Jump to content

FIN:Garmin 60CSx paras tällä hetkellä?Ero GSM+GPS kätköilyyn?


TeamLehmis

Recommended Posts

Geocache.fi foorumiin jo laitoinkin, mutta vielä tämä tänne.

Aikaisempia juttuja luettuani sivistyin, että 60CSx:n saa tekemään reitityksiä teitä pitkin. Eli voinen olettaa, että kun kerran laittaa kätkön koordinaatit laitteeseen, pystyy ensin navigoimaan kera auton ja sitten läpi pusikon? Olettaen, että laitteeseen on laitettu tarpeeksi tarkka kartta?

 

Muutoin kaipaisin vielä valtavaa suitsutusta käsi GPS:n puolesta jotta saisi itselle perusteltua miksi hankkia gesmin+gepsin tilalle GPS kapula :rolleyes:

Link to comment

Minun kouraani sopii paremmin Garmin GPSmap 76Cx. Samat toiminnot, mutta mielestäni ergonomia on parempi. Gepsi on selvästi herkempi/tarkempi kuin vanhemmat mallit. Sähkökompassia ja korkeusmittaria ei ole. Vanhassa Vistassa oli, mutta en niille keksinyt käyttöä. Autoreititystä en ole kokeillut, mahtaako toimiakaan Vapaa-ajan kartalla?

Link to comment

Aikaisempia juttuja luettuani sivistyin, että 60CSx:n saa tekemään reitityksiä teitä pitkin. Eli voinen olettaa, että kun kerran laittaa kätkön koordinaatit laitteeseen, pystyy ensin navigoimaan kera auton ja sitten läpi pusikon? Olettaen, että laitteeseen on laitettu tarpeeksi tarkka kartta?

 

Joo ja ei. 60CSx varmaankin tukee reititystä samoin kuin 60CS, mutta myös käytettävän kartan pitää tukea reititystä, jotta homma toimisi. Minulla on USA:n kartta, jolla reititys toimi (testasin pari vuotta sitten) mutta käytössäni olevilla Suomen kartoilla se ei toimi. Netistä löytyy softaa, jolla karttoja vai tuunata reitittäviksi ja olen kuullut kaverilta, että homma toimii, mutta itse en ole vielä ehtinyt testaamaan - toivottavasti kuitenkin enne Juhannusta saan senverran aikaa, että ehdin perehtyä tuohon puoleen omakohtaisestikin.

Link to comment

Moi,

meillä on tuo GPSMap 60 CSX. Tuohon löytyy myös City Navigator Europe 9 kartat joilla navigointi on sujunut toistaiseksi melko mallikkaasti. Jokusen kerran on gepsi ohjeistanut pyörätielle tai peltoautotielle, muta yleensä kyllä reitti osuu ihan oikeaan. Tällä hetkellä olemme kuitenkin harkitsemassa autonavigaattorin hommaamista kunhan siihen löytyy rahaa. Ääniopastus helpottaa kuitenkin varsinkin yksin ajaessa huomattavasti. Toki tuolla 60 csx:lläkin pärjää varsin mainiosti varsinkin jos gepsi on telineessä tai apukuski lukee ohjeita.

 

Maastossa tuo 60 csx on mainio peli, mutta sen kompassi on kyllä ihan käyttökelvoton. Nokia 5140:n sähköinen kompassi toimii huomattavasti luotettavammin eikä sitä tarvitse kalibroida tunnin välein. Korkeusmittari toimii kohtalaisesti ja sillä saa piirrettyä mukavaa korkeuskäyrää kätköreissusta. :rolleyes:

 

- OsMi -

Link to comment

Maastossa tuo 60 csx on mainio peli, mutta sen kompassi on kyllä ihan käyttökelvoton. Nokia 5140:n sähköinen kompassi toimii huomattavasti luotettavammin eikä sitä tarvitse kalibroida tunnin välein. Korkeusmittari toimii kohtalaisesti ja sillä saa piirrettyä mukavaa korkeuskäyrää kätköreissusta. :o

 

