Jump to content

Nieuwe dimensie in samenwerking Landschap Overijssel en Globalcaching.eu


De broekies

Recommended Posts

Onlangs heeft globalcaching.eu weer een overleg gehad met Landschap Overijssel. De uitkomst van dit gesprek overtrof weer eerdere gesprekken voor wbt de mogelijkheden wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dit keer is het niet bij ideeën gebleven, maar zijn er ook concrete afspraken gemaakt. Zo hebben we o.a. de volgende afspraken gemaakt:

 

- Speciale dag waar potentiële cache-leggers worden rondgeleid voor het evt maken van geocaches.

Landschap Overijssel gaat een dag organiseren voor iedereen (dus niet speciaal voor cachers), waarbij ze het leuk zouden vinden als ook op die dag enkele caches online zouden komen in hun gebied.

Om cachers de gelegenheid te geven caches in hun gebied te plaatsen, gaan ze op 26 maart een speciale dag organiseren, waar de cachers informatie krijgen over het gebied en de beheerder aan geeft waar caches geplaatst kunnen worden. Tevens zijn ze enorm onder de indruk van enkele reeds gemaakte cache-beschrijvingen en cache-uitvoeringen. Om dit verder te stimuleren willen ze voor de cache-leggers die er iets speciaal van willen maken op die dag een een uitzondering maken. Ze zullen de cache-leggers die dag begeleiden door het gebied en op aangegeven plekken meer vrijheid gaan geven voor speciale/ludieke/creatieve caches.

Meer info hierover zal binnenkort volgen op www.globalcaching.eu.

 

- Informatie over gebieden en contact gegevens voor cache-plaatsers.

Er is afgesproken dat Globalcaching informatie gaat krijgen over de locatie van de gebieden die Landschap Overijssel in beheer heeft met de daarbij behorende contact gegevens voor het verkrijgen van toestemming voor het plaatsen van een cache. Wij zullen die informatie op onze website zetten, zodat cache-plaatsers kunnen zien of de locatie onder beheer valt van Landschap Overijssel en zo ja, bij wie ze moeten zijn voor toestemming.

 

Omdat Landschap Overijssel zeer blij verrast was met de vele leuke cache-beschrijvingen en logs over het gebied, zal Globalcaching Landschap Overijssel informeren als er een nieuwe cache in hun gebied is gekomen. Tevens hebben ze dan ook gelijk een overzicht van de caches in hun gebied.

 

- Cachekaart op website van Landschap Overijssel

Globalcaching zal een speciale kaart maken voor de website van Landschap Overijssel, waar alle caches in hun gebied te zien is (met wat info en verwijzing naar de cache-beschrijving op geocaching.com)

 

- Globalcaching zal Landschap Overijssel faciliteren in het maken van een layer voor Layar.

Landschap Overijssel zou graag een layer willen hebben voor speciale plekken in hun gebied. Globalcaching zal hier in faciliteren voor wbt ontwikkeling en hosting.

 

Er zijn verder nog meer plannen gemaakt, maar het is nog te vroeg om dit naar buiten te brengen. Wel kan gezegd worden dat als deze plannen doorgaan, het een spectaculair gebeuren zal zijn voor geocaching in Nederland. Later hopelijk meer hierover.

 

Verder hebben zowel Landschap Overijssel en Globalcaching de intentie uitgesproken om deze samenwerking tot een voorbeeld te laten worden voor andere natuurbeheerders. Door het laten zien van de mogelijkheden die we elkaar kunnen bieden, hopen we dat andere natuurbeheerders dit voorbeeld gaan volgen.

Edited by De broekies
Link to comment

Ik zet even mijn mod-petje af om jullie met dit resultaat te feliciteren.

Ik weet hoeveel tijd het kost om goede contacten te leggen met natuurbeheerders en met het toenemend aantal geocachers in Nederland is het zaak om een aantal dingen goed te regelen en te voorkomen dat er grote problemen ontstaan.

Op welke wijze je dat regelt en hoe sterk, is vaak punt van discussie en ook wel meningsverschil, maar dit ziet er veelbelovend uit.

