Jump to content

FIN: Mitä GPS laitetta käytätte


Haapamies

Recommended Posts

Eli itse käytän route66 miniä ja mielestäni melko epätarkka (tai vika on minussa) olen yrittänyt löytää kätkäjö (jyväskylästä ja äänekoskelta) mutta en vaan löydä ... Toki myönnettäköön että olen todella aloittelija mutta otinkin helppoja alkuun ....

 

tuli vaan mieleen että mitä muut käyttää ,....

 

ja ainiin olen yrittänyt suunnitella reittä etukäteen ja yhtäkin kätköä olen käynyt useampaan kertaan etsimässä mutta ei vaan ota löytyäkseen ..... ;)

Link to comment

Eli itse käytän route66 miniä ja mielestäni melko epätarkka (tai vika on minussa) olen yrittänyt löytää kätkäjö (jyväskylästä ja äänekoskelta) mutta en vaan löydä ... Toki myönnettäköön että olen todella aloittelija mutta otinkin helppoja alkuun ....

En tunne kyseistä kapulaa, mutta oletko varma että siinä on oikeat asetukset? Datum pitää olla WGS84, ei mikään KKJ tai Finnish Hayford ja mitä näitä on. Koordinaattien esitystapa täytyy olla DDD MM.MMM, ei esimerkiksi DDD MM SS, jos aiot käyttää suoraan kätkön sivulla näkyviä koordinaatteja.

Oletko klikannut kätkön sivulta karttapaikan linkkiä ja katsonut missä kätkön pitäisi olla? Näyttääkö GPS samaan paikkaan?

Link to comment

Eli itse käytän route66 miniä ja mielestäni melko epätarkka (tai vika on minussa) olen yrittänyt löytää kätkäjö (jyväskylästä ja äänekoskelta) mutta en vaan löydä ... Toki myönnettäköön että olen todella aloittelija mutta otinkin helppoja alkuun ....

 

tuli vaan mieleen että mitä muut käyttää ,....

 

ja ainiin olen yrittänyt suunnitella reittä etukäteen ja yhtäkin kätköä olen käynyt useampaan kertaan etsimässä mutta ei vaan ota löytyäkseen ..... :D

Hei!

 

Minulla on useitakin GPS vastaanottimia, mutta nykyisin kulkee kätköilyhommissa mukana enimmäkseen Garmin 60 CSx.

 

Tuollainen autonavigaattori, mikä sinun Route66 on, ei ole ehken ihan paras mahdollinen kätköjen etsimiseen. Toki niilläkin moni hakee kätköjä. Itselläni on Garminin Nuvi autonavigaattori ja pari kertaa kokeilin kätköilyä sillä ja totesin sen niiin hankalaksi verrattuna tuohon "maastoversioon", etten ole enää käyttänyt sitä muuta kuin mihin se on tarkoitettu eli "katujen etsimiseen" oudossa kaupungissa.

 

Äänekoskella nyt pitäisi olla melko helppoja kätköjä. Oletko kokeillut esim. tätä:

 

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...960b6&log=y

 

Tuo on löydettävissä talvellakin.

 

G-d

Link to comment

Perus Garmin eTrex H (se uudempi, herkemmällä piirisarjalla) on osoittautunut hyväksi.

 

Karttaahan tuossa vempaimessa ei ole, mutta tarpeen mukaan kommarissa on Navicore ja LD-3W bluetooth mötikkä. Niillä löytää kätköalueelle, jos paikallistuntemus ei riitä. Kunnon korvessa en ole vielä kätköillyt, näissä puoliurbaaneissa ympäristöissä retkikartta.fi:n karttaan tutustuminen etukäteen on yleensä riittänyt.

Link to comment

Moiks,

mulla on ollut Magellanin eXplorist 500 muutaman vuoden ajan ja olen ollut tyytyväinen.

