Jump to content

FIN: Pelkkä irvinaama kätkön lokkauksessa


sikajack

Recommended Posts

Minua on viimeaikoina ruvennut raskaasti kyrsimään - etten sanoisi suorastaan v******maan - sellaiset lokkaukset joissa ei ole mitään muuta kuin jokin saa****n irvinaama. Ihanko oikeasti ei kätköstä löytynyt mitään sanottavaa? Ja miten pelkkä irvinaama pitäisi tulkita? Käytän itse hymiöitä kätkölokkauksissa ja ne ovat oiva tapaa tuoda kirjallista - varsinkin epävirallista - viestintää lähemmäs puheviestintää. IMHO ne sopivat vain lokkauksen tekstin täydentäjiksi, eivät koko sisällöksi.

 

Toivoisin saavani kätkön löytäneiltä jonkinmoisen vaikka lyhyenkin raportin siitä, missä kunnossa kätkö oli ja jos mahdollista, vielä palautettakin - kernaasti rakentavaa - kätköstä. Palaute on jo ylikurssisuoritus, mutta lyhyt rapsa kätkön kunnosta tai löytämisestä yleensä olisi suorastaan perusvaatimus. Ei siihen monta sanaa tarvita ...

Edited by sikajack
Link to comment

Sikajaakko vei sanan suusta. Tämä asia on nyppinyt itseänikin. Kun saa tällaisen yhden hymiön loggauksen, tulee sellainen olo että löytäjä ei ole arvostanut purkkiamme sen vertaa että viitsisi siitä mitään muuta kommenttia laittaa.

Toivoisin edes paria sanaa; "kuiva ja kunnossa" riittäisi.

Link to comment

Kätköily Suomessa on villiä ja vapaata. Ainoa sääntöjä asettava taho voi olla se, joka on geocaching.com sivuston takana. Sivuston ohjeiden noudattaminen riittää ja jos ei noudata, niin … voi-voi. Kaikki muu on toivomuksia ja vapaaehtoista. Monissa maissa on toimiviakin eri tavoin järjestäytyneitä ryhmiä (jopa hieman keskenään kilpailevia), joista osa kerää jäsenmaksuja. Maakohtaiset sivustot ovat joskus jopa parempia kuin alkuperäiset, ottavathan ne huomioon paikalliset asiat.

 

Jos joku haluaa tähän muutosta, niin tehokkainta on positiivinen palaute ja rakentava keskustelu, jota kautta muodostuu ryhmälle vähitellen toimintastandardi ja etiikka. Vaihtoehtona sitten järjestäytyminen, johon sitoutumalla sitoutuu joihinkin sääntöihinkin. Tämä ei kuitenkaan estä edelleenkään villiä ja vapaata kätköilyä. Vanha sääntö on, että kovempien keinojen käyttöönotto johtaa ”vastapuolenkin” keinojen kovenemiseen, mutta positiivisuudella pyrkii olemaan sama vaikutus  Siis tekstiä mieluummin aiheista parhaat ja hauskimmat lokkaukset... :o:anibad::o

Link to comment

Jos joku haluaa tähän muutosta, niin tehokkainta on positiivinen palaute ja rakentava keskustelu, jota kautta muodostuu ryhmälle vähitellen toimintastandardi ja etiikka. Vaihtoehtona sitten järjestäytyminen, johon sitoutumalla sitoutuu joihinkin sääntöihinkin. Tämä ei kuitenkaan estä edelleenkään villiä ja vapaata kätköilyä. Vanha sääntö on, että kovempien keinojen käyttöönotto johtaa ”vastapuolenkin” keinojen kovenemiseen, mutta positiivisuudella pyrkii olemaan sama vaikutus  Siis tekstiä mieluummin aiheista parhaat ja hauskimmat lokkaukset... <_<:unsure::unsure:

 

Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan! <_<

Link to comment

Minua harmittaa jopa tällaiset loggaukset...

 

<_<

 

...mutta joku kätkö on kyllä minullekin ollut sellainen pettymys että lokiksi on mielestäni riittänyt tämä.

