Jump to content

Geovarkaita, geoidiootteja ym. huomioita huoltoreissuilta


Captain Morgan

Recommended Posts

Moi,

 

Olen tässä vaihteeksi huoltanut kätköjäni enkä voi huoltokäynneillä näkemieni asioiden

perusteella olla ihmettelemättä muutamia asioita:

 

1) Joistakin kätköistä on otettu enemmän vaihtotavaroita kuin mitä sinne on alunperin jätetty.

Vaihtotavarathan ovat VAIHTOtavaroita, ei niitä ole kätköön jätetty pelkästään

mukaan poimittavaksi, sen pitäisi olla selvää kaikille kätköilijöille. Miksi sitten jotkut

ottavat tavaroita mutta eivät laita mitään tilalle? Tällaiset geokätköilijät eivät mielestäni

ansaitse geokätköilijän titteliä, he ovat geovarkaita.

 

2) Miksi jotkut käyttävät vaihtotavaroina silkkaa roskaa? Esimerkkejä; rikkinäinen

silmälasin linssi, käytetty hiuslenkki (jossa vielä hiuksia kiinni), ilotulitusraketin

muovitulppa. Ei tällaisten tavaroiden jättäjiäkään voi geokätköilijöiksi kutsua,

lähinnä heitä voisi kutsua geoidiooteiksi.

 

Edelläkertomani asiat ovat suhteellisen uusia ilmiöitä, tällaista ei ollut havaittavissa

ainakaan minun kätköilläni 2000-luvun alkupuolella.

 

3) Kolmas vaihtotavaroihin liittyvä asia on perinteinen ongelma - eli kätkön sisällön

arvon aleneminen. Tyypillinen esimerkki on AA-paristopaketin vaihtaminen Kinder-munasta

saatuun rihkamaleluun. Aina vaihtotavaroiden arvon arviointi ei tietenkään ole helppoa,

mutta eikö linjana voisi olla että itse kukin edes yrittäisi jättää kätköön suunnilleen

saman arvoista tavaraa kuin sieltä mukaansa ottaa?

 

4) Ja edelleen on ongelmana se ikuinen kosteus. Curver boksit ovat vesitiiviitä

mutta jos ja kun kätköilijä sulkee sen huolimattomasti, kannen ja rasian väliin

jää pieni rako mistä vesi menee sisään. Curverit ovat vaikeita sulkea nopeasti,

kannen tiiviys pitää tarkistaa joka kerta kun sen on sulkenut. Olkaa ystävällisiä

ja sulkekaa kätköjen kannet hyvin.

 

5) Ja lopuksi peräänkuulutan sitä yhteisvastuullisuutta. Autetaan toisiamme

huoltamaan kätköjä. Minulla on kätkörepussa aina varalyijykyniä, silicageeliä,

lokivihkoja ja teroittimia, joilla olen korvannut milloin minkäkin kätkön kuluneita

tai hajonneita tarvikkeita. Ne eivät paljoa maksa, mutta tekevät tästä harrastuksesta

meille kaikille mukavemman. Käykää vaikka Tiimarissa ja hakekaa sinne reppunne

sivutaskuun varatarvikkeita. Ja silicageeliä saa esim. kenkä- ja laukkuliikkeistä

kun vain menee ja pyytää.

Link to comment

Niin totta, niin totta.

1) Tämänpä takia en nykyisin enää otakaan kun silloin kun purkissa oleva vaihtotavara on edes vähänkään samantasoista kun minulla olisi jättää. Usein kyllä silti jätän lapsille kelpaavaa tavaraa, tarroja, hiusklipsuja ym. uutta tavaraa. Joskus otan jotain minkä voin viedä sitten seuraavaan kätköön.

5) Kannan myös mukanani vyölaukussa perusarsenaalia kätköilytarvikkeita, joita tarpeen tullen jätän kätköön. Pelkkä käsipyyhepaperi on kova sana kätköjen kuivauksessa ja olenpa a-autolla likkuessani ottanut autoon kätkön ja pessyt sen ja sen sisällön.