 

Melko liki Äänekoskea on myös Kapeen kätkö joka on mielestäni myös autonavigaattorilla haettavissa, autolla pääsee ns paikalle ja paikka on hyvin rauhallinen. Jos matkailuyrittäjä saapuu paikalle, kerro hänelle mitä olet hakemassa ja saatat saada apua !!

Link to comment

Minulla on Acer e310 autonavigaattori, johon olen itse väkännyt (ja edelleen kehitän) kätköilysoftaa.

 

Suurin parannus tarkkuuteen oli oivallus, että ns "static navigation" pitää saada pois päältä. (Acerissa on SirfStarin GPS-piiri). Static navigation estää paikan, suunnan ja nopeuden muuttumisen kun liikenopeus on alle 5kmh. Eli kun auto pysähty esim valoihin, niin gepsin näyttö myöskin jämähtää. Kun static navigation'n kytkee pois, niin paikka, suunta ja nopeus alkavat väpättää; kätköilyssä (ja jalankulkijana yleensä) tämä on eduksi.

 

Minun piti ladata Aceriin SirfTech niminen softa (Windows CE v5 core platform), sillä sain static navin pois.

Link to comment

Perus Garmin eTrex H (se uudempi, herkemmällä piirisarjalla) on osoittautunut hyväksi.

Sama laite täällä nykyisin. Hiukan muovisemman tuntuinen kuin vanha eTrex. Joskus se rakenteen keveytyminen tuntuu jopa painaessa painonappeja.

 

Karttaahan tuossa vempaimessa ei ole, mutta tarpeen mukaan kommarissa on Navicore ja LD-3W bluetooth mötikkä. Niillä löytää kätköalueelle, jos paikallistuntemus ei riitä. Kunnon korvessa en ole vielä kätköillyt, näissä puoliurbaaneissa ympäristöissä retkikartta.fi:n karttaan tutustuminen etukäteen on yleensä riittänyt.

Geokätköily on GPS:ään perustuvaa etsintää. Kartan avulla etsiminen on jotain muuta (vrt. lodjailu). :anibad:

 

Siispä, kartat pois aidosta geokätköilystä...

Link to comment

niinno, Oikeastihan homma pitäisi hoitaa radiovastaanottimen ja kynä&paperi yhdistelmän avulla, mutta kun olemme tälläistä pullamössöä niin pitää turvautua Etrex Vista C:hen (lähinnä autonavikoinnin tietolähde) ja Holuxin mötikkään ja s60 alustaan (varsinainen kätkönhaistelin)

Link to comment

Eli itse käytän route66 miniä ja mielestäni melko epätarkka (tai vika on minussa) olen yrittänyt löytää kätkäjö (jyväskylästä ja äänekoskelta) mutta en vaan löydä ... Toki myönnettäköön että olen todella aloittelija mutta otinkin helppoja alkuun ....

En tunne kyseistä kapulaa, mutta oletko varma että siinä on oikeat asetukset? Datum pitää olla WGS84, ei mikään KKJ tai Finnish Hayford ja mitä näitä on. Koordinaattien esitystapa täytyy olla DDD MM.MMM, ei esimerkiksi DDD MM SS, jos aiot käyttää suoraan kätkön sivulla näkyviä koordinaatteja.

Oletko klikannut kätkön sivulta karttapaikan linkkiä ja katsonut missä kätkön pitäisi olla? Näyttääkö GPS samaan paikkaan?

 

Juu kyllä se samaan paikkaan noin suurin piirtein näyttää ...

 

mutta täytyy vielä viritellä ajatusta. Mutta voipi tulla se heitto siitä kun on mahdollisuus laittaa vain kahden desimaalin tarkkuudella ??

