Jump to content

FIN: Magellan Triton-sarja


Stone'5

Recommended Posts

Osui tuossa silmään nuo uudet Magellanit. Mielestäni aika halpoja, kun ovat vielä värinäytöllisiä.

Kiven Alla Triton 200-gepsin hinta on tällä hetkellä 148 €, Marineassa 139 €, 400-malli noin satasen kalliimpi.

 

Mitä mieltä olette noista, halvimmassakin mallissa on Sirf Star III ja geokätköjen etsintäominaisuus. Miten muuten tuo geokätköilymoodi toimii?

 

Mielipiteitä!

Link to comment

Kävin tossa pari päivää sitten ekaa kertaa kätköilemässä Nokian N95:n kanssa ja yhdellä kätköllä tuli sitten 'vähän lämmin' kun ei ton GPS:tä ollu oikein iloa tuolla vähän umpinaisemma rämeessä ja rupesin sitten tutkimaan näitä oikeita laitteita. En sen kummemmin osaa perustella valintaani mutta tollasen Triton 500 päätin hommata mutta ei se ollutkaan ihan helppoa. Maahantuojalla ei noita ollu, niitä on odoteltu jo jonkun aikaa ja tulopäivä aina vaan siirtyy. Viimisin arvio oli muistaakseni tämän kuun 16. päivä mutta siihen asti en viitsinyt ruveta odottelemaan - kun eihän tuohonkaan arvioon voi 100% luottaa - niin tilasin sitten 400:n. Hyvässä lykyssä ylihuomenna pääsen testaamaan josko tuolla pärjäisi vähän kännyäni paremmin, kerron sitten miten kävi.

 

Kompassitoiminnossahan noissa on eroa, muuten muistaakseni samoja vehkeitä. 500ssa olisi ollut Elektroninen 3D ja tossa 400ssa on sitten Screen 2D. Mikä lie ero käytännössä, tavallinen kompassi ainakin luulisi pelaavan siinä sivussa :-)

Link to comment

No nyt mul on enemmän kerrottavaa.

 

Patterien kestoksihan luvataan up to 10 tuntia, ite oon päässy kunnon alkaaleilla pääasiassa 4-5 tunnin lukemiin ja samoja tuloksia oon netistä muidenki lukenu saaneen. Napit on tosiaan jäykät mutta kai niistä normi-ihmisen sormivoimin selviää. Käyttöohjeet on ainakin mun mielestä aika suppeat (myös alkuperäinen) mutta aiheesta kiinnostunut kyllä selvittää homman. Taustavalaistuksen käyttö on mun mielestä toteutettu kyllä aika typerästi, toki on mahdollista että en vaan osaa. Kun laitteen liaittaa päälle niin siinhänä on se määritelty valojensamutusaika ja se toimii hyvin. Mutta jos sitten haluaa valot tilapäisesti päälle jatkuvasti, niin tuota automaattisammutusta ei taida saada enää päälle vaan kirkkaudensäätönappulaa naputtelemalla (useita kertoja) se sitten sammuu.

 

No, noi on kyllä pikkujuttuja suurimman ongelman rinnalla. Tuossahan on Windows CE käyttis. Joo. Windows. Kun käytin tota kerran silleen että patterit loppui ja se sammui, niin seuraavalla käynnistyksellä olikin sitten vintööti siinä kunnossa että laite on nyt matkalla huoltoon. Normi boottikuva siihen tulee, mutta siinä vaiheessa missä pitäisi tulla aloitusvalikko niin tuleekin perinteinen Windows virheilmoitusikkuna OutdoorNav.exe illegal operatioineen ja siitä ei nyt sitten kotikonstein selvitty.

 

Mitä netistä nyt sitten aihetta tutkin niin toi sama sovellus on muillakin tehnyt illegal operationeja ja huoltoreissut on kutsuneet. Eli laite sinänsä ihan mukiinmenevä mutta jos toi käyttis rupeaa nyt vakituiseen tilttailemaan niin hyvääpäivää.

