Jump to content

FIN: Rookie kyselee


primorsk

Recommended Posts

Eli kuten jo otsikossa lukee, aloittelija kyselee.Takana on nyt kätköjen etsintää autonavigaattorin kanssa ja muutaman kätkön löytymisessä on ollut mukana laina Garmin (GPSmap 60CS).

Tarkoituksena olisi hommata oikea GPS tomtomin rinnalle,jotta kätköily saisi uutta puhtia.Kysyisikin mitä eroa on Garminin eTrex mallien (Venture,summit ja legend) välillä.

Entä miten GPS 60 malli eroaa eTrex malleista.Olisiko laitteessa hyvä olla muistikorttipaikka,vai onko karttojen latailu netistä helpompaa/halvempaa.

Kuten huomaatte olen melkein ummikko GPS laitteiden kanssa,joten kaikenlaiset vastaukset ovat tervetulleita.

Link to comment

Olen tuolla Garminin sivuilla käynyt ja Marinean nettikaupassa. Ongelmana on vain liika tarjonta,varsinkin kun noita eTrex malleja on niin monta. Vai ovatko kaikki sopivia kätköilyyn ja loppu on vain hienosäätöä?

Onkohan tuo Marinean nettikauppa halvin/paras paikka hankkia noita GPS vekottimia Suomesta. Täällä savossa kun noita laitteita ei ole missään hyllyssä.paitsi noita luksusmalleja(colorado 300,60 CSx), niin tilaushommiksi menee.

Link to comment

Olen tuolla Garminin sivuilla käynyt ja Marinean nettikaupassa. Ongelmana on vain liika tarjonta,varsinkin kun noita eTrex malleja on niin monta. Vai ovatko kaikki sopivia kätköilyyn ja loppu on vain hienosäätöä?

Onkohan tuo Marinean nettikauppa halvin/paras paikka hankkia noita GPS vekottimia Suomesta. Täällä savossa kun noita laitteita ei ole missään hyllyssä.paitsi noita luksusmalleja(colorado 300,60 CSx), niin tilaushommiksi menee.

Itse aloittelin ihan autogepsillä. Noh, pari jaksoin etsiä, ja sitten hommasin nokia N95, jossa siis gps. Kunnon softat koneeseen ja menoksi. Sitten juuri loman alkuun Nokia näyttö pimeni, ja huoltoon liki koko lomaksi. Onnekseni löysin huut.netistä Garmin etrexin. Ihan karvalakkimalli, jolla kätköilee kummasti. Ja sitä paitsi paljon tarkempi kuin N95. Kannattaa varmaan lähteä alhaalta liikkeelle, jottei tule hukkainvestointeja. Siskoni tilautti paikalliseen teknisiin -vamikäsenytoli?- liikkeeseen garmin HC:n ja sai kuulemma hyvän tarjouksen ja hinnan. Kannattaa aina kysyä, mikä olisi tarjous ja palveluhalukkuus paikkakuntasi liikkeessä.

Link to comment

Legendin ja Venturen eroja en osaa itsekkään äkkiseltään sanoa, vaikka venturen CX malli kulkeekin matkassa etsinnöissä. Summit sisältää ainakin sähköisen kompassin korkeusmittarin, varmaan olisivat kivoja värkkejä molemmat olemassa, mutta en ole ainakaan itse niitä kauheasti vielä kaivannut.

 

laitteen tyypin perässä olevat kirjaimet menevät muistaakseni siten että H= herkemmällä vastaanottimella, C=värinäyttö ja X=muistikorttipaikka

 

Karttojen lataamisen helppoudesta / vaikeudesta en osaa sanoa mitään. Itsellä käytössä muistikortilla city-navigator ja toimii oikein loistavasti.

 

60 CX mallikaan ei varmasti ole huono vaihtoehto, varma valinta, markkinoilla ollut jo pidemmän aikaa, iso antenni ja toimintavarma.

 

Coloradosta jossain vaiheessa haaveilin, mutta siitä kuumeesta on toistaiseksi päästy eroon.

 

Kiven alla löytyy myös garminin tuotteet, hae xvira nyyn

Edited by eilolma
Link to comment

Kysyisikin mitä eroa on Garminin eTrex mallien (Venture,summit ja legend) välillä.

Entä miten GPS 60 malli eroaa eTrex malleista.Olisiko laitteessa hyvä olla muistikorttipaikka,vai onko karttojen latailu netistä helpompaa/halvempaa.

 

Oikeastaan noiden erot selviävät parhaiten esim. Marinean tai Kiven Alla Oy:n sivuilta.

 

Tavalliseen eTrexiin ei saa karttoja eikä muistikorttia. Noita muita eTrexin malleja en tunne.

 

Garmin GPS 60:iin ei saa karttoja, mutta Garmin GPSMAP 60Cx ja 60CSx malleihin saa. Karttoja ei ladata netistä, vaan ne ostetaan erikseen rompulla ja siirretään kaapelilla gepsiin.

 

Perusgepsillä kuten eTrex H pärjää hyvin alkuun varsinkin tutuissa maastoissa, mutta innostuksen kasvaessa ja kätköilyreviirin laajetessa oudompiin paikkoihin saattaa kaivata kartallista gepsiä. Halpa perusgepsi on ehkä parempi valinta aivan alkuun, kunnes näkee mihin suuntaan harrastus kehittyy.

 

Puhelimella (jos siinä sattuu gepsi olemaan) pääsee myös alkuun ja sopii hyvin kauniissa säässä purkin tai parin hakuun, mutta aktiiviharrastaja arvostaa enemmän kolhuja sekä erilaisia maasto- ja sääolosuhteita kestävää "oikeaa" gepsiä, olipa se sitten perusmalli tai joku muu.

Link to comment

Kätköt löytyy jokseenkin yhtä hyvin oli kapulassa kartat tai ei. Karttojen hyöty liittyy lähinnä siihen, millaista reittiä tulet rypeneeksi kätkölle. Kartallisella laitteella voi yrittää välttää pahimpia idiot-traileja. Se tietysti onnistuu paperikartankin avulla ja ne on yleensä roimasti parempia. Mulla on tapana katsoa "oikeaa" karttaa ja painaa pahimmat ongelmapaikat mieleeni ennen kuin lähden pöpelikköön, sillä mun gepsissäni olevasta kartta-aineistosta puuttuu jyrkänneviivat, mikä on aika vakava puute reitinvalinnan kannalta kun edetään poluttomassa metsässä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...