Jump to content

FIN: Kätkökuvausten tulostaminen


PekkaR

Recommended Posts

Muutama kätköilijä on kysellyt miksi piilottamieni kätköjen kuvauksia tulostettaessa rivinloput jäävät pois. Ongelma ilmenee ainakin Internet Explorerilla, mutta ei esim. Firefoxilla.

 

En ole siihen syytä keksinyt. Kirjoitan kuvaukset valmiiksi HTML-editorilla ja kopioin ne sitten kätkösivulle. Niin varmaan tekee moni muukin. Tuskin ongelma esiintyy pelkästään minun kätköilläni.

 

Kokeilin GCY7VM-kätkön kuvauksen tulostamista. Vaihtelin tulostusasetuksia (skaalausta ja "sovita sivulle" -tulostusta), mutta ei niillä ollut vaikutusta. Sitten vasta kun tulostin vaaka-arkille, tuli kaikki mukaan. Tulostuksen esikatselussa jo näki, että kaikki mahtuu.

 

Käyttämällä kätkösivulla olevia Print PDF-linkkejä tulostui myös teksti kokonaan.

 

Eli kolme konstia keksin:

  1. Firefox (mielestäni muutenkin parempi selain)
  2. vaakatulostus (kuluttaa enemmän paperia)
  3. PDF-tulostus (sivun ulkonäky muuttuu)

Jos tulostimessa on sellainen ominaisuus, että voi tulostaa pienennettynä kaksi sivua aaneloselle, sitä kannattaa käyttää. Paperiton kätköily olisi vaihtoehto, mutta tuntuu monimutkaiselta.

 

Konstit vaikuttavat vasta tulostamiseen. Voiko jotain tehdä itse kätkökuvaukselle?

Mielelläni en työtapojani muuta. Rivinvaihtojen lisääminen koodiin ei tunnu hyvältä, koska silloin ne vaikuttavat myös kuvausta putkelta luettaessa.

Link to comment

Purkkeja ja laskutehtäviä sekä Paluu ahvenistolle-kätköjen selosteessa todennäköisesti liian leveä kuva joka levittää myös tekstin.

 

Kalvolan ja Hämeenkosken kirkoilla saman jutun tekee ilmeisesti liian leveä taulukko.

 

Uusimmassa kätkössäsi ei ole ongelmaa,koska kuvat ja taulukko ovat pienempiä.

Link to comment

Moiks,

 

kyllä mun koneessa Firefoxikin tekee saman jutun ainakin ton esimerkkikätkön kohdalla. Teksti leikkautuu kesken rivin ellei sitten zoomaa alaspäin riittävästi. Näin tapahtuu ainakin 'preview' toiminnolla, paperille en ole edes kokeillut kun en ole tarvinnut printtejä.

Pitäisiköhän jonkun kysyä Jenkkilästä mitä on muutettu ?? Pikahaulla en löytänyt GC.commista mitään aiheeseen sopivaa.

 

Paperittomasta senverran että mulla on kannettava autossa, autolaturilla, MAPSENDillä ja GPSR-kortilla varustettuna, aina päällä ja olen pärjännyt niillä eväillä, toistaiseksi. Säästyykö luonnonvaroja, en osaa laskea, dieseliä ainakin palaa yli neljä litraa satasella.

Link to comment

Muutama kätköilijä on kysellyt miksi piilottamieni kätköjen kuvauksia tulostettaessa rivinloput jäävät pois. Ongelma ilmenee ainakin Internet Explorerilla, mutta ei esim. Firefoxilla.

.......

Kas kummaa. Testasin minäkin tuota esimerkkikätkösi tulostusta.

En tarkemmin tutkinut mistä moinen voisi johtua, mutta ohessa se miten minulla meni, kun käytän tulostimena Acrobatia eli tulostin ne itse acrobatilla koska minulla on se, en siis sivun linkkiä käyttämällä.

 

1. Firefox ei ongelmia

2. 1 IE rivin loput jäi pois kun sivun kokona A4

2.2 IE ei ongelmia, kun sivun koko A3

 

Tuo A3 koossa Acrobatilla tehtynä onnistuu tulostaa paperille A4 koossa, vaikka itse tiedostoon tulostusvaiheessa valitsin A3.

 

Minulla ei ole omaa kirjoitinta, joten käytän aina tuota acrobatia eli tulostan asiat *pdf tiedostoiksi ja "lainaan" sopivassa paikassa "kirjoitinaikaa". Harvemmin olen kätkökuvauksista paperitulosta tarvinnut.