Link to comment

No voi helvatan helvata. Mä en yleensä ihan pienestä lannistu mut nyt täytyy kyllä sanoa että EN SUOSITTELE. Toi edellisen laitteen huoltoreissu päätty siihen että pistin 50e lisää ja sain uuden pykälää paremman postitse. No niimpä niin mutta ohhoijjaa joopa joo. Tää nyt menee sitten heti uudesta asti jumiin kun menee siihen ruutuun missä näkyy 'satelliittien sijainti'. Kellon kuva tulee ruudulle pyörimään ja ainoa mitä enää tapahtuu on se että pyörintä pysäthyy kun painaa virtanappia. Pois päälle laite menee kyllä vasta kun ottaa patterit pois..

 

Joku epäili tota ton Windows CE:n takia, ja onkohan se nyt pakko sitten todeta että syytä epäilyyn onkin.

Link to comment

Meidän on myös ollut tarkoitus hankkia Triton 1500 tai 2000, mutta huonon saatavuuden ja erityisesti Googlella löytyneiden lukuisten Tritoneita haukkuneiden keskusteluiden perusteella hankintalistalle vaihdettiin Garmin Colorado 400t. Magellan tuntui ensin ainoalta vaihtoehdolta, kun aikaisempaan Magellaniin on hankittu paljon karttamateriaalia. Uuden sukupolven GPSissä karttalisenssit on kuitenkin yleisesti sidottu muistikorttiin eli kerran ostettua karttaa ei voi hyödyntää muissa laitteissa. Toisaalta kartta-aineiston päivitys voisi ollakin jo ajankohtainen, sillä uudet värilliset 3D-topokartat näyttävät kieltämättä pirun hyviltä. :D

Edited by Murre&Mirre
Link to comment

Meille hankittiin Magellan Triton 400 tuossa muutama kuukausi sitten. Huomaa kyllä windows-laitteeksi, tiimalasi tulee ruutuun kun zoomaa tai availee valikoita, outdoornav.exe kaatuilee jne jne. On silti parempi kuin aiemmin käytössä ollut lainattu Garmin GPS 12, mutta jos nyt oltaisiin ostamassa, niin ehkä tulisi valittua joku jossa ei ole windows. Ehkä olen vähän skeptinen windowsin suhteen, mutta eipä ole tämä laite ainakaan ole vakuuttanut.

Link to comment

Meille hankittiin Magellan Triton 400 tuossa muutama kuukausi sitten. Huomaa kyllä windows-laitteeksi, tiimalasi tulee ruutuun kun zoomaa tai availee valikoita, outdoornav.exe kaatuilee jne jne. On silti parempi kuin aiemmin käytössä ollut lainattu Garmin GPS 12, mutta jos nyt oltaisiin ostamassa, niin ehkä tulisi valittua joku jossa ei ole windows. Ehkä olen vähän skeptinen windowsin suhteen, mutta eipä ole tämä laite ainakaan ole vakuuttanut.

 

Onko kenelläkään laajempaa kokemusta tästä mallisarjasta? Youtubesta löytyi mainosvideo, jossa mies esitteli Triton 500 -mallia ja siinä laite toimi täysin takeltelematta. Omat kokemukset olivat huomattavasti karummat. Kävin kokeilemassa paikallisessa liikkeessä Triton 400 -mallia joka oli todella hidas, lähes jokainen toiminto sai aikaan tiimalasin ruudulle ja muutenkin paikannin toimi tahmeasti. Kysymys kuuluukin että onko kalliimmissa malleissa enemmän tehoa vai oliko videolla esittelykäyttöä varten tuunattu versio?

Link to comment

Tosta Triton 500 kompassista.

 

Onko joku onnistunut sen kalibroinnissa? Ohjehan on että se pitää asettaa tasaselle alustalle kauas metallista ja sitten vaan menoksi, mutta kun ei. Ihan sama olenko mä kotona kirjotupöyän ääressä vai metän keskellä - kaukana voimalinjoistakin - mutta aina se aikansa pyöriteltyään ilmoittaa että ei onnistunut.

Link to comment

Joo no. Eipä kiinnosta enää kompassin kalibrointi.

 

Tää meni taas (4. kerta, ikää alle puol vuotta) siihen kuntoon että softa on jumissa ja laite on huoltoonlähtökunnossa. Kyllä se on hastalavista Tritonille nyt mun puolesta.

