Jump to content

FIN: Hamitapahtuma ja eventkolikko


Solarflare

Recommended Posts

Hei kaikki ha( r )mikätköilijät! Kysytäänpäs ensin teiltä, olisiko meistä järjestäjinä seuraavaan:

  1. Anotaan SRAL:ilta tapahtuman ajaksi erikoiskutsumerkki.
  2. Viritetään metsään HF-asema.
  3. Keksitään mielekästä tekemistä myös VHF/UHF/APRS ja PMR446-kapuloille.
  4. Käydään lyhyesti K-modulin pääpiirteet läpi. Kannettavalla tilaisuus kokeilla K-tenttiä GPRS:n yli.
  5. Kysytään, olisiko joku tutkinnonvastaanottajista innokas tulemaan tapahtumaan. Metsästäkin voi suorittaa vaaditun etukäteistutkintomaksun (13 eur/moduli), jos nimittäin joku huomaisi tapahtumassa osaavansa riittävästi.
  6. Annetaan osallistujien pitää 3rd op. yhteyksiä.
  7. Lyödään tapahtumasta mikrokokoinen eventtikolikko (3 eur/kpl).

Ja sitten seuraavaksi kaikilta muilta, kuulostaako tämä alkuunkaan mielenkiintoiselta?

Link to comment
Itse en tiedä hami hommista mitään. Yksi tapahtuman idea voisi olla myös se, että joku tutustuttaisi tietämättömät hami-maailmaan.

Kyllä, tuo lista sisältää käytännössä juuri sen, on vaan ilmeisesti kirjoitettu riittävän teknisesti, että se ei aukea heti suoraan. Eli joo, »hidden agenda» on toki se, että leikin varjolla näkee mitä hyötyä kunnon hamiradiosta voisi olla maastossa kätköillessä.

 

Se on ihan kuin eri tarinasta, miten 5 W teholla lähettävä käsikapula juttelee läheisen puhetoistimen välityksellä, kun sitä vertaa 0,5 Watin PMR446:seen jossa on varsin vaatimaton antenni. Ei niin, etteikö jälkimmäinenkin voisi olla kiva, mutta järeämpiäkin leluja löytyy luvan takaa.

Link to comment

Hei kaikki ha( r )mikätköilijät! Kysytäänpäs ensin teiltä, olisiko meistä järjestäjinä seuraavaan:

[....

....

Tervehdys!

 

Ihan hyviä ideoita. Jos vain kuunkierto, Miinan iltalypsy j.n.e :laughing: loksahtaa kohdalleen, niin osallistun ilman muuta.

Minulla on ainakin tuota HF-kalustoa: IC-706, dipoli ja windom lanka-antennit ja iso akku, joten ei välttämättä tarvita edes verkkosähköä.

 

Semmoista...

 

73 de Harri -6vm

Link to comment

Hei kaikki ha( r )mikätköilijät! Kysytäänpäs ensin teiltä, olisiko meistä järjestäjinä seuraavaan:

  1. Anotaan SRAL:ilta tapahtuman ajaksi erikoiskutsumerkki.
  2. Viritetään metsään HF-asema.
  3. Keksitään mielekästä tekemistä myös VHF/UHF/APRS ja PMR446-kapuloille.
  4. Käydään lyhyesti K-modulin pääpiirteet läpi. Kannettavalla tilaisuus kokeilla K-tenttiä GPRS:n yli.
  5. Kysytään, olisiko joku tutkinnonvastaanottajista innokas tulemaan tapahtumaan. Metsästäkin voi suorittaa vaaditun etukäteistutkintomaksun (13 eur/moduli), jos nimittäin joku huomaisi tapahtumassa osaavansa riittävästi.
  6. Annetaan osallistujien pitää 3rd op. yhteyksiä.
  7. Lyödään tapahtumasta mikrokokoinen eventtikolikko (3 eur/kpl).

Ja sitten seuraavaksi kaikilta muilta, kuulostaako tämä alkuunkaan mielenkiintoiselta?

 

Loistava ajatus! Mukana ilman muuta!

