Jump to content

www.globalcaching.nl


Mars Express

Recommended Posts

Geen idee waarom de site uit de lucht is. Feit is dat de server niet meer bereikbaar is.

Helaas is er maar 1 persoon die dit kan verhelpen en laat die nu net weg zijn.

 

Dus het kan even duren en als we pech hebben enkele dagen.

 

ff uit en aan zetten?

Link to comment
Geen idee waarom de site uit de lucht is. Feit is dat de server niet meer bereikbaar is.

Helaas is er maar 1 persoon die dit kan verhelpen en laat die nu net weg zijn.

 

Dus het kan even duren en als we pech hebben enkele dagen.

 

ff uit en aan zetten?

 

Hij zal wel achter wat gesloten deuren staan, dan wordt het wat lastig. :)

Link to comment

Net contact gehad met diegene die de server verzorgd.

Slecht nieuws. Het ziet er nu naar uit dat de site tot volgende week zaterdag eruit ligt.

 

Dit versnelt wel het zoeken naar een betere oplossing voor de server.

Want op dit moment werkt niet allen de site niet, maar ook het Globalcaching tool niet.

Geocache Submitter werkt wel, je krijgt alleen een melding dat de versie niet gecontroleerd kan worden en de teksten zijn de standaard teksten (niet de juiste teksten van alle talen).

 

Excuses voor het ongemak!

Link to comment

Maar met een goed woordenboek is me de tekst inmiddels wel duidelijk:

 

Voor de mensen zonder woordenboek, hier de vertaling:

 

enalswenueenseenruitjeintikkendaarserverrebootenendangelijkeenminieventhoudenprobleemopgelostengelijkeenleukweekendhihi

Edited by GeSi
Link to comment

zou dat het prijsverschil verklaren dat .NL beweert voor het webhosting te moeten betalen en wat Global zegt wat zij er voor betalen?

 

Barny, die er gelukkig geen verstand van heeft

Grappig, iemand die trots is op het feit dat die ergens geen verstand van heeft. Nou ja, grappig...

Dus niet gehinderd door kennis kun je natuurlijk leuk balletjes opwerpen en kijken of er iemand reageert. En ja, doe ik dat ook nog eens. ;-)

 

Tot nu toe was de hosting gratis en ook nog eens voor niets. Dat brengt inderdaad risico's met zich mee, zoals niet op afstand de voeding van de server kunnen onderbreken en weer inschakelen. Want dat stuk hardware hebben we niet.

 

Maar aangezien ik weet dat je graag alles wilt weten, wil ik wel iets tegemoet komen aan jouw nieuwsgierigheid. Er zijn nu contacten en plannen om bij een datacenter te gaan zitten. details en data kan ik nog niet noemen, maar ik hoop dat de globalcaching server zonder kleerscheuren uit dit dal kan komen. Is dat gebeurd, dan wordt dat in gang gezet en hoeft deze ellende niet weer te gebeuren.

En nu de hamvraag: is dat echt zo duur als wordt beweerd?

De kosten zullen zo rond de 80 euro/maand liggen. Daar heb je dan ook een dedicated server voor met aardig wat dataverkeer en aardig wat bandbreedte.

Maar nog belangrijker: betere betrouwbaarheid.

Link to comment

Dat is duurder dan ik had verwacht.

Bijna 1000 euro is een behoorlijke som geld.

Een domein met webruimte is dus aanzienlijk goedkoper dan zo'n datacenter.

Dat laatste is zonder meer waar!

Maar we hebben het al eens geprobeerd bij een provider. Probleem was dat de database server vaak op een andere server zit (fysiek) en dat het daardoor aan snelheid mist.

 

Maar zoek maar eens een provider die:

- IIS

- .NET 3.5

- Sql Server

- 10GB database

ondersteunt.

 

Voorbeeld: Metacaching mag maar een database tot 1GB hebben en betaalt al 35 euro/maand

 

En ander verhaal is natuurlijk dat je op een eigen server echt alles kan. Even technisch:

Een ASP.NET website is eigenlijk een .NET applicatie waar je van alles in kunt draaien (threads/services etc). Dat doen we nu ook.

Maar voor de Globalcaching tool draaien we een eigen proxy. Dit zal nooit bij een gehoste website gaan. Maar op een eigen server wel.