 

+1

 

Tässä tapauksessa en ole ollenkaan pitänyt kätköstä ja viestini on ollut sen mukainen. Turhalle kätkölle turha loggaus, mutta jos kätköstä ei tosiaan pidä niin kyllähän sitä pitäisi hieman selventää. Taidanpa käydä muokkaamassa lokejani, kunhan kerkeän. Muokkaaminen kun on tosiaan mahdollista.

Link to comment

Tämän säikeen avauksen kirvoittamana kysyn, että mitä pitäisi lokiin kirjata, jos

 

1) kätköpaikka on mitäänsanomaton (näitä on valitettavan paljon varsinkin pääkaupunkiseudulla)

2) kätkön tekijä ei ole vaivautunut kätkökuvauksessa perustelemaan, miksi paikka on kätkön arvoinen

3) purkkikaan ei ole tavanomaisesta pakasterasiasta tai filmipurkista poikkeava

 

Joskus olen suoraan kirjoittanut ihmettelyni paikasta, mutta yleensä tyydyn hyvin lyhyeen kirjaukseen. Onko tuollaisen kätkön lokiin oikein lisätä edes TFTC:tä perään?

Link to comment

1) Onhan näitä mutta siltikin olisi mielestäni korrektia kirjoittaa logiin muutakin kuin vain hymiö eli vaikka: Päivän # löyty, kello ??.??. TNLT

2) Eipä taida meilläkään lukea missään miksi paikka on kätkön arvoinen ja kaikissa itse paikassa ei olekaan mitään mielenkiintoista vaan matkassa sinne. Eli kannattaa pitää silmänsä aina auki.

3) Katso kohta 1.

Link to comment

1) Onhan näitä mutta siltikin olisi mielestäni korrektia kirjoittaa logiin muutakin kuin vain hymiö eli vaikka: Päivän # löyty, kello ??.??. TNLT

2) Eipä taida meilläkään lukea missään miksi paikka on kätkön arvoinen ja kaikissa itse paikassa ei olekaan mitään mielenkiintoista vaan matkassa sinne. Eli kannattaa pitää silmänsä aina auki.

3) Katso kohta 1.

 

1) Siis poliittisesti korrekti kirjaus, eikä suinkaan rehellinen mielipide? Miksi?

2) Ehkä kirjoitin turhan lyhyesti. Tarkoitin, lähinnä sitä, että kätkökuvauksessa ei ole mitään ko. paikasta - on vain sanottu jotain tyyliin "täällä on purkki"! Olisi edes siitä matkasta joku maininta. Tai riippuu tietysti siitä, mistä matkustaa; Tansaniassa kelpaa vaatimattomapikin paikka! Ehkä minä en ole muuttunut kätköilyn muuttuessa (enkä sano kehittyessä!); alkuaan ajatuksena oli nimenomaan esitellä löytäjille uusia, mielenkiintoisia paikkoja.

3) ks. kohta 1.

Link to comment

 

Joskus jo pelkkä matka/reitti kätkösaitille voi olla näkemisen arvoinen ja hieno vaikka itse purkin tontti ei sitä olisikaan.

 

Olen samaa mieltä: "joskus voi olla" ja monesti onkin!

 

Mutta entä ne kätköt, joissa ei todellakaan ole mitään muuta kuin purkki? Ei mielenkiintoista nähtävää matkalla eikä paikalla, ei mietittyä kätkökuvausta eikä erikoista purkkia. Niiden kirjauksia minä mietin. Joskus on tehnyt mieli sanoa pahastikin, mutta olen tyytynyt kuittaamaan "korrektisti".

Link to comment

Mutta entä ne kätköt, joissa ei todellakaan ole mitään muuta kuin purkki? Ei mielenkiintoista nähtävää matkalla eikä paikalla, ei mietittyä kätkökuvausta eikä erikoista purkkia. Niiden kirjauksia minä mietin. Joskus on tehnyt mieli sanoa pahastikin, mutta olen tyytynyt kuittaamaan "korrektisti".

 

Meitä on monenlaisia ihmisiä ja joillekin se mitä sinä et pidä minään on toisille jotain aivan muuta.

