Jump to content

FIN: Digikuvien arkistointi


jupilli

Recommended Posts

Heips !!

 

Kätköilijöiden joukoissa lienee melkoinen määrä digikuvauksen harrastajia ja siksi aihe lienee monelle jollain tavalla tuttu.

Olen siis kyselemässä apua levyille kerääntyvien kuvien arkistointiin. Onko arkistointiin löytynyt jotain oivallista tapaa jonka avulla kuvat saisi kohtuu työmäärällä semmoiseen järjestykseen että niitä sitten taas myös löytäisi tarvittaessa ??

 

Keskustelu aiheesta voisi kiinnostaa muitakin !!

Link to comment

Itse olen vuosien varrella homman tehnyt monella tavalla. Alkuun cd:lle polttelin. Sen jälkeen ulkoiselle kovolle. Kaikki sinällään hyvin tapoja, mutta jää helposti tekemättä. Lisäksi nuo ei suojaa totaalliselta tuholta mitekään ( tulipalo tai varkaus ). Miinuksena se, että ei millään viitsi noita siirtoja tehdä, kun muutakin tekemistä ( pistäisi ennättää välillä kötköillekkin ).

 

Olen lopulta päätynyt siihen, että kuvat pitää saada pois minun kotinurkista nettiin. Lisäksi kuvat pitää olla sieltä helposti takaisin haettavissa ja ne on säilyttävä sillä tarkkuudella jolla ne olen sinne vienyt. Osa webbi-gallerioista pienentää kuvia, joten ne eivät toimi arkistona.

 

Olen tässä kohtaa vähän patriootti. Suljin ulkomaiset palvelun tarjoajat pois;)

 

Jäljelle jäi puolen kymmentä vaihtoehtoa. Seuraavaksi halusin, että pitäisi mahtua kaikki minun kuvat. Nyt noin 30Gb. Jäljelle jäi pari. Nekin molemmat on saman omistajan hallussa :D

 

Tuonne mahtuu nyt 50Gb tavaraa. Siis pelkästään arkistointiin. Sivustossa on myös automaattinen kuva-galleria webbiin. Riittää että vien haluamassani hakemistorakenteessa kuvat operaattorin levylle. Siellä oleva automatiikka tekee niistä minulle riittävän kuva-gallerian.

 

Tässä muutama hyvä puoli

- kuvia mahtuu tällä menolla vielä pari kolme vuotta tuonne vähintään

- on luonnollinen halu pistää kuvat nettiin nopeasti.. tulee arkistoitua samalla kuvat

- pystyn missä tahansa netin äärellä kuviani näyttämään.. oman koneen levyltä ei pystynyt :D

- tuolla myös suojaus käytössä. Pystyn itse määrittelemään mitkä on julkisia hakemistoja ja mitkä vain ystävilleni tarkoitettu

- operaattori tukee vielä geoTaggingiä ( kuviin koordinaatit -> näyttö kartalla missä otettu )

 

Maksaahan tuo pikkuisen, mutta niin maksaa ulkoiset kovalevytkin ja cd:t :D

Link to comment

Thanx tah,

 

siinähän oli hyvästi pohjaa keskustelulle ja yxi tapa hoitaa asia.

 

Mulla tuli nyt kuitenkin mieleen se sama asia mikä estää esimerkiksi tuon ihka ilmaisen Googlen Picasa2 palvelun käyttämisen. Eli se, että jos kerran siirrän kuviani sinne, ne ovat sitten siellä aina tallessa halusinpa kuinka perinpohjaisesti tahansa hävittää kuvat. Joltain varmistukselta kuvani aina löytyvät jos joku haluaa ne löytää. Jos eivät löydy, palvelu ei toimi niinkuin lupaa.

 

Oikeastaan en ollutkaan hakemassa sitä arkistointia ulkopuolelta oman hallintapiirini, vaan hyvää sovellusta jolla hoitaa kuvat silloin kun ne edelleen ovat omilla levyilläni, joko koneissa tai kotoisella verkkolevylläni laajennuksineen.

Haluan siis vaan pitää kuvat järjestyksessä ja näppärästi löytää haluamani kuvat tarvittaessa vikkelästii ja ilman isompia hakemisia. Pitäisi siis pystyä luokittelemaan kuvia ja lisäämään niihin hakukriteerejä päivämäärän ja tiedostonimen lisäksi.

