Jump to content

FIN: Omien kätköjen löytäminen


ventoux

Recommended Posts

Mitä mieltä omien kätköjen "löytämisessä" on? Olen huomannut pari kätköä, joissa omistaja on itse logannut kätkönsä löydetyksi. Eikös olis helppo toteuttaa kätkön loggauslomakkeelle toiminnallisuus, jossa "Found it" optio jätetään pois siinä tapauksessa, että kyseessä on oma kätkö. Tai no jos joku todellakin haluaa piilottaa ensin kätkön ja etsiä sen sitten esim. pyörimällä silmät sidottuna ympyrää ja lähtemällä sen jälkeen sitä lootaa kopeloimaan maastosta ja sen vielä sattuu löytämään, niin ehkä sen voi sitten hyvällä omallatunnolla merkata löydetyksi.

Link to comment

Jotkut kätköt ovat adoptoituja. Adoptoija on useimmiten löytänyt kätkön ennen kuin se siirtyi hänen omistukseensa.

 

Tässä ei ole kyse adoptoinnista vaan siitä, että kätkö on merkitty löydetyksi samana päivänä, kuin se on julkaistu. Tuotahan voi sattua ainakin aloitteleville kätköilijöille, mutta ihmettelin vain, ettei estoa ole toteutettu tähän systeemiin.

Link to comment
Mitä mieltä omien kätköjen "löytämisessä" on? Olen huomannut pari kätköä, joissa omistaja on itse logannut kätkönsä löydetyksi. Eikös olis helppo toteuttaa kätkön loggauslomakkeelle toiminnallisuus, jossa "Found it" optio jätetään pois siinä tapauksessa, että kyseessä on oma kätkö.
Muinoin kuittasin vahingossa löytäneeni ekan kätköni kun hain sieltä bugin. Muutin loggauksen nootiksi sitten kun huomasin mokani. Vahinkoja ehkä ovat huomaamasi tapauksetkin. Tuskin piilottaja ottaa nokkiinsa vaikka ilmoittaisit hänelle/heille asiasta.

 

Varmaan kuittauslomakkeen muuttaminenkin olisi mahdollista. Siis siten, että kätkön nykyinen omistaja ei voi logata sitä löydetyksi. Pitääkö omistajalta estää myös Didn't find it -kuittaukset? Adoptiot monimutkaistavat asiaa. Ehkä pitäisi estää myös aiempien omistajien kuittauksia? Lomakkeen muuttaminen tuntuu turhalta. Virheet tai väärinkäytökset ovat harvinaisia ja ne saadaan kyllä oikaistua ottamalla yhteyttä kätköilijään.

 

Oman jemman kuittaaminen löydetyksi on kyllä sopimatonta. Toinen vähän ristiriitainen tapa on logata löydetyksi kätkö, jota on ollut mukana piilottamassa. Molempia asioita on pohdittu aiemminkin, kannattaa lukea.

 

Pidän kyllä hyväksyttävänä saman jemman etsimisen uudelleen, jos se on täydellisesti uusittu: uusi (ehkä erikokoinen) rasia uudessa piilopaikassa, kuvausta muutettu, mahdollisesti kätkötyyppikin vaihtunut. Pari sellaista jemmaa olen etsinytkin toiseen kertaan ja kyllä ne ihan uusilta tuntuivat.

Link to comment

Pitääkö omistajalta estää myös Didn't find it -kuittaukset?

 

Mun mielestäni ei, koska erillistä Couldn't perform maintenance -logityyppiä ei ole olemassa. Voithan olla jemmannut kätkösi niin hyvin, ettet itsekään löydä sitä :D. Tai todennäköisemmin edellinen löytäjä jemmasi sen paremmin kuin oli tarkoitus :D.

 

DNF:hän on muutenkin aika erilainen tapaus, eli monta DNF:ää samaan kätköön on ihan ok, vaikka monta löytöä samaan kätköön onkin selkeästi sopimatonta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...