Jump to content

Onko kellään kokemuksia OpenStreetMap ?


2JMT

Recommended Posts

Joo, hyvin toimii ainakin Coloradossa. Me on käytetty noita Eurooppaa kierrellessä, Etelä-Koreassa ja Kaliforniassa. Kaikkia teitä kartoista ei tietenkään löydy ja laatu vaihtelee alueittain, mutta esimerkiksi San Franciscossa kartat olivat tosi tarkat. Yleensä isoimmissa kaupungeissa kartta on tarkka, mutta heti kaupungin ulkopuolella alkaa tulla puutteita, kun ei kartoittajia ole niin paljoa. Kun ei joka reissua varten viitsi ostaa uusia karttoja niin OpenStreetMap on tosi kätevä.

Link to comment

Pitäisi toimia Garminin kanssa, mutta siihen arvaukset jääkin.

 

Siis mitä yrität? Itselläni on Garmin ETrex Legend HCx ja 1GB MicroSD muistikortti siinä. Ostettu alle 2 viikkoa sitten.

 

Jos haluat Suomen tai jonkin muun maan OSM-kartan käsi GPS:ään, niin se onnistuu näin:

  1. Lataa haluamasi kartta. Itselläni on GPS:ssäni Suomen kartta, löytyy täältä ja lisää ulkomaiden karttoja löytyy täältä.. Ladattavan tiedoston nimi on aina "gmapsupp.img"
  2. Ainakin ETrex Legend (ja Vista) tulee laittaa GPS:n asetuksista tiedonsiirtotilaan, jossa GPS kertoo tietokoneelle olevansa ulkoinen levyasema, eli valitaan: "Päävalikko" -> "Asetukset" -> "Liitännät" ja valitaan "USB Massamuisti". Jos oikein muistan ohjeista (niitä ei löytynyt netistä tähän hätään), niin Oregon&Colorado malleille ei tarvita tätä vaihetta.
  3. Tässä vaiheessa Garminin pitäisi näkyä uutena levyasemana tietokoneessa.
  4. Siirrä se tiedosto (gmapsupp.img) GPS:n muistikortille kansioon "garmin" (jos sellaista ei ole, niin luo uusi kansio.
  5. Homma selvä. Tämän pitäisi onnistua Windowsin lisäksi myös Linux tai Mac OS-X käyttiksellä! Linux-käyttöjärjestelmälle (ja ehkä myös Macille) tulee ilmoittaa, että laite irroitetaan.

Nuo valmiit karttatiedostot taitavat olla niin isoja, että ne eivät mahdu GPS:n sisäiseen muistiin, vaan vaativat muistikortin. MicroSD kortti maksaa kaupassa noin 10 euroa tai alle.

 

Itse olen kokeillut tätä Windowsissa, mutta olettaisin sen toimivan myös Linuxissa ja Macissä.

Edited by ilari-x
Link to comment

Osa #2:

 

Itse hankin tuon uuden GPS:n (Garmin ETrex Legend HCx) alle 2 viikkoa sitten. Siinä on sisäinen maailmankartta, mutta se tuntui olevan aika suuripiirteinen: Maantiet ovat useamman kilometrin väärässä paikassa, jne...

 

Niinpä latasin siihen heti OpenStreetMapin Suomen kartan. Kotopuolessa, Pietarsaaressa kartta oli huono (=kartassa oli vain muutama katu keskustassa), jotenka innostuin korjailemaan sitä. Nyt siinä näkyy suurin osa (ehkä 70-80%) pikkukaupungin kaduista nimineen.

 

Tuon OSM kartan tarkkuus riippuu suuresti paikallisten kartanpiirtäjien innokkuudesta ja se ei (välttämättä) pärjää kaupallisille kartoille. Jos paikkakunnalta löytyy innokkaita kartoittajia, niin kartta on hyvä. Tuskin kukaan kartoittaja viitsii/pystyy/ehtii tehdä kartasta ihan suunnistuskartan tasoista, jossa on jokainen metsäpolku, ladot ja isoimmat kivet merkittynä (tosin karttaeditoriin tutustuneena se on kyllä mahdollista).

Link to comment

Onkos kenelläkään sitten kokemusta tai tietoa siittä saako näitä karttoja sopimaan yhteen Magellanin gepsien kanssa?

Explorist-sarjan laitteet olisivat päälimmäisenä mielessä.

 

Ainakin linkistä http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Magellan löytyy jotain tietoa. En ainakaan huomannut missään valmista Suomen karttaa noilla saksankielisillä sivuilla (en osaa saksaa). Saksa ja Kanarian saaret oli ainakin edustettuina.

 

Ja näytti siellä olevan saksankieliset ohjeet, kuinka voi itse valmistaa karttatiedoista Magellaniin sopivan kartan.

Link to comment

Olen pyöräillyt ja kätköillyt nyt kesän näillä OSM:n kartoilla. Tänään ihan mielenkiinnosta laitoin reityksen

päälle fillarille. Pitkäkoskelta tulimme sellaisia reittejä pitkin jota en koskaan aikaisemmin ole edes tiennyt olevan olemassa. Eli aika hyvin kartat toimii ja reitittää.

 

Autolla ajaessani olen huomannut että pientä "viilaamista" vielä tarvitaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...