Jump to content

Kruispunt tussen twee wp berekenen met Garmin E trex H


knurfje

Recommended Posts

Ik ben al dagen aan het zoeken in de handleiding en op mijn (nieuwe) Garmin E Trex H, maar kan het niet vinden. Voor een cache heb ik twee WP. Precies in het midden van de lijn van die twee WP moet de eindstash liggen. Nu heb ik veel geprobeerd, handleiding(en) gelezen, maar kom er maar niet uit; hoe dit ik dit in hemelsnaam? Of is het gewoon niet mogelijk met mijn E Trex? Heb het uit pure ellende maar met Google Map thuis achter pc geprobeerd, maar volgens mij klopt die oplossing niet echt. :anitongue:

 

Ik hoop dat iemand mij, een beginnende maar welwillende cacher, op weg kan helpen!?

 

Gr.,

 

Knurfje

Link to comment

Hoe het op jouw type gps kan weet ik niet, ik heb een andere.

Op deze site kun je wel een programma downloaden waar het mee kan, erg handig!

 

Succes.

 

Dank je wel, meteen gedownload, faq erbij en proberen maar. Kom er alleen (weer... zucht) niet uit. Ik doe CCP tussen mijn twee WP. Daar komt een afstand en Bearing uit. Aangezien ik het midden op die lijn moet hebben, bedacht ik me dat ik dan PCC moet doen. Een van de twee WP invullen, de bearing en dan de helft van het aantal meters die uit de CCP kwam. Nou, het lijkt er niet op! Het nieuwe punt gaat juist van de lijn af!

 

Ik snap er echt helemaal niets van. Het zal wel zo zijn dat ik iets sufs over het hoofd zie, ik hoop dat jij (of iemand me anders) weer een stapje verder op weg kan helpen. Niets zo frustrerend dan een beginnende cacher te zijn :D

Link to comment

Hoe het op jouw type gps kan weet ik niet, ik heb een andere.

Op deze site kun je wel een programma downloaden waar het mee kan, erg handig!

 

Succes.

 

Dank je wel, meteen gedownload, faq erbij en proberen maar. Kom er alleen (weer... zucht) niet uit. Ik doe CCP tussen mijn twee WP. Daar komt een afstand en Bearing uit. Aangezien ik het midden op die lijn moet hebben, bedacht ik me dat ik dan PCC moet doen. Een van de twee WP invullen, de bearing en dan de helft van het aantal meters die uit de CCP kwam. Nou, het lijkt er niet op! Het nieuwe punt gaat juist van de lijn af!

 

Ik snap er echt helemaal niets van. Het zal wel zo zijn dat ik iets sufs over het hoofd zie, ik hoop dat jij (of iemand me anders) weer een stapje verder op weg kan helpen. Niets zo frustrerend dan een beginnende cacher te zijn :D

 

Volgens mij heb je het goed bedacht. zorg er voor dat de 'from' in de PCC dezelfde is als de 'from' in de CCP. De bearing blijft dan gelijk, en de distance deel je inderdaad door 2.

Link to comment

Ah, heb nog tientallen keren geprobeerd, en weet nu wat ik fout heb gedaan. Heb in plaats van een punt een komma gebruikt voor het aantal meters. SUF!!!

 

Enorm bedankt voor je hulp! Jammer dat ik het (nog?) niet ter plekke kon berekenen, maar nu kan ik wel op weg naar de einstash!

 

Mijn dank is groot!

Link to comment
Jammer dat ik het (nog?) niet ter plekke kon berekenen, maar nu kan ik wel op weg naar de einstash!

 

als het precies halverwege is, is het gewoon het gemiddelde van de twee N waypoints en van het gemiddelde van de 2 Oost waypoints..

 

Als je een gps hebt die met proximity waypoints overweg kan, kan je ook de halve afstand als proximity ingeven in beide waypoints. Daar waar de cirkels raken is het middens tussen de waypoints, en als je dat niet nauwkeurig genoeg kan zien trek je nog een directe route tussen de waypoints. Dan is het snijpunt van de route lijn en de proximity cirkel je middelpunt.

