Jump to content

FIN: Taskulamppu


marco

Recommended Posts

Suosittelen muitakin pitämään ne kierteet kunnossa ja rasvattuina, ettei kierteet kulu loppuun tai epätasaiseksi. :anicute:

Älä ihmeessä rasvaa niitä! Niiden kierteiden kautta kulkee 1.5 ampeeria sähkövirtaa ja rasva on eriste!

Ne kierteet on tarkoitettu toimimaan kuivana ja rasva vain sitoo pölyä ja muita epäpuhatuksia niihin niin, että ne kuluvat rasvattuna enemmän kuin ilman. Ja jos se rasvakalvo saa aikaan sopivasti resistanssia, niin se 1.5 ampeeria voi hyvin polttaa sen rasvan, mikä voisi selittää sen napinturpoamisilmiönkin.

Link to comment

1.5A :laughing: Aika paljon käsittääkseni, kun normaali 5-3mm kirkas valkoinen ledi toimii n. 20mA virralla. No kai se on uskottava.

Noita NiCd akkuja ei taida enää oikein saada mistään tai ainakin jostain luin, että tänä päivänä valmistetaan vain NiMH akkuja ympäristöystävällisyytensä vuoksi. Mulla on ollut LIDLin 2500mAh NiMH akkuja nyt käytössä :mad:. Kyllä ne pelittää, mutta en sitten tiedä onko ne oikeasti hyviä..ainakin edullisia.

 

Itse puolustan kovasti kytkintä fikkarin takapäässä.

Lähes kaikissa tämänpäivän enemmän ja vähemmän taktisissa valaisimissa se kytkin on siellä perässä. Nopeuttaa huomattavasti valaisimen päälle saantia esim. pimeässä, kun sormen saa vaivattomasti oikeaan kohtaan eli sinne pötkön perään verrattuna sitten kytkimeen lampun kyljessä, jolloin tarvitsee rullailla pötköä kädessä ja etsiä sitä nappulaa. Ei kovin taktista?

Itse pidän fikkaria ns. kynä otteessa ja käsi puoliksi pystyssä. Tuntuu erittäin luonnolliselta minulle. Ja jos tarvitsee räplätä kytkintä niin otan lampun puristus otteeseen ja peukalo perälle.

 

Minullakin tuli ohje, jossa muistaakseni kiellettiin käyttämästä yli 10min turboa. Itseäni se ei haittaa, koska en kykene näkemään mitään eroa high ja turbo moodin välillä.. Ainostaan lämpöero tuntuu.

 

Eihän sitä kytkintä tarvitse raksutella, jotta moodi vaihtuisi. Pieni hipaisunomainen painallus riittää ainakin minulla. :mad:

 

Itse olen useimmiten suuhun heittänyt fikkarin lokiin kirjoittaessa, vaikka kirjoittamiseen täydellisesti soveltuva otsalamppukin löytyisi. Maku ei ainakaan minua häiritse :D .

 

Sitten tuo rasvaus..

Rohina alkoi ennenkuin olin alkanut rasvailemaan. Olin vain pyyhkinyt kierteet kuivalla kankaalla.

Ilman voitelua sen etupään kiertäminen on melkein, kuin se olisi väärillä kierteillä ja kun sen avaa niin siellä on pienenpientä alumiini silppua tms.

Virtahan taitaa tosiaan kulkea näiden kierteiden kautta...

Vedän rasvaus suositteluni sitten takaisin kerta näin on. Hyvä jos muilla pyörii se niinkuin pitää.

 

Alkaa kyllä kieltämätää vähän tuntua hölmöltä tämä taskulampuista höpöttely :D .

Link to comment
1.5A :laughing: Aika paljon käsittääkseni, kun normaali 5-3mm kirkas valkoinen ledi toimii n. 20mA virralla.

