Jump to content

FIN: Takautuva loggaaminen


Killi

Recommended Posts

Mitäpä sanovat kätköilyn eettiset säännöt seuraavasta: henkilö on ollut jo aiemmin rekisteröityneiden kätköilijöiden mukana etsimässä ja ihan itse löytämässäkin - jopa avainhenkilönä joissakin tapauksissa - kätköjä, mutta kun ei ole ollut itse vielä nimimerkillä varustettu, on niin loggaukset kätkön lokiin kuin kätkösivuillekin 'omaan piikkiin' jääneet tietysti tekemättä. Innostuttuaan myöhemmin hankkimaan oman tunnuksen: voiko hän kirjata löytönsä jälkikäteen, vaikka itse purkkiin ei enää kävisikään uudelleen loggaamssa. Kuinka paljon takautuvasti näin voisi ja saisi tehdä, jos muuten mahtuisi pelin sääntöihin? Tässä tapauksessa ainakin olisi kyse muutamista sellaisista paikoista, jonne tuskin enää uudelleen retket vievät. Tarkat ajathan löytyvät muiden mukana olleiden loggauksista. Sinänsähän tässä on kyse vain oman kätköhistorian kartuttamisesta ja dokumentoimisesta.

Link to comment

Tulkinnanvarainen juttu, yleissääntönä pidetään että jos nimi on purkin lokikirjassa niin netissäkin saa ilmoittautua. Allekirjoittaneella on pari tapausta joissa purkki on nähty mutta ei saatu käsille, tuolloin olen kirjoittanut noten ja myöhemmin käynyt otollisemmissa olosuhteissa "löytämässä" uudelleen ja saanut kuittaukset tehtyä.

Jos tapauksia ei ole kovin montaa, voit ottaa kätkön omistajaan yhteyttä ja sopia hänen kanssaan onko löytösi hyväksyttävä.

Link to comment

Tulkinnanvarainen juttu, yleissääntönä pidetään että jos nimi on purkin lokikirjassa niin netissäkin saa ilmoittautua. Allekirjoittaneella on pari tapausta joissa purkki on nähty mutta ei saatu käsille, tuolloin olen kirjoittanut noten ja myöhemmin käynyt otollisemmissa olosuhteissa "löytämässä" uudelleen ja saanut kuittaukset tehtyä.

Jos tapauksia ei ole kovin montaa, voit ottaa kätkön omistajaan yhteyttä ja sopia hänen kanssaan onko löytösi hyväksyttävä.

Tässä on toinen esimerkki. Olen käynyt ystäväni kanssa (nimimerkki "harmaa") aiemmin geokätköilyreissulla. Hänellä ei ole vielä gepsiä, mutta nimimerkki siis on. Viime vuonna hän loggasi löydetyksi yhdessä etsimämme kätköt, mutta eilen kävimme yhdessä etsimässä tämän kätkön. Koska olin selvittänyt loppukoordinaatit yksin, totesimme yhdessä että hän ei voi merkata vielä tätä löytyneeksi vaikka purkki olikin kädessä.

 

On muuten tajunnan räjäyttävä kätkö, suosittelen kaikille jotka haluavat avartaa kätköilyllistä maailmankuvaansa!!! :rolleyes:

Edited by Haaskalintu
Link to comment

Geowoodstockin yhteydessa meita oli joku 30 kajakillista ihmisisa etsimassa katkoja jarven rannalta. Joka kerta vain yksi ihminen nousi veneesta rannalle, etsi ja loysi katkon, ja kirjoitti logiin vain etta iso ryhma oli etsimassa. Kotiin tultuaan jokainen loggasi omalla nimellaan loytaneensa katkon. Eli ei aina tarvitse itse kirjoittaa nimeaan kirjaan.

 

Hyvin paljon myos nakee loggauksia joissa sanotaan etta kyseessa on aivan samanlainen tilanne kuin sinulla.

Link to comment

Geowoodstockin yhteydessa meita oli joku 30 kajakillista ihmisisa etsimassa katkoja jarven rannalta. Joka kerta vain yksi ihminen nousi veneesta rannalle, etsi ja loysi katkon, ja kirjoitti logiin vain etta iso ryhma oli etsimassa. Kotiin tultuaan jokainen loggasi omalla nimellaan loytaneensa katkon. Eli ei aina tarvitse itse kirjoittaa nimeaan kirjaan.