Voisin kuvitella vaikka tilanteen, että löydän kätkön jostain roskaiselta radan varrelta jonka rakennuksen seiniä koristaa epämääräiset töherrykset. Jonkun toisen mielestä taas kyseiset töherrykset edustavat sitä parhainta laatua mitä urbaani graffiti taide voi tarjota.

 

Toisekseen mitä sinä tai kätkön piillotaja hyödytte siitä, että sanot asiat rumasti?

Link to comment

Mielestäni tuohon Joukon listaan kelpaa vallan mainiosti kaikkiin kohtiin "rehellisesti". Jos kätkö on omasta mielestä aivan kiviaitalaskumultimikrosta (oma mielipide, pidetään palkokasvit pöydällä) ja syvältä niin sitten kertoo että näin on lokissa, mutta/b] loggaajalla täytyy myös olla esittää hyvät perusteet. Kätkön tekijää ei lämmitä yhtään se, että tietää kätkönsä hakemisen maistuvan yskänlääkkeeltä ja tekijäkin on varmaan <liitä tähän joku halventava sana>.

 

Tietysti minua ottaa päähän jos joku ei pidä kätköäni ihan maailman parhaana (koska nehän on!), sehän a) voi pitää paikkaansa <_< on vain kätkö c) kuuluu elämään. Jos hakija samalla kertoo mikä kätkössä mahdollisesti on vikana niin epäkohtien korjaaminen on huomattavasti helpompaa ja kätkö siirtyy maailman parhaaksi hakijankin mielestä.

 

Lienee hyvä mainita tähän loppuun että, koska suurin osa kätköön liittyvistä asioista on enemmän tai vähemmän mielipidekysymyksiä niin logeissa kannattanee säilyttää melko hillitty linja

Edited by pailakka
Link to comment

Tämän säikeen avauksen kirvoittamana kysyn, että mitä pitäisi lokiin kirjata, jos

1) kätköpaikka on mitäänsanomaton (näitä on valitettavan paljon varsinkin pääkaupunkiseudulla)

2) kätkön tekijä ei ole vaivautunut kätkökuvauksessa perustelemaan, miksi paikka on kätkön arvoinen

3) purkkikaan ei ole tavanomaisesta pakasterasiasta tai filmipurkista poikkeava

 

Vaikka näin:

 

Kätköpaikka oli mielestäni mitäänsanomaton, ja toivoisin että kätkön tekijä liittäisi kätkön kuvaukseen selostuksen siitä miksi paikka on kätkön arvoinen. Purkin olisi edes toivonut olevan jotenkin erikoinen.

 

...eli kuten aiemmat puhujat, rehellisesti. Tällaisia lokeja kun tulee monta, niin ehkä kätkön tekijä muuttaa kätköä tai saadun palautteen perusteella tekee seuraavaksi kätkön joka miellyttää edes osaa kätköllä kävijöistä. Kaikkiahan ei tietenkään ole tarkoitus miellyttää, mutta jos kätkö ei miellytä ketään eikä siitä muutenkaan saa kukaan kävijöistä irti, niin ehkä sen olemassaoloakin pitäisi miettiä uudestaan.

Link to comment

Tästä päästään erääseen periaatteelliseen asiaa eli tehdäänkö kätköjä muiden toiveita ja haluja silmällä pitäen vaiko omista lähtökohdista?

 

Onko kätkö huono, jos minä pidän kätköpaikkaa hienona ja erinomaisena mutta muut eivät ole samaa mieltä?

 

Tai jos teen kätkön yleisön pyynnöstä tiettyyn paikkaan vaikka minusta siinä ei olekaan mitään järkeä?

Link to comment

Vedetäänpä tämä vilosooviseksi: Toki huonojakin kätköjä ja huonojakin loggauksia tarvitaan. Huonot tekevät hyvistä hyviä, eivät hyvät itse. Kun skaala on laaja, saa keskinkertaista paremman aikaan helpommin ja rima on siis alempana.

Kätkön kunnon kommentointia olen arvostanut. Kunhan se myös johtaa toimenpiteisiin.