Edited by De broekies
Link to comment

Maar die bijna 1000 euro is dus goedkoper dan zelf iets aanschaffen waar het op kan draaien?

Voor alle duidelijkheid: dat hebben we dus gedaan het afgelopen jaar.

Zelf een server aangeschaft en zelf draaien. Dat was ook goed, want je weet vooraf niet hoe het loopt.

Nu weten we waar Globalcaching naar toe gaat en dat het toekomst heeft.

 

Nu moet het dus wat professioneler, zodat het sneller en betrouwbaarder is. En dan is het niet gratis meer zoals we dat tot nu toe hadden. (buiten stroomkosten natuurlijk)

 

Zoals het er nu naar uitziet krijgen we dan niet alleen meer betrouwbaarheid, maar ook nog eens een betere server (sneller en meer geheugen). En dat kan de database server best gebruiken.

 

Zelf vind ik 80 euro/maand nog meevallen gezien dat inclusief hardware is. Maar als je iets goedkopers weet wat een goede oplossing is, dan zijn die ideeën natuurlijk altijd welkom.

Link to comment

Het is inderdaad jammer dat het gebeurt, maar zolang alles mogelijk is, kan zoiets dus ook gebeuren.

Alleen jammer dat het net gebeurt als iemand op vakantie is, maar ook dat kan dus gebeuren.

Hopelijk kan het straks structureel opgelost worden.

Link to comment

Het (tijdelijk) uitvallen van een site is nu eenmaal iets dat kan gebeuren.

Maar aan de andere kant is het ook weer niet zo rampzalig, zolang de gc.com site maar in de lucht is heb je alles beschikbaar dat je nodig hebt om te kunnen cachen.

Link to comment

80 eetjes in de maand schiet wel lekker op!

Is er niet iets mogelijk met zeg een man of 10 met een NAS of een mediaspeler die NAS ondersteunt, zoals een Eminent 7080.

80 E gaat mooi weer richting 1000 E op jaarbasis, is wel veel geld, omdat binnen te halen met donaties.

Ik ben een voorstander van het vrije woord zonder modder etterij, zoals we dat kennen van die kwast uit Emmen.

Opzich weer terug gaan naar usenet n.h.geocaching zou ik ook wel prettig vinden.

Link to comment

Ik ben een voorstander van het vrije woord zonder modder etterij, zoals we dat kennen van die kwast uit Emmen.

Opzich weer terug gaan naar usenet n.h.geocaching zou ik ook wel prettig vinden.

Als het alleen om het 'vrije' woord gaat, dan is het heel eenvoudig. Je kunt op veel plekken een gratis forum aanmaken. Kost niets!

Maar Globalcaching is meer dan een forum. Misschien maakt niet iedereen er gebruik van, maar ik denk (weet het zeker) dat er meer gebruik gemaakt wordt van cache zoekfunctionaliteiten dan het posten op het forum.

 

Verder blijft het Globalcaching forum natuurlijk ongemodereerd. Of de hosting nu gratis is of geld kost. De visie van Globalcaching blijft hetzelfde.

Link to comment

Ik ben een voorstander van het vrije woord zonder modder etterij, zoals we dat kennen van die kwast uit Emmen.

Opzich weer terug gaan naar usenet n.h.geocaching zou ik ook wel prettig vinden.

Als het alleen om het 'vrije' woord gaat, dan is het heel eenvoudig. Je kunt op veel plekken een gratis forum aanmaken. Kost niets!

Het vrije woord is voor mij het belangtijkste, daarvoor wil ik ook best wel wat munten voor schuiven.

Het gerochel uit Emmen sla wel over.

Maar Globalcaching is meer dan een forum. Misschien maakt niet iedereen er gebruik van, maar ik denk (weet het zeker) dat er meer gebruik gemaakt wordt van cache zoekfunctionaliteiten dan het posten op het forum.

Opzich boeit mij dit niet zo, maar ik wil het wel ondersteunen in het kader van het "vrije woord".
Verder blijft het Globalcaching forum natuurlijk ongemodereerd. Of de hosting nu gratis is of geld kost. De visie van Globalcaching blijft hetzelfde.

Geweldig, gewoon doorgaan!

Ik wil best 10 of 20 E jaarlijks hiervoor aftikken.

