Jump to content

FIN: Purjehtijat- ja muut veneilijäkätköilijät


PaavoN

Recommended Posts

Jossakin yhteydessä oli keskustelua "veneilykätköistä".

Kiinnostaisi tietää kuinka moni kätköilijä harrastaa purjehdusta tai muuta vesilläliikkumista.

 

Kerro jos harrastat vesillä liikkumista, ja jos niin miten, missä, kuinka kauan olet harrastanut, oletko päässyt yhdistämään vesilläliikkumis- ja kätköilyharrastusta toisiinsa etc.etc.

 

Aloitan itsestäni:

0-vuotiaasta asti vanhempien mukana veneilemässä.

Jollapurjehduksen aloitin 8-vuotiaana ja purjehdin kevytveneillä kilpaa parikymmentä vuotta.

Isommilla veneillä olen liikkunut viimeiset kymmenen vuotta, sekä lomailu- että kilpailumielessä. Pääasiallinen vesilläliikkumisalueeni on Saimaa, mutta myös Suomenlahdella liikun suhteellisen säännöllisesti.

 

Kotimaassa kätköillessä olen käyttänyt venettä kun tulin Vikunja:n Paintings-kätkön lähelle soutuveneellä lähellä sijaitsevalta mökiltämme.

 

Lisäksi kävin aikaisemmin syksyllä etsimässä kätköjä myös Kreikan saaristoon suuntautuneella lomapurjehduksella: Mukana oli myös Ville Saari joka opetti kätköilyn perusteita myös mukanamme olleille jästeille(toistaiseksi). Alueen "kätkötihein" saari Antiparos jäi tällä kertaa tuuliolosuhteiden vuoksi käymättä, mutta muutama kätkö sentään löydettiin. (Ville sai taas yhden FTF:n lisää kunnioitettavan pitkään listaansa) Kätkön arvoisia paikkoja kyllä löysimme vaikka kuinka.

Link to comment

No jospa minä jatkan.

Olen purjehtinut optimistijollan jälkeen lähinnä TB Nereidillä ja muilla köliveneillä. Kilpailuissa käyn joitain kertoja vuodessa ollen yleensä viimeinen. :P

Kätköjä olen veneellä hakenut vain muutaman Saaristomeren alueelta, ja nekin vain jos sattuvat tulemaan matkalla vastaan. Järjestin myös viime vuonna merihenkisen eventin.

On mukava huomata, että kätköjä on merille tullut lisää. Ajattelin jossain vaiheessa mainostaa kätköilyä seuran lehdessä, sillä kaikillahan nykyään on veneessä GPS ja sitä kautta voisi saada lisää harrastajia sekä uusia purjehduskätköjä.

Link to comment

Joskus kauan sitten pikkupoikana vesilläolo tuli tavaksi isoisän vanhassa vuotavassa soutuveneessä Suontee-nimisellä järvellä Hirvensalmella. Sen jälkeen on tullut kelluttua jos jonkinnäköisellä välineellä, enimmäkseen merellä. Paatteja on aikojen myötä ollut parikymmentä erilaista pienempää ja suurempaa sekä purjeilla että ilman. Tein kesällä muutaman kätköretken kajakilla ja pikkuveneellä itä-Helsingissä Tvärminnessä ja Kemiössä. Mahtavia reissuja kaikki. Kätköt vesielementissä on mielestäni hieno yhdistelmä jos vain on jonkinlainen väline vesille pääsemistä varten käytettävissä.

 

Ihmeen vähän kätköilijöiden parissa kuitenkin taitaa olla innostusta saarikätköihin ja vastaaviin. Näin voisin ainakin omien saarikätköjeni ( 4 kpl Paimion lahdella) perusteella sanoa, mutta joka tapauksessa kiva on ollut lueskella niitäkin harvoja loggauksia joita niihin on tullut. Voi olla että kätköjen kiertely veneellä tms. on liian hidasta hommaa oikeille tehokätköilijöille vaikka laatu korvaisikin määrän.

 

Vaihdoin vajaa kuukausi sitten HT-veneen avofiskariin jolla uskaltaa mennä vaikka minkälaisiin kallionkoloihin ja kiviröykkiöihin pyörimään. Se soveltuu myös kätköreissuihin mitä parhaiten trailerikelpoisuutensa takia ja tulevana viikonloppuna sillä olisi tarkoitus lähteä Tammisaren tai Espoon edustan kätköjä pyörimään. Meri on auki vielä pitkään ja muutama reissu olisi tarkoitus tehdä ennen jäitä. Kalsaa puuhaahan veneily tietenkin on jo tähän aikaan vuodesta mutta se on vain lähinnä varustekysymys. KYLLÄ KYNSIÄ SYYHYTTÄÄ päästä taas saarikätköille!

Link to comment

Kätköt vesielementissä on mielestäni hieno yhdistelmä

 

Kokonaan toinen seikka on vesi kätköelementissä, se ei enää niin hieno yhdistelmä olekaan :) .

 

Itse täydellisen ä maakrapuna olen päässyt nauttimaan saarikätköilystä lähes pelkästään talvella jäitä pitkin.

Yhden kerran kävin Päijänteellä etsimässä kätkön soutuveneellä ja pakko myöntää, että oli hieno kokemus.

 

Noita Tammisaaren ja miksei muitakin kätköjä varten olen ajatellut hankkia sellaisen ilmalla täyttettävän kajakin, mutta en omaa minkäänlaista kokemusta moisista. Liekö kannattava hankinta?

Lähinnä pieni koko tyhjänä ja helppo kuljetettavuus houkuttelevat. Onko jollain omakohtaista kokemusta moisista keksinnöistä?

