Jump to content

auttakee uutta tulokasta!


hannajii

Recommended Posts

Alkuun heti pahoittelut jos kysyn samoja asioista kuin monet muut jo sataan kertaan aiemmin.

Olen todellakin totaalisen tollo näissä kaikissa GPS-asioissa ja silti kiinnostaisi kovastikin tämtä Geokätköily ja olempa koittanu vaivihkaa vähän hattulan kätköjen olinpaikkoja selvitellä (yhtäkään en ole löytänyt vielä...).

 

Millaisella GPS-vehkeellä pääsee helpouten ja halvimmalla alkuun? vai löytyykä nokian N95 puhelimeen mitään ilmaista navigointi ohjelmaa mitä nuoren nais-immeisen olisi suhteellisen helppo oppia käyttämään... ja ehkä tyhmin kysymys (en piruile vaan mietin iahn oikeasti) voiko garminin nyvi (vai miten se nyt kirjoitetaan) autoilu käyttöön tarkoitetulla navigaattorilla päästä edes alkua pidemmälle näissä hommissa.. (elkää naurako, oon ihan tosissani. :):D )

 

Onko jotain erityisiä vinkkejä kätköihin, siis voiko ne olla missä vaan periaatteessa vai onko jotain kirjoittamattomia sääntöjä kätkön lepopaikan suhteen? Eli esim usein kätkö on vaikka kiven kolossa tms vai voiko se olla ihan missä vaan.... (toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa..)

Link to comment

En osaa noista gepseistä (= GPS-laitteista) paljon mitään sanoa, mutta helppoja (yhden tähden) kätköjä voi etsiä ja löytää pelkän kartankin avulla.

 

Suosittelen tutustumaan Pekka R:n ansiokkaisiin kätköilysivuihin. Sieltä löytyy vastaus useimpiin kysymyksiisi.

Opiksi ja ojennukseksi

 

Sikajackin huumoripitoista ohjettakin kannattaa lukea:

Älä ryhdy geokätköilijäksi, tai lue ainakin tämä opas ennen sitä

 

terv. Anneli

Edited by Anneli & Ilkka
Link to comment

löytyykä nokian N95 puhelimeen mitään ilmaista navigointi ohjelmaa mitä nuoren nais-immeisen olisi suhteellisen helppo oppia käyttämään...

Mene N95:n nettiselaimella osoitteeseen http://m.getgn.com ja sieltä download. Ja näin sinulla on maailman yksinkertaisin ja (toistaiseksi) paras ohjelma geokätköjen etsimiseen. Eläkkeellä oleva isäni on etsinyt sillä satoja kätköjä. Ja jos eläkeläinen oppii käyttämään softaa niin kyllä moderni nais-immeinekin oppii! :D

Link to comment

voiko garminin nyvi (vai miten se nyt kirjoitetaan) autoilu käyttöön tarkoitetulla navigaattorilla päästä edes alkua pidemmälle näissä hommissa.. (elkää naurako, oon ihan tosissani. :):D )

 

Onko jotain erityisiä vinkkejä kätköihin, siis voiko ne olla missä vaan periaatteessa vai onko jotain kirjoittamattomia sääntöjä kätkön lepopaikan suhteen? Eli esim usein kätkö on vaikka kiven kolossa tms vai voiko se olla ihan missä vaan.... (toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa..)

 

Kylla nuvilla voi katkoja etsia, itse sellaisella on tullut etsittya (ja loydettua) parisataa katkoa.

 

No, se riippuu ihan katkijasta, joillekkin on tunnusmerkillista piilottaa se purkki sinne kiven koloon, mutta toiselle taas sinne mannyn latvaan.

Eli periaatteessa se purkki voi olla ihan missa vain.

 

Pahoittelen skandinaavisten kirjainten puutetta, mutta toivottavasti tuo texti on luettavissa.

Edited by ~Heikki~
Link to comment

... löytyykä nokian N95 puhelimeen mitään ilmaista navigointi ohjelmaa mitä nuoren nais-immeisen olisi suhteellisen helppo oppia käyttämään...

Kännykkäkätköilystä löytyy paljonkin keskustelua täältä.

Osin melko teknistä jutustelua mutta saatat löytää jotain hyödyllistäkin.