Ei, vaan normaali ei-niin-kirkas värillinen ledi - sellainen, joita käytetään kaiken maailman vimapimissa merkkivaloina - toimii 20-30 mA virralla. Kun halutaan paljon valoa, tarvitaan paljon tehoa. Ei ne teholedit tyhjästä energiaa loihdi.

 

Noita NiCd akkuja ei taida enää oikein saada mistään tai ainakin jostain luin, että tänä päivänä valmistetaan vain NiMH akkuja ympäristöystävällisyytensä vuoksi.

Kyllä niitä saa. Ihmisille halutaan vain uskotella, ettei saisi, kun niissä olevan kadmiumin ei haluta joutuvan luontoon. On käyttötarkoituksia, joihin NiMH ei vain sovi, koska NiCd:llä on niin ylivoimainen virranantokyky ja kylmänkesto. Ja halvempiakin ne ovat. Mä ostin tossa juuri pari kuukautta sitten uudet NiCd-akut mun halogeenifikkariin Partcosta.

 

Itse puolustan kovasti kytkintä fikkarin takapäässä.

Lähes kaikissa tämänpäivän enemmän ja vähemmän taktisissa valaisimissa se kytkin on siellä perässä.

...

Itse pidän fikkaria ns. kynä otteessa ja käsi puoliksi pystyssä.

Mä luulin, että kun kätköilyfoorumista on kyse, me puhutaan fikkarin soveltuvuudesta kätköilyyn, eikä kuulusteltavan häikäisyyn tai aseeseen kiinnitettäväksi. Kuljepa 10 km pimeässä metsässä käsi pystyssä, niin alkaa pieni fikkari tuntumaan yllättävän painavalta!

 

en kykene näkemään mitään eroa high ja turbo moodin välillä.. Ainostaan lämpöero tuntuu.

Niissä on yksi ainakin mun käytössä ratkaiseva ero: Kapine muistaa "turbo"-moodin, joten sen saa päälle ja pois nappia painamalla, mutta jos haluaa käyttää high-moodia, se pitää aina lamppua sytyttäessä raksutella erikseen siihen moodiin, koska highsta kun lampun sammutat, se resetoituu seuraavan kerran sytytettäessä aina low-moodiin :mad:
Link to comment

Mulla on tossa pöydällä vajaa pussillinen 3mm valkoisia kirkkaita ledejä, jotka pakettinsa tietojen mukaan toimivat 20mA virralla. Modasin niillä Maglite Solitaire avaimenperävalaisimeni (projekti tosin kesken) ja ovat selkeästi "merkkivaloja" kirkkaampia. :santa:

 

Taktiselle valaisimelle ei taida olla mitään tarkkoja määrittelyjä, mutta monet ominaisuudet sokaisun ja asekäytön lisäksi liitetään usein taktisuuteen, kuten: viranomaiskäyttö, laajan alueen tehokas valaisu, kompakti koko, kestävyys ja laadukkuus jne... Itse ainakin arvostan tuontyyppisiä ominaisuuksia ja etenkin kätköily käytössä ovat mielestäni useimmiten eduksi.

Jos ei halua enempää eikä vähempää taktista valaisinta jää jäljelle mm. valonheittimet, joita vasta raskas onkin kantaa ja "siviilifikkarit"(mahdollisella Disney teemalla), jotka sopivat paremmin yöpöydän laatikkoon ja auton hansikaslokeroon, kuin "vakavaan" harrastuskäyttöön jne..

 

Jos kytkin ei olisi perässä olisi se luultavasti kyljessä tai pyöritettävän pään muodossa. Mielestäni molemmat vaihtoehdot ovat paljon aivovammaisempia, kuin peräkytkin, mutta tämähän on täysin mielipidekysymys ja en halua asiasta mitään rähinää aloittaa. :santa:

Jos tarvitsee kävellä 10km pimeä metsälenkki niin villisti veikkaan, että ei ole tarvetta pitää peukaloa kytkimellä jatkuvasti. Näin ollen voi pientä fikkaria roikottaa samaan tyyliin kuin esim. Maglite 3D:tä, jossa kytkin on kyljessä. Ja jos ei jaksa fikkaria käsissään pitää, niin otsalamppu olisi varmaan ihan hyvä idea.