Ik blijf de ontwikkelingen dan ook met belangstelling volgen. :(

Link to comment

Een tweede cacheleggersdag staat inmiddels in de planning bij Landschap Overijssel. Woon je in de omgeving van het Reestdal (Oud Avereest, Balkbrug) en zou je daar wel eens een cache willen leggen? Of wil je de landschapsbeheerder (beter) leren kennen? Kom dan op 21 januari naar de cacheleggersdag die er georganiseerd wordt. Kijk hier voor meer informatie (gebruik het contactformulier om je aan te melden).

-Hemma

Edited by De broekies
Link to comment

Ik zal zeker ook mijn best doen om aanwezig te zijn op die dag.

Ik had op 1 december bij Globalcaching als meteen een post gezet met mijn bedenkingen maar daar hebben ze voorals nog veelzeggend niet op gereageerd.

Het is een beetje omgekeerde wereld aan het worden IPV dat de intentie van de geocacher uitgaat en naar de boswachter gaat, beslist nu de landschapsbeheerder dat er maar even een cacheleggers dag moet komen!

Terwijl de cachers die daar hun cache’s al in die streek hebben liggen en al een goede relatie met de boswachter hadden opgebouwd dus feitelijk die cacheleggerdag compleet overbodig zou maken, de boswachter weet dus zelf wel bij wie hij kan aankloppen als hij een cache-idee had?

 

Ik heb diep respect voor Robert en Hemma voor de energie die ze insteken om de landschapsbeheerders uit te leggen dat geocachers per definitie geen milieu vandalen zijn die zomaar overal doorheen banjeren en ongecontroleerd overal doosjes neer leggen. maar nu heb ik het idee dat ook hun voor het karretje gespannen worden om het landschap Overijssel aan 10 GPSsen te helpen, en wat gaat er met die 10 PGSsen gebeuren?

TWEET

-----------------JessicaWinterLO Jessica Winter

door globalcaching

Als #globalcaching ons helpt met caches in Reestdal, regelt recreatieschap voor ons 10 GPS-en. Goed nieuws voor nieuwsgierige wandelaars!--------------

 

Ik las deze tweet al eens, ik heb daar toen ook al vragen en opmerkingen over gesteld maar zelfs Jessica Winter van het Landschap Overijsel heeft niet het simpele fatsoen om daarop te reageren,

Nu zie ik dus de uitwerking van deze tweet, en weer worden geocachers voor het global karretje gespannen om het landschap Overijsel tevreden te stellen,

Is dit het resultaat van de uitstekende contacten die men met het landschap onderhoud, laat men dus niks meer aan de indivuele cacher over?

Worden cache’s nu op afroep geplaatst?

Door het noeste arbeid van de keurig opdravende cacher verdiend de boswachter van het stuk land 10 GPSsen?

Wat word er met die 10 GPSsen gedaan, worden die 10 GPSsen uitgeleend aan de “nieuwsgierige” wandelaar? Zodat de “nieuwsgierige” wandelaar ook die cache’s kan lopen?

Wat doet die “nieuwsgierige” wandelaar bij de cache?

Als hij een cache vind waar zo een mooi glimmertje in zit die wij coins en TB noemen, weet hij wat dat is? Gaat hij zo een glimmertje als goody gebruiken en ruilen voor een speelgoed autotje?

Is dit de kant die we met z’n opgaan door de samenwerking van de landschappen en Globalcaching, de landschappen zeggen dus nu “spring” en Globalcaching springt, zo worden eigendommen van geheel onschuldige mensen die hun kapitaal hebben geïnvesteerd in een glimmertje het slachtoffer van de “samenwerking” tussen Globalcaching en de “landschappen”

 

En nu ook weer publiceert men deze mededeling alleen op deze site, een site die zich wel graag profileert als portaal voor iedere geocacher maar nu deze opgedrongen samenwerking alleen kenbaar maakt via de Global site, de andere geocache site’s links laten liggen wat deze “heugelijke” berichtgeving betreft.

Is dit nu een teken dat door maar genoeg coins en andere hebbedingetjes verlotenrijen deze site nu genoeg bezoekers trekt voor een mooie afvaardiging op te laten draven bij het Landschap Overijsel?