 

Dat gekwalster uit Emmen hoeft ik niet en als dan er tegengas gegeven wordt, dan wordt het draadje gesloten.

het lijkt gc.nl wel

Edited by JandeBehanger
Link to comment

Nou maar hopen dat het datacenter waar Globalcaching straks in komt niet in de fik vliegt, zoals op de kop af een jaar geleden het datacenter waar Geocaching.com in gehost werd. :lol:

 

Geocaching.com was toen ook meerdere dagen off-line, en die hebben heel wat meer middelen tot de beschikking dan global.... :rolleyes:

 

Er word hoe dan ook achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing ;) . Ik heb wel even geduld tot Global weer terug is. :rolleyes:

 

edit: wat Jan hierboven zegt, ik vind dat een mooi gebaar, en wil ook best een jaarlijkse donatie doen. Wie volgt?

Edited by Mars Express
Link to comment

Nou maar hopen dat het datacenter waar Globalcaching straks in komt niet in de fik vliegt, zoals op de kop af een jaar geleden het datacenter waar Geocaching.com in gehost werd. :o

 

Geocaching.com was toen ook meerdere dagen off-line, en die hebben heel wat meer middelen tot de beschikking dan global.... :unsure:

 

Er word hoe dan ook achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing :) . Ik heb wel even geduld tot Global weer terug is. -_-

 

edit: wat Jan hierboven zegt, ik vind dat een mooi gebaar, en wil ook best een jaarlijkse donatie doen. Wie volgt?

Ik heb nog even (met een knipoog) gevraagd aan GS of ze geen serverruimte vrij hebben en ze onze sponsor willen zijn. Maar nu je het zegt; die brand toen. Nee, je moet nooit twee pareltjes op dezelfde plek neerleggen. Als er iets gebeurd heb je niets meer ;-)

 

Hoe weet jij dat er achter de schermen naar een oplossing wordt gezocht?.... Oh ja, je kwam zelf met een oplossing!. Nog bedankt voor de tip!

 

Ook iedereen bedankt die hebben aangeboden te willen doneren. Niet alleen in dit draadje gebeurt dit, maar ook komen er emails binnen met de vraag hoe ze kunnen doneren. Zeer verheugd om dit te horen!

Maar eerst dingen eerst. En dat betekent dat we eerst het spul weer in de lucht moeten krijgen en daarna het onderbrengen in een andere omgeving. Pas dan kijken we eens verder over accepteren van donaties.

Wat al wel duidelijk is, dat als dit gaat starten er een pagina komt met de volledige financiële status. Wat komt er binnen en van wie en wat gaat er uit naar wie. Maar zoals gezegd, zijn we nog niet zover.

Link to comment
Hoe weet jij dat er achter de schermen naar een oplossing wordt gezocht?.... Oh ja, je kwam zelf met een oplossing!. Nog bedankt voor de tip!
haha, ja ik draag Global een warm hart toe - en als je met wat heen weer mailen al kan helpen, why not. :unsure:

 

Wat al wel duidelijk is, dat als dit gaat starten er een pagina komt met de volledige financiële status. Wat komt er binnen en van wie en wat gaat er uit naar wie. Maar zoals gezegd, zijn we nog niet zover.
de uitgaven inzichtelijk maken lijkt me een prima punt, Donateurs vermelden lijkt me ook leuk, hoeveel ze bijdragen zou ik dan weer niet melden. Misschien wel het totaal of het gemiddelde van de bijdragen.
Link to comment
Maar als je iets goedkopers weet wat een goede oplossing is, dan zijn die ideeën natuurlijk altijd welkom.
Nu staat die server toch ergens anders? Is het niet makkelijker om die gewoon in eigen huis te hebben?
Je bedoelt met een NAS zoals een Synology op een eigen adsl lijntje van 20 mBit?

Dat werkt wel voor een handvol geregistreerden, bij global zitten er soms wel 70 gasten van gc.nl te koekeloeren.

Dan heb je net even te weinig bandbreedte in huis.

Link to comment

Maar als je iets goedkopers weet wat een goede oplossing is, dan zijn die ideeën natuurlijk altijd welkom.

Nu staat die server toch ergens anders? Is het niet makkelijker om die gewoon in eigen huis te hebben?

Robert gaat ook wel eens op vakantie toch?

 

en een datacenter geeft ook een hogere toegangsbandbreedte etc

Link to comment
Maar als je iets goedkopers weet wat een goede oplossing is, dan zijn die ideeën natuurlijk altijd welkom.
Nu staat die server toch ergens anders? Is het niet makkelijker om die gewoon in eigen huis te hebben?
Je bedoelt met een NAS zoals een Synology op een eigen adsl lijntje van 20 mBit?

