Jump to content

Gps softa Symppariin


Viltsu

Recommended Posts

Mulla on autokäytössä Noksun e61 ja siihen Insmatin Bluetooth gpspalikka. Olisi kiva käyttää tuota varalaitteena kätköillessä, jos vaikka ei Garmini satu mukaan. Onko kellään kokemuksia s60 puhelimissa (mieluiten 3rd edition) toimivista softista, joita voisi käyttää käsikapulan asemasta. Puhelimen mukana tulee Suunnistin ohjelma joka periaatteessa olisi se mitä haen mutta käytännössä en ole sitä saanut geokätköilyssä toimimaan kunnolla. Se lopettaa opastamisen liian aikaisin kätköä lähestyttäessä.

 

Olen kokeillut myös SmartcomGPSsää mutta siinä on sama ongelma.

Link to comment

Ei ole vastausta kysymykseen mutta sen verran omia havaintoja että koitin runsas vuosi sitten käyttää tuota shareware-MapViewtä (kuten kaikkia muitakin löytämiäni vastaavia softia) S80 sarjalaisen eli Nokia 9300 puhelimen ja bt-vastaanottimen kanssa. Peruslogiikka countyälyllä meni niin että jos kerran on jo laite jossa on mm. hyvä näyttö ja vähän tekoälyäkin niin miksi välttämättä ostaa ihka erillinen gepsi.

 

Noksu se otti ja hyytyi jossain alle 30 m etäisyydelle saavuttaessa eli sijainti näytöllä päivittyi käytännössä niiiin tuskallisen hitaasti että sen kanssa olisi mennyt hermot ennen kuin purkit löytyisi. Katsoin suosiolla ettei ole tuosta ratkaisuksi ja suunta vei USA:laiseen verkkokauppaan...

 

Nyt kun on näemmä oikein ohjeita tarjolla, voisin myös jälleen kokeilla viritellä tuota puhelin-bt gpsr yhdistelmää vaikka varalaitteeksi.

Edited by Team GeoMarmots
Link to comment

Kokeilin ohjetta ja asetin hälytysrajaksi 1 m.

Nyt tuntuu pelittävän hyvin (liiankin hyvin, kun tuntuu olevan tarkempi kun mun kallis Garmini ;-)

Täytynee maksaa lisenssi ja ottaa SmartcomGPS käyttöön...

Rautanahan mulla oli Noksun E61 ja Insmatin Sirf3 BT gepsipalikka.

 

Hieman tuossa on omituinen käyttölogiikka valikoissa, mut kyllä sen oppii...

Tää on aina autossa mukana, joten ei jää kätköilyt ainakaan siitä kiinni ettei olisi vehkeitä mukana.

 

Thanks, Solarflare!

 

Tästä saattaisi olla hyötyä:

 

http://www.geocaching.fi/wiki/Symbian-puhe..._kätköilykäyttö

 

En ole itse käyttänyt, mutta noin Otaniemessä. :unsure:

Link to comment

Itse olen suunnitellut ostavani matkapuhelimeen tuollaisen bluetooth GPS vastaanottimen ja kartan. Haluaisin sellaisen karttaohjelmiston jossa olisi sekä osoitepohjainen paikannus, että kätköilykäytössä oleva koordinaattipaikannus. TomTom Mobile 5 paketti olisi ihanteellinen perinteiseen autonavigointiin. TomTomista taas puuttunee esimerkiksi mahdollisuus syöttää määränpää koordinaateilla.

 

Ihannetapaus olisi siis sellainen jossa voisi syöttää reittipisteiksi kätköjen koordinaatit. Navigointi opastaisi katuja pitkin syötettyjä koordinaatteja lähimpään katu-osoitteeseen jonka lähistölle voisi jättää pyörän/auton. Loppumatka kätkölle perinteisen nuolen ja etäisyyden perusteella.

 

Onko olemassa mitään ohjelmistoa jossa olisi yhdistettynä nämä kumpikin ominaisuus, vai onko tyydyttävä vain kahteen erilliseen ohjelmistoon, esimerkiksi TomTomiin ja tuohon MapViewiin?

Link to comment

Tuo sama oli haaveena - ja haaveeksi jäikin. Yritin lopulta yhdistelmällä Navicore+N9300+Rikalinen btGPSr hakea kätköjä, mutta liian tuskaista se oli. Navicoreen saa kyllä nätisti koordinaatit syötettyä tutussa WGS-muodossa ja kyllä sillä varmaan kesämökin kokoisen kohteen löytää vaikka ei olisi tietä perille. Johonkin semmoiseen se toiminto lienee ajateltukin.