 

Dat zijn zomaar wat vragen wat in mijn opborrelt bij het lezen van die cacheleggers dag, laat ik het hopen dat ik het vout heb maar vooralsnog vrees ik met grote vrezen

 

Barny

Link to comment

Sorry, maar wederom erger ik me aan het continu negatief reageren van Barny op alles wat een ander op geocaching gebied maar onderneemt. Het is altijd makkelijk klagen, zeker vooraf. Even afwachten en kijken hoe het zich ontwikkelt kan toch ook?

 

Het type mensen dat in natuurgebieden gaat wandelen ( en straks dus in eventueel in aanraking komt met de ideale mogelijkheid om zonder meteen een hoge uitgave te doen een gps kan lenen en daarmee kennis kan maken met geocachen), kan ik toch echt niet vergelijken met de Iphone cacher die je tegenwoordig overal tegenkomt.

 

Het zijn echt niet de natuurliefhebbers die glimmertjes laten verdwijnen en verschrikkelijke risico's vormen voor bestaande caches etc. En als er meteen een uitleg bij wordt gegeven hoe het werkt met die trackables, dan zijn die beginnelingen al meteen een heel stuk beter begonnen met trackables dan de gemiddelde startende geocacher die eens wat probeert met z'n Iphone.

 

"Even" contact leggen met een boswachter om een cache te kunnen plaatsen, is lang niet altijd zo eenvoudig waardoor die goede contacten er lang niet altijd zijn en er maar caches zonder toestemming worden geplaatst, hetgeen ook nogal eens voor problemen zorgt, maar die gevallen negeer je nu even. En het omgekeerde gebeurt ook daardoor: mensen weten niet bij wie ze moeten zijn en plaatsen geen mooie cache(route) omdat het toestemmingsverhaal teveel gedoe is en ze iedere keer van kastje naar muur worden gestuurd.

Doen alsof er nu ingegaan wordt tegen deze goede contacten etc. en dat het intiatief niet meer mij de cacher zou liggen is de zaak omdraaien. Dat een landschap zelf actief aan de slag gaat m.b.t. geocachen is juist prachtig, dan is het enthousiasme van ons geocachers in het algemeen en van de contactleggers in het bijzonder kennelijk overgekomen, daar kan ik toch echt niets negatiefs in zien.

 

Ik ben net terug uit Texas, heb daar 40 state parks bezocht, en daar is het niet anders gegaan. Eerst caches op basis van losse contacten, maar ook veel caches die voor discussie hebben gezorgd omdat geen toestemming was gevraagd. Na overleg en contacten met Groundspeak, zijn nu heel veel parken betrokken bij het geocachen en als je aangeeft dat je komt om te geocachen (let op: je vraagt er dus actief om!) dan kun je zelfs een lijstje met caches in dat park krijgen als je ze niet in je gps hebt zitten. En we hebben daar heel wat caches gewoon onbedekt, niet verstopt/begraven, een paar meter van een trail gezien. Caches die een "gewone" wandelaar ook zou kunnen spotten, maar waar men kennelijk helemaal niet bang is voor het verdwijnen van glimmertjes. Misschien wel omdat er een officiële sticker van het state park duidelijk zichtbaar op de cache zit, zodat duidelijk is dat de cache daar hoort....

 

Probeer een keer de positieve kanten van activiteiten van anderen te zien en wacht eens rustig af voor je meteen erg kritisch en negatief reageert, dat komt zo zuur over. Ik hoop dat als je naar zo'n bijeenkomst gaat je juist de positieve aspecten van geocachen naar voren brengt, want de negatieve dingen krijgen bij niet-geocachers anders alleen de aandacht, want goed nieuws is immers veelal geen nieuws.

Link to comment
[...] kan ik toch echt niet vergelijken met de Iphone cacher die je tegenwoordig overal tegenkomt. [...] dan zijn die beginnelingen al meteen een heel stuk beter begonnen met trackables dan de gemiddelde startende geocacher die eens wat probeert met z'n Iphone.

