Jump to content

Hoe Herleid je cijfers tot 1 getal?


Team Verwiel

Recommended Posts

Bij het herleiden van cijfers tot 1 getal is het dan altijd optellen?

we hadden een cache waarbij we de cijfers 1400 hadden dit werd getal nr 5 en dat klopte

toen hadden we de cijfers 418 dus toen hebben we 4 + 1 + 8 = 13 dus 1+3 =4 en dat klopte gelukkig bij toeval ook!!

Zoals ik het hier boven nu heb beschreven gaat dit altijd op deze manier? of heb ik gewoon echt geluk gehad? want het had ook zo gekunt, 418 = 4-1 = 3 + 8 of 4+1 = 5, 8-5= 3.

Het is onze 2de cache en zijn dus echt nieuw maar konden deze antwoorden nergens vinden.

Link to comment

@waldio als je iets meer mutly’s had gelopen ;) dan wist je dat het stapeltellen een regelmatig voorkomende bezigheid is bij die multy geocache variant.

Ik vind het in ieder geval veel betere methode dat woord en letterwaardes waar je een tijd bij elk waypoint staat te rekenen.

 

Barny

Link to comment

Mooi, ondanks dat het laatste antwoord een jaar oud is ben ik er nu mee bezig

 

Mijn zoon is een door mij bedachte puzzel aan het testen en meende een fout te zien in een stapeltelling van mij.

Ik gebruik n.a.v. woorden zowel 1~ als 2cijferige getallen, immers is de A t/m I 1 getal en vanaf de J t/m Z steeds 2, dus ik maakte mijn proefpuzzel dus als volgt:

 

Rakker = R/18 a/1 k/11 k/11 e/5 r/18 = 1+8+1+1+1+1+1+5+1+8= 28 of heeft mijn zoon gelijk en is de K bijvoorbeeld een 11 die geteld moet worden ?

Dat geeft immers een andere stapeltelling omdat ook de R hier dan 18 is...

 

Help ?

Edited by Kimopo
Link to comment

Ik zou rakker stapeltellen als: 18+1+11+11+5+18=64 (woordwaarde)gevolgd door 6+4=10 en tot slot 1+0=1

 

Als je door blijft gaan tot 1 cijfer, zul je zien dat het niets uitmaakt of je het op deze manier doet of op jouw manier. De theorie daarachter weet ik niet meer precies, maar ik weet wel dat dit altijd klopt, mits je door blijft gaan tot 1 cijfer.

Link to comment

Stapeltellen is niets anders dan de restwaarde van een serie getallen uitrekenen bij delen door 9, waarbij de restwaarde 0 wordt vervangen door 9. De notatie die daar voor wordt gebruikt is mod(x,9). De restwaarde van rakker = Mod(1811111518,9) of Mod (18+1+11+11+5+18,9). Het grappige van Mod(x,9) is dat de volgorde waarin je de berekeningen doet niets uit maakt. Je kunt ook cijfers die samen een 9-voud zijn er uit halen. De letterwaarde van Rakker is daarom gelijk aan die van Akker (want R=18=9-voud) of van Akke (nog een R minder). Dan wordt het dus mod(1+11+11+5,9)=mod(10,9)=1

 

Groet,

Topzoekertje

Link to comment

wat ik vrij regelmatig tegenkom in zo'n geval is dat als je exact op 10 uitkomt, dat je het dan wel als een 0 moet lezen... Maar in principe kun je idd geen 0 hebben met stapeltellen (of herleiden tot 1 cijfer).

J en S leveren dan dus 10 = 0 op, maar dan kom je weer heel moeilijk op 1 uit ;) De enige mogelijkheid is namelijk dat het totaal 100 moet zijn, of dat je alleen een A hebt waarmee je de waarde moet bepalen

Link to comment

met stapeltellen kun je volgens mij nooit op 0 uitkomen.

Dat klopt, maar de rest van een getal/9 kan wel 0 zijn. In die getallen is de uitkomst van stapeltellen dus geen 0 maar 9, in alle andere gevallen is het de rest van de deling door 9. Het scheelt je echt heel veel rekenwerk als je daar rekening mee houdt. Stel je voor dat je de reeks 18,5,4,8,1,9,18 (redhair, het is maar een voorbeeld) moet stapeltellen. Dan kun je dus eerst alles optellen tot 63 en 6 en 3 weer tot 9. Als je beseft dat het om deling door 9 gaat, dan kun je alle getallen of combinaties van getallen die deelbaar zijn door 9 weglaten. In dit geval is dat dus 18, (4 en 5), (8 en 1), 9 en 18. Er blijft daarmee dus niets over en de rest=0-> waarde van het stapeltellen=9.

