Jump to content

FIN: Kätköt näkyviin Navicoreen


Tecks

Recommended Posts

Moro kaikille!

 

Aloitetaan foorumi-kirjoittelu nyt toivottavasti joillekin hyödyllisellä aiheella. Itse olen nyt etsinyt reilut satakunta kätköä käyttäen Nokia E70-puhelinta, erillistä GPS-mokkulaa ja Geocache Navigaattoria. Kaipasin tämä setin lisäksi vielä tapaa nähdä kätköt ja niiden keskinäiset sijainnit kartalla ja keksin tähän ei-niin-yksinkertaisen tavan käyttäen puhelimessani olevaa Navicoren navigointiohjelmistoa.

 

Idea lähti postauksista ja kätköjen logeissa mainituista kommenteista, josta päättelin että monet käyttävät mm. TomTom -navigaattoria ja siihen laitettuja ns. POI-merkintöjä poimiakseen kätköjä ajellessaan maailmalla. Tämä ohje soveltuu osittain myös TomTomille, tosin en ole siihen niin syvällisesti perehtynyt.

 

Mainitaan vielä, että tämän tekniikan käyttö vaatii että pystyt tekemään ns. Pocket Queryjä geocaching.comista, eli sinun täytyy olla Premium Member. Kiteytetysti ideana on ladata haluamasi setti kätköjä Pocket Querynä GPX-muodossa, siirtää ne GSAK-ohjelmaan (http://gsak.net/), exportoida kätköt siitä TomTomin POI-tiedostoksi, luoda Navicore-yhteensopiva paikkatiedosto (nce) yhtiön Extension Editorilla ja viedä tämä tiedosto tietokoneelta kännykkään. Melkein yksinkertaista, eikö :o

 

Step-by-step:

 

1. Luo haluamasi pocket query geocaching.comissa. Itse tein eri haut tradeille, multeille ja mysteereille, rajauksena 100 km kotipisteestä. Lisäksi rajasin päivämäärähaulla tradit vielä eri ajanjaksoihin (-2004, 2004-2006 ja 2007-2008). Näin sain kaikki kätköt 500 rajan sisään. Voit toki tehdä haut miten itse haluat.

 

2. Lähetä queryt sähköpostiin zipattuna ja gpx-muodossa. Posti tuntui lähtevän kun vain valitsi nykyisen päivän lähetysajankohdaksi. Kukin query tulee omana postinaan, josta voit raahata zip-tiedoston suoraan GSAKin ohjelmaikkunaan. Jostain syystä mysteryt ja multit antoivat minulla virheilmoitusta ja jouduin purkamaan tiedostot ensin.

 

3. Tallenna kätköt TomTomin POI-tiedostoksi valitsemalla GSAKista File > Export > TomTom POI File. Ensimmäisenä annetaan tiedoston nimi, joka kannattaa olla hieman kuvaava. Tässä vaiheessa otin itse pois ruksit kohdasta "Use defaults" ja "Include additional child waypoints"-otsikon alta "Yes"-kohdasta. Näin kartta ei täyty "turhista" lisäpisteistä. Nämäkin voi halutessaan ottaa vain erikseen ja viedä Navicoreen esim. omana ikoninaan (ks. alta ikoneista). Lisäksi laitoin "POI Description" -kenttään seuraavan rimpsun vakion tilalle: "%drop2 (%con1/%Dif/%Ter)". Tämä näyttää kätkön tunnuksen ilman GC-alkua, suluissa koon sekä vaikeusasteen ja maaston luokituksen. Sitten klikataan Generate.

 

4. GSAK luo tiedoston jonka pääte on .ov2. Tämän jälkeen koneelle pitää asentaa Navicoren Extension Editor. Sen saa virallisesti vain heidän Download Centeristään, mutta koska näin seuraavan linkin useassa paikassa enkä jaksanut omia tunnuksia etsiä, latasin sen täältä (linkki tinyurlin kautta): http://preview.tinyurl.com/4n5dmt

 

5. Käynnistä Extension Editor, klikkaa Next ja hae äsken luotu ov2-tiedosto. Jos olet tallentanut hakemistoon useita saman tyyppisiä tiedostoja, ohjelma kysyy halutaanko ne kaikki hakea. Klikkaa tähän "No". Tämän jälkeen voi vielä antaa setille nimen ja valita sille oman ikonin. Itse ryöstin geocaching.comista ikonit niiden selvityssivulta ja pienensin ne bmp-muodossa kokoihin 32x32 ja 16x16. Näin sain oman ikonin kullekin kätkötyypille. Jos olet hakenut samaan GPX-tiedostoon useita eri tyyppisiä kätköjä, voit tietysti käyttää mitä vain ikonia. Browse-napilla voidaan hakea oma ikoni (32x32-koko) ja sen jälkeen vielä asettaa tuo pienempi kuvatiedosto. Seuraavalla sivulla valitaan käytetty Navicoren tuote (itsellä Personal Scandinavia) ja tallennettavan tiedoston sijainti.

