Jump to content

uusi suomi logo


small oaks

Recommended Posts

Oisko perinteinen siniristilippu mitään?

Lähetinkin jo aamulla avec'ille logoehdotuksen:

 

finland.gif

 

Ja tämä ehdotus on välitetty eteenpäin. :D Katsotaan, mitä tapahtuu.

 

En ole ihan varma kirjainyhdistelmästä, mutta oisko "NB", Baltic ja Nordic siis. En ole tullut katsoneeksi niin tarkkaan.

 

avec :D

Link to comment

Belgialla, Espanjalla ja Kanadalla on lipputunnus vaikka valtioissa puhutaan useita kieliä.

Sitäpaitsi eihän tämä ole KIELIfoorumi vaan MAAfoorumi eli kirjoittaa voi suomeksi, ruotsiksi, saameksi, romaniksi ja toisella kotimaisella - englanniksi.

Link to comment

Mä en oikein tykkää tosta nykyisestä lippulogosta, koska sen mittasuhteet ovat aivan väärät. Lippu on sen verran pyhä asia, että jos sitä jossakin käytetään, sen pitäisi olla oikein. Suomen lipun mittasuhteet ovat 18:11, ristin paksuus on samoissa yksiköissä ilmaisten 3 ja pystyviivan etäisyys tangon puoleisesta reunasta 5.

Link to comment

... jos sitä jossakin käytetään, sen pitäisi olla oikein...

Valitsen rastin kohtaan "jokseenkin tai enemmän samaa mieltä".

Eräs lippuvalmistaja myy Euroopassa turistipaikoissa väärillä mittasuhteilla Suomen lippua. Se laiha ristiruipelo, siis se lippu, ei myyjä. Jäi ostamatta ja annoin palautteen myyjälle, että se lie joku muu kangas, mutta ei Suomen lippu. Ja sitä kun näkee nykyisin jo Suomessakin, saati erilaisissa kisoissa. Jos siis käytetään tyyliteltynä, niin sitten sen pitäisi olla riittävästi tyylitelty.

Edited by santtu
Link to comment

Noh, noh. Vaikkakin uljas lippumme on pyhä asia, niin yrittäkääpä saada se oikeissa mittasuhteissa neliön malliseen, 32x32 pikselin tilaan :)

a

 

Joo, kuvassahan näyttää olevan neliön muotoinen osa lipun keskeltä, tuohon tilaan survottuna koko lippu näyttäisi myös aika vääristyneeltä. Samaa "rajausta" on käytetty myös joidenkin muiden maiden lipuissa.

 

Olen kyllä samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa, myös minua tökkii erilaiset lippuväännökset, joita näkee esim. urheilukilpailuissa ym. yleisötapahtumissa. Usein tuntuu, että niitä on valmistettu tyylillä "tyynyliina ja sininen tussi" :( Lippu on kuitenkin isänmaan symboli ja sellaisena arvokas ja kunnioittamisen arvoinen asia.

 

Suomen lipun mittasuhteiden muistamiseen auttaa vanha partiolaulu:

 

sävel: Ukko Nooa, C.M. Bellman

 

sanat: ???

 

"Viisi, kolme, kymmenen on pituus lipussa,

neljä, kolme, neljä,

neljä, kolme, neljä,

Suomen lipun leveys on silloin oikea."

 

Siitä vaan laulelemaan ja piirtelemään!

 

terveisin Mrs.

Link to comment

Tuostapa juontuikin mieleeni jatkosodan aikainen juttu suomalaisten vallattua Viipurin kesällä 1941: kaikessa tohinassa ja taistelun tuoksinassa ei Viipurinlinnan vallanneella yksiköllä ollut käytössään valtakunnan lippua ja niinpä sen virkaa joutui jonkin aikaa hoitamaan erään soturin valkea "peltipaita", joka vedettiin ilman juhlallisuuksia linnan korkeimman tornin salkoon. Tussejakaan ei sotilailla ollut käytössään, joten symbolimme oli vailla sinistä ristiään. Ajatushan siinä oli tärkein, ja luulen noitten miesten konkreettisesti tietävän vielä näinäkin päivinä Isänmaan arvon meitä lapsukaisia paremmin. Kolme eläköön-huutoa Isänmaalle! :(

Edited by reply
Link to comment

Noh, noh. Vaikkakin uljas lippumme on pyhä asia, niin yrittäkääpä saada se oikeissa mittasuhteissa neliön malliseen, 32x32 pikselin tilaan :P

 

Tuota ja noin. Minun ruudullani tuo lipun irvikuva on 23x23 pikseliä. Mikään ei kai pakota tekemään suorakaiteen muotoisesta lipusta neliötä? Jos tilaa on korkeussuunnassa käytettävissä enemmän kuin mitä mittasuhteet antavat myöten, niin silloin jätetään käyttämättä. eli 23x14 pikseliä olisi jo paljon lähempänä. Olen VS:n kanssa kyllä samaa mieltä siitä että mikäli lippua jossain käytetään niin sitten sen on oltava oikein.

Link to comment

No olipa se helppoa :D Mutta liekö nyt tuo sininen väri ihan standardin mukainen?

 

Edit: ei muuten ollut :lol: Valtioneuvosto ei toisaalta ole määritellyt lipun RGB-värejä, vaan vain PMS-värit. En ainakaan löytänyt muuta kuin epäviralliset arvot: 16-82-146.

 

Edit 2: tältä näyttäisi lippu ilman muita värejä kuin sininen ja valkoinen. Kun kerran pilkkua viilataan, niin viilataan sitten kunnolla: finland_flag.gif

 

Edit 3: mutta on tuo nyt kyllä jo aika tylsän (ja virallisen) näköinen... omalta osaltani tämä keskustelu loppuu tähän. Kiitos, ja kuulemiin.

Edited by reply
Link to comment

Edit 2: tältä näyttäisi lippu ilman muita värejä kuin sininen ja valkoinen. Kun kerran pilkkua viilataan, niin viilataan sitten kunnolla: finland_flag.gif

 

Onko tämä nyt pilkunviilausta vai pikseleiden halkomista... Oli miten oli, niin tuossa on selkeästi väärät mittasuhteet. Pikseleitä halkomalla saa ne oikeat, siksi Villen ehdotus näyttää paremmalta.

 

Mistään en toisaalta löytänyt vaatimusta, että sen kuvan on pakko olla 23x23 pikseliä. Nytkin siinä on 27x27 foorumisoftan oletuskuva. Jossain oli 22x23 vai oliko toisinpäin? Kai se voisi olla myös 18x11, mutta jää ehkä turhan pieneksi silloin. Eli 'äänestän' suurempaa VS tyylistä versiota.

Link to comment
Mistään en toisaalta löytänyt vaatimusta, että sen kuvan on pakko olla 23x23 pikseliä.
Jos näin on, niin silloin kannattanee käyttää kuvaa, jossa on vain lippu itse. Tossa mun versiossani itse kuvatiedosto on edelleen neliön muotoinen, mutta siinä on lipun ylä- ja alapulella kaistale läpinäkyviä pikseleitä.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...