 

EDIT: Jaaha. No nyt se sitte tokeni itestään. Melko epäluotettava, sanoisin.

Edited by Porakone
Link to comment

Ettei nyt ihan pelkäksi mollaamiseksi mene, niin uskaltauduin hankkimaan Triton 500 -mallin aiemmin mainitsemani Youtube-videon perusteella. Hyvin on perusgepsinä toiminut vaikka tietyissä toiminnoissa kellosymboli tulee odottelun merkiksi näytölle. Paikannus kuitenkin toimii ja kaikki tarvittava löytyy. Minulla ei ole ollut jumiutumisongelmia, mutta toisaalta olen yrittänyt olla kärsivällinen enkä rämpännyt nappeja nopeassa tahdissa. Paikannuslaitteen koko, väritys ja materiaalit ovat myös olleet käypiä. Ainoa selvä miinus tulee siitä ettei laite kerro paikannustarkkuutta mittayksikköinä, esimerkiksi metreinä, vaan näyttää ainoastaan havaittujen satelliittien määrän ja signaalin voimakkuuden.

 

En ole vielä ehtinyt kokeilla laitteen yhteistyötä tietokoneen kanssa, joten sen osalta en pysty kertomaan kokemuksia.

 

Kaiken kaikkiaan ihan ok laite hintaisekseen minun käytössäni. En silti ole aivan varma siitä pystyisinkö suosittelemaan tätä laitetta. Pitäisi olla kokemusta samanhintaisista kilpailevista malleista. Toiveena olisi jossain vaiheessa hankkia kosketusnäytöllä varustettu malli, mutta pärjäillään tällä harrastuksen alkuvaiheissa.

Link to comment
Ainoa selvä miinus tulee siitä ettei laite kerro paikannustarkkuutta mittayksikköinä, esimerkiksi metreinä, vaan näyttää ainoastaan havaittujen satelliittien määrän ja signaalin voimakkuuden.

Kyllä se kertoo. Useiden ruutujen - esim kompassuruudun - alakulmissa on ne pienet ruudut mitkä näyttävät defaulttina jotain (en muista) ja niihin saa säätää haluamansa datan. Itellä on just tossa kompassiruudussa etäisyys kohteeseen ja signaalin tarkkuus metreinä.

 

Niitä pääsee säätämään kun oot kyseisessä ruudussa ja veivaat sillä 'nuolinäppäimistöllä' johonkin suuntaan, muistaakseni alaspäin. Sitten vaan painat nappia ja valitset haluamasi datan.

 

Mut hei, ootko saanu ton kompassin kalibroinnin onnistumaan? Kuten tossa sanoin niin itellä päättyy aina virheilmoitukseen kun se eka jonkun aikaa yrittää.

Link to comment
Ainoa selvä miinus tulee siitä ettei laite kerro paikannustarkkuutta mittayksikköinä, esimerkiksi metreinä, vaan näyttää ainoastaan havaittujen satelliittien määrän ja signaalin voimakkuuden.

Kyllä se kertoo. Useiden ruutujen - esim kompassuruudun - alakulmissa on ne pienet ruudut mitkä näyttävät defaulttina jotain (en muista) ja niihin saa säätää haluamansa datan. Itellä on just tossa kompassiruudussa etäisyys kohteeseen ja signaalin tarkkuus metreinä.

 

Näinhän se tekee. Jostain syystä en saanut noita näyttöjä muutettua silloin kun Tritonin hankin vaikka ohjekirjasta luin ohjeet miten sen pitäisi toimia. Nyt kuitenkin onnistui. No hyvä niin. Kiitokset muistutuksesta. :rolleyes:

 

Mut hei, ootko saanu ton kompassin kalibroinnin onnistumaan? Kuten tossa sanoin niin itellä päättyy aina virheilmoitukseen kun se eka jonkun aikaa yrittää.

 

Kyllä se minulla onnistui. Signaali oli talon sisällä vähän heikko ja katoili välillä, mutta se vaikutti ainoastaan siten että joutui pyörittämään laitetta muutaman kerran useammin.