 

ja ei tue tuo navi muuta kuin tuota DDD MM SS.SSS muotoa mutta käsittääkseni tuokin toimii jos muuttaa / katsoo sen tuolta other conversions... kohdasta

Link to comment

Minäpä tarjoan hieman nörtimmän vaihtoehdon. Olen nyt muutaman päivän kätköillyt, ja siinä ajassa kerännyt 11 löytöä käyttäen verkkokauppa.com:n HakkapeliittaGPS:ää. Sen vakiosoftallahan ei tee mitään geokätköilyssä, mutta kun käy hakemassa epäviralliselta HakkapeliittaGPS-sivustolta ohjelmistopaketin ja käyttää siinä mukana tulevaa OziExplorer-ohjelmaa, niin pääsee jo pitkälle. Ei tuo ihan paras ratkaisu varmaan ole, ainakaan verrattuna johonkin Garmin Coloradoon, mutta riittää minulle ihan mainiosti. Ainakin toistaiseksi :huh:

Link to comment

Vanha kunnon keltainen eTrex täyttää 5.5 vuotta, takana 970 löytöä, joten peruspalikallakin pärjää.

Silti päätin päivittää kartalliseen versioon ja hommasin Coloradon (Upgreidataan sitten kunnolla kun kerran ruvetaan...)

Pari rinnakkaisvertailua osoittaa että uusi on kyllä paljon herkempi ja tarkempi, niinkuin pitikin.

Nyt vaan pitäisi jostain raapia rahat siihen karttaankin.

 

Autokäytössä pyörii TomTom pocket pc:ssä

Edited by Tervas
Link to comment

... HakkapeliittaGPS-sivustolta ohjelmistopaketin ja käyttää siinä mukana tulevaa OziExplorer-ohjelmaa, niin pääsee jo pitkälle.

 

Kaikkien OziExplorerCE:n avulla kätköilevien kannattaa ehdottomasti päivittää uuteen "OziExplorerCE Development Version 2.02" - versioon. Siinä on paljon kätköilyä helpottavia ominaisuuksia vanhempaan versioon verrattuna. Löytyy www.oziexplorer.com sivustolta ja toimii hienosti myös HakkapeliittaGPS laitteessa.

 

Itse käytän kätköilyssä eniten edelleen 5 vuotta vanhaa Magellan Meridian Platinium gepsiä, jonka parhaat puolet ovat säänkestävyys ja 3-akselinen elektroninen kompassi. Tuo kompassi voi aluksi kuulostaa turhalta, mutta kun sitä on kerran oppinut kätköjen lähellä käyttämään, niin ilman sitä on vaikea tulla toimeen. (tuo 3-akselisuus siis tarkoittaa sitä että gepsin ei tarvitse olla vaakatasossa kompassia käytettäessä).

 

Lisäksi käytössä on Ipaq + bluetooth GPS + Ozi ja tuo mainittu HakkapeliittaGPS + Ozi.

(Ipaq:ssa näyttää toimivan myös nuo wherigot)

Link to comment

Saakohan ne Wherigot toimimaan myös Hakkapeliitassa. Eikös siinä ole käyttiksenä WinCE vai vaativatko ne Wherigon cartridget jotain muuta?

Firman pakussa olisi tuollainen Hakkapeliitta ja tuli mieleen sen modaus Wherigo-yhteensopivaksi jos se on mahdollista. Hinnaltaan Hakkapeliitta (166,90€) hakkaa lähes kaikki PocketPC:t ja Coloradot, joten saattaa tämä mahdollisuus kiinnostaa muitakin.

Link to comment

Saakohan ne Wherigot toimimaan myös Hakkapeliitassa. Eikös siinä ole käyttiksenä WinCE vai vaativatko ne Wherigon cartridget jotain muuta?

Jos saat sen toimimaan, niin kerro ihmeessä. Latasin Wherigo playerin Acer e 310 (WinCE 5.0) masinaan, mutta käynnistettyäni sen, se herjasi jotain, että NET softani oli liian vanha.

Link to comment

Itse innostuin oikein kunnolla koko kätköilyhommasta tässä hiljan, kun jouduin hankkimaan uuden puhelimen. Nyt on kourassa Nokialainen 6121 ja tänä viikonloppuna käyn hakemassa vihdoin myös semmoisen kohtalaisen Blumaxin Sirf III -palikan, sitten kokeilemaan käytännössä.