Edited by Mc_Mursu
Link to comment
...monet ominaisuudet sokaisun ja asekäytön lisäksi liitetään usein taktisuuteen, kuten: ... laajan alueen tehokas valaisu, ...

Ja mitä tällä oli tekemistä Fenixin kanssa? Se nimenomaan ei valaise laajaa aluetta, koska sen keila on melkein kuin lasersäde - kirkas, mutta kapea.

 

Jos kytkin ei olisi perässä olisi se luultavasti kyljessä tai pyöritettävän pään muodossa.

Pyöritettävä pää on yhtä onneton idea kuin peräkytkinkin, mutta peukalon alla oleva nappi tai liukukytkin toimii. Jos se patukan taskun pohjalta kouraisun jäljiltä jää väärälle puolelle, niin fikkaria on paljon helpompi pyörittää kädessä pituusakselinsa ympäri, kuin flipata se takaperin ja jos patukka pysyy kädessä, se tarvitsee pyöräyttää vain kerran, kun peräkytkimellä tarvitaan sormiakrobatiaa joka sytytyksellä.

 

Kun kurkin koloihin kätköä etsiessäni, mulla on tapana sytyttää fikkari vain hetkeksi kerrallaan kun se on valmiiksi suunnattuna kolon pohjalle ja sammuttaa ennen siirtymistä seuraavaan koloon, jolloin valo menee sinne, missä sitä tarvitaan sen sijaan, että se toimisi majakkana, joka kiinnittää jästien huomion. Siinä käytössä Fenixin perskytkin on perseestä sekä kirjaimellisesti, että kuvainnollisesti. Mun halogeenifikkari soveltuu tohon erinomaisesti, koska sen kytkimet ovat suoraan peukalon ja etusormen alla normaaliotteella. Myös sen valotehon säätö onnistuu normaaliotteella. Sitä vaan toivoisi, että kun mulla olisi myös pieni ja kevyt hi-tech-fikkari, josta tulee valoakin vaikkei yhtä paljon, niin kuitenkin riittävästi, niin sitä voisi käyttää, mutta kun sen käyttöliittymä on niin onneton, että eihän siitä mitään tuu.

 

No on siinä halogeenissa tietysti toinenkin etu: ylivoimainen värintoisto, jolla on kätköillessä ihan oikeasti merkitystä. Mä oon pari kertaa löytänyt sen sytytettyäni naamiomaalatun kätkön, joka oli ledivalossa sulautunut täysin taustaansa, vaikka olin katsonut suoraan purkkiin.

Link to comment

Tilasin sen paljon kehutun lampun Atlantin toiselta puolelta ja hinnaksi tuli kaikkine kuluineen n.43€. Eilen se sitten kolahti postiluukusta. Postituksessa kului tasan viikko. Olihan sitä pakko käydä sitten heti testaamassa ja kyllähän se oli mielestäni hintansa arvoinen eli olen tyytyväinen ostokseen. :ph34r:

Link to comment

Tätä paljon mainostettu lamppua näyttäisi tällä hetkellä olevan saatavilla sekä leveämmällä valokeilalla kuin myös kapeammalla. Mites aikaisemmin ja mitä olette hommanneet?

 

EDIT: Asiaa tarkemmin tutkailtuani päädyin minäkin hankkimaan moisen lampun OP heijastimella. Katsotaan tuleeko meikäläisellekin rabattia. B)

EDIT2: Tulihan sitä rabatti, Kiitos PekkaR, ja päälle vielä diffuuseri. Mikä on muuten suomenkielinen nimi tuolle?

