Jump to content

Wat is peilen!


Recommended Posts

Kwam bij een WP waar een sticker was met de volgende beschrijving: peiling 73 graden, afstand 788. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet oplossen. Heb hier nog niet veel ervaring mee, maar wil de cache wel graag vinden.

met vriendelijke groet de van de valletjes

 

Peilen wil niets anders zeggen dan de richting van de kompashoek en die is weer in graden.

Als je wat meer gegevens geeft over je gps, kunnen we je misschien uitleg geven hoe dat werkt met jouw gps.

Bijna alle gps'n hebben de voorziening dat je zowel de graden als de afstand kunt ingeven. Maar de wijze waarop wil nog wel per gps type verschillend zijn.

Edited by Remunj
Link to comment

De bedoeling op het waypoint is dat je in een bepaalde richting (73 graden) over een bepaalde afstand (788 meter) gaat verplaatsen. Waarschijnlijk kom je daar het volgende waypoint tegen.

Je moet dus in je gps de functie vinden waarbij je mbv een kompasrichting en een afstand een nieuw waypoint maakt. Dat is dan peilen.

Mocht je die functie niet kunnen vinden of niet begrijpen hoe in te voeren, horen we het graag dan helpen we je natuurlijk verder.

 

Succes :lol:

Link to comment

Je moet vanaf je huidige coordinaat (WP) naar een volgend coordinaat. Het noorden is hierbij 0 graden. In jouw geval zou je dus richting ONO moeten. Omdat je natuurlijk onbeperkt in die richting kunt blijven lopen, heeft de cachelegger een beperking in aantal meters opgelegd. Daar zal inderdaad je volgende WP zijn. Zoals vermeld hebben bijna alle GPSr-en hier een aparte functie voor.

Link to comment

Ik ken jullie GPS niet, dus kan ik je ook niet helpen met aanwijzingen hoe een en ander in te stellen.

 

Maar je kunt het ook zonder dat je een nieuw waypoint instelt.

 

In het aangegeven voorbeeld lag het waypoint op 73 graden en een afstand van 788 meter, zeg maar vanaf waypoint X.

Als je nu gaat naar een punt waar de GPS aangeeft dat het 253 (=180+73)graden en 788 meter naar waypoint X is, dan ben je op dat volgende waypoint.

Link to comment

Het lijkt wel of we op de kleuterschool zitten, waar is de zelfredzaamheid van de volwassen mens uit 2010 gebleven?

Is het nu zo moeilijk om eerst zelf na te denken en proberen zelf kennis te verscharen of is het in de geest van tegenwoordig “mormaal” dat men bij elke gedachte dan ook aan een vraag alleen al voldoende is om dan ook meteen maar de vraag op de flora te plaatsen en dan lui achterover leunend te kijken wat er allemaal aan hun voorgekauwd word.

Ik mag toch echt wel aannemen dat het woord Google iedereen toch langzamerhand wel eens bekent kan voorkomen.

En voer daar eens de woorden “peiling graden afstand” in en je krijgt al resultaat circa 565.000 oplosingen voor de zoekterm peiling graden afstand.

 

Daarbij vertellen de eerst 3 hits al meer dan een geocacher hoeft te weten.

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link to comment

Heel lang geleden langs een van de prachtigste riviertjes in en van de mooiste stukken natuur die Nederland bezit zat een zwerver, zoals hij al jaren gewent was, rustig aan de waterkant met een lange tak en daaraan een eenvoudige draad en dobber te vissen om zijn avondmaaltijd van die dag uit het water te trekken.

Op een mooie dag komt er een collega zwerver toevallig voorbij en die had die dag nog niet gegeten dus sterf het af van de honger.

Natuurlijk vroeg hij aan de vissende zwerver of hij het pas gevangen visje mocht opeten om zijn honger te stillen, en collegiaal als de vissende zwerver was mocht dat, omdat de vissende zwerver wist dat het riviertje bom vol was met de lekkerste vissen.