Jos minulla sattuisi olemaan oma kätkö, jossa tehtäisiin noin, poistaisin jokaisen löytömerkinnän, josta ei löydy vastaavaa puumerkkiä purkin sisällä olevasta lokista. Vakiintunut käytäntö lienee ehkä lienee muuta, mutta jos parhaimmillaan ei edes tiedä, missä se purkki oli ja on mahdollisesti nähnyt purkin ihmisjoukon takaa jonkun kädessä parinkymmenen metrin päässä, ei sitä ole löytänyt eikä sitä tule kuitata löydetyksi. Jos ei muuta, olisi korrektia edes kuitata käynti purkin lokiin. Mutta minä olenkin ikävä ihminen :laughing:

Edited by hhuikuri
Link to comment

Itse olen tehnyt tässä sellaisen poikkeuksen, että kun uran alkuvaiheessa tuli etsittyä paljon kätköjä lasteni kanssa (usein he nuo kätköt löysivätkin :-) ja vasta myöhemmin tajusimme tehdä muksuille omat tunnukset, niin noita jo kertaalleen löydettyjä kätköjä on sitten lokattu heille jälkikäteen.

 

Nuo joukolla etsimiset eivät kyllä kiinnosta. Haluan löytää purkit itse :-) Lastenkin kanssa kätköillessä pyrimme säilyttämään löytämisen ilon kaikille vuoron perään emmekä "spoilaa" purkkia toisillemme kun sen hoksaamme.

Link to comment

Noh. Minun mielestäni tämä on jokaisen oma harrastus siinä mielessä, että jokainen logatkoon löytönsä oman tahtonsa ja tuntonsa mukaan, kunhan se ei vaikuta muihin kätköilijöihin (esim FTF). Jos joku saa tyydytystä siitä, että lokkaa löydetyksi kaikki maailman kätköt, niin minulle on aivan sama kunhan lokkaukset eivät sisällä harhauttavaa tai väärää tietoa joka vaikuttaa muihin etsijöihin.

Tarkoitushan kätköilyn on toimia harrastuksena ja viihdykkeenä ihmisille ja mahdollisuutta tarjota elämyksiä muille (kätköjen piilotus). Tietääkseni lajissa ei ole tarkoituksena kytätä muita ja leikkiä lokipoliisia. Vai olenko väärässä?

Edited by theorava
Link to comment

Itse olen tehnyt tässä sellaisen poikkeuksen, että kun uran alkuvaiheessa tuli etsittyä paljon kätköjä lasteni kanssa (usein he nuo kätköt löysivätkin :-) ja vasta myöhemmin tajusimme tehdä muksuille omat tunnukset, niin noita jo kertaalleen löydettyjä kätköjä on sitten lokattu heille jälkikäteen.

 

 

meillä sama juttu, itsestä kun tuntuu hölmöltä että nyt lähden ajamaan niille kätköille jotka olemme lasten kanssa syskyllä jo löytäneet, joten jälikäteen tunnusten teko tuntui hyvältä idealta.

Meillä on lapsille omat tunnukset hirveän tärkeät.

Nuorimmainen kysyi kun kävimme hiukkabeach kätköllä, että äiti, kirjoitithan minun nimen sinne?

niimpä alkuun lokkasinkin kaikki missä olimme koko perhe, että tuulis (ja lauma).

 

Mutta taas omilla kätköilläni lapset eivät ole olleet mukana piilottamassa, joten he eivät tiedä niiden paikkoja.

Kunhan aikaa on, niin vien lapset kätkön lähelle ja annan gps:n lapsen kouraan ja menen itse perässä.

Link to comment

Tarkoitushan kätköilyn on toimia harrastuksena ja viihdykkeenä ihmisille ja mahdollisuutta tarjota elämyksiä muille (kätköjen piilotus). Tietääkseni lajissa ei ole tarkoituksena kytätä muita ja leikkiä lokipoliisia. Vai olenko väärässä?

 

Vähän samoilla linjoilla olen minäkin. Parempi harrastaa otsa ja kulmat suorassa kuin rypistellä ja harmitella muiden tekosia.

Tietyt perussäännöt on hyvä toki olla olemassa.

Ei kuitenkaan sovi unohtaa, että kyse ei ole kilpailusta eikä suorituspainotteisesta harrastuksesta vaan hauskasta tavasta ulkoilla ja rassata aivosoluja. Logit ja statistiikat ovat harrastuksen "sivutuotetta", logit tosin tärkeä osa kokonaisuutta.

Kokonaisuudessaan näyttää kuitenkin siltä, että kätköilijät ovat kokolailla itsekriittisiä ihmisiä jotka pitävät itsensä kurissa. Ylilyönteihin tai esim. lumeloggauksiin törmää todella harvoin.

