Jump to content

FIN: Paperiton kätköily


pellep

Recommended Posts

1) Avaan E90 nettiselaimen ja lataan .gpx-filen. (Saan sen joko geocache.fi -sivuilta tai geocachin.com pocket querynä. Myös .loc-filet periaatteessa toimivat, mutta ne sisältävät vähemmän informaatiota. Tämän kerron siksi, että E90 käyttö kätköilyssä on mahdollista myös niille, ketkä eivät ole premium membereitä.)

 

Kokeilin tuota eikä toiminnut N95:llä. Onko joku softa asennettuna? Mulla N95 kertoo " ei tuettu".

E90 karttaohjelma ymmärtää .gpx ja .loc-filet maamerkkeinä. Voi olla että jonkun softan saa myös N95:een, ainakin smartgpx luulisi helpottavan jonkin verran paperitonta kätköilyä.

Link to comment

Kokeilin tuota eikä toiminnut N95:llä. Onko joku softa asennettuna? Mulla N95 kertoo " ei tuettu".

 

Gsakilla voi tehdä lmx -muotoisen tiedoston, joka imeytyy "ysivitoseen" maamerkkeinä. Se, miten käytännöllisiä tuhannet maamerkit on, on ihan toinen juttu.

 

Jos vaikka Haksu10 laittaa kätköt joskus myös lmx -muotoisina, niitä osaa myös E90 lukea

Link to comment

Kokeilin tuota eikä toiminnut N95:llä. Onko joku softa asennettuna? Mulla N95 kertoo " ei tuettu".

 

Gsakilla voi tehdä lmx -muotoisen tiedoston, joka imeytyy "ysivitoseen" maamerkkeinä. Se, miten käytännöllisiä tuhannet maamerkit on, on ihan toinen juttu.

 

Jos vaikka Haksu10 laittaa kätköt joskus myös lmx -muotoisina, niitä osaa myös E90 lukea

 

mihin siellä puhelimessa ne lmx, loc tai gpx tiedostot pitäisi tallentaa jotta ne näkyisi maamerkkeinä kartalla?? En löytänyt millään paikkaa mihin niitä voisi laittaa tai miten kartta ohjelmasa voisi avaoilla noita tiedostoja...

Link to comment

 

mihin siellä puhelimessa ne lmx, loc tai gpx tiedostot pitäisi tallentaa jotta ne näkyisi maamerkkeinä kartalla?? En löytänyt millään paikkaa mihin niitä voisi laittaa tai miten kartta ohjelmasa voisi avaoilla noita tiedostoja...

 

lmx:n voi tallentaa ihan mihin haluaa. Sitä täytyy vain käydä "klikkaamassa" tiedostonhallinnassa. Tämän jälkeen pisteet on käsiteltävissä/haettavissa "Maamerkeissä" Näin ainakin 95:ssa (ihan kamalasti niitä ei tosin kannata imaista.

Link to comment

Onko kenelläkään kokemusta Macin käytöstä kätköilyssä ?

 

Macillehan löytyy iTunesia muistuttava MacCaching -ohjelma kätköjen hallintaan. Geocaching.com sivulta gpx -tiedostoina halutut kätköt ohjelmaan ja edelleen gepsiin. Samaisen gpx -tiedoston pystyy ohjelmalla siirtämään myös iPodiin jollon kaikkien kätköjen tiedot kulkisivat mukana. Ja vielä kun kätköjen koordinaatit löytyisivät autonavigaattorista ei paljon perinteisiä A4 -arkkeja tarvitsisi pitää mukana.

Link to comment
Onko kenelläkään kokemusta Macin käytöstä kätköilyssä ?

Mulla on Powerbook kätköilyläppärinä, mutta softat, joita mä siinä käytän, ei oo millään lailla mäkkispesifisiä: gpsbabel ja mun oma kotikutoinen karttasofta. Läppäri hoitaa sen karttasoftan kanssa autonavigaattorin virkaa ja gpsbabelia mä käytän kätköjen pumppaamiseen gepsiin sillon, kun seikkailen niin kaukana kotoa, ettei kaikki mahdu kerralla. Mulla on silloin läppärissä valmiina gepsiin sopivat waypoint-tiedostot 950 kätkön palasina latitudin mukaan jaettuina tiedostoina. Ne tiedostot mä generoin pöytäkoneella linux-ympäristössä pyörivillä omilla softillani ennen reissua.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...