73 ja sitä rataa de OH1KBM, geokätköiljänä sikajack

Link to comment

"Itse en tiedä hami hommista mitään. Yksi tapahtuman idea voisi olla myös se, että joku tutustuttaisi tietämättömät hami-maailmaan." Eli F and V ilmaisi asian juuri niin kuin itsekin ajattelin. En todellakaan ymmärtänyt tuosta Solarflaren tekstistä oikeastaan höppäsen pöläystä, mutta aina kaikki uusi tieto kiinnostaa ja nänkö olisi edessä taas "lisälelujen" osto? Eli ilolla otetaan vastaan mitä taivaalta tarjotaan, vaikka sitten puheen muodossa. :laughing:

Link to comment

Seuraava on lähinnä järjestäville hameille tarkoitettua tekstiä.

 

Kannattaisi miettiä paikkaa. Onko jollakin paikkakunnalla sellainen pätevyystutkija, joka varmasti haluaisi tulla paikan päälle? En tunne näitä helsinkiläisiä kauhean hyvin. Tutkinnon suorittamisesta (eräs geokätköilijä on jo lupautunut osallistumaan hamitenttiin, jos se järjestetään eventissä) ja metsägeokätköilystä voisi saada ihan hauskan designinspiraation mikrokolikkoaiheeksi.

 

Varmaankin kesä olisi helpoimmin järjestyvä ajankohta. Ihan riippumatta siitä, onko kesätöissä raitioliikenteessä vai IT-ohjelmointipatteristossa. Miltä kesäkuun 9, 16. tai 24. päivä kuulostaisivat? Helpottaisi, jos saisi jonkun kerhon nimissä anottua SRAL:lilta spesiaalikutsua tapahtumaan. Selvisi, että käytännössä asioivat omien vanity-kutsujensa kanssa juurikin kerhojen kautta.

 

Olikos siellä jossain Tampereella päin geohameja, jotka tuntevat jonkun kerhon? Meillä OH2AC:ssä on nimittäin niin harvaa toimintaa, että tuskin edes tiedämme onko sitä olemassa. :huh:

Edited by Solarflare
Link to comment

Seuraava on lähinnä järjestäville hameille tarkoitettua tekstiä.

 

Kannattaisi miettiä paikkaa. Onko jollakin paikkakunnalla sellainen pätevyystutkija, joka varmasti haluaisi tulla paikan päälle?

Minusta tuntuu, että jokainen pätevyystutkija on halukas tulemaan, kunhan saavat infon riittävän ajoissa.

En tunne näitä helsinkiläisiä kauhean hyvin. Tutkinnon suorittamisesta (eräs geokätköilijä on jo lupautunut osallistumaan hamitenttiin, jos se järjestetään eventissä) ja metsägeokätköilystä voisi saada ihan hauskan designinspiraation mikrokolikkoaiheeksi.

Hami eventille oiva paikka olisi Märket, mutta taitaa olla liian "eksoottinen", mutta entäs Bengtskär?

Ainakin nuo majakat olisivat ehken hyviä geokolikon aiheita.

Varmaankin kesä olisi helpoimmin järjestyvä.........

..... Miltä kesäkuun 9, 16. tai 24. päivä kuulostaisivat?

Minulle ainakin sopii kaikki nuo ajankohdat, mutta tuntien oman tahtini, niin tuo 24. olisi varmaan hyvä, saattaisin jopa keretä saamaan jotain valmiiksi! :laughing:

Helpottaisi, jos saisi jonkun kerhon nimissä anottua SRAL:lilta spesiaalikutsua tapahtumaan. Selvisi, että käytännössä asioivat omien vanity-kutsujensa kanssa juurikin kerhojen kautta.