 

Jotain typerää tuo IE tekee tulostuksen kanssa. Toimisikohan tuo A3 valinta sivun kooksi "aidolla" printterilläkin samaan tapaan kuin acrobatilla.

Ne *pdf tulostuslinkit tosiaan muuttavat sivun ulkoasun turhan radikaalisti.

 

Harri

Link to comment
Purkkeja ja laskutehtäviä sekä Paluu ahvenistolle-kätköjen selosteessa todennäköisesti liian leveä kuva joka levittää myös tekstin.
Totta, kuva sen tekee. Jos kuvan leveys on suurempi kuin n. 500 pistettä, se menee MSIE:ssa sivun reunan yli ja teksti myös. Firefox osaa skaalata ne arkille.

Palsta voisi olla leveämpi elleivät ylävalikko ja mainos turhaan tulostuisi.

 

Pitänee pienentää kuvia. Tai laittaa vanhaan nettityyliin teksti "Tarkoitettu katseltavaksi Firefoxilla".

 

edit: En tehnyt kumpaakaan, mutta laitoin joidenkin kätköjen kuvauksen alalaitaan tekstin:

 

Jos käytät Internet Explorer'ia, tulosta kätkökuvaus vaakasivulle tai käytä Print PDF -linkkejä.

Edited by PekkaR
Link to comment
Purkkeja ja laskutehtäviä sekä Paluu ahvenistolle-kätköjen selosteessa todennäköisesti liian leveä kuva joka levittää myös tekstin.
Totta, kuva sen tekee. Jos kuvan leveys on suurempi kuin n. 500 pistettä, se menee MSIE:ssa sivun reunan yli ja teksti myös. Firefox osaa skaalata ne arkille.

Palsta voisi olla leveämpi elleivät ylävalikko ja mainos turhaan tulostuisi.

 

Pitänee pienentää kuvia. Tai laittaa vanhaan nettityyliin teksti "Tarkoitettu katseltavaksi Firefoxilla".

 

edit: En tehnyt kumpaakaan, mutta laitoin joidenkin kätköjen kuvauksen alalaitaan tekstin:

 

Jos käytät Internet Explorer'ia, tulosta kätkökuvaus vaakasivulle tai käytä Print PDF -linkkejä.

 

Jos intoa riittää "leikkaa-liimaa -askarteluun", niin olen huomannut hyväksi ( ja vähän aikaa vieväksi) tavaksi klikata kätkökuvauksen ensin "printer friendly" -versioksi ja sitten siirtää tarvittavat tiedot copy/pastella esim. Wordiin tms tekstinkäsittelyohjelmaan. Sen jälkeen tekstilitaniasta on helppo pyyhkiä pois epäolennaiset osat, esim. vieraskielinen selostus, jos sitä ei tarvitse, ja jättää jäljelle vain olennainen tieto. Näin yhdelle paperille saa useammankin kätkön tiedot eikä rivien leikkautumisongelmaa tule.

 

Niin, ja jos haluaa saada vihjeen selväkielisenä, niin muista painaa "decrypt" ennen kopiointia... <_<

Link to comment

Töissä tappelen usein jenkkiläistä alkuperää olevien papereiden kanssa. Niiden A4 ei ole ihan meidän A4 ja se tekee joskus printtereille ongelmia. Johtuisiko siitä.

Kätköselostuksia tulostelen 4 sivua yhdelle arkille pdf-tulostuksena. Yleensä riittää. Ja arkin kääntöpuolelle tarvittaessa joku kuva, jos tuntuu tarpeelliselta. Joskus riittää pelkkä tulostaminen tiedostoon. Paperin säästäminen on hyvä tavoite. Siksi arvostankin kuvauksia, jotka pysyvät hillityissä pituuksissa.

PS. Opin viimeisimmällä kätköreissulla kantapään kautta, että kätkötulostus vanhenee aika piankin joskus. Onneksi maisemat olivat worth of visit...

Link to comment

Paperin säästäminen on hyvä tavoite. Siksi arvostankin kuvauksia, jotka pysyvät hillityissä pituuksissa.

Olen paitsi perusnuuka, myös tuskaantunut isoihin paperinippuihin. Niimpä usein kirjoitan etsittävistä kätköistä muutaman lauseen "referaatin", joita mahtuu aika litania yhdelle arkille. Ja melko usein saa Regulaareista kaiken oleellisen tiivistettyä esim Garmin 60CS:n Note -kentään, jolloin paperia ei tarvi lainkaan. <_<

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...