Link to comment

On tuo Navicoren ominaisuus sentään parempi kun ei mitään. Kun reittipisteiksi laittaa kätkön koordinaatit, niin silloin se ilmeisesti osaa navigoida normaalisti kätköä lähimpään katuosoitteeseen? Entäs tämän jälkeen? Opastaako laite vain suunnan ja summittaisen matkan lopulliseen pisteeseen? Tuossa Navicoressa olisi siis se hyöty, että ei tarvitse arvuutella/etsiä itse sitä parasta osoitetta mikä mahdollisesti lähimpänä kätköä on kun voi syöttää koordinaatit. Lopullisen kätkön etsimiseen tarvitaan sitten tietty oma ohjelma tai perus gepsi.

 

Itse kuljen paljon pyörällä ja joskus autollakin kätköltä toiselle ja silloin olisi kiva kun olisi navigointi kertomassa parhaan reitin. Normaalisti laitan kätkön löydettyä uudet koordinaatit gepsiin ja seuraan vain nuolta. Kartta on yleensä aina mukana, silti harvemmin jaksan alkaa sitä tutkimaan vaikka aina joskus syytä olisi. Aina välillä käykin niin, että löydän itseni umpikujan päästä. Kerran Espoossa kävi niin, että kun matkaa kätkölle oli enää muutama sata metriä, välissä olikin lahti ja jouduin tekemään parin kilsan kierron.

 

Ainakin TomTomissa ja Navicoressa saa valittua liikkuuko autolla/pyörällä/kävellen. Onko kokemusta miten opastus käytännössä tapahtuu esimerkiksi kävely/pyöräily vaihtoehdossa? Jos auto ohjataan vaikka moottoritielle, niin ilmeisesti pyöräilevälle opastetaan joku muu reitti?

 

En ole aivan varma Navicoren sopivuudesta puhelimeeni. Minulla on harvinaisempi S90 sarjan softa omassa 7710:ssa ja ainakaan äkkiseltään en sille soveltuvaa Navicorea löytänyt. TomTomilla on myynnissä paketti joka sopii kaikkiin S sarjalaisiin, hyvä juttu sillä nykyisin puhelin vaihtuu suhteellisen usein ja silloin harmittaa jos vanha karttaohjelmisto ei enää käy uuteen puhelimeen.

Link to comment

On tuo Navicoren ominaisuus sentään parempi kun ei mitään. Kun reittipisteiksi laittaa kätkön koordinaatit, niin silloin se ilmeisesti osaa navigoida normaalisti kätköä lähimpään katuosoitteeseen? Entäs tämän jälkeen? Opastaako laite vain suunnan ja summittaisen matkan lopulliseen pisteeseen? Tuossa Navicoressa olisi siis se hyöty, että ei tarvitse arvuutella/etsiä itse sitä parasta osoitetta mikä mahdollisesti lähimpänä kätköä on kun voi syöttää koordinaatit. Lopullisen kätkön etsimiseen tarvitaan sitten tietty oma ohjelma tai perus gepsi.

 

Itse kuljen paljon pyörällä ja joskus autollakin kätköltä toiselle ja silloin olisi kiva kun olisi navigointi kertomassa parhaan reitin. Normaalisti laitan kätkön löydettyä uudet koordinaatit gepsiin ja seuraan vain nuolta. Kartta on yleensä aina mukana, silti harvemmin jaksan alkaa sitä tutkimaan vaikka aina joskus syytä olisi. Aina välillä käykin niin, että löydän itseni umpikujan päästä. Kerran Espoossa kävi niin, että kun matkaa kätkölle oli enää muutama sata metriä, välissä olikin lahti ja jouduin tekemään parin kilsan kierron.

 

Ainakin TomTomissa ja Navicoressa saa valittua liikkuuko autolla/pyörällä/kävellen. Onko kokemusta miten opastus käytännössä tapahtuu esimerkiksi kävely/pyöräily vaihtoehdossa? Jos auto ohjataan vaikka moottoritielle, niin ilmeisesti pyöräilevälle opastetaan joku muu reitti?

