Jump to content

FIN: Garmin eTrex H


Tinde

Recommended Posts

Palstalla on kovasti käyty keskustelua erilaisista GPS-laitteista ja olenkin yrittänyt näitä keskusteluja seurata tarkkaan. Olen vasta hiljan innostunut geokätköilystä (kiitos Kotivinkin mielenkiintoisen artikkelin!) ja erityisen mielekkääksi harrastuksen tekee se, että siihen voi osallistua koko perhe. Olemme puoliskon kanssa miettineet gepsin hankintaa ja tällä hetkellä järkevimmältä vaihtoehdolta vaikuttaisi erillinen autonavigaattori + retkeilyyn tarkoitettu käsigepsi. Molempia tuntuu saavan suhteellisen huokeastikin.

 

Harkinnassa on nyt tuo Garminin eTrex H. Te jotka kyseistä laitetta käytätte kätköilyssä, kertoisitteko käyttökokemuksistanne. Miten käytännössä eTrex H laitteeseen syötetään kätkökoordinaatit? eTrex Legend HCx:än koordinaatit saa siirrettyä suoraan Garminin sivuilta USB-kaapelin avulla, mutta olenko ymmärtänyt oikein, että eTrex H mallissa tätä mahdollisuutta ei ole, vaan koordinaatit pitää jotenkin "näpytellä" itse laitteeseen?

 

Nyt kaikkia GPS-asiantuntijoita naurattaa, kun lukevat tämän. :D Täytyy tunnustaa, että vasta geokätköilyn kautta koko GPS:n idea on valjennut minulle ja olen lueskellut aktiivisesti kaikkea aiheeseen liittyvää. Kätköilyn myötä olen innostunut tästäkin innovaatiosta! Neuvokaahan nyt arvoisat kanssakätköilijät kokematonta naisihmistä! :D

Link to comment

Minä olen jo reilun vuoden käyttänyt pelkkää eTrexiä, siis ilman tuota h-kirjainta. Kyseessä on tietääkseni vain ero vastaanottimen herkkyydessä.

Ja, kyllä siinä liitäntä PC-kaapelille pitäisi olla. Jos ostat kaapelin, kannattaa tarkistaa löytyykö tietokoneesta sarjaporttiliitäntä, kaapeli näet törkätään sellaiseen.

Jos kyseistä liitäntää ei löydy, voi esimerkiksi Clas Ohlsonilta tai Verkkokauppa.com:ista ostaa serial-USB-sovittimen, joka itsellänikin on käytössä.

 

Jos kuitenkin kaapelin osto jää, voi koordinaatit naputella tosiaan itsekin gepsiin. Kyseessä ei ole mikään erityisen hankala operaatio, näppäimet oppii helposti ja naputtelu menee leikiten. Mukavampaa on kuitenkin mielestäni klikkailla tietokoneelta reittipisteet, tässä asiassa laiska kun olen. :D

Se, miten gepsillä naputtelu varsinaisesti tapahtuu, on minulle kyllä liian hankala selitettäväksi kirjaimin. :D

 

Yleisesti ottaen olen ollut tyytyväinen laitteeseen.

Link to comment

Kiitos Stone'5 pikaisesta vastauksestasi! Ajattelin, että varmaan alkuun kätköily sujuu ihan mukavasti, vaikka koordinaatit joutuukin syöttämään käsipelillä laitteeseen, mutta jos jossain vaiheessa innostuukin oikein urakalla etsimään kätköjä, niin varmasti kätevämpää, että pisteet saa siirrettyä tietokoneen kautta nopeasti! :D Ja en tosiaan sen syvällisempää manuaalia tässä kaivannutkaan, vastasit juuri niihin asioihin, joihin vastausta kaipasinkin! Tuo gepsi olisi ihan mukava syksyisiä marjaretkiäkin ajatellen, uskaltaisi ehkä vähän paremmin mennä syvemmälle vieraampaankin metsään.

 

Hyvä muuten kun mainitsit tuon sarjaporttiliitännän, minä ja puolisko ei olla kumpikaan mitään tekniikan ihmelapsia! Tuntuu kuitenkin, että tämänkin harrastuksen parissa on niin monenlaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä, että eiköhän mekin opita sitä gepsiä käyttämään. :D Taidanpa tästä lähteä tutkiskelemaan verkkokauppojen tarjontaa... :D

Link to comment

Kiitos Stone'5 pikaisesta vastauksestasi! Ajattelin, että varmaan alkuun kätköily sujuu ihan mukavasti, vaikka koordinaatit joutuukin syöttämään käsipelillä laitteeseen, mutta jos jossain vaiheessa innostuukin oikein urakalla etsimään kätköjä, niin varmasti kätevämpää, että pisteet saa siirrettyä tietokoneen kautta nopeasti! :angry:

 

Ja lisään vielä, että jos haluat vain yhden kätkön koordinaatit gepsiin saada, käsipelillä syöttö ja tietokoneella klikkailu vievät suurin piirtein saman ajan. Eron kuitenkin huomaa aivan viimeistään kymmenen kätkön koordinaatteja siirrettäessä, yleensä jo noin kolmen. Aika riippuu tietysti käyttäjän sormista ja siitä, miten tietokoneelta klikkailet.

 

Sanonpa vielä varmuuden vuoksi, että tuossa eTrex-mallissa ei ole karttaa eikä mahdollisuutta siihen.

Halvin Garminin kartallinen malli näyttäisi ensisilmäyksellä olevan Garmin eTrex Venture HC, joka on 70 euroa kalliimpi (189 €) kuin tuo eTrex H. (119 €)

Useimpia malleja myydään esimerkiksi Kiven alla.

