Jump to content

[FIN] Monikielisuus?


McBack

Recommended Posts

Tuli mieleen, eikö olis hyvä jos kätkäselityksissä olis ainkakin pieni selitys englanniksi, jos halutaan että ulkomaalaisetkin löytävät meidän kätköjä? :P

Jep! Ja samaa toivoisi vastavuoroisesti kaikkien muidenkin maiden kätköiltä. Siis sitä engelskaa (vaikka toki saisi siellä suomeakin olla minun puolestani). Olen vilkaissut uteliaisuudesta, missä ulkomailla kulkevat matkalijani kulloinkin vipeltävät ja useinkin en harmikseni tajua rahtuakaan kätköselostuksesta ;-(
Link to comment

Olet oikeassa. Kun kaikki jaksaisivat noudattaa tuota geokätköilyn kultaista kielisääntöä, tämä harrastus olisi ihan oikeasti kansainvälinen. Itse olenm pyrkinyt lisäämään myös englanninkielisen kuvauksen kätköihini, mutta parista uusimmasta se vielä puuttuu.

 

Kielikeskustelu nostaa päätänsä aina tasaisin väliajoin, viimeksi keväällä se oli tapetilla www.geocache.fi :n keskustelupalstalla:

 

http://www.geocache.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=66

Link to comment

Olemattomalla lontoon murteen ymmärryksellä olen yrittänyt epätoivoisesti jotain ainakin saada kuvauksiin laitettua. Oman kielipään pettäessä käyttänyt hyväkseni kavereita jotka hallitsevat kieliä. Tässä yhden kulkijan kuvaus jonka tarkoituksella rakentelin mahdollisimman monelle kielelle, vielä kun sen joku ottaisi ja veisi Riken Oulusta pois.

Edited by eilolma
Link to comment
Ja yksi perusvaatimus mikä pitäisi olla täkäläisillä kätköillä on se, että yksi niistä kielistä jolla kuvaus on tehty on Suomi.

Tätä on vähän paha vaatia suomea taitamattomilta kätköntekijöiltä, mutta se olisi kyllä suotavaa, että jos ei kätkökuvauksesta ole versiota maan valtakielellä, niin sitten ainakin englanniksi. Mä pitäisin sitä englanninkielistä versiota jopa tärkeämpänä kuin suomenkielistä. Jos kuvaus on vain suomeksi, sen ymmärtää jokseenkin kaikki suomalaiset ja ei juuri yksikään turisti. Jos se on vain englanniksi, sen ymmärtää reilu enemmistö suomalaisista ja lähes kaikki turistit. Ja ne suomalaiset, jotka ovat täysin totaalisen ummikkoja englannin suhteen, ovat joka tapauksessa suodattuneet pois tästä porukasta, koska geocaching.com-weppisaittia on kohtalaisen toivotonta käyttää, jos ei lainkaan englantia osaa.

 

Erityisesti mua risoo erään suomalaisen kielivähemmiston paha tapa kirjoittaa kätkökuvauksensa vain sillä vähemmistökielellään. :)

Link to comment
Ja yksi perusvaatimus mikä pitäisi olla täkäläisillä kätköillä on se, että yksi niistä kielistä jolla kuvaus on tehty on Suomi.

Tätä on vähän paha vaatia suomea taitamattomilta kätköntekijöiltä, mutta se olisi kyllä suotavaa, että jos ei kätkökuvauksesta ole versiota maan valtakielellä, niin sitten ainakin englanniksi. Mä pitäisin sitä englanninkielistä versiota jopa tärkeämpänä kuin suomenkielistä. Jos kuvaus on vain suomeksi, sen ymmärtää jokseenkin kaikki suomalaiset ja ei juuri yksikään turisti. Jos se on vain englanniksi, sen ymmärtää reilu enemmistö suomalaisista ja lähes kaikki turistit. Ja ne suomalaiset, jotka ovat täysin totaalisen ummikkoja englannin suhteen, ovat joka tapauksessa suodattuneet pois tästä porukasta, koska geocaching.com-weppisaittia on kohtalaisen toivotonta käyttää, jos ei lainkaan englantia osaa.

 

Erityisesti mua risoo erään suomalaisen kielivähemmiston paha tapa kirjoittaa kätkökuvauksensa vain sillä vähemmistökielellään. :)

 

Minun mielestäni ainakin suomalaiset mysteerit jä muut kätköt, joissa pitää ratkaista joku tehtävä, olisi hyvä kirjoittaa sekä suomeksi että englanniksi.

Link to comment
Erityisesti mua risoo erään suomalaisen kielivähemmiston paha tapa kirjoittaa kätkökuvauksensa vain sillä vähemmistökielellään.

 

Sama juttu, laita ainakin pieni [ENG] selitys siihen.

 

Kokeilin nopeasti etsiä semmosia, mutta en löytänyt, eikö niille voi laittaa viesti ja kysyä kiltisti jos ne voi kirjoittaa sitä englanniksi?

Link to comment

Mielestäni pitäisi Suomen kätköjen tiedotteet olla myös suomenkielisiä . Alkaa näkyä turhan paljon pelkästään englanninkielisiä tiedotteita. Itse en tuota englannin kieltä kovin hyvin hallitse enkä usko olevani ainoa.

 

Itse olen Vilosparran kanssa samaa mieltä, että Suomessa olevissa kätköissä tulisi tuo suomenkielinen kuvaus olla olemassa, koska ei meillä kaikilla tuo kielipää ole se paras mahdollinen.

 

Itse olen yrittänyt laittaa omiin kätköihini jotain myös englanniksi, ja yhdestä se vielä puuttuu, mutta tulossa on..

 

Sitä en myöskään ymmärrä, että Suomessa olevissa kätköissä kätköseloste on vain ruotsiksi. Jos haluaa länsinaapurin kieltä käyttää, niin olkoon silloin minimivaatimus, että myös UK kuvaus löytyy, mieluiten myös suomi!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...