Je kan ook nog naar het ene waypoint toe gaan, de bearing en afstand naar het ander waypoint bepalen en een projectie in die richting met de halve afstand doen.

 

etc.

Link to comment
Jammer dat ik het (nog?) niet ter plekke kon berekenen, maar nu kan ik wel op weg naar de einstash!

 

als het precies halverwege is, is het gewoon het gemiddelde van de twee N waypoints en van het gemiddelde van de 2 Oost waypoints..

 

Als je een gps hebt die met proximity waypoints overweg kan, kan je ook de halve afstand als proximity ingeven in beide waypoints. Daar waar de cirkels raken is het middens tussen de waypoints, en als je dat niet nauwkeurig genoeg kan zien trek je nog een directe route tussen de waypoints. Dan is het snijpunt van de route lijn en de proximity cirkel je middelpunt.

Je kan ook nog naar het ene waypoint toe gaan, de bearing en afstand naar het ander waypoint bepalen en een projectie in die richting met de halve afstand doen.

 

etc.

 

Ik weet niet zeker of het met de Etrx H kan, maar op de vista deed ik het altijd in combinatie van route (lijn tussen de 2 wp'n) en gevarenzone, daarin geef je de halve afstand in, waar de cirkels elkaar en de routelijn raken is de cache.

Link to comment

Ik weet niet zeker of het met de Etrx H kan, maar op de vista deed ik het altijd in combinatie van route (lijn tussen de 2 wp'n) en gevarenzone, daarin geef je de halve afstand in, waar de cirkels elkaar en de routelijn raken is de cache.

 

aha, dan is 'gevarenzone' de Nederlandse term voor proximity op (Engelstalige) Garmin gps-en...

Edited by Mars Express
Link to comment

Ik weet niet zeker of het met de Etrx H kan, maar op de vista deed ik het altijd in combinatie van route (lijn tussen de 2 wp'n) en gevarenzone, daarin geef je de halve afstand in, waar de cirkels elkaar en de routelijn raken is de cache.

 

aha, dan is 'gevarenzone' de Nederlandse term voor proximity op (Engelstalige) Garmin gps-en...

 

Het is duidelijk dat mijn gps echt de meest uitgeklede versie is. Ik heb dus niet de mogelijkheid over deze instelling. En eerst naar het WP lopen, om dan te kijken naar de lijn van dat WP naar het andere WP. Het was meer dan een uur 'de verkeerde kant oplopen'. Is jammer, maar moet het gewoon doen met het programma op internet, tot ik me ooit een duurdere gps kan veroorloven. Goed opletten dus als ik een cache verder van huis wil doen, zou zonde zijn wanneer ik onverrichte zaken weer terug naar huis kan.

 

Maar super bedankt voor jullie hulp allemaal tot nu toe!

Link to comment

Ik weet niet zeker of het met de Etrx H kan, maar op de vista deed ik het altijd in combinatie van route (lijn tussen de 2 wp'n) en gevarenzone, daarin geef je de halve afstand in, waar de cirkels elkaar en de routelijn raken is de cache.

 

aha, dan is 'gevarenzone' de Nederlandse term voor proximity op (Engelstalige) Garmin gps-en...

 

Het is duidelijk dat mijn gps echt de meest uitgeklede versie is. Ik heb dus niet de mogelijkheid over deze instelling. En eerst naar het WP lopen, om dan te kijken naar de lijn van dat WP naar het andere WP. Het was meer dan een uur 'de verkeerde kant oplopen'. Is jammer, maar moet het gewoon doen met het programma op internet, tot ik me ooit een duurdere gps kan veroorloven. Goed opletten dus als ik een cache verder van huis wil doen, zou zonde zijn wanneer ik onverrichte zaken weer terug naar huis kan.

 

Maar super bedankt voor jullie hulp allemaal tot nu toe!

 

Geen dank, graag gedaan.

Als je dit nog ooit nodig mocht hebben, en je hebt thuis op de pc mapsource, daar kan het wel mee, dan kun je in ieder geval de cachelocactie bepalen en misschien als je eens in de buurt bent hem alsnog doen.