 

6. Extension Editor luo valittuun hakemistoon nce-päätteisen tiedoston, joka pitää seuraavaksi saada puhelimeen. Yhdistä luuri haluamallasi tavalla tietokoneeseen ja avaa puhelimen muistikortin hakemistorakenne esim. PC Suitella kohdasta "File manager". Valitse muistikortti ja kopioi nce-tiedosto muistikortille hakemistoon /extensions/. Tänne kopioidaan myös mahdollisesti käytetyt omat kuvatiedostot ikoneille.

 

7. Käynnistä Navicore. Jos kaikki on mennyt oikein, ohjelmisto kysyy heti alussa "Asenna laajennus '<nimi>'?. Vastaa "Kyllä" ja ihmettele kuinka kätköt ovat kätevästi selailtavissa karttanäkymässä :)

 

Itse laitoin vielä Navicoren asetusten kautta päälle hälytykset, joten saan ilmoituksen kun jokin kätkö on 500 metrin säteellä sijainnistani. Näytössä olevia kätköjä voi selata ainakin omassa kännykässäni #-näppäimellä, tämä voi tosin vaihdella puhelinmallin mukaan. Numeronäppäimellä 3 saa esiin nuolen, jonka viemällä kätkönpäälle ja painamalla toimintonäppäintä voi pyytää (auto)navigointia suoraan kätkölle.

 

Otan mielelläni vastaan kommentteja ohjeesta ja ketjuun kannattaa laittaa muitakin vinkkejä mitä tästä mahdollisesti tulee mieleen.

 

Hauskaa kätköilyä!

 

t. Tecks

Link to comment

Millä Navicoren versiolla tuo toimii?

 

Itselläni on kommarissa ikivanha 2005 versio, joka ei taida tuohon taipua :o

 

Ei taida tosiaan valitettavasti tuohon taipua. Lainaus Navicoren sivuilta:

"Important note: to use the POI data created with Navicore Extension Editor, you will need Navicore Personal software with software version 1.1 or higher except Series 80 1.1 RC5 Patch 1."

 

Itse olen päivittänyt oman Navicoren vanhemmasta uudempaan versioon heidän hieman omituisella systeemillään, mutta tämä ei liene enää ilmaista ainakaan vähän vanhemmille versioille.

Link to comment

Itse olen myös toiminut juuri noin kuin ohjeessa kerrotaan ja hyvin on pelannu. ;)

 

N95:n uusimmalla softalla GPS:ää käyttäviä ohjelmia voi käytössä olla yhtäaikaa useampia, niin on varsin kätevää pitää SmartComGPS softan karttanäkymää näytöllä samalla, kun navicore huutelee ajo-ohjeita taustalla.

Link to comment

Ostin kaverilta 2006/1 Navicoren ja Nokian GPS-vastaanottimen, kun jäivät hänelle ylimääräisiksi. Töissä oli rauhallista tänään ja etsin miten voisin yhdistää Navicoren ja kätköilyn. Kuinka ollakkaan törmäsin tähän ketjuun.

 

Kokeilin yllä olevia ohjeita ja nyt Navicoressa on Suomen kätköt.

 

Jalostin tai oikaisin ohjeista pari kohtaa. Sain kätköt .nce tiedostoksi noin kolmessa minuutissa.

 

1. Hain Suomen kätköt suoraan .ov2 tiedostona täältä:

 

http://personal.inet.fi/hima/pekkar/toolbo...n_geocachet.htm

 

2. Hain Extension editorin täältä:

 

http://www.navicoretech.com/Consumer/Suppo...tension_editor/

 

3. Sen jälkeen toimin ohjeita noudattaen kohdasta 5. eteenpäin

 

Puhelimeni on 6680 eli s60 2nd edition eli sillä toimii nämä ohjeet ainakin

 

Suuri kiitos Tecksille!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...