A-haa! Joku muukin on törmännyt samaan ongelmaan. Olenkin jo ehtinyt ihmetellä että onpas huono kompassi kun se hukkaa suuntansa vähän väliä. Kalibroinnin jälkeen se tuntuu toimivan ihan hyvin, mutta jonkun ajan kuluttua (n. muutama tunti) on laitteen suuntavaisto jälleen hukassa. Olen tosin ymmärtänyt että joillakin se toimii paremmin. No, eipä tuo maailmaa kaada mutta jos nyt ostaisin laitteen niin hankkisin tällä kokemuksella Cx:n (jollainen mulla oli ennen CSx:ää ja jonka joku pitkäkyntinen vei).

 

Vielä vähän alkuperäisestä aiheesta: Itselleni ei varmasti sovellu mikään puhelinpohjainen laite. Mulla tuppaa gepsi saamaan maastossa aika paljon kyytiä. Milloin se on vedessä kostunut, milloin mudassa mustunut, välillä se lentää käsistä jne. Normipuhelin ei taitaisi siinä kyydissä kauaa kestää mutta Garmin on osoittanut luotettavuutensa :( Autokäytössä meillä on sitten TomTom One.

 

/peetu

Link to comment
Olenkin jo ehtinyt ihmetellä että onpas huono kompassi kun se hukkaa suuntansa vähän väliä.

Eipä siitä kompassista ollut Vistassakaan mitään hyötyä. Ilmanpainemittarista on toki, jos harrastaa sääilmiöiden mittaamista. Mutta niihinkin hommiin löytynee paremmat (ja kalliimmat) lelut.

 

Periaatteessahan gepsi vois käyttää ilmanpainemittaria yhdessä kartan kanssa hieman tarkempaan paikanmäärittelyyn, mutta semmoista ei varmaan nähdä vielä pariin vuoteen kumminkaan. Vai? :blink:

Link to comment

Itselläni kompassi pikaisten testien perusteella kyllä aikas hyvin ruodussa. Mutta jotenkin on sellainen mutu tuntuma, että mikäli se on autossa päällä niin menee herkemmin sekaisin. Täytyypä tehdä vähän tarkempaa analyysia.

Edited by Geovius
Link to comment

Kompassin tarkkuuteen en osaa ottaa kantaa ja se on minulla niin harvoin päällä, että kyllä se on syyt

ä aina kallibroida. Mutta silloin se on kätevä, kun ollaan jo aika lähellä kätköä ja kyseisessä maastossa liikkuminen on hidasta - tällöin liike ei pidä gepsiä "suunnassa" vaan nuoli pyörii miten sattuu. Kompassi osoittaa kyllä kuitenkin vähintään oikeaan neljännekseen ja kun sen kanssa alkaa nuoli pyörimään, ollaan jo kyllä niin lähellä, että paikannustarkkuus alkaa olla seuraava rajoittava tekijä.

Link to comment

Itse laitoin kivenalla.fi:n ryhmätilaukseen tuon 60csx:n kun on noin satasen halvempi siellä kuin vastaavasta halvasta paikasta eräässä toisessa verkkokaupassa. Tällä hetkellä käytössä on itselläni Vista cx minkä sähköinen kompanssi ajaa ihan asiansa kunhan sitä ei kalibroi autojen tai sähköpylväiden lähellä.

 

Hidashan se kompanssi vähän on mutta toimii. Huomattavasti kätevämpi kuin esim Geokarhujen N:llä oleva vakio Garmin Venture Etrex josta puuttuu sähköinen kompanssi. Itse vaihddan tuohon 60csx:n herkkyyden takia -- Venturella on huomattavasti parempi vastaanotto suurien puiden lähellä ja tiheässä metsässä kuin Vistalla vaikka Vistassa pitäisi olla herkempi antenni. Mietimme että ongelman aiheena on varmaan juuri herkkyys, herkempi radiosignaaleille niin myös herkempi virheille.

 

Ensikuussa tulisi tuo uudempi gepsi joten saa nähdä.

 

~Geokarhut(J)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...