 

:blink:

 

Wat ben ik blij dat ik voor Android gekozen heb zeg!

Link to comment

Irisisleuk, ik ben het ook vaak niet eens met Barney. Dat schreef ik al. Maar ik heb toch nu ook wel moeite met het feit dat er aan "gelegenheid-cachers" echte caches bezocht worden met een geleende GPS. Ik denk dat je met gelegenheid-cachers geen echt caches bezocht moeten worden. Het is nog maar de of ze blijven cachen, of ze het echt leuk vinden. Mensen die er niets aan vinden zullen ook op een andere minder zorgvuldige manier met een cache omgaan. Tenminste, die kans is erg groot. Je kunt ook een gewone wandeling in de GPS zetten. Waarom moet dat een fysieke cache zijn?

 

Wij hebben kennis gemaakt met geocaching doordat we een workshop via de ANWB hebben geboekt en Kapitein Haak vertelde ons daar over geocaching. Maar hij heeft ons niet een bestaande cache laten lopen. We waren met ongeveer 60 stellen en ik vraag me af hoeveel van die stellen daadwerkelijk zijn gaan cachen. Ik vraag me ook af hoeveel mensen die eens een GPS lenen in Overijssel, daadwerkelijk gaan cachen. En ik vraag me ook af of de beheerder, de uitlener van de GPS aandacht besteed aan het fenomeen trackables en ze laat zien en uitlegt dat die niet als een goodie geruild kan worden. ik vraag me af hoeveel tijd ze besteden aan goodies.

 

Ik vind het goed dat mensen hun best doen goede contacten te leggen. Maar ik denk ook dat het goed is dat deze kant ook belicht wordt. Neem het gewoon mee in het contact leggen met Overijssel. Het is mss wel een valkuil waar niet aan gedacht is.

Link to comment

 

Ik vind het goed dat mensen hun best doen goede contacten te leggen. Maar ik denk ook dat het goed is dat deze kant ook belicht wordt. Neem het gewoon mee in het contact leggen met Overijssel. Het is mss wel een valkuil waar niet aan gedacht is.

 

Tuurlijk ben ik het er helemaal mee eens om tips mee te geven voor dit soort acties om het zo ideaal mogelijk te laten verlopen. En een speciale cache voor een eerste kennismaking met cachen is een hele goede tip, waarvan ik hoop dat hij wordt meegenomen naar zo'n informatiedag. Het ging me meer om de manier waarop deze tip nu ter sprake komt. Je kunt immers ook gewoon zeggen "Goh goed initatief, er is een klein puntje waar ik me nog zorgen over maak namelijk.... Ik hoop dat jullie dat kunnen meenemen bij jullie gesprekken".

Als mensen die namelijk zich positief inzetten voor geocache zaken, maar alleen maar op een negatieve manier "bestookt" worden met commentaar door forum posts en twitter berichten, zonder dat daar veel positiefs voor deze mensen tegenover staat, dan werkt dat alleen maar averechts voor iedereen.

Goedbedoelde ideeën en tips worden dan namelijk op een gegeven moment niet meer gelezen en dat zou ik dan weer jammer vinden. Mensen die continu maar negatief reageren (en dit zelf overigens zien als kritisch en niet negatief, omdat ze de toon waarop iets geschreven altijd voor het gemak even buiten beschouwing laten) negeer ik persoonlijk namelijk op een gegeven moment en dat zal bij veel anderen niet anders zijn.

 

Ik vraag dus alleen maar om een iets positievere benadering i.p.v. een TE kritische. Je kunt wel overal het negatieve in gaan zoeken, maar met dit soort activiteiten zie ik toch vooral voordelen en als goede tips zoals een proefcache worden meegenomen dan wordt het helemaal perfect!

 

En m.b.t. tot de Iphone cachers, voordat dit verkeerd uitgelegd wordt: natuurlijk is er niets mis met het cachen met een Iphone of een ander toestel. Er zijn alleen genoeg mensen met zo'n ding die eens "even" een geocache doen, gewoon omdat je zo'n app tegenkomt, maar er verder zich nauwelijks in verdiept, gewoon om te proberen. Als die een trackable tegenkomen is het risico op verdwijnen een stuk groter dan de "toerist" die een boswandeling gaat maken en uitleg over het fenomeen geocachen krijgt.