Tai jotain sen suuntaista ??

Link to comment

Ennen poltin rompulle aina kuukauden viimeinen päivä.

No, nykyään pyrin ottamaan kopiot ulkoiselle kovalevylle kerran-kaks kuussa, riippuen kuvien määrästä.

Lisäksi osa kuvista siirtyy nettiin, käyttötarkoituksesta rippuu sitten että minne.

 

Eilen muuten poltin ensimmäisen kerran tämän vista koneen aikaan kuvia rompulle,

onhan tämä konekkin ollut jo melkein puoli vuotta minulla. :D

 

Siis, kuvat ulkoisella tai osa( helmet) myös kahdella ulkoisella ja osa sitten nettiin.

Kuitenkin, loppujen lopuksi, kuvat on vain elämää ja jos ne katoaa niin minkäs teet...

onkin noita koneiden rikkoutumisien jodosta jonkin verran hävinnyt...

 

Niijoo, osan tulostan.

Kuvien tulostamiseen minulla on samsungin valokuvatulostin, joka on mielestäni helppo käyttää.

Link to comment

Heips !!

 

..........

Olen siis kyselemässä apua levyille kerääntyvien kuvien arkistointiin. Onko arkistointiin löytynyt jotain oivallista tapaa jonka avulla kuvat saisi kohtuu työmäärällä semmoiseen järjestykseen että niitä sitten taas myös löytäisi tarvittaessa ??

 

Keskustelu aiheesta voisi kiinnostaa muitakin !!

Terve!

 

En tiedä, olenko oikeassa, mutta jotekin taidat vierastaa "mikkisoftia" :D joten kerronpa mitä minä käytän Linux:ssa josko sinuakin kiinnostaisi se:

 

http://jalbum.net/

 

No löytyy tuosta versiot Macille ja Wintoosallekin. Ei tuo ehken vastaa vaatimuksiasi, kun on ennemminkin weppisovelluksen tekoon tarkoitettu.

 

Wintoosa puolella käytän Adoben lightroomia, mutta se on maksullinen ja ei ole ihan edullinen, mutta sen sain edullisesti erään toisen ohjelman päivityksenä, kun Adobe meni ostamaan sen.

Lightroomia voi testa ilmaiseksi, siitä saa 30 päivää kestävän demoversion Adoben palvelimelta.

Picasaa testasin taannoin , mutta se ei ole minua varten....

Minua tietysti helpottaa, kun tuossa jalkojen juuressa hyrrää linux serveri teran kovalevyllä :P

 

Terveisin Harri/G-d

Edited by Gold-digger
Link to comment

Heips,

 

ei mullakaan oikeastaan levytilasta ole puute, mulla on tässä koti WLANissa verkkolevy johon voin tarpeen mukaan lisätä purkkeja USB tökseleihin vaikkapa 500GBn erissä. Samaa verkkolevyä voin sitten käyttää kaikkeen varmistamiseen ja säilömiseen kaikilta koneilta tarvittaessa.

 

Pula ja puute on siis jostain palikasta joka auttaisi kuvien järjestyksessä pitämisessä niin että halutessa löytyisi sitten ne halutut kohtuullisella ähräämisellä.

 

Paraikaa päästin kameran mukana tulleen ACDCn catalogoimaan muutaman gigan läjää kuvia, pitää sitten katsoa kun se saa homman tehtyä että tuliko siitä valmista ja onko palikasta mihinkään.

Link to comment

Moi,

 

Ei se hirveä salaisuus ole mitä minä käytän :D

Saunalahden IsoG on täällä hetkellä käytössä. Hinta on 50€/vuosi tai 5€/kk. Siis 50Gb tilaa tuossa. Vastaava samoin hinnoin löytyy Wippies:sitä ( 500Mb ilmaista siellä ).

 

Aikanaan kun Digi-kuvausta aloitin ( lue 5 vuotta sitten ), mietin miten kuvat pysyisivät jonkinlaisessa järjestyksessä ilman isoa työmäärää ja olisivat siten järjestetty että softien vaihto vuosien varalla ei romuttaisi koko systeemiä..

