Jump to content

Förslag på GPS


gawain17

Recommended Posts

När jag började geocacha så körde jag enbart med min iPhone. Nu har jag kompletterat med en Garmin Oregon 550. iPhone funkar utmärkt förutom att batteritiden är dålig med GPS påslaget, och att precisionen är (tycker jag) sämre än i t.ex. en Garmin. Till iPhone så körde jag dels med Groundspeaks egen app, dels med en app som heter "Geosphere". Groundspeaks app kan söka cachar online, dvs. du behöver inte ladda ner några cachar till den. Geosphere är bättre på att ladda ner GPX-filer, detta är väldigt användbart om man t.ex. är på ett event där man får cachar utdelade innan dom har publicerats. En annan stor fördel med iPhone är ju att man alltid har den med sig, så den funkar ju utmärkt när man letar cachar "oplanerat". En nackdel med telefonen är ju att den är ju ömtåligare än "frilufts-GPSer"; det är ingenting man sätter i händerna på t.ex. en 5-åring.

 

När det gäller kartor så kan dom vara rätt dyra till Garmins enheter, medans iPhone går enbart på Google Maps. Nackdelen med detta är ju att iPhone kräver mobildata-täckning för att funka bra (utan mobildata så får du klara dig med kompassen), men du har å andra sidan satellitbilder att tillgå. Jag kör med OpenStreetMap till min Garmin; det funkar ganska bra. Jag kommer nog att investera i den riktiga "friluftskartan" (i princip samma som "gröna kartan").

 

Slutsats: jag har alltid med mig både min iPhone och min Garmin Oregon. Fick jag bara ha en skulle jag ta telefonen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...