Een andere voorbeeld: sjors: 19+9+15+18+19. Alle 9's en sommen die 9 maken kun je weglaten en het wordt dus 1+15+1=8

 

Groet,

Topzoekertje

Link to comment

Het scheelt je echt heel veel rekenwerk als je daar rekening mee houdt. Stel je voor dat je de reeks 18,5,4,8,1,9,18 (redhair, het is maar een voorbeeld) moet stapeltellen.

 

Ik ken de methode uit het boek van Kelly. Bij je korte voorbeelden werkt dit wel sneller (en je hebt ook gemakkelijke getallen gekozen), maar neem nou eens iets langs zoals bijvoorbeeld de woordwaarde uitrekenenen van "tudderner fenn", dan scheelt het niet zo gek veel meer.

Link to comment

De voorbeelden waren inderdaad makkelijk gekozen, maar met het principe in gedachten kun je ook ander woorden snel uitrekenen:

"tudderner fenn" tel ik als volgt:

t = 20 = 2

u= 21 samen 23

d = 4, samen 27 = 9-voud, dus 0

dan "de" is samen 9,hoef je niet mee te tellen, evenals de volgende r.

n=14, samen 14

e=5, samen 19 = 1

r vergeten we weer

f = 6, samen 7

e = 5, samen 12

twee n= 2 * 5=10 samen 22

Woordwaarde is 4

 

Het lijkt misschien ingewikkeld, maar mijn ervaring is dat je zo veel met veel kleinere getallen werkt en daarom minder fouten maakt.

Link to comment

:blink: Wow... bedankt allemaal, ik geloof dat ik me eerst dan maar bezig hou met mijn manier van tellen, het wordt dan vanzelf wel vlugger cq makkelijker denk ik :D

 

Maar, Rakker was even snel een voorbeeldje omdat daar dus die R inzit die ik in mijn werkelijke woord ook gebruik.

Mijn sommetje echter heb ik zo gemaakt dat er 2 cijfers over moeten blijven...

Welke methode is daar dan beter voor?

 

Ik heb daar dus de (lange) methode voor gebruikt zoals ik als voorbeeld aangaf in "Rakker" en dan kom ik op 2 cijfers uit maar als ik het doe in duo's en enkelen zoals in bijv. 18 + 15 + 1 (zoals ik dus deed: 16) maar indien dat geteld wordt als echt 18 + 15 + 1 wordt dat opeens 34 en dus geeft dat nogal een verschil in uitkomst.

In mijn puzzel-to-be is dat zelfs een verschil van 72 en dan klopt mijn sommetje dus niet meer :(

Edited by Kimopo
Link to comment

:blink: Wow... bedankt allemaal, ik geloof dat ik me eerst dan maar bezig hou met mijn manier van tellen, het wordt dan vanzelf wel vlugger cq makkelijker denk ik :D

 

Maar, Rakker was even snel een voorbeeldje omdat daar dus die R inzit die ik in mijn werkelijke woord ook gebruik.

Mijn sommetje echter heb ik zo gemaakt dat er 2 cijfers over moeten blijven...

Welke methode is daar dan beter voor?

 

Ik heb daar dus de (lange) methode voor gebruikt zoals ik als voorbeeld aangaf in "Rakker" en dan kom ik op 2 cijfers uit maar als ik het doe in duo's en enkelen zoals in bijv. 18 + 15 + 1 (zoals ik dus deed: 16) maar indien dat geteld wordt als echt 18 + 15 + 1 wordt dat opeens 34 en dus geeft dat nogal een verschil in uitkomst.

In mijn puzzel-to-be is dat zelfs een verschil van 72 en dan klopt mijn sommetje dus niet meer :(

Wat je wil kan eigenlijk niet, zoals al blijkt uit je eigen voorbeeld. Er zijn maar twee gebruikelijke methoden: de woordsom van een woord, dat is de som van de letterwaarde van alle letters in een woord, in het voorbeeld 'rakker' is dat 64. Of de gestapeltelde waarde van de woordsom. In dit geval is dat 1. De methode die jij wilt gebruiken wordt niet gebruikt bij geocaches. Als je deze wilt gebruiken (rakker is dan 1+8+1+1+1+1+1+5+1+8=28), dan zul je dat in ieder geval heel goed moeten toelichten op je cachepagina, maar beter lijkt het me om deze methode helemaal te vermijden.

Link to comment
[...] of heeft mijn zoon gelijk [...]

 

Laten we het maar gewoon zeggen, jouw zoon heeft gelijk!

 

Kijk, daar weet ik wat aan... Ik ga dus dapper opnieuw beginnen met dat deel van de puzzel. Bedankt allemaal, zo leer je elke keer weer wat bij zeg ik dan gewoon

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...