Loggauksia joissa lukee, "en voinut logata kätköä, koska kynä puuttui" ei mielestäni tulisi edes hyväksyä !!

Jokaisen kätköilijän pitäisi tajuta kuljettaa vaivaista kynän pätkää taskussaan sen takia.

 

6)Hirveästi tulee myös loggauksia, "kätkö näkyi jo kaukaa".

Tuskin kukaan piilottaa kätköä näkyville. Miten ihmeessä ne eivät pysy piilossa !

Link to comment
1) Joistakin kätköistä on otettu enemmän vaihtotavaroita kuin mitä sinne on alunperin jätetty.
Itse olen hämmästellyt joisakin lokkauksissa tyyliä "jätettiin TB/GC, otettiin leikkiauto/nukke/jotakin muuta vaihtotavaraa". Olen itse ollut sangen kitsas näiden vaihtotavaroiden suhteen eli normaalisti tilanne on kohdaltani EOEJ, poikkeuksena vain lokattavat kulkijat, joita kuljetan mielelläni.

 

Oma kantani on, että pelkästään lokattavan kulkijan jättäminen ei oikeuta ottamaan mitään kätköltä koska kulkijan mukaan ottaminen ei edellytä minkään vaihtotavaran jättämistä. Itse kuljettelen lokattavia matkalaisia ottamatta/jättämättä kätkölle/-ltä niiden yhteydessä mitään muuta kuin korkeintaan toisen matkalaisen.

 

Tässä sangen merkillisessä käytännössä voi olla yksi syy vaihtotavaroitten vähenemiseen. Tuolla tyylillähän nimittäin kätkö väistämättä tyhjenee vaihtotavaroista ...

 

Tämä ei ollut kritiikkiä kirjoittajaa tai kirjoitusta kohtaan. Komppaan joka sanaa omasta puolestani!

Link to comment

Minä olen yrittäny seurata garmen esimerkkiä, että olisi aina mukana jokunen kynä, jotta voisi jättää sen kynän purkkiin jos sieltä puuttuu.

 

harmillisen usein vain geokäsilaukkuni, eli muovilaatikko on väärässä autossa kun liikkeellä ollaan, mutta jospa pikkuhiljaa oppisi senkin aina siirtämään mukaan autoon jolla lähdetään kätkölle.

 

Laatikossa onkin sitten pino purkkeja, kätkötiedotteita, vihkoja, kyniä, teroittimia, vaihtotavaraa, teippiä, sakset, rautalankaa, talouspaperia yms..

 

*muistaa jättäneensä hepomäen kiroukselle kynän ja teroittimen, pitääkin heti laittaa uudet käsilaukkuun mukaan..*

Link to comment

Osaksi osittain totta, osittain niin täysin totta.

Varsinaisia aarrekätköjä on käsittääkseni käsitelty varsin mallikkaasti, hyvä näin. Joskus kun kätkössä voi olla "arvokastakin”. Näissä tilanteissa jokainen on ymmärtänyt mistä on kyse. Edullisimmat vaihdokkini ovat maksaneet 1 sentin ja ovat olleet kovin kysyttyjä, nimittäin suomalaiset sentin ja kahden kolikot. Ulkomaille olen jättänyt myös suomalaisia, aika tavallisia 2 euron juhlarahoja kymmenkunta. Yhdestä on löytäjä ottanut yhteyttä ja siitä oli mielissäni, kuten hänkin löydöstään.

Niin kauan kuin kätköily on suomessa villiä ja vapaata, perimmäisenä tavoitteena taustalla olevan yhtiön intressit, ei voi kukaan purnata muusta kuin toivomuksia esittäen ja itse mallina toimien. Jokainen kätköilee tyylillään ja toivottavasti tyyliään kehittäen. Olen nähnyt sekä ala-arvoisia kätköjä, että vaihtotavaroita. Olen jopa siivonnut sellaisia joskus kätköistä. Aluksi ymmärsin, että kätköissä pitääkin olla ”jotain”, ihan vaikka mitä, vaikka rikkinäinen pääsiäismunan yllätyksen kotelo. Tästä innostuneena avaankin uuden keskustelun ….