Link to comment

 

Ik vind het goed dat mensen hun best doen goede contacten te leggen. Maar ik denk ook dat het goed is dat deze kant ook belicht wordt. Neem het gewoon mee in het contact leggen met Overijssel. Het is mss wel een valkuil waar niet aan gedacht is.

 

Tuurlijk ben ik het er helemaal mee eens om tips mee te geven voor dit soort acties om het zo ideaal mogelijk te laten verlopen. En een speciale cache voor een eerste kennismaking met cachen is een hele goede tip, waarvan ik hoop dat hij wordt meegenomen naar zo'n informatiedag. Het ging me meer om de manier waarop deze tip nu ter sprake komt. Je kunt immers ook gewoon zeggen "Goh goed initatief, er is een klein puntje waar ik me nog zorgen over maak namelijk.... Ik hoop dat jullie dat kunnen meenemen bij jullie gesprekken".

We zullen dit punt als tip richting het Landschap (met uitleg waarom) gaan bespreken op die dag, bedankt voor het doorgeven!

-Hemma

Link to comment

het bezorgd zijn om andermans spullen heeft mij ook te doen besluiten om zelf ook op die dag aanwezig te zijn, juist voor dat soort vragen en opmerkingen, zeker na dat de betreffende landschapper niet het fatsoen heeft om wat voor een antwoord via twitter door geeft.

 

Op forums brullen is 1, handelen is 2

 

Barny

Link to comment

Op de website van Landschap Overijssel is de manier van aanmelden voor deze cacheleggersdag aangepast. Zie http://landschapoverijssel.nl/home/nieuws/gezocht-geocachers-in-het-reestdal.html

 

Tevens staat er ook duidelijk vermeld waar de dag voor bedoeld is en voor wie. Woon je in de buurt van het Reestdal en heb je daar al caches liggen of heb je wel interesse om caches te plaatsen, ben je van harte welkom. Geef je dan op voor die dag. De vorige cacheleggersdag was een succes, want cachers en beheerders/vrijwilligers hebben veel aan deze dag gehad en er zijn mooie caches uit voortgekomen (en contacten).

 

- Robert

Edited by De broekies
Link to comment

Na diverse telefoontjes met het communicatie team van het Landschap Overijssel heb ik te horen gekregen dat ik NIET welkom ben op de Cacheleggersdag op 21 januari.

Terwijl ik zelf in meel binnen kreeg dat die dag gebruikt ging worden voor het “kijken naar de beste cacheplekken voor plant, dier en mens”

Dan is het zeker in dat aspect wel verbazend raar dat ze een geïnteresseerde geocacher met meer dan 10 jaar cache ervaring en met meer dan 7000 found’s plus de nodige ervaring in het cacheleggen zowel privé als professioneel niet op zo een plaatsing-bijeenkomst willen hebben, wat kan er toch op tegen zijn als er een ervaren iemand het team komt versterken met misschien nieuwe inzichten en uitzichten op eventuele valkuilen?

 

Op de site van landschap Overijssel word het verkondigt als “kennismakingsbijeenkomst”

Wat kan er op tegen zijn dat er 1 persoon bij zit die ervaren is in het algemene geocachen maar niet in de buurt zelf woont?

Op die vragen had het landschap zelf geen antwoord………………

 

Barny

Link to comment

Om hierop op een zinnige manier te kunnen antwoorden of reageren heb je de mening van beide kanten nodig. We horen slechts één mening en die is neergezet als een soort retorische vraag..... Barny schrijft zijn mening neer op een wijze, waar je het als vanzelf mee eens moet zijn....

 

Maar aangezien iemand of een instantie niet zomaar zegt, dat hij niet welkom is ligt daar een goede reden aan ten grondslag en die wordt hier niet vermeld. Niet door het landschap en niet door Barny zelf.

 

En dus is de stelling en de vraag van Barny zinloos.

Edited by Gerrit Tabak
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...