Jump to content

Miswijzing door gevoeligheid GPS


Lion d'Or

Recommended Posts

Hallo alemaal,

 

Allereerst ff voorstellen:

Ik ben Carlos en ben relatief nieuw op het gebied van geocaching.

ik heb al een aantal jaren een Garmin GPS 60 en gebruikte deze veelal voor het uitzetten van tochten etc, maar eigenlijk nooit eerder geocaching gedaan (waarom weet ik ook niet)

Ben dus pas begonnen met geocaching en ik vind het meteen heel leuk om te doen. :lol:

Echter ik merk dat ik bij sommige caches moeite heb om ze te vinden. Dat komt denk ik door mijn (nogal oudere) gps? Deze heeft met het uitzetten/lopen van tochten ook problemen met name in bossen. Bij het minste geringste groen (dus niet echt dicht bebost) heb ik al een miswijzing van 15 á 40 (of nog meer) :o meter.

 

Zijn er toevallig meerdere gebruikers die een Garmin GPS60 hebben? En zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

Om nu meteen een nieuwe te kopen vindt ik ook weer overdreven.

 

Groetjes,

Carlos

Link to comment

De GPS 60 is inderdaad een oudje, GPS uit die tijd hebben allemaal last van een mindere ontvangst onder een bladerdek.

De nieuwere GPS, zeker die van de laatste 2 jaar hebben een betere ontvangst, en degene die laatste ontvanger hebben hebben zelfs een goede ontvangst.

 

Zelf heb ik de Oregon 400t, maar die is ook alweer ruim 2 jaar oud. Maar ook met de nieuwste GPS zal er altijd wel een afwijking van 2 tot 10 meter zijn, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.

Eigenlijk zijn er geen slechte GPS'n, het is vaak meer van belang wat men er aan wenst uit te geven en waar de eigen voorkeur ligt.

Edited by Remunj
Link to comment

Dat was vroeger de charme van het geocachen, de uitzetter had minimaal 10 meter afwijking, de zoeker had minimaal 10 meter afwijking, en zo kon je al 20 meter verkeert zitten, men deed toen nog zijn best om zich in te leren in de geocachematerie en zeker ook om de cache zo zuiver mogelijk neer te leggen, door het bijvoorbeeld goed uitpijlen van de cache coördinaat (van verschillende kanten komen aanlopen, de gps de rust te geven voor een zuiver fix).

Tegenwoordig is het al bijna zo ver dat mensen de cache expres uit het coördinaat leggen omdat in hun visie geocaching een spelletje is waar je moet zoeken…..

 

Barny

Link to comment

Soms kan iets heel simpels helpen: even je kompas kalibreren kan werkelijk alle verschil van de wereld maken. Moet je doen als je met de GPS je meer dan 160 km hebt verplaatst. Duurde ook even bij ons voordat we het doorhadden dat dat het probleem verhielp (wij hadden al ruim 1000 km met onze GPS gereisd)

Groetjes Jerenemas

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...