Link to comment

Pyörittämään laitetta? What? Tritonihan sanoo että laita laite kauas metallista ja tasaselle alustalle ja paina käynnistä, tai jotain ton suuntasta. Sitten siinä nuoli pyörii näytössä ja siihen ympyrään tulee muutamia punaisia sektoreita ja jonkun ajan päästä sitten ilmotus epäonnistumisesta.

Link to comment

Pyörittämään laitetta? What? Tritonihan sanoo että laita laite kauas metallista ja tasaselle alustalle ja paina käynnistä, tai jotain ton suuntasta. Sitten siinä nuoli pyörii näytössä ja siihen ympyrään tulee muutamia punaisia sektoreita ja jonkun ajan päästä sitten ilmotus epäonnistumisesta.

 

sen pyörityksen jälkeen se piti laittaa kohti maata muistaaksei, olen kerran kaliboinnu sen. siintä on sen ohjeissa kyl maininta...

Edited by sasus
Link to comment

Pyörittämään laitetta? What? Tritonihan sanoo että laita laite kauas metallista ja tasaselle alustalle ja paina käynnistä, tai jotain ton suuntasta. Sitten siinä nuoli pyörii näytössä ja siihen ympyrään tulee muutamia punaisia sektoreita ja jonkun ajan päästä sitten ilmotus epäonnistumisesta.

 

Kalibrointitilassa laitetta pitää pyörittää paikallaan näyttö ylöspäin tasaisella alustalla kunnes se piirakkakuvio tulee täyteen ja sitten laite sanookin että käännä näyttö alaspäin ja odota merkkiääntä (piippaus). Sen jälkeen kalibrointi on suoritettu.

Link to comment

En ole vielä ehtinyt kokeilla laitteen yhteistyötä tietokoneen kanssa, joten sen osalta en pysty kertomaan kokemuksia.

 

Tämäkin on nyt testattu. Latailin geocache.fi:stä noin 50 kätköä ja siirsin Vantage Pointilla paikantimeen. Hyvin näyttivät löytäneen tiensä laitteen muistiin.

 

Vantage Point ei käytettävyytensä puolesta ole mikään helmi ja osa toiminteista jäi vähän hämäräksi. Myöskään kaikkia laitteen muistiin siirrettyjä tietoja en saanut näkyviin mainitussa ohjelmassa. Täytyy tarvittaessa selvitellä saako tuota jotenkin säädeltyä.

Link to comment

Osaisiko joku kertoa miten tritonin muistista saisi näppärästi poistettua kaikki kätköt? Olen ladannut 200 lähintä kätköä kotoa gc.comista ja pistänyt ne vantagepointilla tritoniin. Nyt jos jossain vaiheessa haluaisin ladata sinne uudemmat kätköt, niin miten saan vanhat pois alta? Edellisellä kerralla en keksinyt muuta keinoa kuin nollata koko roskan tehdasasetuksiin, jolloin meni myös kaikki asetukset nollille...

Link to comment

Osaisiko joku kertoa miten tritonin muistista saisi näppärästi poistettua kaikki kätköt? Olen ladannut 200 lähintä kätköä kotoa gc.comista ja pistänyt ne vantagepointilla tritoniin. Nyt jos jossain vaiheessa haluaisin ladata sinne uudemmat kätköt, niin miten saan vanhat pois alta? Edellisellä kerralla en keksinyt muuta keinoa kuin nollata koko roskan tehdasasetuksiin, jolloin meni myös kaikki asetukset nollille...

Link to comment

Vilkaiseppa sitä Tritonin manuaalia siellä se on kerrottu ja eiköhän tuolla Vantagepoint ohjelmallakin onnistu noiden tietojen päivittäminen. Ainakin valikon teksti synkronoi antaa ymmärtää, että jos poistelet pisteet ko. ohjelmassa niin ne katoaa sitten sieltä laitteestakin.

 

Ikävä kyllä tarkemmin en pysty sanomaan, kun en omaa ko. laitetta.

Link to comment

Näytä -> Asetukset -> Muisti -> Tyhjennä muisti

 

Tarvittaessa päivitä uusin ohjelmistoversio.

