wel eens een stootje te verduren krijgen. Het is mij al wel overkomen dat ik uitgleed en de Montana ten val kwam. Gelukkig was er niets aan de hand, maar ik denk niet dat een gemiddelde smart phone het er heelhuids van af had gebracht.

 

Kortom: tot nu toe heb ik nog geen enkele spijt van de aanschaf van de Garmin Montana 650! :D

 

Met een frequente automatische pocket query is het eenvoudig om te beschikken over de actuele gegevens van de caches.

Edited by witterholt
Link to comment

Moeilijke vraag met de info die je in je post geeft. Volgens mij is het namelijk mede-afhankelijk van het type geocacher dat je bent. Cache je graag in steden in Nederland of in onherbergzaam gebied. Zo zijn er nog wel een aantal criteria denk ik.

Persoonlijk vind ik paperless cachen altijd maar een beetje behelpen. Het liefst neem ik toch een uitdraai mee. In het buitenland kan je dan gelijk een Google Translate vertaling meenemen. Daarom zou ik voor een GPSr kiezen i.p.v. een smartphone. Die laatste blijft toch in eerste instantie een telefoon terwijl een GPSr specifiek voor navigatie is. Daarbij is een GPSr toch wat robuuster. Niet echt van toepassing in een stad maar met een nachtcache of een "Terrain 5" toch wel prettig. Voor tradi's heb je natuurlijk vaak geen beschrijving nodig. Als je dus over he algemeen tradi's logt is de cachebeschrijving-functie van een smartphone dus ook minder van belang. Zo zullen er dus nog meer factoren van invloed zijn. Veel succes met je keuze in ieder geval.

Link to comment

Gebruik je GSAK en weet je al zeker dat je een smartphone wilt? Neem dan een android-smartphone voor het paperless cachen (met gdak heb je je hele gsak-database, en als het nodig is en je hebt mobiel internet kun je in het veld gemakkelijk de meest actuele info binnenhalen). En gebruik je GPSr voor het daadwerkelijke navigeren. GDAK is in principe volledig offline te gebruiken (als offline-app ontwikkeld namelijk), dus de hoeveelheid data valt reuze mee. Voor een dagje cachen hoef je dan alleen te zorgen dat je een recente database op je telefoon hebt staan en de caches die je denkt te gaan doen in je GPS te laden (al kun je ze uiteraard ook in het veld allemaal handmatig invoeren op het moment dat je met een cache bezig gaat).

Vind je echter dat je je GPS eens zou moeten vervangen? Kijk dan naar een toestel met de mogelijkheid om paperless te cachen.

 

Ik heb zelf een garmin etrex vista hcx voor het navigeren en een motorola defy met gdak om de info van de caches te kunnen lezen zonder al te vaak het internet op te moeten, een dure app te moeten kopen of een app te gebruiken die gebruik maakt van scraping. En die combinatie bevalt me erg goed. Voordeel van de Defy is ook dat hij water-resistant en dust-proof is, en ook nog niet snel krassen krijgt, en toch met android behoorlijk soepel loopt.

Link to comment

Mijn idee was inderdaad om de smartphone met de app te gebruiken voor de beschrijvingen en de GPS voor de nauwkeurige locatiebepaling.

Zaterdag ben ik met een medecacher op pad gegaan die een oregon heeft. Hij had inderdaad met pocket queries zijn GPS gevuld en eigenlijk zijn we gewoon gaan rijden en zocht hij steeds de dichtsbij zijnde cache. Dat zou die smartphone applicatie ook kunnen maar dan live. Ik weet alleen niet hoe bruikbaar die app is en vooral niet hoeveel dataverkeer dat kost.

 

Het valt me wel op dat ik eigenlijk nooit reacties krijg van mensen die deze app gebruiken.

 

Is de montana 650 niet groot voor geocachen?

Edited by twdi
Link to comment

De Montana 650 is wel groot, maar dat heeft zowel voor- als nadelen. Het belangrijkste voordeel is dat het scherm lekker groot is waardoor je zowel met de plattegrond als tekst een goed overzicht hebt. Het nadeel is dat ie wat zwaarder en logger is dan de 62. Zelf ben ik er inmiddels wel aan gewend en heb ik er geen problemen mee. Later wil ik het device ook inzetten als fietsnavigatie maar er is nog geen geschikte houder verkrijgbaar.

Edited by witterholt
Link to comment

haha yes but no problem to translate.

 

I'm just curious what would work the best:

 

1. A new GPS like a garmin 62St which support paperless geocaching (which I want to be more flexible on the road instead of printing from the website)

 

2. A new smartphone like a Samsung Galaxy S or Iphone on which I can use a geocaching application like from geocaching.com itself or GDAK.

 

Do you have experience with it?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...