 

Päädyin seuraavaan rakenteeseen levyllä ( siis tämä ollut nyt käytössä 5 vuotta ).. Kriteerit

- pitää olla nopea tehdä kuvien siirron jälkeen tietokoneelle

- ei hankalia tiedostojen uudelleen nimeämisiä

- ei hakalia kommenttien kirjoittamisia EXIF-kenttiin

Hakemistotasot:

1) Karkea aiheen mukainen jaottelu ( esim GeoKätköily,Perhe,Hami,Luonto jne ).. näitä ei liian monta

2) Vuosiluku

3) Kuukausi

4) kuvauspaikkaa tai tapahtumaa kuvaava nimi ( esim kotana, Jyväksylä, Köyhät bileet eventti, jne )

5) tarvittaessa jaottelu tarkemmalle tasolle esim loma matkojen aikaan

Jotta kuvia olis jälkeenpäin kohtuullisen mukava käsitellä, hakemistoissa ei saisi olla yli 100 kuvaa... Mieluummin alle 50 kuvaa

 

Hyvin on kuvat pysynyt järjestyksessä. Kuvien käsittely ohjelma on vuosien varrella muuttunut moneen kertaan. Kuvat aina vain hyvässä järjestyksessä :P

Link to comment

Heips,

 

ei mullakaan oikeastaan levytilasta ole puute,

..............

Joo ei nykyaikana varmaan kenelläkään siitä jää kiinni. Ongelmallisinta tosiaan on kuvien järjestely ja vielä kun täytyy säilöä ne tuossa kameran RAW formaatissa, niin katselun vuoksi pitää olla myös joku muu formaatti mukana. Siksi nykyisin olen pakotettu käyttämään tuota Adoben Lightroomia.

Tuoss mainitsemassani Jalbumissa ja taisi Lightroomissakin olla GPS valikko eli näin kätköilijänä voi kuvauspaikan koordinaatit sisällyttää mukaan, niin näkee myöhemmin kartalta, missä kuva tarkalleen on otettu. Vielä kun kamerat alkaisi tukemaan GPS:n liittämistä. Minulla on kovalevyllä "kasvamassa" DVD hakemisto jonne kerään kaikki onnistuneet ja Photoshopilla "korjatut" kuvat. Kun sinne on kertynyt DVD:n verran dataa, poltan ne sitten DVD:lle ja varmuuden vuoksi säilön vielä ulkoiselle kovalevylle malliin DVD2006_01 j.n.e. ja sen jälkeen tuhoan ko. hakemiston serveriltä. Raakakuva (RAW) data on sellasenaan, useallakin eri kovalevyllä. Sen järjestely onnistuu nykyisin helposti, kun tuolla Lightroomilla löytyy kuvat metadata tiedoston avulla:

-päiväyksen mukaan

-kameratyypin mukaan

-objektiivin mukaan

-suljinajan mukaan

-polttovälin mukaan

-onko käytetty salamaa

j.n.e.

 

:D

 

EDIT: niin eihän tuo metadata tietenkään ole erillinen tiedosto, vaan kuvan mukana kulkeva data, joka nykyisin taitaa olla kaikissa digipokkareidenkin *.jpg kuvassa.

 

Harri/G-d

Edited by Gold-digger
Link to comment

Tämmöinenkin löytyy:

 

http://bluemarine.tidalwave.it/

 

Saattaisi olla kokeilemisen arvoinen. Ei ainakaan maksa mitään..

 

EDIT:

No tuli kokeiltua... betaversio on ja softa kaatuilee/en saanut kaikkia toiminteita toimimaan.

Lupaavalta kummiskin vaikuttaa että josko sitten, kun beta vaihe on ohi.

 

Jupillille vieä semmoinen kommentti, että Picasa on myös ohjelma, ei siis tarvitse käyttää googlen palvelua, ellei halua. Sen avulla voit pitää arkistoa omilla kovalevyilläsi. Ihan hyvä ohjelma joka sisältää myös joitakin kuvankäsittely ominaisuuksiakin. Ja mikä tässäkin parasta, on ilmainen softa.

 

Jos palataan itse kätköilyyn, niin onko jo markkinoilla kameraa, johon saa kuvaan liitettyä mukaan GPS koordinaatit?

 

G-d

Edited by Gold-digger
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...