Ulkomaisiin loggauksiini olen heikon englannin lisäksi pyrkinyt laittamaan jotain suomeksi – malli on formuloiden palkintojenjaosta (mitään muuta hyvää en niistä ole löytänytkään). Tekijällekin se voipi olla eksoottista ja muodostaa hillittömän, joskin hetkellisen kiinnostuksen suomenkieltä kohtaan. Ja kaukana kotoa saattavat vaikka oudot kasvit tai eläimet olla kokemus - paikallisille ne ovat rikkaruohoja ja turhia sirittäjiä...

Link to comment

Loggauksen pituus ei tietenkään kaikkea kerro, mutta jotain kuitenkin.

 

Vilkaiskaapa www.geocache.fi ja sieltä Yleistä->Laboratorio->Loggausmerkintätilastoa sieltä sitten klikkaatte kohtaa keskim. Tässä kohtaa saa hieman vinkkiä siitä kuinka pitkiä loggauksia kukakin tekee. Toinen klikkaus kohtaan keskim. tai rullaus alas asti paljastaa allekirjoittaneen nimen. :)

 

Voisi kai sitä suoratkin linkit antaa:

http://www.geocache.fi/logstat.php?order=3&orders=0

http://www.geocache.fi/logstat.php?order=3&orders=1

Link to comment

Katkon omistajana olen taysin samaa mielta Sikajackin kanssa, mutta loggaajana minulla on selitys omaan vahasanaisuuteeni:

 

1) en ole mikaan kirjailija. Mun on vaikea keksia mitaan sanottavaa vaikka katko olisikin ihan hyva. En halua sanoa vai sita samaa mita kaikki muut ovat jo sanoneet mutta olen kykenematon keksimaan mitaan uutta.

 

2) tiedan olevani aika negatiivinen. Katko saattaa olla kauniilla paikalla mutta mina vain naen maassa olevat roskat. En halua "aina" vain haukkua muiden katkoja.

 

3) jotkut muut ovat sanoneet (muissa keskusteluissa) etta heita ei ollenkaan kiinnosta esim. kenen kanssa olin katkolla tai millainen ilma oli tai kuinka monta muuta katkoa loytyi sina paivana.

Link to comment

3) jotkut muut ovat sanoneet (muissa keskusteluissa) etta heita ei ollenkaan kiinnosta esim. kenen kanssa olin katkolla tai millainen ilma oli tai kuinka monta muuta katkoa loytyi sina paivana.

 

Jos muuta ei kertakaikkiaan keksi niin se vanha kunnon "kuiva ja kunnossa" riittää ainakin minulle. Sellaista kätkönomistajaa en uskoisi olevan olemassakaan, joka ei olisi kiinnostunut oman purkkinsa kunnosta.

Link to comment

Kyllä minua kiinnostaa jos kätköni oli vaikka 30 kätköilijän mielestä mielenkiintoinen, tai jos purkin koko olisi saanut mieluummin olla micro tai regular. Ja varmasti omissa loggauksissani on paljonkin sellaista mikä ei kätköjen tekijöitä kiinnosta, mutta onko sillä nyt niin väliä. Olisi aika outoa nähdä topic jossa valitettaisiin siitä kuinka joku kirjoittaa liikaa epäkiinnostavaa asiaa lokiinsa. Itse näen loggaukset sekä palautteenantona tekijälle että tietynlaisina päiväkirjamerkintöinä. Kun sitten joskus lueskelee omia loggauskiaan uudestaan, muistaa tarkemmin mitä mieltä oli kätköstä, kun loggaus ei ole pelkkä irvinaama, vaan on tarkemmin kertomut mitä mieltä oli.

 

Kuiva ja kunnossa loggaukset ovat tietysti erittäin tervetulleita nekin. Ehkä vielä enemmän kiinostaisi kuulla että kätkö on märkä ja rikki. :ph34r:

Link to comment

Omat loggaukseni menevät usein "kätkön vierestä" ja välillä kaukaakin mutta siitä huolimatta kukaan ei ole niistä valitellut. Kirjoittelen aika vapaasi mitä kätköpaikalla on mieleen juolahtanut ja kun aika ajoin tulee lueskeltua vanhoja loggauksia niin yllättävän paljon pikkuasioita palautuu mieleen. Ne ovat siis tavallaan samalla jonkinlaista kätköpäiväkirjaa. Jos niissä olisi vain OK tai irvinaama toisensa perään niin tuskin paria kolmeasataa viimeisintä pitemmälle muistaisi ainakaan kaikkia.