Link to comment

Mielestäni Etrex H on ihan hyvä kartaton gps-navigaattori kätköilyyn ja paikkojen paikannukseen. Verrattuna vanhaan Etrexiin (perustarkkuus 15m) tämä uusi tuo paljon paremmin oikeaan paikkaan. Aiemmin hakua joutui tekemään jopa 20 metrin säteellä, nyt säde on paljon pienempi. Joskus neula pomppii puolelta toiselle johtuen gps-kentistä.

 

Etrex H:ssa on kaapelimahdollisuus tietokoneeseen. Tässä on tullut sellainenkin eteen, että läppärissä ei ollutkaan com-portteja. Jossain kaapelissa data menee com-portin kautta ja usb-väylästä tulee virta. Onneksi usb->com -muuntimet eivät maksa paljoa.

 

Olen itse näpytellyt uudet koordinaatit laitteella ilman tietokoneiden apua. Kun sen oppii, niin melko nopeasti uusi sijainti on gepsissä. Lisäksi hyvin usein uusi sijainti on lähellä entisiä. Silloin suuri osa koordinaattien numeroista on oikein jo valmiiksi.

 

Nykyään Etrex H on jopa halpa.

Link to comment

Kiitokset kaikille kysymykseeni vastanneille! Olen tullut siihen tulokseen, että tämä laite sopii hyvin meidän tarpeisiin. Karttaa en välttämättä gepsiin kaipaa, koska lähitulevaisuudessa on suunnitelmissa hankkia autonavigaattori. Tietenkin retkeilyssä ja maastossa joku vapaa-ajan kartasto voisi olla hyvä, mutta sitten hinnat laitteissa nousee jo niin pilviin, että satunnaiseen tarpeeseen tulee halvemmaksi tulostaa/ostaa maastokartta. Olen ymmärtänyt niin, että kartalliset mallit tulevat huomattavasti kalliimmaksi, koska vakiona löytyy vain hyvin suurpiirteinen kartta, josta ei ole juuri hyötyä edes autoillessa. Karttaohjelmat pitää siis vielä ostaa erikseen ja niillehän sitten tuleekin helposti yhtä paljon lisähintaa kuin itse laitteelle. Autonavigaattorin näytöstä/peruskartalta on paljon mukavampi tarkastella isompia kokonaisuuksia kuin pikkuruisesta käsigepsin näytöstä. Aktiivikätköilijät ja maastossa paljon liikkuvat tietenkin osaavat paremmin hyödyntää kalliimpienkin laitteiden ominaisuuksia, mutta tämä vaikuttaisi ainakin aloittelijalle ihan passelilta paketilta. :D

 

Itseasiassa otin rohkean askeleen ja tilasin laitteen ja PC-johdon täältä. Harmikseni hoksasin, että sen typerän johdonpätkän olisi saanut huomattavasti halvemmalla esim. tuolta JAROMAn mainitsemasta paikasta Arin kaapelitehtaalta. Postikuluista huolimatta olisin säästänyt n. 14 € :D . Noh, sen siitä saa, kun on niin täpinässä ettei malta sen tarkemmin vertailla hintoja! Tosin tuolla Marinea verkkokaupassa gps-laitteelle myönnettiin 2 vuoden takuu, mielestäni joissain paikoissa on myönnetty vain vuoden takuulla.

 

Mitenkähän tässä nyt malttaa odottaa sen pienen, keltaisen esineen saapumista...!? :angry:

Link to comment

Hienoa, että taas "syntyi" yksi uusi harrastaja!

Ihan muistutan (taas), että jos laitteella aikoo geokätköilyä harrastaa, pitää asetuksista vaihtaa datumiksi WGS84, tämä on tärkeä asia! :D

Ensimmäisen oman kätkömme koordinaattimme mittasimme väärällä datumilla, ja johan oli etsijät eksyksissä!

Hyviä kätköilyjä sitten sinne päin!

Link to comment

Muutama päivä harjoiteltu eTrexin käyttöä ja pikkuhiljaa alkaa sujua! Kovin paljoa ei ole vielä ehditty kätköilemään, mutta näppärä on vekotin! Ensin ihmettelin osoitinnuolta, joka tuntui näyttävän ihan minne kulloinkin huvittaa, mutta sitten luin oppaasta, että laite ei toimikaan samanlailla kuin kompassi, vaan osoitin toimii oikein vain liikkuessa ja paikallaan ollessa voi näyttää mihin sattuu. Reittipisteiden siirtäminen datakaapelin kautta sujui myös ongelmitta.

 

Kovasti odottelen syksyisiä marja-ja sienireissuja. Sitä ennen tietenkin ehditään pengastaa monta kätköä lähimaisemissa! :rolleyes:

Link to comment

HELP!

 

Mulla on Garminin eTrex Legend HCx. Sitä olen käytellyt vajaa vuoden ja normaalilla tietokoneella, koordinaattien lähettäminen koneesta on onnistunut hyvin. Nyt kuitenkin ilmeni ongelmia kun ostettiin iMac ja siitä en saa koordinaatteja lähetetyksi. Plugin on koneessa ja lähetettyäni naatit kone ilmoittaa että Geocache xxxxxx.gpx saved successfully... Mitään ei gepsuun kuitenkaan ilmesty. Olen joutunut näpyttelemään koordinaatteja jonkun aikaa ja olis kiva saada ne lähetettyä koneesta! Osaako joku auttaa? Kiitos jo etukäteen

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...