De dag daarna kwam de zwerver weer aan bij de vissende collega weer met een lege maag, en weer kreeg hij de vis van de visser, we zijn namelijk op de wereld om elkaar te helpen niet waar ? de dag daarna en al de dagen daarna bleef de hongerige zwerver maar bedelen om vis bij de vissende zwerver, die (begrijpelijkerwijs) er langzamerhand wel een beetje genoeg van kreeg om de honger van die ander te stillen.

 

Nu kan je je zelf afvragen of de vissende zwerver de hongerige zwerver wel helpt met het voorgooien van vissen om zo zijn honger te stillen, zo maakt hij de hongerige zwerver afhankelijk van zijn kennis, en blijft de hongerige zwerver altijd honger leiden.

 

Stel? Als nu de vissende zwerver de hongerige zwerver de eerste keer een tak uit het bos aangereikt had, en daarmee de hongerige zwerver een handreiking geeft hoe de hongerige zwerver zijn probleem zelf haf kunnen oplossen en de probleem die de dagen daarna ook zouden kunnen oplossen.

 

Nu mag je voor je zelf uitmaken met welke van de twee voorbelden de hongerige zwerver het beste geholpen is?

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link to comment

Stel? Als nu de vissende zwerver de hongerige zwerver de eerste keer een tak uit het bos aangereikt had, en daarmee de hongerige zwerver een handreiking geeft hoe de hongerige zwerver zijn probleem zelf haf kunnen oplossen en de probleem die de dagen daarna ook zouden kunnen oplossen.

 

Nu mag je voor je zelf uitmaken met welke van de twee voorbelden de hongerige zwerver het beste geholpen is?

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

 

En dus stelt iemand een vraag hier, in de hoop dat hij een tak aangereikt krijgt. De vraag is duidelijk en iemand begrijpt de handleiding niet, waarom dan niet die tak aanreiken i.p.v. een link naar de handleiding die niet begrepen werd of een discussie over dat iemand zelf wel een antwoord kan zoeken? Rijk die tak aan of doe niets als je vindt dat iemand het zelf maar moet uitzoeken omdat hij/zij dat best zelf moet kunnen.

 

Wellicht is het handig om te bedenken dat iemand misschien niet op het idee is gekomen dat een projectie hetzelfde is als een peiling. Het is ook nogal verwarrend voor een beginner als 2 termen voor hetzelfde door elkaar worden gebruikt. Op mijn gps heet het een projectie, niet een peiling... En ik herinner me nog precies hoe dat was, die eerste keer, een van de eerste caches die wij deden en we stonden daar, bijna bij het eind van een multi en toen opeens zo'n opdracht (met een gehuurde gps destijds)...oh oh wat leuk...maar gelukkig toch gevonden, ondanks dat we toen nog niet wisten dat je zoiets een stuk eenvoudiger kunt doen met een gps.

 

Ik heb overigens ook een vraag m.b.t. dit onderwerp: hoe doe je een kruispeiling met 2 punten? Ik kan ook googlen en vind dan dat je voor het doen van een kruispeiling 4 punten nodig hebt en toch kwam ik een cache tegen waarbij ik 2 punten moest vastleggen en daarna een kruispeiling moest doen.

Link to comment

Dat is het gevaar dat je niet te veel wil qwooten om het een beetje leesbaar te houden.

Mijn bericht was vooral bedoeld om de starter van het draadje (en vele soortgelijke draadjes op div geocache flora) en vooral de gegeven antwoorden daar op.

Ik ben altijd benieuwd of/ hoeveel tijd/moeite de vragende er allemaal hebben ingestoken om zelf de vraag te kunnen oplossen???

 

Op zoekterm kruispeiling in Google kom ik bij de 3e hit al tegen hoe kruispeilen met 2 punten werkt.

 

Ik hou niet van Pusselcache’s en zeker niet van internet opzoek puzzels (daar kom ik nooit uit) maar dit is zelfs voor mij en Google een makkie;)

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...