Link to comment

Ik weet niet zeker of het met de Etrx H kan, maar op de vista deed ik het altijd in combinatie van route (lijn tussen de 2 wp'n) en gevarenzone, daarin geef je de halve afstand in, waar de cirkels elkaar en de routelijn raken is de cache.

 

aha, dan is 'gevarenzone' de Nederlandse term voor proximity op (Engelstalige) Garmin gps-en...

 

Het is duidelijk dat mijn gps echt de meest uitgeklede versie is. Ik heb dus niet de mogelijkheid over deze instelling. En eerst naar het WP lopen, om dan te kijken naar de lijn van dat WP naar het andere WP. Het was meer dan een uur 'de verkeerde kant oplopen'. Is jammer, maar moet het gewoon doen met het programma op internet, tot ik me ooit een duurdere gps kan veroorloven. Goed opletten dus als ik een cache verder van huis wil doen, zou zonde zijn wanneer ik onverrichte zaken weer terug naar huis kan.

 

Maar super bedankt voor jullie hulp allemaal tot nu toe!

 

maak je geen zorgen, he komt bijna nooit voor...

oh en als het je geholpen heeft, graag gedaan natuurlijk!

Link to comment

Ik weet niet of het al geroepen was. Maar je kunt gewoon de twee coordinaten bij elkaar optellen en daarna delen door twee.

 

vb:

 

N52 44.222 en N52 44.444 wordt N52 44.333 en hetzelfde voor E.

 

Dit werkt echter alleen als je exact in het midden moet uitkomen.

Link to comment

Ik weet niet of het al geroepen was. Maar je kunt gewoon de twee coordinaten bij elkaar optellen en daarna delen door twee.

 

vb:

 

N52 44.222 en N52 44.444 wordt N52 44.333 en hetzelfde voor E.

 

Dit werkt echter alleen als je exact in het midden moet uitkomen.

 

Verdomd... door niemand geroepen, en ja, ik moest exact in het midden uitkomen. JOEHOE! Toch een trucje die ik wellicht in de toekomst ook kan gebruiken!!! Hulde! <_<

Link to comment
Ik weet niet of het al geroepen was. Maar je kunt gewoon de twee coordinaten bij elkaar optellen en daarna delen door twee.

 

vb:

 

N52 44.222 en N52 44.444 wordt N52 44.333 en hetzelfde voor E.

 

Dit werkt echter alleen als je exact in het midden moet uitkomen.

 

jep stond in bericht 6, maar jouw uitleg is wel wat duidelijker <_<

 

als het precies halverwege is, is het gewoon het gemiddelde van de twee N waypoints en van het gemiddelde van de 2 Oost waypoints..
Link to comment

Misschien snap ik het niet helemaal, maar ik zou het zo doen:

 

Een 'route' creeëren met de twee waypoints.

Bekijken wat de afstand is tussen de twee waypoints (kan volgens mij in het route overzicht)

Bij een van de twee waypoints starten en de routetrack volgen totdat ik de helft van de afstand tussen de twee waypoints heb bereikt.

Toch?

Edited by Pocileh
Link to comment

Misschien snap ik het niet helemaal, maar ik zou het zo doen:

 

Een 'route' creeëren met de twee waypoints.

Bekijken wat de afstand is tussen de twee waypoints (kan volgens mij in het route overzicht)

Bij een van de twee waypoints starten en de routetrack volgen totdat ik de helft van de afstand tussen de twee waypoints heb bereikt.

Toch?

 

Dat werkt zolang de waypoints geen kilometers uit elkaar liggen.

Link to comment

Voor functies die niet standaard op de GPS zitten zijn tooltjes beschikbaar. Ikzelf gebruik GCT op de PC en PGCT onderweg op de Pocket PC. Deze programmaatjes zijn te vinden op http://www.pgct.nl/index.html

 

Verder maak ik gebruik van geotools4.xls, een Excel sheetje waarmee allerhande berekeningen gemaakt kunnen worden. Dit is eigenlijk de voorloper van PGCT. Het sheetje heeft wel het voordeel dat je eenvoudig zelf aanpassingen kunt maken.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...