Jump to content

Miten saa vinkkejä?


mantysalot

Recommended Posts

Hei!

 

Joskus tulee vastaan kivoja (mysteeri)kätköjä, joissa tarvitsisi pientä vinkkiä miten edetä ratkomisessa. Komenteista olen joskus lukenut, että kätkö löytyi sitten vinkin avulla. Minulle on vain jäänyt epäselväksi mistä sitä vinkkiä voisi kysyä. En siis tarkoita nyt sitä salakielistä vinkkiä.

Edited by mantysalot
Link to comment

No eikös tuo ole epistä? Sama jos huijaisi pasianssissa.

D5 kätköllä soittaa 2 minuutin jälkeen, niin D pitäisi olla 0,5...

Tai T5 kätköllä loggaa käteen tuodun kätkön niin T pitäisiolla 0,3.

Onko se aitoa? Kun muutaman kätkön KOKO IDEA on juuri siinä haasteellisuudessa.

Olisiko kätkön tekijä ainoa antamaan helpottavia vinkkejä harkintansa mukaan...

 

Totta, että jokainen kätköilee tyylillään, kun harrastus on villi ja vapaa, mutta välillä kyllä tapaa kaikenlaista.

En osoita ketään, mutta arvostan korkealle korkeat eettiset arvot myös kätköilyssä.

 

Ja off topic jatkuu:

Mielessäni purnaan myös sitä, että bugille tai kolikolle annetaan monimutkainen tehtävä, mutta

- tietoa ei laiteta reissulaisen matkaan, jolloin voi tulla yllätyksiä

- vaikka tieto on matkassa, toimitaan kuitenkin toisin.

Edited by santtu
Link to comment

Itse olen kerran tai pari kyllä kysellyt pikkuvinkkejä joidenkin mysteerien ratkaisuun, mutta purkkien sijaintiin en, enkä kysy! Mutta jos joku haluaa "huijata pasianssissa", niin minun puolestani tehköön niin. Their loss, kuten Lontoossa sanottaisiin.

 

Hienojen paikkojen näkeminen ja kokeminen on kuitenkin se geokätköilyn suola. Rasian löytyminen on sitten varmaan se pippuri eikä sitäkään sovi väheksyä.

 

Mutta ei tästä, eikä mistään muustakaan kannata vetää herneitä nenään. Hengitystiet ja mieli avoimena on paljon miellyttävämpää kohdata maailma. Jotkut vaan hakevat geokätköilystä, kuten elämästäkin, erilaisia asioita kuin toiset, ja se meille kaikille suotakoon.

Link to comment

No eikös tuo ole epistä? Sama jos huijaisi pasianssissa.

D5 kätköllä soittaa 2 minuutin jälkeen, niin D pitäisi olla 0,5...

Tai T5 kätköllä loggaa käteen tuodun kätkön niin T pitäisiolla 0,3.

 

Itse olen kerran tai pari kyllä kysellyt pikkuvinkkejä joidenkin mysteerien ratkaisuun, mutta purkkien sijaintiin en, enkä kysy! Mutta jos joku haluaa "huijata pasianssissa", niin minun puolestani tehköön niin. Their loss, kuten Lontoossa sanottaisiin.

 

Hienojen paikkojen näkeminen ja kokeminen on kuitenkin se geokätköilyn suola. Rasian löytyminen on sitten varmaan se pippuri eikä sitäkään sovi väheksyä.

 

Kas, viimein taas aihe jossa jokainen saa esittää oman oikean mielipiteensä ja kaikki muut ovat väärässä :(

 

Itse luulin että geokätköilyssä on kyse kätköjen etsimisestä (ja löytämisestä) ja kaikki muu on sitten plussaa, kuten hienot paikat ja/tai näköalat (joita tosin kaikki purkit eivät kyllä tarjoakaan).

 

Itse kyllä kysyn apua myös purkin sijaintiin jos se ei normaalisti tunnin etsinnänkään jälkeen löydy, syystä että yleensä (nykyään) on syynä se että purkki on kadonnut. Kun paikka, missä purkin pitäisi olla, selviää, voi suoraan laittaa lokiin että purkki on kadonnut sen sijaan että piilottaja odottelee päiviä-viikkoja kunnes kertyy niin monta DNF:ää että epäilys herää katoamisesta. Tästä on siis hyötyä itseni lisäksi myös monelle muullekin kätköilijälle.