 

En ole aivan varma Navicoren sopivuudesta puhelimeeni. Minulla on harvinaisempi S90 sarjan softa omassa 7710:ssa ja ainakaan äkkiseltään en sille soveltuvaa Navicorea löytänyt. TomTomilla on myynnissä paketti joka sopii kaikkiin S sarjalaisiin, hyvä juttu sillä nykyisin puhelin vaihtuu suhteellisen usein ja silloin harmittaa jos vanha karttaohjelmisto ei enää käy uuteen puhelimeen.

 

En tiedä sitten onko tuolla nyt niin väliä miten se käyttäytyy jos ei kerran pelitä kapulassa... Lähimmälle tielle saakka se syötetyillä koordinaateilla opastaa kuten autonavigaattorit eli nuolilla ja äänellä. Siitä eteenpäin joutuu käyttämään vähän erinäköistä näkymää. En nyt enää muista tarkalleen mitä kaikkea se maastossa kehitti, mutta toki voin sen helposti uudelleen tutkia. Tai joku muu kertoo, onhan noita monilla. Kyllä se ainakin jossain hoksaa ehdottaa jalankulkijalle tai pyöräilevälle eri reittiä kun autoilijalle, jos joku tie on vaikka autoilta puomitettu. Mutta pyöräteiden osalta sinänsä ok kartta-aineisto ei vaikuta olevan hääppöinen, kai ne on ne autostraadat olleetkin haasteena kartantekijöillä toistaiseksi. Fillarikäytössä Navicore on siitä hyvä että se sen kun rokkaa vaikka kommarin kansinäyttö on kiinni ja puhelin taskussa. Siinä on ollut risteyksissä muilla joskus näkemisen arvoinen ilme, kun taskusta kuuluu Pertti Salovaaran äänellä "ja tästä vasemmalle". Ainakaan tuo minun 9300;n tuskin pitkään tangossa ehjänä kestäisikään. Mutta pompittiin tuossa viime suvena 70 km maastofillarilla Kaldoaivin erämaan halki ja yhdellä porukasta oli joku tuollainen N-sarjan patukkamalli fillarin stongassa koko reissun kiinni. Teline oli omatekoinen ja puhelin varmistettu vielä kuminauhalla. Bt gepsi oli repun taskussa.

Link to comment

Navicore ei sovellu omaan puhelimeen joten sen vaihtoehdon joutuu sulkemaan pois. Tiedustelin sähköpostilla, löytyykö TomTom Mobile 5 pakettiin kyseistä toimintoa ja ei kuulemma löydy. Vastasivat että uutta päivitystä ohjelmistoon ei ole joulukuun 2005 jälkeen tullut. Muiden laitteiden ohjelmistoissa on uudempi päivitys ja niissä kyseinen toiminto löytyy, seuraavassa Mobile 5 päivityksessä tämä ominaisuus tulee todennäköisesti olemaan. Eli ei auta muuta kuin odotella.

 

Itse olen viritellyt vanhan pyöränlampun kiristyshihnasta ja Bilteman kännykkätelineestä itselle gepsitelineen pyörään. Saisihan sitä viriteltyä omalle kännykällekin sopivan telineen. Ääniopastus on kuitenkin monesti sen verran riittävä, että erikoistapauksissa kännykän voi kaivaa taskustakin tarvittaessa. GPS mokkula vaan esim reppuun tms kiinni ja BT kuulokkeiden kautta kuuntelee ohjeita.

Link to comment

Navicore ei sovellu omaan puhelimeen joten sen vaihtoehdon joutuu sulkemaan pois. Tiedustelin sähköpostilla, löytyykö TomTom Mobile 5 pakettiin kyseistä toimintoa ja ei kuulemma löydy. Vastasivat että uutta päivitystä ohjelmistoon ei ole joulukuun 2005 jälkeen tullut. Muiden laitteiden ohjelmistoissa on uudempi päivitys ja niissä kyseinen toiminto löytyy, seuraavassa Mobile 5 päivityksessä tämä ominaisuus tulee todennäköisesti olemaan. Eli ei auta muuta kuin odotella.

 

Itse olen viritellyt vanhan pyöränlampun kiristyshihnasta ja Bilteman kännykkätelineestä itselle gepsitelineen pyörään. Saisihan sitä viriteltyä omalle kännykällekin sopivan telineen. Ääniopastus on kuitenkin monesti sen verran riittävä, että erikoistapauksissa kännykän voi kaivaa taskustakin tarvittaessa. GPS mokkula vaan esim reppuun tms kiinni ja BT kuulokkeiden kautta kuuntelee ohjeita.