Jos joskus on tarvetta hieman venyttää kätköilymoraalia ei kai se sittenkään niin vaarallista ole.

Link to comment

Mutta taas omilla kätköilläni lapset eivät ole olleet mukana piilottamassa, joten he eivät tiedä niiden paikkoja.

Kunhan aikaa on, niin vien lapset kätkön lähelle ja annan gps:n lapsen kouraan ja menen itse perässä.

 

Voih. Itse olen varmaan tehnyt sen saman virheen miksi "papin lapset ovat pahimpia piruja"... Kun viimeksi hain pojat autolla ex-vaimon luota he kysyivät, "Isi, minne mennään? Ei kai vain taas geokätköilemään?" :D

Link to comment

Mitenkähän virtuaalit ja earthcachet? Niissähän ei ole mitään fyysistä lokikirjaa paikalla. Olet sattumalta käynyt virtuaalin/earthcachen paikalla joskus, vaikka ennen kätköilyuraa. Ottanut tarvittavat kuvat virtuaalissa / earthcachen ehdoissa tarvittavalla tavalla. Lähetät omistajalle myös vastaukset annettuihin kysymyksiin. Ihan hyvä syy siis logata löydetyksi. Vai onko?

Link to comment

Mitenkähän virtuaalit ja earthcachet? Niissähän ei ole mitään fyysistä lokikirjaa paikalla. Olet sattumalta käynyt virtuaalin/earthcachen paikalla joskus, vaikka ennen kätköilyuraa. Ottanut tarvittavat kuvat virtuaalissa / earthcachen ehdoissa tarvittavalla tavalla. Lähetät omistajalle myös vastaukset annettuihin kysymyksiin. Ihan hyvä syy siis logata löydetyksi. Vai onko?

Olisiko tässä vastaus :smile:

Link to comment

Mitenkähän virtuaalit ja earthcachet? Niissähän ei ole mitään fyysistä lokikirjaa paikalla. Olet sattumalta käynyt virtuaalin/earthcachen paikalla joskus, vaikka ennen kätköilyuraa. Ottanut tarvittavat kuvat virtuaalissa / earthcachen ehdoissa tarvittavalla tavalla. Lähetät omistajalle myös vastaukset annettuihin kysymyksiin. Ihan hyvä syy siis logata löydetyksi. Vai onko?

Olisiko tässä vastaus :smile:

No hitto! Kaikkialle se Ville ennättää.... :D

Link to comment

Nii! Jos moni loggaa nii menee statsit sekasin!. Tsori, sarkasmia.

 

Olet kylla oikeassa tilastojen suhteen. Geowoodstockin jalkeen monet alueeni katkot on loydetty monta sataa kertaa. On kylla mielestani eri asia loysiko sata ihmista erikseen itsekseen katkon (eli ei varmaankaan hirmu vaikea), vai loysiko kolme 30+ ihmisen ryhmaa katkon.

 

En ole itse koskaan tavannut katkoilijaa joka etsii kumppaninsa/lastensa kanssa katkoa, mutta jos kumppani/lapset loytavat katkon ensin ei loggaisi sita. Tai katkoilijaa joka kay etsimassa katkoilijakaverinsa kanssa loggaisi vain loydot jotka itse henkilokohtaisesti loysi.

 

Itse etsin yksin 99.9% ajasta ja joskus "harmittaa" ihmiset joilla on paljon perhetta ja ystavia jotka auttavat etsimisessa.

Link to comment

Heips,

 

jotenkin minulla tulee mieleen semmoinen ajatus että ensin kirjoitetaan nimet siihen fyysiseen kirjaan, ja sitten kätkösivulle kuitataan että on kirjoitettu nimi siihen fyysyeen kirjaan.

 

Jos siis yxi 30 hengen porukasta käy purkilla ja kirjottaa siihen että 30 on nyt löytäny purkin, minun mielestäni se yx voi logata kätkösivulle, muut voi käydä hakemassa purkin vaikka paremmalla ajalla ja logata kätkösivulle sitte kun oma fyysinen kirjaus on purkissa.. Se fyysinen lokikirjahan on muuten ihan puutteellinen ja sitäkun joku löytämisen jälkeen lukee ja odottaa pulssin laskemista hienon jahdin jälkeen, niin sillähän jää kokemus vajaaksi jos pääosa kirjatuista käynneistä puuttuu.

 

Että semmoinen mielipide tähän keskusteluun !! Siis mielipide, ei edes väittämä !!

 

EDIT: Joskushan on tarkisteltu epäilyttäviä loggauksia lokikirjasta, eikai tämä ole vieläkään mahdoton tilanne ??

Edited by jupilli
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...