 

Samoin jos olen ratkonut mysteeriä tuntitolkulla mutta tarvitsen sen pienen potkaisun oikeaan suuntaan niin kyllä vinkkiä kyselen ja samassa tilanteessa myös sitä annankin. Erittäin tarpeellista apu on siinä tilanteessa että luulee löytäneensä oikean teorian mutta mysteeri ei vain ratkea. Tällöin toiselta saatu tieto siitä että on täysin hakoteillä auttaa nollamaan ajatukset ja aloittamaan muun ratkaisukeinon etsinnän.

 

Purkkeihinkin annan vinkkiä jos kätköilijä tunnin etsinnän jälkeen epätoivoisena apua tarvitsee, mutta en tietenkään anna jos soittaa menomatkalla että on menossa tätä ja tätä purkkia katsomaan ja haluaa valmiiksi tietää missä se on. Sekä omat avunpyyntöni että muiden kätköilijöiden minulle esittämät avunpyynnöt ovat niitä viimeisiä hätähuutoja kun on vain omat resussit kätkön suhteen lopussa. Eipä minulta ainakaan kertaakaan ole ajankuluksi apua kyselty :mad:

 

Hmm, vielä tulee mieleen myös tilanne jossa esim. kaksi kätköilijää, huimapää ja pelokas, lähtevät kätköilemään. Reissu menee hienosti ja molemmat saavat löytöjä kunnes tullaan T5-kätkölle. Miten on toimittava?

 

A) herra huimapää käy loggaamassa purkin, pelokas nuolkoon näppejään.

:D herra huimapää hakee purkin jotta pelokaskin sen saa logata.

 

Itse toimin vaihtoehdon B mukaisesti koska tapanani ei ole välimerkin seksuaalinen hyväksikäyttö...

 

Jep, olkaa hyvä - tässä taas lisäkriteereitä tästä aiheesta kehittyvää sotaa varten :(

Link to comment

Kas, viimein taas aihe jossa jokainen saa esittää oman oikean mielipiteensä ja kaikki muut ovat väärässä :(

...

Jep, olkaa hyvä - tässä taas lisäkriteereitä tästä aiheesta kehittyvää sotaa varten :(

 

Ja kaikkien fleimisodankäyntien oppien mukaisesti jätit tietysti oleellisen osan kirjoituksestani lainaamatta :(:D

 

Toisille tässä touhussa on tärkeää mahdollisimman monen purkin kerääminen tilastoihinsa, jotkut hakevat verenmaku suussa FTF:iä ja toiset vaan kaikessa rauhassa poimivat purkin sieltä, toisen täältä ja kolmannen kussa sattuvat kulkemaan. Eikä kukaan ole varsinaisesti väärässä - eikä ainakaan oikeassa. Tärkeintä on, että itse nauttii touhuistaan.

 

Vaikka itse en paljon neuvoja kysele ("Ei tarvi auttaa!") niin jos joku minulle soittaa tai muuten kyselee neuvoja omista tai löytämistäni kätköistä, niin en näe mitään syytä olla apua tarjoamatta.

 

Ja vappumielellä vielä tähän loppuun pykälä kaksi eduskunnalle ehdotetusta laista nimeltä Geokätköilylaki:

 

Geokätköilijän on toimittava asiallisesti ja puolueettomasti sekä sovinnollisuutta edistäen.

 

Geokätköilijän toimenpiteet on suoritettava aiheuttamatta suurempaa vahinkoa tai haittaa kuin on välttämätöntä tehtävän suorittamiseksi. Toimenpiteiden on oltava perusteltuja suhteessa tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen sekä tilanteen kokonaisarviointiin vaikuttaviin seikkoihin

 

Tätä kaikki noudattakaamme :mad:

Edited by sparris
Link to comment

Purkkeihinkin annan vinkkiä jos kätköilijä tunnin etsinnän jälkeen epätoivoisena apua tarvitsee, mutta en tietenkään anna jos soittaa menomatkalla että on menossa tätä ja tätä purkkia katsomaan ja haluaa valmiiksi tietää missä se on. Sekä omat avunpyyntöni että muiden kätköilijöiden minulle esittämät avunpyynnöt ovat niitä viimeisiä hätähuutoja kun on vain omat resussit kätkön suhteen lopussa. Eipä minulta ainakaan kertaakaan ole ajankuluksi apua kyselty ;)

Näin myös täällä, tosin tunnen itseni luuseriksi jos olen joutunut mankumaan vinkkejä vaikka olisinkin paikassa jonne ei ihan heti pääse uusintaetsiskelyjä suorittamaan. Siksi olenkin ottanut periaatteekseni että apua pyydän korkeintaan yhtä monta kertaa kuin olen sitä antanut.

