Jump to content

FIN: Geokätköilijöiden vapepa-ryhmä


Harjus

Recommended Posts

Pirkanmaan kevätmiitin ohessa pidettiin vapepa-info geokätköilijöille, jonne tuli kuuntelemaan 12 kiinnostunutta. Hälyryhmää siis oltaisiin kasaamassa varsinkin, kun geokätköilijöillä on erikoisosaamista GPS:n käytöstä. Antakaa koordinaatit niin kyllä kätköilijä löytää. Varmastikin etsintään liittyvät tehtävät olisivat niitä joihin geokätköilijöiden ryhmä osallistuisi. Mikää ei tietenkään estä muun tyyppisiin tehtäviin osallistumaan.

 

Tähän viestiketjuun voi kirjoitella, jos on kiinnostunut hälyryhmän perustamisesta. Ruovedellä on 12. - 13.4. etsinnän peruskurssi, jonne suosittelen kaikkien kiinnostuneiden osallistua. Geokätköilijöitä kurssille onkin jo ilmoittaunut kuten minä, mutta lisää mahtuu. Ilmoittautua voi osoitteessa http://www.sprhameenpiiri.net/?sivu=tapaht...sivu&id=197.

Link to comment

Aikaikaisemmin vapepa toiminnassa mukana olleena voin suositella sitä lämpimästi. Oletan, että se sopii hyvin monelle kätköilijälle. Toiminnassa tarvittava varustus meillä jo on. Mitään suurta rasitetta siitä ei muodostu, koska hälytyksiä tulee harvakseltaan. Lisäksi vuosittain on hyvä osallistua muutamaan harjoitukseen. Oman hälytysryhmän perustamiseksi tarvitsemme riittävän ison joukon toimintaan sitoutuvia, jotta voimme taata riittävän osallistumisen tositilanteessa. Reilun kymmenen henkilön aktiivinen ryhmä olisi mielestäni hyvä saavutus, mutta mukaan sopii toki vaikka kuinka paljon.

 

Ruoveden vapepa kurssilla on vielä hyvää tilaa, joten nyt vaan kiireesti ilmoittautumaan. Varmistetaan, että kurssi toteutuu. Aikaa on vielä tämä viikko. Kurssin aikana meillä olisi hyvä tilaisuus suunnitella tulevaa toimintaa. Tämä vaatii jonkin asteista organisoitumista.

Link to comment

Tämän nimimerkin takaa ilmoittautuu tässä vaiheessa toimintaan mukaan yksi henkilö.

Kurssillekin olen tänään ilmoittautunut eli Ruovedellä nähdään.

 

Mutta mitenkäs noin yleisesti mahtaa olla tilanne eli onko muilla jo tässä vaiheessa tiedossa muita toiminnasta kiinnostuneita jotka eivät ole vielä tänne foorumille kirjoittaneet.

Edited by Geovius
Link to comment

Mutta mitenkäs noin yleisesti mahtaa olla tilanne eli onko muilla jo tässä vaiheessa tiedossa muita toiminnasta kiinnostuneita jotka eivät ole vielä tänne foorumille kirjoittaneet.

 

Minä olen kiinnostunut lähtemään mukaan. Tuon Ruoveden kurssin osalta harkitsen vielä pienen tovin, mutta sinne osallistuminen näyttäisi tällä hetkellä todennäköiseltä myöskin.

Link to comment

Ikävä kyllä tuona viikonloppuna töissä ;) Olisi kiinnostanut kovasti!

 

Itse asiassa tässä on nyt käsitykseni mukaan kyseessä laajempi versio näistä kahdesta peruskurssista (kaksipäiväinen Etsintäkurssi). Tätä toki suositeltiin kovasti, mutta yhtä lailla suositeltiin suppeampaa, yksipäiväistä peruskurssia. Ja tarkalleen ottaen käsitin vieläpä niin, että näitä todellakin vain suositeltiin, eikä näihin osallistuminen ole millään tavalla pakollista vapepa-toimintaan osallistumisen kannalta. Etsintöjen yhteydessä järjestetään (aina?) pikakoulutus ennen kuin maastoon sännätään. Ryhmään toki pitää kuulua.

