Jump to content

Garmin Etrex Legend HCx (HELP!)


essebeeie

Recommended Posts

Misschien kan iemand mij wel helpen... :laughing:

Ik doe nu sinds 2.5 maand aan geocaching en heb vrij snel een GPS (Garmin Etrex Legend HCx) aangeschafd.

Tot op heden alleen nog maar traditionele caches gedaan, maar wil me nu verdiepen in de Multi caches.

 

Ik heb alle handleidingen doorgenomen, maar ik weet gewoon NIET hoe ik een waypoint moet aanmaken.

Alles gaat goed, maar wanneer ik op 'waypoint aanmaken' kom dan staat er bij mijn Positie het volgende:

193904 (6 cijfers, meer kan ik ook niet invoeren)

RD 467949 (weer 6 cijfers)

 

En op alle voorbeelden en handleidingen hoort hier volgens mij te staan:

N. ..........

W. ..........

 

Begrijpen jullie?

 

Ik kan gewoon geen coordinaat invoeren! Ik kan de cijfers wel veranderen, maar het zijn er altijd 6.

 

Wie of wie kan mij helpen met dit probleem? :)

Alvast bedankt,

Esther

Link to comment

Hoi Esther,

 

Je kunt je gps op diverse eenheden instellen. Op dit moment staat je GPS op het Ned. RD Grid ingesteld.

Bij de meeste cache beschrijvingen wordt echter de instelling hddd mm.mmm' gebruikt.

 

Ik heb een andere gps, maar wie weet vind je het op dezelfde plek: Hoofdmenu->Instellen -> Positieformaat. En hier kun je vervolgens scrollen naar het door jouw gewenste coordinatenstelsel, in dit geval dus hddd mm.mmm'

 

Succes en veel plezier bij de multi's!

 

Overigens zijn er ook caches, vaak mysteries, die van andere instellingen zoals het RD stelsel gebruik maken, dus mocht je ooit een vreemd coordinaat zien, weet je nu waar je het moet zoeken...

Link to comment

Hoi Esther,

 

Je kunt je gps op diverse eenheden instellen. Op dit moment staat je GPS op het Ned. RD Grid ingesteld.

Bij de meeste cache beschrijvingen wordt echter de instelling hddd mm.mmm' gebruikt.

 

Ik heb een andere gps, maar wie weet vind je het op dezelfde plek: Hoofdmenu->Instellen -> Positieformaat. En hier kun je vervolgens scrollen naar het door jouw gewenste coordinatenstelsel, in dit geval dus hddd mm.mmm'

 

Succes en veel plezier bij de multi's!

 

Overigens zijn er ook caches, vaak mysteries, die van andere instellingen zoals het RD stelsel gebruik maken, dus mocht je ooit een vreemd coordinaat zien, weet je nu waar je het moet zoeken...

Maar dan ben je er nog niet helemaal, want je moet óók nog de kaartdatum op WGS 84 instellen. Zit in hetzelfde menu "Eenheden instellen".

 

-= GensNet =-

Link to comment

De juiste instellingen zijn:

Positieformaat: hddd°mm.mmm

Kaartdatum: WGS84

Afstand/snelheid: Metrisch

Hoogte (Vert. snelheid): Meters (m/min)

Diepte: Meters

Temperatuur: Celsius

 

Lees vooral eerst de gebruiksaanwijzing!

Vooral ga eerst eens op pad in een bekende omgeving en vertrouw niet volledig op de gpsr, het is een hulpmiddel!

Als je op tweakers.net zo'n vraag stelt, dan krijg je als antwoord: RTFM

Ga gewoon eens op pad op de fiets, vooral niet met de auto, met die gpsr en leer het apparaat kennen.

Edited by JandeBehanger
Link to comment

Hallo allemaal,

 

bedankt voor het reageren! Ik had ook al een persoonlijk mailtje gekregen en daarin werd me het één en ander duidelijk.. :-)

En jájá, het werkt!!! Ik heb inmiddels 3 multi cache's opgelost! Wat is dit toch verslavend.. :-)

 

Maar... nu zit ik nog met een kleinigheid: Mijn kompas werkt niet. Hij loopt vast... (hij deed het eerder gewoon wel), maar sinds 3 weken wijst de pijl niet meer de goede kant op, hij blijft stil staan.

Ik zie wel dat de meters aflopen/of oplopen, dus daaruit kan ik gokken of ik de goede kant oploop, het werkt dus wel, maar is erg omslachtig.

 

Iemand hier een oplossing voor? :-)

 

Vriendelijke groet,

Esther

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...