Soitelkaa hyvät ihmiset, tällä hetkellä tilanne 50-50 ;)

Edited by Tervas
Link to comment

Yritin rekisteröityä tuonne http://www.geocache.fi:hin, mutta yrittäessäni rekisteröityä en pääse kirjoittamaan mitään vaan päädyn vain sivulle http://www.geocache.fi/stat/ ja jonkun Haksun tilastoihin.

 

Hmm, kuulostaa siltä että teet jotain väärin... tai tietysti voi olla vikaa mun tuotoksissakin.

 

Mutta testasin ja itse sain testitunnukset rekisteröityä.

 

Kokeile siis näin:

 

Mene sivulle http://www.geocache.fi/sethome.php

- Kirjoita Kätköilijänimimerkkisi -ruutuun oma nimimerkkisi

- Kirjoita Haluamasi salasana -ruutuun haluamasi salasana

- Täytä halutessasi myös muita tietoja (niitä tosin voit myöhemminkin täydentää)

- Paina Tallenna

 

Tämän jälkeen pitäisi päästä oikean ylälaidan ruutuihin tiedot antamalla sisään.

Link to comment

Yritin rekisteröityä tuonne http://www.geocache.fi:hin, mutta yrittäessäni rekisteröityä en pääse kirjoittamaan mitään vaan päädyn vain sivulle http://www.geocache.fi/stat/ ja jonkun Haksun tilastoihin.

 

Hmm, kuulostaa siltä että teet jotain väärin... tai tietysti voi olla vikaa mun tuotoksissakin.

 

Mutta testasin ja itse sain testitunnukset rekisteröityä.

 

Kokeile siis näin:

 

Mene sivulle http://www.geocache.fi/sethome.php

- Kirjoita Kätköilijänimimerkkisi -ruutuun oma nimimerkkisi

- Kirjoita Haluamasi salasana -ruutuun haluamasi salasana

- Täytä halutessasi myös muita tietoja (niitä tosin voit myöhemminkin täydentää)

- Paina Tallenna

 

Tämän jälkeen pitäisi päästä oikean ylälaidan ruutuihin tiedot antamalla sisään.

 

Ei onnistu. kun pääsen sivulle, klikkaan minkätahansa kentän aktiiviseksi päädyn sille tilastosivulle jossa punainen teksti.

 

"ET ole kirjautunut sisään joten omia tilastojasi ei voida näyttää.

Ohessa esimerkinomaisena haksu10:n omat tilastot"

 

Käyttiksenä mulla linux ja Fedora6, selaimena Opera. Kokeilen vielä toisella selaimella.

Link to comment

 

Käyttiksenä mulla linux ja Fedora6, selaimena Opera. Kokeilen vielä toisella selaimella.

 

Firefoxilla pääsin rekisteröitymään, Operalla onnistui jo kirjautuminenkin.

 

Kiitos paljon avusta!

 

Enää mun pitäisi löytää linux-.ajuri jolla saan tiedot gepsiin naputtelematta :cool:

Link to comment

Palataan vinkkien ja vihjeiden antamiseen. En ole pyytänyt enkä pyydä vinkkejä kätköihin, mutta en mitenkään vastusta että omastanikin kätköstä monet ovat pyytäneet apua joiltain sen löytäneiltä. Minä en antaisi vinkkiä, mutta katson että muut saavat niitä antaa. Kätkötilastojen vääristymistä ei kannata pelätä, sillä ne ovat jo monelta kannalta erittäin vääristyneet. Esimerkiksi tilanne missä kätkäjä etsitään isolla porukalla, se ettei kätköä löydäkään on huomattavasti vähemmän todennäköistä.

 

Huh, nyt ei ajatus juokse oikein suoraan. Yritän tiivistää...

 

Vinkkejä saa antaa ja pyytää. Siitä ei ole mitään haittaa. Kunhan muistaa mainita siitä logissa, niin peli on reilua.

Edited by Pujo
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...