Link to comment

Edelläkertomani asiat ovat suhteellisen uusia ilmiöitä, tällaista ei ollut havaittavissa

ainakaan minun kätköilläni 2000-luvun alkupuolella.

Toki osa mainitsemistasi asioista saattaa olla jästien tekoja. Ja osa on vain vähän harrastaneiden "kokeilijoiden" vastuuntunnotonta mellastusta. (vrt. ei kukaan punttisalilla jätä painoja tankoon, jos on kantakortti. Satunnainen saliin tutustuja taas voi hyvinkin tehdä niin)

 

Tässä pätee ihan sosiaalipsykologinen luonnonlaki: Kun kätköily on pienen porukan harrastus ja kaikki tuntevat toisensa, kukaan ei halua tehdä "kaverille källiä", vaan kaikki käyttäytyvät hyvin toisiaan kohtaan. Kun taas harrastajamäärä on räjähtänyt moninkertaiseksi, kätkön tekijä ja loggaaja ovat usein toisilleen tuiki tuntemattomia (varsinkin isoissa keskuksissa), eikä silloin välitetä samalla tavalla säännöistä ja edes hyvistä tavoista.

 

En haluaisi kuitenkaan vaipua apatiaan tämän ongelman edessä: Näen yhden asian, mikä auttaa: Lisää miittejä. Kun alan harrastajat näkevät toisensa kasvotusten, syntyy luottamus ja kunnioitus kanssakätköilijää kohtaan. Haluankin lainata lama-ajan viihdyttäjää Frank Pappaa (Heimo Holopainen), joka sanoi: "Suomalaiset, kosketelkaa toisianne!" :rolleyes:

Link to comment

Tässä pätee ihan sosiaalipsykologinen luonnonlaki: Kun kätköily on pienen porukan harrastus ja kaikki tuntevat toisensa, kukaan ei halua tehdä "kaverille källiä", vaan kaikki käyttäytyvät hyvin toisiaan kohtaan. Kun taas harrastajamäärä on räjähtänyt moninkertaiseksi, kätkön tekijä ja loggaaja ovat usein toisilleen tuiki tuntemattomia (varsinkin isoissa keskuksissa), eikä silloin välitetä samalla tavalla säännöistä ja edes hyvistä tavoista.

Uskon tuohon teoreemaan aika pitkälti. Alle sadan harrastajan yhteisö on erilainen kuin tuhannen harrastajan yhteisö. Lajin suosio on räjähtänyt varsin voimakkaaseen kasvuun viimeisen parin vuoden aikana, joka tuo aina tietyt ilmiöt mukanaan.

 

Ja tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö mainituille asioille voisi ja pitäisi tehdä jotain. Perusvaihtoehtoina on yleensä keppi tai porkkana...

 

-- wesbridge

Link to comment

1. tuohon taitaa olla osa syynä sikajackin mainitsema kulkijoiden siirtely. Kulkijan poimiessani pyrin myös jättämään purkkin jotain pientä.

 

2. parhaillaan olen löytänyt kätkön täynnä kuusen käpyjä, logivihko meni juuri ja juuri vielä kiinni. Toisessa kätkössä olikin sitten vaihtotavarana käytetty savukkeita, HALOO, kätkö oli vielä lapsiystävällinen.

 

5. Pohjoisen selkosilla liikkuessa pakko olla mukana jotain millä huollon pystyy suorittamaan, tai ainakin jollain tavalla kätkön vahinkoja vähentämään. Paperia, kyniä, minigrip pusseja, silikaa, jne. Aika hyvin jo aktiivien joukossa toimii tämä "yhteishuoltajuus". Kätköttäjällä saattaa olla pitkä matka purkille kotoaan, eikä huoltokäynti aina onnistu tuosta vaan.