 

Oma joukkonsa on sitten ns. "vakavamieliset" kirjaukset joissa puututaan kaikenmaailman pikkuasioihin millintarkasti ja olen huomannut että joillakin vain on sellainen tyyli että maailmaa pitää parantaa aina kun se vain on mahdollista. Tällaisista en suuremmin välitä. On näiden joukossa ollut myös ihan selvien virheiden korjauksia ja ne ovat aina tervetulleita joten kiitos niistä.

 

Yksi uusi asia tässä keskustelussa minulle oli tuo kellonaikojen kirjaaminen jota olen joskus ihmetellyt. Nytpä selvisi sekin - ei hullumpi juttu.

 

Kyllä useimmat kätköilijät osaavat kirjoittaa hyvin ja monet vieläpä aika hersyvästi. Niitä on hauska lueskella jälkeenkinpäin. Omien kätköjeni suhteen kukin logatkoon tyylillään ja mieluusti lueskelen pitempiäkin tarinoita eikä pilkuilla ja pisteillä ole kovinkaan paljoa väliä jos se siitä vain on kiinni. Ihan vapaamuotoista juttua vain.

Edited by Tinu1234
Link to comment

) jotkut muut ovat sanoneet (muissa keskusteluissa) etta heita ei ollenkaan kiinnosta esim. kenen kanssa olin katkolla tai millainen ilma oli tai kuinka monta muuta katkoa loytyi sina paivana.

Missähän keskusteluissa ja minkä tyyppisistä lokituksista on ollut kyse ??

Ihan vaan että osaisin välttä kun mulla on paha tapa esittää mielipiteitä, viimeksi purkin koosta !!

Link to comment

Entäs kun kätkön D/T on 1/1 ja loggaus on "helppo". Onko se myönteinen (on samaa mieltä kätkön tekijän kanssa) vai kielteinen (niin kuin sen helposti lukee). Eikös 1/1 pidäkin olla helppo B):D

Oikeasti itse ainakin joskus jää kaipaamaan h i u k a n pidempää loggausta ja vastaavasti itse yritän kertoa hiukan enemmän kuin pelkkä "löytyi". (Kai se nyt löytyi, jos sen kerran loggaa ;) ).

Link to comment

Entäs kun kätkön D/T on 1/1 ja loggaus on "helppo". Onko se myönteinen (on samaa mieltä kätkön tekijän kanssa) vai kielteinen (niin kuin sen helposti lukee). Eikös 1/1 pidäkin olla helppo B);)

 

Näitä "helppo!"-logeja tulee aika ajoin itsekin kirjoitettua. Usein, kuten esim eilen, lisäilen jotain tyyliin: "löytyi tähtiensä mukaisesti helposti".

Jos kätkö löytyi helposti, voi sen toki lokiin kirjoittaa. Ainakin omakohtaisten kokemusten mukaan voivat 1/1-kätköt joskus olla aika pirullisen vaikeita löytää.

Link to comment

Minua eivät lyhyetkään kuitit häiritse, itsellänikin on välillä vaikeaa keksiä sanottavaa (kauhulla muistelen koulun ainekirjoitustunteja). Joskus hyvä naamayhdistelmä voi olla jopa parempi kuin pelkkä "ok" tai "löytyi".

Toisaalta taas kehut kummasti lämmittävät mieltä, varsinkin jos kätköni on omasta mielestäni vähän mitäänsanomaton.

Link to comment

Mita teidan mielestanne voisi/pitaisi sanoa jos katko on ollut ihan OK, ihan OK paikassa, ei mitaan negatiivista koko kokemuksessa, mutta ei myoskaan mitaan maata mullistavaa tai mieleen painuvaa?

 

Vaikka näin:

 

Päivän kierroksen 5/7. Löytyi nätisti ilman sen suurempia ihmettelyjä, vaikka sää hieman suttuinen olikin. Kiitos kätköstä!

