Jump to content

Hyvä GPS navigaattori aloittelijalle?


teresa_92

Recommended Posts

Olen netistä bongannut Magellan, Tomtomin ja Garminin merkkisiä laitteita. Sopiiko mikään näistä geocachingiin?

Tomtom-merkkiset GPS-laitteet ovat autonavigointiin tarkoitettuja, eivätkä ne sovellu niin hyvin geokätköjen etsintään kuin käsi-GPS-laitteet. Garmin ja Magellankin myyvät autonavigaattoreita, joita ei siis kannata kätköilyyn ostaa.

 

Vaikka tuossa jemannin+avecin mainitsemassa ketjussa on asiaa aiheesta, niin kertauksen vuoksi sanon, että Garmin eTrex:illä olen hakenut reilut 250 kätköä. Se soveltuu hyvin aloittelijalle. Karttoja siihen ei kylläkään saa. (Nykyään on toinen kapula mm. kartanpuutteen takia)

 

Olisi suureksi avuksi myös saada tietää mistä kannattaisi hankkia, kaupasta vai verkosta?

Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä. Ensimmäisen gepsini ostin/tilasin Marineasta, nykyisen Kiven alta. Molemmissa kaupoissa tilaus sujui mutkitta.

Link to comment

Itse olen aloitellut Garmin eTrex Legend Hcx:än kanssa...mitään moitteita laitteesta ei ole, ainoa mainittava asia on että kartat täytyy ostaa erikseen, niinkuin kaikkiin muihinkin kartallisiin käsi-gps:iin, ja ne on aika suolaisen hintaiset. Ostin gps:än netistä...n.100€ halvemmalla kun Erä-lehden suositushinta oli yhdessä vertailussa. Oli muuten vertailun voittaja... ;)

Link to comment

Hankin itse Garmin eTrex Legend HCx:n Gigantista. Hyvä ja luotettava laite: ennen muuta löytää nopeasti ja luotettavasti satelliitit. Ainoa ongelma on se, että kätköistä jää vihjeet ja tekstit saamatta (vain koordit tulee syöttönä Garminiin). Usein onkin sitten 3G-puhelin käytössä rinnalla.

Edited by Finyoyo
Link to comment

Jos Garmin maahantuoja lupaa tuotteille 2 vuotta takuuta ei ostopaikalla (ja sen lupaamalla lyhyemmällä takuuajalla) ole väliä. Ongelmatilanteissa voi ottaa suoraan yhteyden myös maahantuojaan, joka varmaankin ohjaa lähettämään laitteen omalla kustannuksellaan valtuuttamaansa takuuhuoltoon.

Link to comment

Jos Garmin maahantuoja lupaa tuotteille 2 vuotta takuuta ei ostopaikalla (ja sen lupaamalla lyhyemmällä takuuajalla) ole väliä. Ongelmatilanteissa voi ottaa suoraan yhteyden myös maahantuojaan, joka varmaankin ohjaa lähettämään laitteen omalla kustannuksellaan valtuuttamaansa takuuhuoltoon.

 

Jos maahantuoja on antanut laitteelle oman lisätakuun, niin se koskee maahantuojan itse maahantuomia laitteita. Gigantti/markantalo puolestaan tuo suurimman osan laitteistaan itse maahan. Tällaisia laiteita virallisen maahantuojan lisätakuu ei koske.

Link to comment

Jos Garmin maahantuoja lupaa tuotteille 2 vuotta takuuta ei ostopaikalla (ja sen lupaamalla lyhyemmällä takuuajalla) ole väliä. Ongelmatilanteissa voi ottaa suoraan yhteyden myös maahantuojaan, joka varmaankin ohjaa lähettämään laitteen omalla kustannuksellaan valtuuttamaansa takuuhuoltoon.

 

Jos maahantuoja on antanut laitteelle oman lisätakuun, niin se koskee maahantuojan itse maahantuomia laitteita. Gigantti/markantalo puolestaan tuo suurimman osan laitteistaan itse maahan. Tällaisia laiteita virallisen maahantuojan lisätakuu ei koske.

 

Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että "virallinen" maahantuoja on Garmin Suomi Oy, joka myös huoltaa laitteet itse. Garmin Suomen taitaa omistaa Garmin Ltd Cayman-saarilta, joka omistaa ymmärtääkseni myös muut Garmin-yhtiöt. Garmin Suomi ei näytä rajaavan takuuta vain itse maahantuomiinsa Garmin-laitteisiin: "Garmin-laitteilla on kahden vuoden (24 kk) takuu, poislukien anturit joiden takuuaika on yksi vuosi (12 kk).". Missään ei sanota, että takuu koskisi vain Garminin itsensä maahantuomia laitteita. Varmuuden vuoksi minä kuitenkin soittaisin Garmin Suomeen ja kysyisin, koskeeko heidän takuunsa myös Gigantista ostettuja laitteita.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...