 

Ohjelmisto puhelimessa (s60 3.1) on jo kohdallaan, ilmainen java-sovellus TrekBuddy http://linuxtechs.net/kruch/tb/forum/index.php . Taustakarttaan (rasteri) verratessa gc.comin koordinaatit kuitenkin näyttävät kätköjen paikat muutaman kymmentä metriä väärin, vaikka kohdistus on tehty ihan pikselin tarkkuudella. Jos joku osaa suoraan sanoa tai heittää jotain arviota ongelmasta, niin voi laittaa vaikka yksityisviestiä, kiitokset avusta!

 

Mitä mieltä yleensä muuten ollaan kännykkä-gpseistä tai näistä jo mainituista ohjelmista? Onko orastava harrastus tuhoon tuomittu "puhelinsäätämisen" takia? Itselläni on kyllä tähän mennessä ollut pelkästään hauskaa ja kiinnostavaa säätää ohjelmien sun muitten kanssa :laughing:

Link to comment
Mitä mieltä yleensä muuten ollaan kännykkä-gpseistä tai näistä jo mainituista ohjelmista? Onko orastava harrastus tuhoon tuomittu "puhelinsäätämisen" takia? Itselläni on kyllä tähän mennessä ollut pelkästään hauskaa ja kiinnostavaa säätää ohjelmien sun muitten kanssa :rolleyes:

 

Kyllähän kännykälläkin pärjää tosin itse suosin ns. maastokelpoista laitetta.

Tarkoittaa siis sitä, että varta vasten tuollaisen käyttöön tarkoitettu laite kestää vettä, lämpötila eroja, iskuja/kolhuja huomattavasti paremmin kuin pelkkä kännykkä.

Link to comment

Taustakarttaan (rasteri) verratessa gc.comin koordinaatit kuitenkin näyttävät kätköjen paikat muutaman kymmentä metriä väärin, vaikka kohdistus on tehty ihan pikselin tarkkuudella. Jos joku osaa suoraan sanoa tai heittää jotain arviota ongelmasta, niin voi laittaa vaikka yksityisviestiä, kiitokset avusta!

Lienet jo lukenut tämän

Link to comment

Joo, olen lukenut, mutta en niin kovin tarkasti, kun sain parannettua tarkkuutta merkittävästi, kun löysin kohdistusohjelmasta (Map Calibrator) ominaisuuden joka kääntää kartan koordinaattien mukaan pohjoiseen. TrekBuddy ei ilmeisesti ymmärtänyt lainkaan rasterikuvaa, jonka "ylöspäin" ei ollut WGS84:n pohjoisessa.

 

Vielä kuitenkin esiintyy jonkinasteista epätarkkutta muilla laajemmilla, pienemmän mittakaavan kartoilla, että säätämistä riittää!

 

Se on kyllä nykyään Symbian-luurien huono puoli, että vielä ei ole tehty kunnon ruggeroitua mallia. Tässä mielessä tulee toisaalta ikävä edellistä Nokialaista 5140:ni, joka alkoi syödä liian monta akkua vuodessa. Toisaalta juuri tämän seurauksena aloin kätköilyn :P

Edited by Kiikonen
Link to comment

Mitä mieltä yleensä muuten ollaan kännykkä-gpseistä tai näistä jo mainituista ohjelmista? Onko orastava harrastus tuhoon tuomittu "puhelinsäätämisen" takia? Itselläni on kyllä tähän mennessä ollut pelkästään hauskaa ja kiinnostavaa säätää ohjelmien sun muitten kanssa :lol:

 

Orastava harrastus saa hyvää potkua nykyajan kännyköillä! Nykyisin homma näyttää jo aika kätevältä, varsinkin jos käytössä on Nokian puhelimiin ilmaiseksi saatava http://www.geocachenavigator.com . Sen voi hakea ja asentaa matkapuhelimeen suoraan osoitteesta http://m.getgn.com . Lisätietoja löytyy säikeestä jossa otsikossa on "Trimble geocache navigator"

 