 

123 merkkiä ja kaikki tyytyväisiä? Tuohon kun vielä lisää oman näkemyksensä kätkön kuivuudesta, D ja T arvojen paikkaansapitävyydestä ja koordinaattejen tarkkuudesta, niin johan alkaa olemaan loggauskeskiarvo kovastikin noususuuntainen, eikä todellakaan tarvitse olla vielä mikään runeberg.

 

Tämä siis vain omana vaatimattomana mielipiteenäni.

Link to comment

Toivon ettei kukaan ottaisi tätä keskustelua minään painostuksena yhdenmukaisuuteen. Joskus tulee ehkä joistakin muistakin keskusteltavista asioista vähän sellainen tunnelma, että väitellään, mikä on oikein. Esim. ovatko laskutehtävät multeissa kiellettävä, saako tehdä mikron, jos isompikin purkki mahtuisi, saako tehdä liian vaikeita mysteereitä jne. Enpä malta pidättäytyä toteamasta, että itse kyllä tykkään laskumulteista (tuleepahan oltua ulkona kauemmin), tykkään isommista purkeista, mutta ei sillä nyt niin väliä ole ja liian vaikeita mysteereitä en rupea selvittelemään, koska googlailu on minusta typerää. Jos olen paikallani kotona niin ehdottomasti romaani kädessä. On kuitenkin hyvä, että kaikenlaisia tehdään,koska tottahan me nyt kuitenkin aika kirjavaa porukkaa ollaan. Joukossa on jopa mummoja. Niin, mutta siitä itse asiasta. Kai tätä saa harrastaa vaikka ei tykkäisi lainkaan logien kirjoittelusta. Irvinaama vaan sitten. On kuitenkin ollut kivaa huomata, että myös vaikkapa lörpöttelyt sallitaan. Itse tykkään niistä eniten ja tietty tarinoista, siis sellaisesta päiväkirjatyyppisestä jutustelusta. Mutta eihän sellaista asiaa, fiilistä ja aikaakaan aina ole. Siis kiva vaan, että sekin sallitaan.

Link to comment

Niin pitkään kuin ei mitään minimimerkkimäärää ole, jokainen kuittaa omatuntonsa mukaan yhdellä merkillä tai sitten useammalla. Kätköntekijänä mieltäni lämmittää, että kätkö tulee löydetyksi ja toivottavasti löytäjää se ilahduttaa samalla tavalla loggauksen pituudesta huolimatta.

 

Itse toki pidän pidemmistä kuittauksista, on mukavaa lukea muiden kommelluksista ja fiiliksistä luinpa loggausta kätkön omistajana tai muuten vaan. Seurailen geocache.fi:n lokiseurannasta muiden loggauksia erityisesti itse löytämistäni kätköistä, mutta myös muista.

 

Omat loggaukseni kirjoitan nykyisin periaatteella "loggaa, kuten haluaisit oman kätkösi logattavan." Neutraalia kätköä en hauku enkä ylistä, mutta jos kätkössä on mielestäni huomautettavaa, kerron sen suoraan ja toisaalta myös kerron, jos erityisesti pidin kätköstä. Omat loggaukseni ovat itselleni myös päiväkirjaa kätköretkiltäni, joten yleensä niissä on enemmän asiaa itselleni kuin muille.

Link to comment

Ilmoitampa nyt sitten julkisesti kaikille, että aion logata kaikki 550 löytämääni kätköä pelkällä kiitoksella ja irvinaamalla, koska olin hölmö ja loggasimme löytämämme kätköt vain ammun nimimerkin alle ,kun kerran yhdessä lähes aina kätköilemässä olimme. Mutta nyt kun aviopulisoni päätti lähteä jonnekin minne lie ja kätköileekö edes enää ikinä, sitä en tie. Ajan puutten ja tämän hetkisen aivokapasiteettini ollessa lähellä nollaa niin en viitsi kaikkia romaaneja alkaa uusiksi kopioimaan/muistelemaan, mutta uusi elämä uudet kujeet :drama: Kyllä niitä pikkasen pidempiäkin satuja alkaa taas varmaan jossakin vaiheessa tulemaan jahka aika parantaa haavat :D no any ways tulipahan tännekin nyt sitten avauduttua eli: kiitos ! :D

-Kimppi_keiju-

Edited by kimppi_keiju
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...