Jump to content

FIN: Kolikoiden ja travelbugien käytännöt


milla_e

Recommended Posts

Tämä kuulostaa nyt varmaan hieman tyhmälle kysymykselle, mutta millaset käytännöt nyt sitten noiden kolikoiden ja Travelbugien kanssa on? Olen kyllä Geocaching.comin säännöt lukaissut, mut miten käytännöt...

 

Mun piilottamaani kätköön sellainen on ilmestynyt, voinko sen hakea sieltä? Vai onko jotain "kirjottamatonta" sääntöä, ettei samalla kätköllä vierailla useemmin kuin kerran?

 

Ja tuo TB mikä siellä asettamassani kätkössä on, ei pidä sisällään mitään tehtävää tai sääntöä, voinko siis kuskata sen ihan mihin vain haluan?

Link to comment

Melkoinen nyyppä olen itsekin, mutta foorumin muilta osioilta olen ollut ymmärtävinäni seuraavaa:

 

Kätköillä, myös omillaan, saa käydä niin usein kuin lystää - varsinkin jos tarkoitus on nimenomaan liikutella reissaajia se on jopa suotavaa. Kuitenkin vain ensimmäinen löytö logataan nettiin "find"ina, seuraavista käynneistä kirjoitetaan "note".

 

Jos reissajalla ei ole tehtävää, sen voi viedä mihin kätköön lystää. Ja vaikka ei varsinaisesti pystyisikään tehtävässä auttamaan on silti suotavaa liikutella sitä edes jonnekin.

 

Kohteliasta olisi yrittää pudottaa reissari johonkin usein vierailtuun mutta syrjäiseen/jästivarmaan kätköön. Ja muistathan logata "retrieve"t ja "drop"it oikeaan paikkaan. Itse olen pitänyt tapana kirjoitella myös kätkölogiin otot, jätöt ja GS:n kirjanpidosta poikkeamat, bugin nimeltä mainiten. Ihan vaan siltä varalta jos joku sattuisi jäljittämään kadonnutta bugiaan.

Link to comment
Mun piilottamaani kätköön sellainen on ilmestynyt, voinko sen hakea sieltä? Vai onko jotain "kirjottamatonta" sääntöä, ettei samalla kätköllä vierailla useemmin kuin kerran?

 

Voit huoletta hakea sekä itse tekemältäsi että muiltakin jo löytämiltäsi kätköiltä! Tärkeintä on, että reissari tai golikko pysyy liikkeellä. Kuten aiemmassa viestissä jo mainittiin, käynnistä on hyvä kirjoittaa "note", jossa kerrotaan reissarin/golikon mukaan ottamisesta. Samoin tiputtaessasi sen jo löytämääsi kätköön teet sen notella.

 

Ja tuo TB mikä siellä asettamassani kätkössä on, ei pidä sisällään mitään tehtävää tai sääntöä, voinko siis kuskata sen ihan mihin vain haluan?

 

Voit, mutta kannattaa sen verran katsoa, ettei jätä turhan jästiherkkään kätköön. Eikä tehtävällistenkään bugien siirrossa ole yleensä niin tarkkaa, mihin sen jättää, varsinkin jos muuten bugi jäisi pidemmäksi aikaa haltuun, mutta tapauskohtaisesti.

 

Jotkut reissarit/golikot ovat "avaimia" joidenkin mysteerikätköjen ratkaisuihin, silloin niissä on tarkat ohjeet mukana, joista kuitenkin on syytä pitää aina kiinni.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...