 

6. Tuo on tosiaan kummallista, itselläni on kätkö jonka vinkki kertoo kätkön piilotuspaikan. Usein purkki löytyy kuitenkin maasta, jos ei saa rasiaa takaisin piiloon, voisi laittaa vaikka viestiä ettei onnistunut laittamaan kätköä takaisin paikalleen. Joskus tullut itselläkin laitettua logiin jotain vastaavaa, silloin kätköltä poistuessa pyrkii parantamaan naamiointia. Kätköpaikkahan saattaa näkyä kaukaakin.

Link to comment

Meillä on tapana pitää repussa sopivia vaihtotavaroita ja vaihdetut tavarat jätetään pääsääntöisesti kätköilyreppuun pysymään kierrossa mukana. Lapset tykkäävät silloin tällöin vaihdella, pidetään silloin huoli, että vaihto on sopiva. Aikuisilla ei ole intressejä vaihdella muita kuin bugeja ja golikoita.

 

Pääsääntöisesti purkkien vaihtotavaroiden taso on kyllä laskenut kovasti.

 

Yhden ainoan kerran mukaan lähti vaihtotavara vaikka vaihdokit unohtuivat autoon. Kuulumme siis tältä osin geonimittelijöiden luokkaan: geovarkaat.

Link to comment

Mina tunnustan joskus ottaneeni tavaraa sita jattamatta, mutta ainoastaan jos laatikko oli niin taynna etta kansi ei mennyt kunnolla kiinni ja kaikki omat vaihtotavarani olivat liian isoja. Noin 90% loydoista jatan tavaraa mitaan ottamatta.

 

Kuusi vuotta sitten kun aloitin harrastuksen suositus oli etta vaihtotavarat maksoivat noin dollarin (tai enemman). Ei siis ostettu dollarilla pussia muovikamaa joita sitten jatettiin yksi kerrallaan.

 

Mina toivon etta jos logi (?) on muovipussissa, niin ihmiset sulkevat sen perassaan. Sama koskee kaikkia koteloita/laatikoita.

Link to comment

 

Yhden ainoan kerran mukaan lähti vaihtotavara vaikka vaihdokit unohtuivat autoon. Kuulumme siis tältä osin geonimittelijöiden luokkaan: geovarkaat.

 

No, niinkuin ei yksi pääsky kesää tee niin ei yksi erhe geovarasta tee. Minulla on omien kätköjeni osalta sellainen kutina, että jotkut tietyt kätköilijät ovat vieneet useista kätköistäni vaihtotavaroita laittamatta koskaan yhtään mitään tilalle. Eli tälläiset "taparikolliset" ovat niitä geovarkaita.

Link to comment

6. Tuo on tosiaan kummallista, itselläni on kätkö jonka vinkki kertoo kätkön piilotuspaikan. Usein purkki löytyy kuitenkin maasta, jos ei saa rasiaa takaisin piiloon, voisi laittaa vaikka viestiä ettei onnistunut laittamaan kätköä takaisin paikalleen. Joskus tullut itselläkin laitettua logiin jotain vastaavaa, silloin kätköltä poistuessa pyrkii parantamaan naamiointia. Kätköpaikkahan saattaa näkyä kaukaakin.

Täällä Savonlinnassa tuo purkkien näkyviin jättäminen on ollut suoranainen ongelma. On jäänyt arvoitukseksi onko kyseessä ollut jokin paikallinen jästi, joka on halunnut käydä koluamassa purkkien sisältöä, vai huolimaton kätköilijä tai jopa useampi. Joka tapauksessa useita purkkeja on jopa useaan otteeseen löytynyt täysin näkyviltä maasta. Tämän johdosta kolme kätköä on jästitty ja kaksi näistä mennyt arkistoon. Olenkin toistaiseksi lykännyt keväällä keskustan alueelle suunnittelemieni neljän kätkön laittamista. Mikäli nykyiset kätköt näyttävät pysyvän piilossa, otan kätköt uudestaan harkintaan.

Edited by VHI
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...