Jump to content

Ontdekken van GEO Caching


sheriffnl

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik volg al een tijdje de ontwikkelingen rondom Geocaching, maar heb me nog nooit gewaagd aan dit fenomeen :)

Eergisteren kwam mijn dochter thuis van kindervakantie werk, waar ze een middagje hebben ge-geocached. Gisteren zijn we zelf lekker gaan wandelen in het bos waarop mijn dochter riep... Kijk pa... hier om het hoekje ligt een schat verborgen...

 

Eventjes gekeken, en inderdaad, een geocaching kistje met slotje... alleen maar gekeken, niet aangeraakt. Maar dit hele gebeuren triggerde bij mij toch de drang om het eens te gaan proberen.

Ik heb zojuist een stukje software op mijn Nokia X6 geïnstalleerd waarmee ik GPX bestanden kan inlezen.

Ware het niet dat ik hier enkel LOC files kan downloaden omdat ik geen premium lid ben. Nu wil ik dat best, maar dan wil ik toch eerst weten of ik het wel echt leuk vindt voordat ik hierin ga investeren...

 

Ik woon zelf in Roosendaal (West-Brabant) alwaar volgens deze site duizenden locaties zijn :) leuk natuurlijk. Maar is er ook een manier om voor een beginner gratis zo'n GPX bestand te downloaden waarmee hij aan de slag kan, en zo op ontdekkingsreis kan?

 

Groetjes, Berry

Link to comment

Ik zou me in het begin ook niet druk maken om dingen als GPX, paperless cachen,stroomlijnen van je dagje uit etc. Gewoon een keertje wat uitprinten of desnoods paar dingen opschrijven werkt ook niet onaardig denk ik. Uitzoeken wat je leuk vindt.

En als je het GPX stuk wilt uitproberen: je kan ook voor 3 maandjes gaan, dat is $10, daar kan je je niet direct een buil aan vallen en dan weet je meteen wat je daar allemaal mee kan. Of de geocaching apps van Groundspeak zelf voor $7 of zo, maar dat is meen ik alleen iPhone en android.

 

En houd in je achterhoofd dat de GPS van een telefoon niet direct voor outdoor vermaak geoptimaliseerd is :-) Het zal heus wel werken, maar mijn ervaring (als ik een keer mijn GPS vergeten ben) is dat het een leuke benadering is, maar niet meer dan dat. Kortom: het zal wel eens alle kanten opwijzen, dan weer zeggen "10m naar links" en dan weer "5m naar rechts". Houd daar rekening mee en laat dat je niet frustreren.

Ook een outdoor GPS is wel voor een tijdje te leen/huur trouwens.

En met mensen meelopen heeft allerlei voordelen. Het is gezellig, ze hebben ervaring, ze weten wat geschikte caches zijn.

Link to comment
En als je het GPX stuk wilt uitproberen: je kan ook voor 3 maandjes gaan, dat is $10, daar kan je je niet direct een buil aan vallen en dan weet je meteen wat je daar allemaal mee kan

Dat is wel een idee ja.

 

En houd in je achterhoofd dat de GPS van een telefoon niet direct voor outdoor vermaak geoptimaliseerd is :-) Het zal heus wel werken, maar mijn ervaring (als ik een keer mijn GPS vergeten ben) is dat het een leuke benadering is, maar niet meer dan dat. Kortom: het zal wel eens alle kanten opwijzen, dan weer zeggen "10m naar links" en dan weer "5m naar rechts". Houd daar rekening mee en laat dat je niet frustreren.

Ik begrijp dat de GSM geen optimaal GPS systeem is. dus de vertoonde kuren zal ik dan voor nu, voor lief nemen :D

 

Mensen meelopen klinkt ook gezellig. Is er hier plaats voor om daar een oproep voor te doen, of zijn daar andere suggesties voor?

Link to comment

Mensen meelopen klinkt ook gezellig. Is er hier plaats voor om daar een oproep voor te doen, of zijn daar andere suggesties voor?

 

Dit forum is niet heel druk bezocht geloof ik, maar er zijn nog wel meer geocaching gerelateerde fora in in Nederland. Je kan eens kijken op http://www.globalcaching.eu/ (officiële partner) Daarop zijn zeker mensen actief uit jouw omgeving.

Edited by Mars Express
Link to comment

Hallo allemaal,

 

Ik volg al een tijdje de ontwikkelingen rondom Geocaching, maar heb me nog nooit gewaagd aan dit fenomeen :)

Eergisteren kwam mijn dochter thuis van kindervakantie werk, waar ze een middagje hebben ge-geocached. Gisteren zijn we zelf lekker gaan wandelen in het bos waarop mijn dochter riep... Kijk pa... hier om het hoekje ligt een schat verborgen...

 

Eventjes gekeken, en inderdaad, een geocaching kistje met slotje... alleen maar gekeken, niet aangeraakt. Maar dit hele gebeuren triggerde bij mij toch de drang om het eens te gaan proberen.

Ik heb zojuist een stukje software op mijn Nokia X6 geïnstalleerd waarmee ik GPX bestanden kan inlezen.

Ware het niet dat ik hier enkel LOC files kan downloaden omdat ik geen premium lid ben. Nu wil ik dat best, maar dan wil ik toch eerst weten of ik het wel echt leuk vindt voordat ik hierin ga investeren...

 

Ik woon zelf in Roosendaal (West-Brabant) alwaar volgens deze site duizenden locaties zijn :) leuk natuurlijk. Maar is er ook een manier om voor een beginner gratis zo'n GPX bestand te downloaden waarmee hij aan de slag kan, en zo op ontdekkingsreis kan?

 

Groetjes, Berry

Het is een nogal late reactie, dat weet ik.

Maar als je nog steeds interesse hebt wil ik best een keer samen op stap. Ik woon zelf in Oudenbosch, dus qua afstand is dat geen probleem.

Link to comment

@TS, welkom in de wereld van geocaching. Ik zou je inderdaad nog niet druk maken over Premium Lid en dat soort dingen.

Je kan, om te beginnen, eens meelopen met een geocacher uit je buurt. Aangezien deze bijna net zo goed verstopt zijn als de caches hebben ze op geocaching.nl een lijstje gemaakt van mensen die beginners willen helpen. Speciaal voor mensen zoals jou dus, deze kun je hier vinden.

Nog een andere lijst die handig is voor beginners is deze lijst: Caches voor Starters 2011 hier staan veel caches die leuk zijn en geschikt voor beginners. Kijk eens of er eentje bij jullie in de buurt ligt. Voor Caches voor Starters 2010 heb ik ooit een kaart gemaakt, die kun je hier vinden: http://g.co/maps/ykmgp

 

Kun je alleen GPX files laden in dat programmaatje? Want anders kun je namelijk de coördinaten bovenaan de pagina (in het grijze blok) in je telefoon zetten en dan op pad gaan.

Edited by repertum
correction of small mistake
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...