Edited by Tervas
Link to comment

Kiitos kovasti!

Onpahan cvaan mukavan ja avuliaan oloista porukkaa täällä!

Latasin tuon edellä suositellun ohjelman kännyyni ja hetihän se mut ekalla kätkölle johdatti!

Ja ilm. tänä aamuna jo olin hyvin lähellä seuraavaa (ei vaan ollu hämärissä lamppua mukana ja töihin hoppu niin jäi vielä löytymättä!)

Mutta koukussa olen tähän hommaan! :)

Link to comment

löytyykä nokian N95 puhelimeen mitään ilmaista navigointi ohjelmaa mitä nuoren nais-immeisen olisi suhteellisen helppo oppia käyttämään...

Mene N95:n nettiselaimella osoitteeseen http://m.getgn.com ja sieltä download. Ja näin sinulla on maailman yksinkertaisin ja (toistaiseksi) paras ohjelma geokätköjen etsimiseen. Eläkkeellä oleva isäni on etsinyt sillä satoja kätköjä. Ja jos eläkeläinen oppii käyttämään softaa niin kyllä moderni nais-immeinekin oppii! :laughing:

 

Tämä vinkki oli kyllä kullan arvoinen! Kiitos siitä!

Mutta osaako kukaan kertoa, että kuinka tarkka esim tämä k.o. navigointi ohjelma on?

Meinaan pyörin tuossa toissa päivänä yhden kätkön nurkilla ja tuo ohjelma väitti mun olevan ihan 3-6 jalan (vai mikä se mittayksikkö nyt olikaan) päässä kätköstä, mutta en vaan löytänyt millään laatikkoa!

 

Eli siis jos ohjelma näyttää että kätkö on ihan "kohdalla" niin kuinka isolta alalta sitä kannattaa varautua etsiskelemään!?

Link to comment

Eli siis jos ohjelma näyttää että kätkö on ihan "kohdalla" niin kuinka isolta alalta sitä kannattaa varautua etsiskelemään!?

Silloin kun olet kompassinäytössä paina nuolinäppäintä kerran alaspäin. Näytölle tulee "Accuracy: Location x m Altitude y m. x kertoo kuinka tarkka signaali on sillä hetkellä paikan suhteen ja y korkeuden. Jos siinä lukee esim Location 27m niin kannattaa etsiä isommalta alalta, kuin jos lukisi Location 3m.

 

Gepsin tarkkuuteen vaikuttaa niin sääolosuhteet kuin fyysiset esteet. Puiden oksat saattavat heikentää signaalia oleellisesti. Kerrostalot ja muut rakennukset heijastavat signaaleja ja joskus aiheuttavat kymmenien metrien heittoja. Ihanteellinen tilanne on tunturin huipulla kirkkaana tyynenä päivänä, ja satelliitteja mahdollisimman monta taivaalla mahdollisimman laajalla alueella.

Link to comment

Samaa kyselisin kuin aiempikin uusi tulokas (vaikka tiedänkin että lienee mielipideasia), että mikä olisi halvin mahdollinen gepsi jolla pääsisi alkuun. Onhan noita monenlaisia kokoajan huutonetissä myynnissä, mutta kun en moista laitetta ole koskaan hyppysissäni pidellyt, saati käyttänyt, en osaa niistä sanoa ovatko toimivia kätköilyyn.. Tahtoo päästä eteenpäin kun en enää näytä pärjäävän pelkällä kansalaisen.karttapaikan avulla...

Link to comment

Samaa kyselisin kuin aiempikin uusi tulokas (vaikka tiedänkin että lienee mielipideasia), että mikä olisi halvin mahdollinen gepsi jolla pääsisi alkuun. Onhan noita monenlaisia kokoajan huutonetissä myynnissä, mutta kun en moista laitetta ole koskaan hyppysissäni pidellyt, saati käyttänyt, en osaa niistä sanoa ovatko toimivia kätköilyyn.. Tahtoo päästä eteenpäin kun en enää näytä pärjäävän pelkällä kansalaisen.karttapaikan avulla...

Garmin eTrex H taitaa olla tällä hetkellä halvin käsi-gps-malli. Sen hinta on monessa paikkaa 119 euroa, muun muassa täällä.