Noissa SRAL:n vanity kutsuissa ei taida muuta erikoista olla kuin yksikirjaiminen suffiksi. Luulen, että saisimme käyttöön ainakin partiolaisten erikoiskutsuja, kun sisällytetään jotain partiointiin liittyvää. Löytyisiköhän muuten yhtään partiokämppää, jossa meetin voisi järjestää? :laughing:

Link to comment
Minulle ainakin sopii kaikki nuo ajankohdat, mutta tuntien oman tahtini, niin tuo 24. olisi varmaan hyvä, saattaisin jopa keretä saamaan jotain valmiiksi! :P

Siis mietimme nähtävästi ennemmin heinäkuuta, ehkä jopa jotain puoliväliä. :D

 

Luulen, että saisimme käyttöön ainakin partiolaisten erikoiskutsuja, kun sisällytetään jotain partiointiin liittyvää. Löytyisiköhän muuten yhtään partiokämppää, jossa meetin voisi järjestää? :D

Hmm, tunteeko kukaan partiohameja, tai edes jotain vastaavaa? Bengtskär näytti hiukan kalliilta paikalta saapua paikalle.

Link to comment

Hmm, tunteeko kukaan partiohameja, tai edes jotain vastaavaa? Bengtskär näytti hiukan kalliilta paikalta saapua paikalle.

Jep ilmaisin ilmeisesti itseäni huonosti. Minä tunnen muutaman partiohamin, kun olen itsekin partiossa, tosin enää vain maksavana jäsenenä. noihin SP:n kutsuihin (OHxSUF) luulen saavani käyttöluvan.

Sitten pitopaikan suhteen saattaisi paremminkin löytyä apua kätköilevistä partiolaisista, joilta voisi saada vinkkejä sopivista partiokämpistä. Jos ajatuksena on prepata/pitää ra lupatutkinto, niin ehken kämppä, jossa on sähköt olisi paras vaihtoehto? Kaikki minun tietämäni lippukuntien kämpät on poikkeuksetta kaukana sähkölinjoista lukuunottamatta partiopiirien koulutus/leirikeskuksia. Ne olisivat hyviäpaikkoja eventille, mutta eivät ihan halpoja ulkopuolisille vuokralaisille:

Partiokolkka, Toivakka

 

BTW: Minullakin on persoonakohtainen "vanity" kutsu, joka jopa jotenkin liittyy tähän kätköilyyn, vaan enpä paljasta sitä ainakaan vielä. :laughing:

 

73 de OH6VM/Gold-digger

Link to comment

 

Miltä kesäkuun 9, 16. tai 24. päivä kuulostaisivat?

 

 

Sen verran päivämääristä haluasin sanoa, että Kesäkuun 16. päivä on jo "varattu" yhdelle vallan hienolle (imho) teemakätköilytapahtumalle, josta paljastetaan sitten lisää tietoa aikanaan :-). Tämä tapahtuma tulee sijaitsemaan Uudenmaan läänin länsireunalla.

Link to comment

Moi!

 

Kätköileviä partiolaisia on useampiakin, mutta juuri nyt en kykene muistamaan muita pääkaupunkiseudulta olevia kuin theOravan, jolla voisi hyvinkin olla tietoja alueen partiomajoista. Myös Pääkaupunkiseudun Partiolaisten tai Uudenmaan piirin toimistoista selvinnee tietoja majoista.

 

Itselläni voisi olla mahdollisuus saada meidän lippukunnan maja käyttöön, mutta paikka on siis Liedossa, noin 15 km Turusta (sama paikka, jossa Umpihankea ja säkkipimeää -talvitapahtuma pidetään).

 

Tuu-tikki

 

Edit: Typo yms.

Edited by Tuu-tikki
Link to comment

.......................

 

Itselläni voisi olla mahdollisuus saada meidän lipppukunnan maja käyttöön, mutta paikka on siis Liedossa, noin 15 km Turusta.

 

Tuu-tikki

Hups heijaa!

Jos minun mielipiteelläni on mitään arvoa, niin Lieto olisi ihan varteenotettava vaihtoehto:

 

1. Liedossa on yksi SRAL:n tutkinnonvastaanottajista (siis lähellä) onko tämä Alpo Kautiainen tuttu?

2. Turussa on myös useita radiopartiolaisia.

 

Minulle kolahti juuri postilaatikosta Turun Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun vuoden 2007 eka lehti ja sen myötä tuli nuo Tervas ja Loisto leirin tiimoilta tutuiksi tulleet henkilöt mieleen, kun olin ko. leirien viestikeskuksessa "hommissa".

