Jump to content

Ulkomaille kännygepsillä - ilmaistako?


Gekkonen

Recommended Posts

Tervehdys

 

Ensimmäistä kertaa viestiä kirjoittamassa tälle foorumille ja ensimmäistä kertaa lähdössä ulkomaille tämän harrastuksen aloittamisen jälkeen. Älkää ihmetelkö jos nämä asiat ei ole mulle vielä ihan selvillä.

 

Kysymykseni olisi seuraava: Olen käyttänyt 5800XM:ää ja siinä tuota Geocaching Live -ohjelmaa kätköjen metsästykseen. Käytössäni on rajoittamaton tiedonsiirtopaketti, siis Suomioperaattorin puolesta. Mutta mutta, mites ulkomailla? Onko gännygepsin päällä pitäminen ilmaista? Entäs kartat, jos lataan ne valmiiksi puhelimeen valituista paikoista niin kaippa nuo kännyt ymmärtää lyödä sen gepsisijainnin siihen karttaan ilman että mitään turhaa tietoliikennettä tulee.

Eli oikeastaan onko tässä odotettavissa joku yllätyssupersuuri lasku ja mitä pitäisi huomioon ottaa ja ennakkoon valmistautua. Vinkkejä otetaan vastaan ensi maanantaihin asti (okei meni vähän viime tinkaan).

 

Kiitos etukäteen pienimmistäkin vinkeistä

Link to comment

Itse asiassa ei maksa senttiäkään, jos lataat kartat ja kätköt ohjelmaan kotona valmiiksi, poistat puhelimen asetuksista a-gps:n käytöstä (jos on), asetat Liven offline-tilaan ja vielä varmuuden vuoksi kiellät siltä verkon käytön.

 

Nimim. ulkomailla kätköillyt

 

Edit: a-gps:n käytöstä poistaminen ei siis tarkoita koko gps-vastaanoton poistamista käytöstä. A-gps on tekniikka, joka nopeuttaa varsinaisen gps-signaalin saantia käyttäen hyväksi apupalvelinta, jolta se lataa verkon kautta pieniä määriä dataa. Ulkomailla tästä pätkittäisestäkin datasiirrosta voi tulla iso lasku. Nokian puhelimissa a-gps on merkitty "avustettu gps". Samoin kannattaa poistaa ruksi myös kohdasta "verkkoperustainen gps".

Edited by Stone'5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...