Dat werkt wel voor een handvol geregistreerden, bij global zitten er soms wel 70 gasten van gc.nl te koekeloeren.

Dan heb je net even te weinig bandbreedte in huis.

ja dan moet je toch echt wel met een QNAP komen
Link to comment

 

Dat werkt wel voor een handvol geregistreerden, bij global zitten er soms wel 70 gasten van gc.nl te koekeloeren.

Dan heb je net even te weinig bandbreedte in huis.

 

 

Dat is duidelijk. Ik weet verder niet wat breedbandinternet via de kabel en een snelle server kan doen. Daar zijn ook flinke kosten aan verbonden, maar wellicht op termijn minder dan via een provider.

Link to comment

 

Dat werkt wel voor een handvol geregistreerden, bij global zitten er soms wel 70 gasten van gc.nl te koekeloeren.

Dan heb je net even te weinig bandbreedte in huis.

 

 

Dat is duidelijk. Ik weet verder niet wat breedbandinternet via de kabel en een snelle server kan doen. Daar zijn ook flinke kosten aan verbonden, maar wellicht op termijn minder dan via een provider.

 

Ik denk dat de mensen achter Globalcaching wel met de juiste oplossing uit de bus zullen komen.

Link to comment

Zijn ze al onderweg om de boel te rebooten???? :blink:

Ik heb geen idee. De afgelopen week heb ik geen contact gehad.

Wat ik eerder begrepen heb zou vandaag de eerste mogelijkheid zijn om het systeem weer op te starten.

Dan is nog maar de vraag wat er aan de hand is en of het alleen maar een kwestie is van opnieuw opstarten. Want dit hebben we nog niet meegemaakt, dat het systeem vast zit. Wel is het systeem in het begin geregeld opnieuw (automatisch) opgestart vanwege een hardware probleem.

(Wie weet zit nu de harde schijf vol ;-)

Dus ook ik wacht met spanning af!

 

Als de database gered is (de huidige of backup van die nacht ervoor), dan komt alles wel goed, want dat is het belangrijkste.

Verder ben ik al bezig met een dedicated server in een datacenter. Als alles een beetje meezit moet het toch met een weekje overgebracht zijn naar de nieuwe server.

Link to comment

Mocht de database niet gered kunnen worden (ga er van uit dat alles gered kan worden) wat is er dan weg?

Wat oude forum berichten of ook belangrijker materiaal?

Belangrijker? Ja, voor iedereen is wat anders belangrijk.

Maar inderdaad, forum bijdragen, registraties, gearchiveerde caches, afstanden van caches, FTF registratie en nog meer.

 

Maar ook ik ga er niet van uit dat alles weg is, maar dat het alleen een kwestie is van herstarten of anders de backup van de dag daarvoor te pakken.

Dat laatste is alleen nodig indien de hardware kapot is.

Link to comment

Inmiddels merk ik dat het systeem weer in de lucht is. De test site van Globalcaching draait weer en die staat op dezelfde server.

Nu zal de DNS nog weer teruggezet worden en het kan even duren voordat die bij alle DNS server geupdate is.

(uitleg: www.globalcaching.nl wees even tijdelijk naar een andere IP adres, zodat we in ieder geval de melding konden tonen dat globalcaching offline is).

 

edit:

er is besloten om de DNS niet om te zetten, maar te wachten tot de server verplaatst is naar een andere tijdelijke plek. Hopelijk is het morgen (zondag) voor 12:00 weer online.

Edited by De broekies
Link to comment

22:56 Hier helaas nog geen teken van leven .... Hoe lang duurt dat updaten van DNS servers normaal gesproken?

 

Geen idee, maar wat willen we, wij kunnen niets anders doen dan wachten.

 

Ik snap dat we niets anders kunnen doen dan afwachten, maar had het idee dat het varkentje wel gewassen was. Echter, nog eens terug lezend, zie ik dat De Broekies hun post ge-edit hebben.

 

edit:

er is besloten om de DNS niet om te zetten, maar te wachten tot de server verplaatst is naar een andere tijdelijke plek. Hopelijk is het morgen (zondag) voor 12:00 weer online.

 

Nog even geduld dus.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...