Link to comment

 

Noita Tammisaaren ja miksei muitakin kätköjä varten olen ajatellut hankkia sellaisen ilmalla täyttettävän kajakin, mutta en omaa minkäänlaista kokemusta moisista. Liekö kannattava hankinta?

Lähinnä pieni koko tyhjänä ja helppo kuljetettavuus houkuttelevat. Onko jollain omakohtaista kokemusta moisista keksinnöistä?

 

Minulla on tuolta: www.advancedelements.fi AirFrame 2 Convertible. Hyvä ja tukeva melottava, mutta pakkauksessa on melkoinen raahaaminen - ei sitä juuri viitsi autolta kovin pitkälle viedä. Huonona puolena on kanootin kuivattelu ennen pakkaamista; pitäisi olla esim. lämmin autotalli, johon sen saisi kuivumaan. Tämän takia sitä ei tule käytettyä kuin kesälämpimillä.

Link to comment

Alunperin piti hankkia tuollainen Joukon mainitsema kaksipaikkainen ilmatäytteinen mutta "reittivalinnan helpottamiseksi" ostettiin kaksi saman valmistajan ultra lite mallia. On kevyt liikutella niin maalla kuin vedessäkin ja varttitunnissa auton pysäytyksestä pääsee melomaan. Ollan käytetty niitä myös lähes nolla-asteisessa vedessä ja hyvin tarkenee, ei edes takamukset huurru koska siellä on ilmapohja vettä vasten. Kaveri osti airframe 1 mallit ja yhtä hyvin niilläkin pärjää, ainut miinus on oikeastaan vain pienempi tavaratila. Plussana huokeampi hankintahinta. Toimivia vehkeitä molemmat mallit.

Link to comment

Juuri tuon valmistajan eri malleja olen miettinyt. No nyt tulee taas pitkä mietintätauko, mutta josko sitä jo ensi kesänä...

 

Mukava lukea positiivisia kommentteja noista. Itse olen melonut jonkin verran nuorempana enempi perinteisellä kajakilla. Mutta jos näiden pumpattavien ominaisuudet vastaavat edes pääosin perinteisten ominaisuuksia, taidan valita ennemmin sellaisen.

Airframe 1 tuntuisi itselleni sopivimmalta. Tarkoitus on meloa yksin (siis yksi hölö/kajakki) ja tavaratilaa en paljoa tarvitse.

Link to comment

Suunnittelen hankintaa ja kyselen kommentteja, erityisesti yksipaikkaisista ilmatäytteisistä.

Nettikeskusteluja olen katsellut ja Youtuben pätkiä jne.

Mielellään siis rautaista kokemuksen ääntä vielä kuulisin.

Stearns Cordova tai Stearns Yukatat

Advanced Elements, Airframe 1, 699 nyt Intersportissa, mutta saman se on muuallakin.

Sevylor Pointer K1

ja miksei tulisi kyseeseen

Coleman Fastback, jota Stockman myy 315:- kanta-asiakkaille

ja onhan näitä.

 

Ja vielä - jos joku muukin suunnittelee, niin ei kun hankintaryhmä kokoon.

Ison veden takaa houkuttelee hankkiminen...

Edited by santtu
Link to comment

Viikonloppuna vuokrattiin kanootti ja kajakki ja kierrettiin lähialueen saarikätköjä ja rantakätköjä. Viikonloppuna melottiin 30km ja ihastuin kajakkimelontaan kyllä. Kepeä kajakki on kätevä kuskata auton katolla ja pääsee näppärästi mihin vain vesiteitä pitkin.

Link to comment

Alunperin piti hankkia tuollainen Joukon mainitsema kaksipaikkainen ilmatäytteinen mutta "reittivalinnan helpottamiseksi" ostettiin kaksi saman valmistajan ultra lite mallia. On kevyt liikutella niin maalla kuin vedessäkin ja varttitunnissa auton pysäytyksestä pääsee melomaan. Ollan käytetty niitä myös lähes nolla-asteisessa vedessä ja hyvin tarkenee, ei edes takamukset huurru koska siellä on ilmapohja vettä vasten. Kaveri osti airframe 1 mallit ja yhtä hyvin niilläkin pärjää, ainut miinus on oikeastaan vain pienempi tavaratila. Plussana huokeampi hankintahinta. Toimivia vehkeitä molemmat mallit.

 

No mulla on GeoKanootti OldTown Penobscot 16 ("inkkarikanootti"), ja silläkin pääsee *yksinkin* alle viidessä minuutissa vesille auton moottorin sammuttamisesta, viimeksi eilen tuli testattua :P

 

Kanootin valinta on kovin henkilökohtainen päätös. Jokaisella on omat tarpeet ja niiden täyttämiseen pitäisi koettaa löytää itselleen sopiva ratkaisu. Useimmiten olen liikeellä yksin, mutta eilen oli koira mukana totuttelemassa keikkumiseen, viime kesänä retkeiltiin koko perheen voimin yhtenä viikonloppuna. Yhdellä kanootilla olen pärjännyt. mutta valinta oli pitkällisen harkinnan, tutustumisen ja selvitystyön tulos.

 

Suosittelen kaikille vähänkin kiinnostuneille tutustumista lajiin. Kanootteja saa edullisesti vuokrattua melontaseuroilta ja Suomen Ladulta, toki edellytyksenä on perusteiden osaaminen. Vesillä liikkumisen riemua ja kokemuksia ei pysty sanoin kuvaamaan - siitä vaan kaikki kokeilemaan!

 

-Aapeli-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...