Eli siis ainoa vaihtoehto tosiaan on tyhjentää koko laite? Samalla menee kaikki asetukset yms nollille...

 

Tyhjennä muisti ei poista käyttäjän tekemiä asetuksia. Testasin itse. Sieltä valikosta löytyy erikseen vielä tehdasasetuksiin palauttaminen joka on sitten astetta järeämpi vaihtoehto.

Link to comment

Ostin juuri triton 200-laitteen. Kolme patikkareissua on tehty. Joka kerta kun olen siirtynyt satelliittinäkymään, ilmestyy se pyöreä kuvake missä viisari pyörii ympäri. Tämä ei häviä pois, ennenkuin ottaa patterit pois laitteesta eli virran pois. Mikä juttu toi on, sillä eihän tuolla tavalla pysty navigoimaan ollenkaan, jos kone jumittaa joka kerta samassa paikassa. Mitä vinkkejä teillä on mahd. samasta tilanteesta. t.klaussi2

 

Näytä -> Asetukset -> Muisti -> Tyhjennä muisti

 

Tarvittaessa päivitä uusin ohjelmistoversio.

Eli siis ainoa vaihtoehto tosiaan on tyhjentää koko laite? Samalla menee kaikki asetukset yms nollille...

 

Tyhjennä muisti ei poista käyttäjän tekemiä asetuksia. Testasin itse. Sieltä valikosta löytyy erikseen vielä tehdasasetuksiin palauttaminen joka on sitten astetta järeämpi vaihtoehto.

Link to comment

Ostin juuri triton 200-laitteen. Kolme patikkareissua on tehty. Joka kerta kun olen siirtynyt satelliittinäkymään, ilmestyy se pyöreä kuvake missä viisari pyörii ympäri. Tämä ei häviä pois, ennenkuin ottaa patterit pois laitteesta eli virran pois. Mikä juttu toi on, sillä eihän tuolla tavalla pysty navigoimaan ollenkaan, jos kone jumittaa joka kerta samassa paikassa. Mitä vinkkejä teillä on mahd. samasta tilanteesta. t.klaussi2

Link to comment

Menee Garmininpuheiksi mutten topiccia muuten keksinyt, niin..

 

Joulupukki toi itselle ostetun Oregon 300:n. Mahtava vehje omine kummallisuuksineen ja puutteineen. Mutta koska täällä hehkutetaan Coloradoa ylitse muiden, on kai sitä pakko luulla että itsellä on vielä parempi laite.

 

Coloradon ja Oregonin eroksi en itse ole löytänyt kuin sen, että Oregonissa on lukittava kosketusnäyttö, ei irtoavia osia (Coloradon navipyörä) sekä kompakti muotoilu ja muutama gramma vähemmän painoa. Kosketusnäyttö on itsellä toiminut villalapaset käsissä mainiosti. Erätukun plussakartoilla tämä harrastaja pärjää mainiosti eikä viiveitä tai sekoiluja ole ilmennyt.

 

Löytyykö vastamietteitä tai kannattajia?

Edited by Natu
Link to comment

Minulla oli Garmin eTrex HC malli vähän aikaa mutta siihen en saanut karttoja CD:llä mistään joten vaihdoin sen Magellan Triton 400:een. Nyt olen Tampereelta yrittänyt löytää tähän karttoja mutta mitkään urheiluliikkeet eivät tunnu myyvän niitä. Mistähän vielä osaisi kysyä? Partiokaupan, ja Tampereen keskustan urheiluliikkeet koluttu turhaan.

Link to comment

Minulla oli Garmin eTrex HC malli vähän aikaa mutta siihen en saanut karttoja CD:llä mistään joten vaihdoin sen Magellan Triton 400:een. Nyt olen Tampereelta yrittänyt löytää tähän karttoja mutta mitkään urheiluliikkeet eivät tunnu myyvän niitä. Mistähän vielä osaisi kysyä? Partiokaupan, ja Tampereen keskustan urheiluliikkeet koluttu turhaan.

 

Esimerkiksi täältä: http://www.marinea.fi/shop/index.php

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...