En ole heitä (Vilpon Paavo, Vaissalon Hannu j.n.e.) moneen vuoteen eli Loiston jälkeen tavannut, liekö enää aktiivisia ja "Hakle" taitaa olla jo vetäytynyt sivummalle, mutta sen verran aktiivista radiopartiointi on Turussa ollut, joten luulisin sieltä helpohkosti löytyvän radiohommiin apuja.

 

Eli jos Tuu-tikki vain pystyt ko. lippukuntasi kämpän hankkimaan eventin käyttöön, niin minun ääni Liedolle!

 

Gold-digger

Link to comment
1. Liedossa on yksi SRAL:n tutkinnonvastaanottajista (siis lähellä) onko tämä Alpo Kautiainen tuttu?

2. Turussa on myös useita radiopartiolaisia.

Turussa näytti olevan myös mukavasti ha®mikätköilijöitä, joten kuulostaa hyvältä. OH1MG ei sano allekirjoittaneelle tosin yhtään mitään.

 

Eli jos Tuu-tikki vain pystyt ko. lippukuntasi kämpän hankkimaan eventin käyttöön, niin minun ääni Liedolle!

Nähtyäni paikan, on vaikea olla eri mieltä. Sinne saa viritettyä lankaa helposti ja paikka on melko ihanteellinen niinkin infrastruktuuria haastavalle tapahtumalle kuin mitä pätevyystutkinto on. Lisäksi yhteydet ainakin Helsingistä ovat hyvät.

 

Heinäkuun loppu taitaa tosin olla pahinta sesonkia?

Link to comment

 

Nähtyäni paikan, on vaikea olla eri mieltä. Sinne saa viritettyä lankaa helposti ja paikka on melko ihanteellinen niinkin infrastruktuuria haastavalle tapahtumalle kuin mitä pätevyystutkinto on. Lisäksi yhteydet ainakin Helsingistä ovat hyvät.

 

Heinäkuun loppu taitaa tosin olla pahinta sesonkia?

 

Hm, oletko tosiaan käynyt partiomajallamme? Ettet nyt sekoita Korsutupaan, jolla saunoimme syksyllä? Mistä kyllä tuli mieleen, että senkin voisi saada käyttöön, jos jonkinlainen maksu ei ole mahdoton ajatus. Tuvan varaus on 110 e/päivä. Savusauna lämpenee toisella 110 e:lla.

 

Mutta siis jos olemme ajoissa liikkeellä varauksen kanssa, sen ei pitäisi olla ongelma kummankaan paikan suhteen. 28.7. Olisi partiolaisten kannalta mielenkiintoinen ajankohta, koska silloin voisi jo olla partiolaisia radioidensa ääressä myös Englannin maailmanjamboreella. Omalta kohdaltani samalle päivälle osuu sukukokous, joka tosin sekin on Liedossa, ja pystyisin varmasti illemmalla osallistumaan myös hamieventtiin.

 

Mutta teidän pitää päättää mitä haluatte, mä kyllä käskystä varaan kumman vaan paikan. :D

 

Terveisin Tuu-tikki

Edited by Tuu-tikki
Link to comment

......

......

Mutta siis jos olemme ajoissa liikkeellä varauksen kanssa, sen ei pitäisi olla ongelma kummankaan paikan suhteen. 28.7. Olisi partiolaisten kannalta mielenkiintoinen ajankohta, koska silloin voisi jo olla partiolaisia radioidensa ääressä myös Englannin maailmanjamboreella.

.......

......

Terveisin Tuu-tikki

Paikkana varmaan molemmat ihan hyviä. Mites onko Tuu-tikki tuo uusi meetti siellä partiokämpällä?

En ole vielä ilmoittautunut, mutta kunhan käyn ensin Oulussa alkuviikosta, niin selvinnee kerkiänkö Lietoon, silloinhan pääsisin tutustumaan kämppään.