 

Kannattanee tutkia myös se vaihtoehto että voiko vaikka siihen TomTom Mobile 5:een ladata nuo kätköjen koordinaatit kerralla massana ns. POI-tietona eikä waypointteina - pahimmillaan yksitellen. Eikös Tom Tomin ainakin niiden autonavigaattoreiden POI-formaatti ole .ov2 ?? Löytyyköhän täältä http://personal.inet.fi/hima/pekkar/toolbo...n_geocachet.htm tiedosto jopa valmiiksi yhteensopivassa formaatissa?? Niitä custom POI-fileitä luulisi pystyvän tunkemaan tähänkin navigaatiosovellukseen, koska nehän pitäisi olla peruskauraa näissä autonavigaattoria muutenkin imitoivissa puhelinsovelluksissakin? Kätköt POIna -teemasta on ollut puhettakin säikeissä, mutta en nyt ennätä pidempään tästä iskeä tarinaa.

Edited by Team GeoMarmots
Link to comment
Kannattanee tutkia myös se vaihtoehto että voiko vaikka siihen TomTom Mobile 5:een ladata nuo kätköjen koordinaatit kerralla massana ns. POI-tietona eikä waypointteina - pahimmillaan yksitellen. Eikös Tom Tomin ainakin niiden autonavigaattoreiden POI-formaatti ole .ov2 ?? Löytyyköhän täältä http://personal.inet.fi/hima/pekkar/toolbo...n_geocachet.htm tiedosto jopa valmiiksi yhteensopivassa formaatissa?? Niitä custom POI-fileitä luulisi pystyvän tunkemaan tähänkin navigaatiosovellukseen, koska nehän pitäisi olla peruskauraa näissä autonavigaattoria muutenkin imitoivissa puhelinsovelluksissakin? Kätköt POIna -teemasta on ollut puhettakin säikeissä, mutta en nyt ennätä pidempään tästä iskeä tarinaa.
Juu, kätköt ja muutkin pisteet saa siirrettyä TomTomiin Kiinnostavina paikkoina (=POI) OV2-tiedostossa. Bluetooth-yhteyden kautta en tosin saanut siirtoa onnistumaan. Tiedostot kyllä kopioituivat, mutta pisteet eivät kuitenkaan näkyneet Tompassa. Kortinlukijalla tallennus toimii. Tervas joskus antoi vinkin, että kätköt voi ladata sinällään ja navigaattori ohjaa lähimmälle tielle. Autokäytössä siis, maastossa olen Tomppaa käyttänyt ainoastaan kerran ja silloin vertasin vain näytössä olevia numeroita kätkön koordinaatteihin.

 

Tarjoamassani tiedostossa ovat kaikki Suomen kätköt ihan tuoreimpia lukuunottamatta. Se ei ole kovin kätevä reissulla. Jos käytössä on GSAK, saa sillä tehtyä retkisuunnitelmassa olevista kätköistä POI-tiedoston. Tai esim. PoiEdit'illa voi kopioida halutut jemmat isosta luettelosta retkeä varten. Tiedostosiirrossa niin puhelimeen kuin gepsiinkin on etuna, että tylsä koordinaattien näpyttely jää pois.

Link to comment

En malttanut sitten odottaa ja tuli tilattua tuollainen TomTom Mobile 5 paketti kun tuon sai lähestulkoon pilkkahintaan (130 € + toimituskulut) nettikauppa Idesanista. Muualla olen tuota pakettia nähnyt halvimmillaan 239 euroa.

 

http://www.kase.fi/~idesan/idesan/sivu.php...;tyyppi=tilaus2

 

Pitää tutkia tarkemmin tuota geokätköjen siirtoa POI tiedostoina kun saan TomTomin käsiini.

Link to comment

Edukas on kun on bt palikka mukana ja ilmeisesti Skandinavian karttaa kanssa.

 

Kiitos noilla mainioilla Pekka R:n sivuilla olevan Tompan .ov2 tiedoston minulla on Navicoressani koko Suomen jemmat POI-tietona. Vaatii vain ensin konvertoinnin .nce-muotoon Extension Editorilla, mutta toimii käytännössä kuin junan vessa.

Edited by Team GeoMarmots
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...