Jump to content

Vasta-alkajan kysymyksiä


Lemmikkipuu

Recommended Posts

Hei!

Olen tässä vasta aloitellut tätä kätköilyä ja nyt olen törmännyt ongelmalliseen tilanteeseen.

Olen käynyt etsimässä kätköä, enkä ole sitä löytänyt. Nyt luonnollisesti merkkaan kätkön ei löytyneeksi. Kun sitten myöhemmin palaan kätkölle ja löydän sen, niin logiikkani mukaan minun pitää merkata kätkö löytyneeksi eri loggaukseen. Nyt kuitenkin, jos näin teen, niin tietoihini jää merkintä että tuo kätkö ei ole löytynyt (vaikka sen myöhemmin löysin) _ja_ merkintä, että se on löytynyt. Toki voin editoida vanhaa logia, mutta mielestäni se on taas idioottimaista, koska jos en ole sitä löytänyt ja rapostoin siitä ja kätkön ylläpitäjä siihen reagoi ja käy sitä tseggaamassa, niin johan koko viestiketju näyttäisi idioottimaiselta, jos siellä lukee

"Löysin kätkön etsinnän jälkeen" ja sitten ylläpitäjän kommentti "Kävin tarkistamssa että kätkö on paikallaan edellisen etsijän kommentoinnin perusteella."

 

Eli ymmärrän sen, että loogisen kommentti/loggausjonon kannalta "ei löydettyä" ei saa editoida "löydetyksi". Toisaalta jos olen löytänyt kätkön myöhemmin, niin on myös idioottimaista, että se kummittelee tilastoissani "ei löydettynä".

 

Lisäksi, jos löydän jonkin kätkön, joka vaatii huoltoa, niin miten loggaan sen? Jos laitan siihen tägiksi "vaatii huoltoa", niin se ei näy tilastoissani löydettynä. Idiottimaista logata sama kätkö kaksi kertaa kahdella eri tägillä.

 

Omituista...

 

ps.

Yritin etsiä näihin kysymyksiin vastauksia muualta foorumista, mutta en löytänyt. Olen pahoillani, jos olen ollut puusilmä.

Edited by Lemmikkipuu
Link to comment

Tuosta asiasta oli keskustelua Geocache.fi-foorumilla, en nyt jaksa kaivaa säiettä esiin.

Eli yleinen käytäntö on todellakin logata kätkö dnf:llä eli epälöytymismerkinnällä jos ei ole löytynyt. Jos/kun sitten joskus löytää purkin, tehdään uusi found it -loggaus.

 

Itse en ainakaan tiedä mitään sivua, joka tilastoisi dnf:iä. Ja niin kuin asiasta toisella foorumilla paljon puhuttiinkin, dnf on kätkön omistajalle tarpeellinen, jos purkki on vaikka hävinnyt. Ja vanhoja dnf-loggauksia on hauska lueskella.

Mitään hävettävää epälöytämisessä ei ole. Ja ei se mun mielestä idioottimaiselta näytä, mitä sanoit. :blink:

 

Jos löydät kätkön, joka vaatii huoltoa, tapana on yleensä logata sekä löytö- että huoltotarveilmoitusloggaus. Järjestyksellä ei ole sen suurempaa merkitystä, yleensä kai loggaavat löydön ensin.

Ja ei, sekään ei ole idioottimaista. Kaikki tekevät niin (tai ainakin "pitäisi") :anicute: .

Link to comment

Hei!

Olen tässä vasta aloitellut tätä kätköilyä ja nyt olen törmännyt ongelmalliseen tilanteeseen.

Olen käynyt etsimässä kätköä, enkä ole sitä löytänyt. Nyt luonnollisesti merkkaan kätkön ei löytyneeksi. Kun sitten myöhemmin palaan kätkölle ja löydän sen, niin logiikkani mukaan minun pitää merkata kätkö löytyneeksi eri loggaukseen. Nyt kuitenkin, jos näin teen, niin tietoihini jää merkintä että tuo kätkö ei ole löytynyt (vaikka sen myöhemmin löysin) _ja_ merkintä, että se on löytynyt. Toki voin editoida vanhaa logia, mutta mielestäni se on taas idioottimaista, koska jos en ole sitä löytänyt ja rapostoin siitä ja kätkön ylläpitäjä siihen reagoi ja käy sitä tseggaamassa, niin johan koko viestiketju näyttäisi idioottimaiselta, jos siellä lukee

"Löysin kätkön etsinnän jälkeen" ja sitten ylläpitäjän kommentti "Kävin tarkistamssa että kätkö on paikallaan edellisen etsijän kommentoinnin perusteella."

IMHO: Kenelläkään ei ole sellaisia "supervoimia", että löytäisi jokaisen kätkön jota lähtee etsimään. Oma arvioni on, että 10% tosissani etsimistäni kätköistä on jäänyt löytymättä (ainakin ensinmäisellä kerralla), mutta DNF loggauksia on minullakin (ja myös muilla) paljon vähemmän.

 

Ei ole mikään häpeä logata DNF:ää. Kätkö voi tosiaan olla kadonnut! Ja niin on - myös omalla kohdallani - käynyt, eli kätkön omistaja on ilmoittanut purkin kadonneeksi sen jälkeen.

 

Eli ymmärrän sen, että loogisen kommentti/loggausjonon kannalta "ei löydettyä" ei saa editoida "löydetyksi". Toisaalta jos olen löytänyt kätkön myöhemmin, niin on myös idioottimaista, että se kummittelee tilastoissani "ei löydettynä".

 

Kuten edellä sanoin: Ne joilla on alle 10% loggauksista DNF:ä, eivät kerro koko totuutta.

 

Lisäksi, jos löydän jonkin kätkön, joka vaatii huoltoa, niin miten loggaan sen? Jos laitan siihen tägiksi "vaatii huoltoa", niin se ei näy tilastoissani löydettynä. Idiottimaista logata sama kätkö kaksi kertaa kahdella eri tägillä.

Jos kätkö vaatii huoltoa, niin teet molemmat loggaukset.

 

Ja vihjeenä, Geokätkijöiden "Raamattu": http://www.geocache.fi/materiaali/ala_ryhd...tkoilijaksi.pdf

 

Tuosta dokumentistä löytyy vastaus "kaikken mitä olet aina halunnut tietää Geokätkennästä, mutta et ole uskaltanut kysyä".

Link to comment

Olen hieman viisastunut eilisestä ja kiitos osoitteesta tuohon "raamattuun".

 

Eilen löysin lisäksi IRC-kanavan, joka on tietty hyvä tietää ja mainistsen tässä, jos joku muukin sattuisi tietoa kaipaamaan.

 

Kanava on #geocaching.fi , joten jos irc on hallussa, niin sinne voi mennä idlaamaan 100 muun kanssa. Tokihan siellä voi jutellakin varmaan - jos uskaltaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...