Itse käytän vieläkin eTrexiä ilman tuota h:ta. H merkitsee herkempää vastaanotinta.

Laite sopii hyvin kätköilyyn, paitsi jos haluaa karttoja gepsiinsä. Silloin pitää ostaa kalliimpi malli.

 

Noissa huutonetin jutuissa on se huono puoli, ettei niissä yleensä ole minkäänlaista takuuta. "Kunnon" kaupoista ostettaessa Garmin-laitteilla on 2 vuoden takuu.

 

Ja sitten on tietenkin bluetooth-gps-palikoita kännykän kanssa käytettäväksi. Ne ovat halvempia, mutta bluetooth syö virtaa myös kännykästä ja maastokäytössä kännykkä ei loista.

Tietysti, jos puhelimessa on jo sisäänrakennettu gps, sillä pääsee hyvin alkuun.

Link to comment

Onko se yleensäkin niin että mitä enemmän niitä kirjain yhdistelmiä nimen perässä, ne aina tarkoittaisi parempaa ;) esim Garmin etrex vista C:tä parempi on Garmin eTrex Vista HCx? Hämmentävää tälläinen uusien vempeleitten maailmassa pyöriminen, vaikka olenkin niistä suunnattoman kiinnostunut :sad: Kärsimätönkin olen ja haluaisin halvan laitteen ja heti;)

Edited by zenadra
Link to comment

Onko se yleensäkin niin että mitä enemmän niitä kirjain yhdistelmiä nimen perässä, ne aina tarkoittaisi parempaa ;) esim Garmin etrex vista C:tä parempi on Garmin eTrex Vista HCx? Hämmentävää tälläinen uusien vempeleitten maailmassa pyöriminen, vaikka olenkin niistä suunnattoman kiinnostunut :D Kärsimätönkin olen ja haluaisin halvan laitteen ja heti;)

Garmineissa yleensä kyllä, ne tarkoittavat siis sitä, että laitteessa on enemmän ominaisuuksia, ei välttämättä parempia. :sad:

Muistaakseni C tarkoittaa värinäyttöä, H herkempää vastaanotinta ja x muistikorttipaikkaa. Muista kirjaimista en tiedä.

Link to comment

Täällä myös yksi uusi geokätköilyyn hurahtanut kyselee hieman vinkkejä.

 

Postasin tämän kyselyn jo eräälle toiselle foorumille, mutta siellä ei näköjään kukaan halunnut vastata :rolleyes:

 

Eli jos ostan vaikka Garmin eTrex Legendin, josta olen kehuja kuullut niin tuleeko tuossa nyt jokin perusmaastokartta mukana automaattisesti? Tiedän kyllä että noihin saa ladattua lisäkarttoja, mutta miten on, pärjääkö pelkästään tuon laitteen ostamisella miten pitkälle geokätköilyssä? Näyttääkö se maastossa esim. polut ja suot? Vai joudunko hankkimaan siihen erillisiä karttoja?

 

Ymmärsin, että halvempi Garmin eTrex H malli ei sisällä karttoja ollenkaan. Siinä on ilmeisesti kompassi ja jokin nuoli osioittamassa suuntaa ja kilometrejä mihin pitää kulkea? Vai olenko väärässä? Olen aivan hukassa näiden juttujen kanssa, koska en ole moisia koskaan käyttänyt :lol: Valaiskaa joku viisas asiaa.

 

Sitten vielä yksi kysymys. Olen hankkimassa htc:n puhelinta, jossa on sisäinen gps. Ihanne olisi, jos tähän saisi ladattua maastokarttaohjelman, joka korvaisi käsigepsin. Kyseisessä puhelimessa on windows mobile-käyttis. Kannattaako alkaa metsästämään kalliita ohjelmia puhelimeen? Kumpi tulee siis lopulta halvemmaksi; hyvä käsigepsi, vai maastokarttaohjelma geokätkötukineen puhelimeen?

 

Suurkiitos etukäteen jos jollakin on vastauksia ja mielipiteitä asiaan! :rolleyes:

Link to comment

Täällä myös yksi uusi geokätköilyyn hurahtanut kyselee hieman vinkkejä.

