Jump to content

Hjälp en nybörjare


Minindiana

Recommended Posts

Är ny på geocaching.com och nybörjare när det gäller geocaching. Jag skulle verkligen behöva lite hjälp!

 

Har tidigare använt min Iphone men nu tagit steget och köpt en GPS och blvit medlem. Det ska tilläggas att jag inte är särskilt teknisk varvid mina frågor och funderingar kanske kan verka simpla... :-)

 

När jag är inne på geocaching.com för att hitta/ladda ner nya cacher så går det ju att söka via adress/postnummer/län samt via google maps. När man söker via de förstnämnda alternativen så får man ju en lista med de cacher som finns att välja på. Det går ju då att kryssa i en ruta längst till vänster för att välja dem man vill ha, alltså går det ju att välja att ladda ner flera samtidigt vilket jag anser mycket smidigt. Men problemet är ju då tex att man kan få väldigt många träffar (ex om man söker på län) och man kanske vill välja några i ett speciellt område, och eftersom man ej ser dem på karta så är det ju svårt att veta bara på namnet var de finns, och jag kanske inte vill ladda ner alla hundratals i det län som jag sökt i.

 

Klickar man då vidare till kartan eller söker via google maps direkt så får man ju upp cacherna på kartan och man ser var de finns (mycket bra). Men då kommer nästa problem, att då kan man inte längre "kryssa" i och välja att ladda ner flera samtidigt utan får ta en i taget... jobbigt och tar väldigt lång tid. Så min fråga är ju helt enkelt om någon har något tips på hur man enklast gör?? Går det inte att välja att ladda ner flera samtidigt från kartan?? Måste man ta en i taget??

 

Och nu till nästa fundering...

 

Efter att ha varit ute och hittat cacher så vill jag ju logga dem på geocaching.com. Hur gör jag detta? Oteknisk som jag är så trodde jag nog att datorn+ hemsidan+ GPS:en skulle lösa detta ihop bara jag kopplade in GPS:en och loggade in på geocaching.com... :S

Men så simpelt var det ju inte... så frågan är helt enkelt, hur loggar jag mina hittade cacher???

 

Vore mycket tacksam för svar!!!

 

Mvh Matilda Eriksson

Link to comment

Jag brukar sätta upp en "Pocket Query" med de cachar jag vill ha i min GPS-enhet. Då får man en GPX-fil med alla cachar att ladda ner, och den kan man sedan lägga över i GPS-enheten, eller använda ett program som t.ex. GSAK. Anledningen till att man inte bara kan söka på cachar och ladda ner dom direkt är att det är ganska resurskrävande att söka och skapa GPX-filer för ett stort antal cachar, så därför finns det pocket-queries som man kan välja när och hur ofta dom ska köras.

 

Om man vill logga en cache på geocaching.com så går man till cache-sidan, och väljer "log your visit" i övre högra hörnet. Sedan är det bara att fylla i meddelande och klicka på "submit".

Link to comment

Jag kan förklara lite hur det fungerar med en Garmin GPS. Om du har laddat ner cachar i GPS'en, antingen en och en eller en pocket query, så kan du i GPS'en logga cachar som hittad, ej hittad osv... När du sen kommer hem finns det en textfil på GPS'ens minneskort som man kan föra över till webbsidan som en field note, och sen därifrån logga och skriva kommentarer på webbsidan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...