 

Hämeen piirin koko vuoden toimintakalenteri (kursseineen siis) löytyy tuon vapepa-esittelymme pitäjän Tero Ahteen, eli tensun, sivuilta - tuttuun, täysin tekstipohjaiseen ilmaisuun perustuen ;) - osoitteesta:

http://www.cs.tut.fi/~tensu/pepa-tultap.html

 

Tämä nyt mainittu Ruoveden kurssi oli muutenkin lähinnä semmoinen todella nopean aikataulun huomio, että olisikin suoranainen ihme, jos kaikki kiinnostuneet tuonne pääsisivät. Kurssin yhteydessä lienee kuitenkin tarkoitus kartoittaa käytännön asioita ryhmän perustamista ajatellen, kuten vikunja totesi. Näinpä luulisin, että olisi hyvä, että mielenkiintonsa GeoVapepaRyhmää-kohtaan voisivat ilmaista myös ne, jotka eivät juuri tuohon (tai välttämättä muihinkaan) kurssituksiin pääse osallistumaan. Meitä Tampere/lähipirkanmaalaisiahan ei tuolla vapepa-infossa itsessään ollut mitenkään liikaa, joten kernaasti kannustan muitakin mukaan.

Link to comment

Hei, olen uusi asiakirjoittaja:DD

Juu... Mielenkiinnostus heräsi täälläkin. Tiedustelin vähän tuota tämän kulmakunnan toimintaa, ja mitään konkreettista täällä ei tapahdu (Vammala). Ilmoittauduin jo kurssillekin...kun nyt sattuu olemaan vapaa viikonloppukin.

 

Mutta yksi kysymys tuli kyllä, eli mies jolle soitin kovasti kyseli mihin järjestöön kuuluun. Täytyisikö sitä kuitenkin liittyä johonkin spr:ään tms.? Tietysti voisin liittyä suunnistajiinkin kun tänä keväänä alan harrastaa enemmän sitäkin ;) Vapepa on moonessa paikassa tuollaista järjestökeskeistä toimintaa, mutta niinkuin kuulimme niin Tampereella kaikki toimivat yhdessä... Vai olisiko geokätköilijät oma porukka?

 

Mies oli yllättäen kuullut myös geokätköilijöistä (nokialla ei kai voi välttyä ;) ) mutta ihmetteli ettei tähän mennessä ole toiminnassa nähnyt yhtäkään. Toivotti uudet vapepalaiset kovasti tervetulleeksi.

Link to comment

Pirkanmaan kevätmiitissä 2008 oli pieni esittely tuosta Vapepa toiminnasta ja paikalla oli joitakin asiasta kiinnostuneita. Siinä yhteydessä kävi sitten ilmi, että Ruovedellä olisi tuollainen pidempi kurssi asian tiimoilta tässä kohtapuoleen. Mitää Geokätköilijöiden omaa ryhmää ei ole vielä perustettu, sen sijaan täällä kysellään nyt asiasta kiinnostuneiden perään. Ja osa kiinnostuneista on sitten päättänyt käydä mainitun kurssin jo tässä vaihessa ja samassa yhteydessä sitten pohtinemme tarkemmin tätä ryhmän perustamista sekä kaikkea sitä mitä siihen liittyy. Vastaavanlaisia ja noita lyhyempiä järjestetään aina vuoden mittaan ja jos tarpeeksi halukkaita löytyy kätköilijöiden keskuudesta niin sellaisia voidaan kuulemma järjestää vartavastenkin tälle porukalle.

 

Tässä vaiheessa eikä myöhemminkään tarvitse liittyä mihinkään järjestöön, asiat on kuulemma hoidettavissa vapaamuotoisemminkin. Ja tarkoituksena olisi kuitenkin se, että kätköilijät olisivat ns. organisatoorisesti oma porukkansa.

 

Kurssin jälkeen siellä olleet Geokätköilijät lienevät "viisaampia" ja kertovat täällä sitten enemmän siitä miten jatkossa asiaa lähdetään viemään eteenpäin.

Kuten tuukka_a totesi niin mukaan kannattaa ilmoittautua, jos olet kiinnostunut. Tässä vaiheessa mikä ei kuitenkaan sidoa sinua mihinkään.