 

Ajankohdasta sen verran että perinteisesti nuo Jamboree asemat istuvat "yhdellä reiällä" ja muut partioasemat pyrkivät "pile-upin" läpi saamaan yhteyden siihen. Ehkei ole ihan paras valinta kätköilyeventtiin varsinkin jos muita partiolaisia ei siihen osallistu kuin me kaksi? Itse olen tuolloin muutenkin perinteisesti Lapin kairoilla. Radiopartiotapahtumana parempi vaihtoehto olisi JOTA/JOTI viikonloppu, mutta se on taas sitten jo syyspimeällä (20.-21.10).

JOTA/JOTI

 

G-d

Link to comment

Paikkana varmaan molemmat ihan hyviä. Mites onko Tuu-tikki tuo uusi meetti siellä partiokämpällä?

En ole vielä ilmoittautunut, mutta kunhan käyn ensin Oulussa alkuviikosta, niin selvinnee kerkiänkö Lietoon, silloinhan pääsisin tutustumaan kämppään.

 

Juu, Umpihankea tai säkkipimeää on luvassa juurikin samaisella partiomajalla. Toivottavasti pääset paikalle.

 

En ymmärrä radioamatööritoiminnasta mitään, joten jos ko. päivä on jostakin siihen liittyvästä seikasta huono tai joku asia ei vaan onnistu, niin en mene kiistämään. Jamboree vaan tuli mieleen, kun sentään Jotistakin olen lukenut. :D

 

Tuu-tikki

Link to comment
Hm, oletko tosiaan käynyt partiomajallamme? Ettet nyt sekoita Korsutupaan, jolla saunoimme syksyllä?

En tietenkään, nuo menivät tyylikkäästi sekaisin. Tarkoitatko, että partiomajan voisi ehkä saada käyttöön ihan korvauksetta?

 

En ymmärrä radioamatööritoiminnasta mitään, joten jos ko. päivä on jostakin siihen liittyvästä seikasta huono tai joku asia ei vaan onnistu, niin en mene kiistämään. Jamboree vaan tuli mieleen, kun sentään Jotistakin olen lukenut. :)

Näin viikonloppuna, erityisesti perjantai-iltaisin on mainio tilaisuus tutustua harrasteen pimeään puoleen kuuntelemalla nettistriimiä 3699 kHz:lta sopivalla mp3-softalla. Siellä kaikkien alojen erikoisasiantuntijat mittelevät alkoholin innoittamana kuka jaksaa pisimpään. :laughing:

Link to comment

Tarkoitatko, että partiomajan voisi ehkä saada käyttöön ihan korvauksetta?

 

Jos oikeista naruista vetelen, niin se on mahdollista. Tai ainakin saan neuvoteltua edullisen hinnan. Mutta sitä jäin miettimään, että mistä keksin että nuo heinäkuun kaksi viimeistä lauantaita olivat mahdolliset ajankohdat? Mahtoikohan Solarflare mainita niiistä sähköpostissa, kun täältä foorumilta en noita päivämääriä löytänyt.

 

No, palaamme asiaan eventissä, liitetään "palaverimemo" tänne tapahtuman jälkeen.

 

Tuu-tikki

Link to comment

Tulisin mielelläni mukaan kun missasin edellisen 'hamityyppisen' tapahtuman. Mutta toistaiseksi olen kiinni täällä hiekkaerämaan keskellä. On lomalla Suomessa heinäkuun puolesta välistä. Tuossa on sitten SRAL:n kesäleiri Tyrvännössä. Pitäiskö yhdistää nää kaksi?

Link to comment
Minä tunnen muutaman partiohamin, kun olen itsekin partiossa, tosin enää vain maksavana jäsenenä. noihin SP:n kutsuihin (OHxSUF) luulen saavani käyttöluvan.

Vettä on kerinnyt virtaamaan aurajoessa monta miljoonaa kuutiota tässä välissä, mutta jotakin on selvinnyt.

 

Geohamit ja geokätköilijät metsän katveessa (GC101GY) pidetään Liedon Liesan majassa sunnuntaina 29. heinäkuuta 2007.

 

Kysymys: asteikolla 0-1, kuinka kiinnostava tapahtumasta tehty eventtikolikko olisi? Joko kolikkosaturaatio on täynnä ja ajatuskin geokolikosta on totaalisen kyllästyttävä?

Edited by Solarflare
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...