 

Postasin tämän kyselyn jo eräälle toiselle foorumille, mutta siellä ei näköjään kukaan halunnut vastata :rolleyes:

 

Eli jos ostan vaikka Garmin eTrex Legendin, josta olen kehuja kuullut niin tuleeko tuossa nyt jokin perusmaastokartta mukana automaattisesti? Tiedän kyllä että noihin saa ladattua lisäkarttoja, mutta miten on, pärjääkö pelkästään tuon laitteen ostamisella miten pitkälle geokätköilyssä? Näyttääkö se maastossa esim. polut ja suot? Vai joudunko hankkimaan siihen erillisiä karttoja?

 

Ymmärsin, että halvempi Garmin eTrex H malli ei sisällä karttoja ollenkaan. Siinä on ilmeisesti kompassi ja jokin nuoli osioittamassa suuntaa ja kilometrejä mihin pitää kulkea? Vai olenko väärässä? Olen aivan hukassa näiden juttujen kanssa, koska en ole moisia koskaan käyttänyt :rolleyes: Valaiskaa joku viisas asiaa.

Itse en eTrex Legendiä omista, mutta erään nettikaupan sivulla sanotaan, että laitteen mukana tulee "sisäinen reititysominaisuudella varustettu Euroopan perustiekartasto".

Eli maastokartasta ei taida olla kyse.

 

Kätköjähän voi etsiä tietenkin myös kartattomalla GPS-laitteella, kuten esimerkiksi eTrex H:lla.

Itse omistan, niin kuin sanottua, perus-eTrexin ilman H-kirjainta, joka on melkein sama asia kuin eTrex H.

Siinä on tosiaan nuoli osoittamassa suuntaa, ilmansuunnat taustalla ja etäisyys kohteeseen kilometreinä tai metreinä.

Kyseisessä mallissa on toki myös ns. karttatoiminto ilman karttapohjaa, eli reittipisteet näkyvät jälkilokin kanssa. Näkymää ei voi "siirtää".

Link to comment

Minulla on Legend HCx, eikä siinä mielestäni ollu valmiina minkäänlaista karttaa. Hankin sitä varten vapaa-ajankartan joka mielestäni on kyllä hyvä. En omista navikaattoria vaan suunnistan kätköjen suuntaan tuon kartan avulla - ja se toimii hyvin myös kaupungissa.

 

Kyllähän sitä pelkän gepsinkin kanssa pärjää, siis ilman sen karttoja, vaatii vaan ehkä hieman enemmän ennakkovalmistelua. Kartanhan voi tulostaa myös kätkökuvauksen kanssa.

 

Kännykän / gepsin käyttö kätköilyssä jakaa tehokkaasti mielipiteitä mutta itse käytän kameraa kuvien ottoon, gepsiä kätköjen hakemiseen ja kännykällä puhutaan, joskus satunnaisesti kaivan sillä kätkökuvaukset netistä. Kyllä sitä voisi gepsinäkin käyttää mutta kun sitä satunnaisesti olen koettanut niin todennut gepsin paremmaksi. Mutta kuten sanottua tämä on vain minun mielipiteeni.

Link to comment

 

Itse en eTrex Legendiä omista, mutta erään nettikaupan sivulla sanotaan, että laitteen mukana tulee "sisäinen reititysominaisuudella varustettu Euroopan perustiekartasto".

Eli maastokartasta ei taida olla kyse.

 

Yleisellä tasolla kommentoituna perustiekartasto sisältää laitteen merkistä riippumatta Suomen osalta ainoastaan suurimmat tiet ja on siten melko hyödytön kätköilyssä. Tarkemmat maastonmuodot ja korkeuserot nähdäkseen pitää hankkia näitä lisäosina saatavia "karttapaloja". Ovat omasta mielestäni sen verran arvokkaita etten ole toistaiseksi moisiin sortunut. Toisaalta nälkä kasvaa syödessä...

 

Käsi-GPS -paikantimen yksi merkittävä etu on useimmista malleista löytyvä suojaus kolhuja ja kosteutta vastaan. Paikannustarkkuuskin on lähes poikkeuksetta parempi kuin esimerkiksi matkapuhelimissa tällä hetkellä käytetyissä GPS-siruissa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...