Kätköilijöiden omaa ryhmää ei kannata ihan muutaman hengen voimin perustaa vaan kyllä siinä tarvitaan tosiaan enemmän porukkaa.

 

Kuten infotilaisuudessa todettiin niin tämä on vapaaehtoishommaa. Eli jos satut olemaan edellisen illan jäljiltä esim. krapulassa ja häly tulee niin sitten jäät potemaan sitä krapulaa eli ei tarvitse ottaa stressiä. Olet sitten mukana seuraavassa hälyssä, jos olet maisemissa ja kunnossa. Mutta sitoutunut pitää silti olla eli jos on tiedossa kummin kaiman siskon kissan nimpparit ja häly tulee niin eiköhän silloin ole prioriteetti järjestys selvä eli maastokelpoiset kuteet niskaan ja kohti tehtävää.

Edited by Geovius
Link to comment

Ruovedellä on 12. - 13.4. etsinnän peruskurssi, jonne suosittelen kaikkien kiinnostuneiden osallistua. Geokätköilijöitä kurssille onkin jo ilmoittaunut kuten minä, mutta lisää mahtuu. Ilmoittautua voi osoitteessa http://www.sprhameenpiiri.net/?sivu=tapaht...sivu&id=197.

 

No pöh sentään. Nyt viimeinkin lähtömahdollisuuteni Ruovedelle varmistui, ja yritin ilmoittautua, mutta en ehtinyt tekemään sitä virka-aikaan. Vaikka tänään on viimeinen ilmoittautumispäivä, oli ilmoittautumismahdollisuus jo kadonnut netistä, kun kokeilin nyt töistä kotiuduttuani:(

 

Lähetin kuitenkin sähköpostia SPR:n tiedotteessa mainitulle henkilölle, ja toivon, että pääsen vielä mukaan tuolle kurssille. Joten, toivon mukaan näemme siis viikon kuluttua näissä merkeissä.

Link to comment

Hei!

 

Minun kyytiin mahtuu 3 henkeä. Tampereelta lähden liikenteeseen.

 

Harjus

 

Joo tästä olikin Harjuksen kanssa jo ircin ihmeellisessä maailmassa puhetta, että me voimme ainakin yhdistää liikkumisemme samaan. Eli siis tuosta reservistä paikkoja jäljellä vielä 2, ja auto on joko Harjuksen tai minun (tai sitten päivä/auto) :unsure:

Link to comment

Joo tästä olikin Harjuksen kanssa jo ircin ihmeellisessä maailmassa puhetta, että me voimme ainakin yhdistää liikkumisemme samaan. Eli siis tuosta reservistä paikkoja jäljellä vielä 2, ja auto on joko Harjuksen tai minun (tai sitten päivä/auto) :unsure:

 

Jos näin on tilanne niin allekirjoittanut voinee ängetä samaan kyytiin, jos vaan matkalainen kelpaa?

Link to comment

Joo tästä olikin Harjuksen kanssa jo ircin ihmeellisessä maailmassa puhetta, että me voimme ainakin yhdistää liikkumisemme samaan. Eli siis tuosta reservistä paikkoja jäljellä vielä 2, ja auto on joko Harjuksen tai minun (tai sitten päivä/auto) :(

 

Jos näin on tilanne niin allekirjoittanut voinee ängetä samaan kyytiin, jos vaan matkalainen kelpaa?

 

Jo vain, yksi paikka siis enää jäljellä :unsure:

Link to comment

Onko Etelä-Karjalassa tänä keväänä vastaavanlaisia VAPEPA-kursseja? Kiinnostusta olisi minulla ja varmasti muillakin.

 

EDIT: Löytyikin tällainen kurssi: Etsintäkurssi Kukasranta, Taavetti 29.-31.8.2008.

Edited by ilkant
Link to comment

Mukava että moni kätköilijä on mukana. Itse olen lähdössä ja velipoika (Golumpus) joka innostui juuri sekä kätköilystä että vapepa kurssista. Iltapäivällä ois tarkoitus keräillä vähän kätköjä, jos paukkuja riittää :D

Teillä kätkökuruilla taitaa olla jo ruoveden ja oriveden kätköt logattuna...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...