Itselläni on Nokian E90, ja kyseinen ohjelma pelittää oikein hyvin. (vaikka sitä ei mainita tuettujen mallien joukossa)

Link to comment

Mitä mieltä yleensä muuten ollaan kännykkä-gpseistä tai näistä jo mainituista ohjelmista? Onko orastava harrastus tuhoon tuomittu "puhelinsäätämisen" takia? Itselläni on kyllä tähän mennessä ollut pelkästään hauskaa ja kiinnostavaa säätää ohjelmien sun muitten kanssa :lol:

 

Tosiaan. Oman huvinsa hommaan on tehnyt tuo ohjelmiston säätäminen. Itselläni teitä pitkin lähelle kätköä vie Navicore ja kätkölle Smartcom gps. Navicore on kapulassa ollut ennen kätköilyäkin, mutta Smartcom tuli hankittua ihan kätköilyä silmällä pitäen. Tai itseasiassa etsin kyllä ihan muihin hommiin karttasovellusta kännykkään ja siinä samalla törmäisin geokätköilyyn ja sittenpä vasta jouduinkin tuon ohjelman hankkimaan. Smartcomia tuli ensin testailtua testiversiolla kapulassa sekä karvalakkimallina että kalliimpana versiona ja päätin sitten oikein ostaa tuon gps-version monipuolisempien ominaisuuksien vuoksi. Smartcomiin pystyy syöttämään miltei minkä tahansa bittikarttamuodossa olevan kartan jonka olen kalibroinut Ozi explorerilla. Ohjelmalla annetaan vähintään sen kolme pistettä kartalta ja niille todelliset koordinaatit. Lopuksi vielä SmartCom OGF2 Converter Toolilla käännetään kartta siihen muotoon että Smartcom gps kapulassa ymmärtää karttaa. Ozilla teen myös syötöt geokätköistä ihan käsipelissä. Sen verran tuohon hommaan on tullut rutiinia että siinä ei kauaa nokka tuhise kun väännän kartan alueesta minne olen menossa kätköilemään, kalibroin sen ja syötän kapulaan. Ja kännykkä kun ymmärtää pdf-tiedostojen päälle, niin kätkökuvaukset voi (olikohan tämä premium member-ominaisuus?) huitaista samalle laitteelle luettavaksi pdf:nä.

 

Noksun N93 on kapulana ja siihen sopiva bluetooth gps-mokkula. Ja jos kätköt on jäänyt löytymättä niin kyse on ollut ihan puusilmäisyydestä. Ei siitä että kapula ei toimi. :P

Link to comment

Itse olen löytänyt seitsemän kätköä kartalla ja iPod touchin google mapsilla.

nyt ostin/huusin huuto.netistä magellan eXplorist 100:n, hinta ei ollut paha ja olin jo hetken katsonut sopivaa gps:ää pitäisi tulla ensi viikolla postissa

Link to comment

Meillä kätköt paikannetaan Magellan SporTrak Prolla ja tarvittaessa Nokia E90:llä. Paikalle ajetaan integroidun Pioneer AVIC-X1BT:n avulla. Tarkoitus olisi kesän aikana päivittää SporTrak modernimpaan muistikortteja tukevaan värilliseen Magellan Triton 2000:een. Magellannissa on syytä pysyä, kun kartta-aineistoa ja softaa on tullut hankittua myös Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa varten.

Link to comment

Täällä kätkön lähistölle suunnistetaan tomtom onella ja jalkauduttua käytössä on magellan meridian gold tai nokia e90+trimble geocaching navigator. Uudempaa käsigps:ää tekis mieli, joku 60cx, 60csx, colorado tai triton houkuttelis. Vaan pääsiskö niillä nykyvehkeitä parempaan tulokseen...

Link to comment

Autolla liikuttaessa käytän N95:ssa Navicore & SmartComGPS compoa, mutta maastossa itse kätköt haen Garmin 60 CSx:llä. N95 on myös näppärä kätkökuvausten lukemiseen Trimble Geocaching Navigatorilla ja selaimella.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...