Edited by Geovius
Link to comment
Tästä tosikätköilijän lamppu 24 ledillä! Istuu hyvin kypärään (!) ja jää kädetkin vapaaksi.. :ph34r:

FoxFury Performance Series 24 LED headlamp

On ledejä ja sitten on ledejä. Noi on just niitä 20mA "merkkivaloledejä" eikä teholedejä. Fenixin yhdestä ainoasta ledistä irtoaa 3.5 kertaa niin paljon valoa kuin ton "otsapannan" 24:stä ledistä yhteensä!

Onko linkkejä tosta Ville sun mainitsemasta? Oon ehkä ostamassa uutta fikkaria kun wanha 50e "hieno" hävisi jonnekin.... Vai kannatatko wanhan liiton miehenä edelleen perinteistä fikkaria?

 

(se esitelmä minkä mulle pidit siellä Tervasaaren kätkön FTF-huntin jälkimainingeissa olisi ehkä kaikille muillekin jakamisen arvoinen. Siis se miten erilaisilla lampuilla näkee erilaisen spektrin...)

Link to comment
Onko linkkejä tosta Ville sun mainitsemasta? Oon ehkä ostamassa uutta fikkaria kun wanha 50e "hieno" hävisi jonnekin.... Vai kannatatko wanhan liiton miehenä edelleen perinteistä fikkaria?

Kysy Googlelta "Fenix L2D Premium Q5" niin saat sadoittain linkkejä, joissa on kymmenittäin kauppiaita.

 

(se esitelmä minkä mulle pidit siellä Tervasaaren kätkön FTF-huntin jälkimainingeissa olisi ehkä kaikille muillekin jakamisen arvoinen. Siis se miten erilaisilla lampuilla näkee erilaisen spektrin...)

Häh - enkö mä ole tällä foorumilla vielä julistanut propagandaani? En näköjään - no täältä pesee:

 

Hehkulampulla on eräs geokäytössä ylivoimainen ominaisuus lediin nähden: erinomainen CRI, eli Colour Rendering Index. Hehkulampun spekri on jatkuva, eli siinä on näkyvän valon kaikkia aallonpituuksia. Tällainen valo toistaa kaikki värit oikein ja näet kaiken mikä nähtävissä on.

 

Ledi taas on jotain ihan muuta. Oikeasti valkoista lediä ei ole olemassakaan, vaan valkoiset ovat yleensä sinisiä ledejä, joiden linssiin on seostettu loisteainetta, joka absorboi osan sinisestä valosta ja emittoi sen uudestaan pitemmällä aallonpituudella keltaisena. Valo koostuu kapeasta kirkkaasta sinisestä spektripiikistä ja leveämmästä oranssinkeltaisesta kummusta. Nämä kaksi väriä ovat toistensa komplementtivärejä, joten ihmissilmä aistii lopputuloksen likimain valkoisena, mutta sellaisen valon kyky toistaa muita värejä kuin valkoista on heikko. Väriavaruus on periaatteessa silloin kaksiulotteinen taso kolmiulotteisen avaruuden sijaan. Tuo vähän kärjistettynä, koska sen keltaisen kaistan leveys mahdollistaa kyllä punaisen ja vihreän erottamisen toisistaan, mutta normaalia heikommin. Ledivalossa olet siis lievästi punavihervärisokea.

 

Kätköilyyn tämä vaikuttaa siten, että hyvin naamioväritetyn purkin erottaminen luonnonmateriaalien joukosta vaikeutuu roimasti. Mulle on kerran käynyt niin, että purkkia ledivalossa etsiessäni olen kurkannut oikeaan piilopaikkaan ja tunkenut naamani melkein purkkiin kiinni näkemättä mitään erikoista. Sitten kun sytytin halogeenifikkarin, purkki oikein ponnahti esiin.

 

Toinenkin ilmiö vaikuttaa hehkulampun eduksi: ledifikkarien ledit ovat yleensä varsin sinisiä sävyltään hyötysuhteen maksimoimiseksi. Hehkulamppu taas on kellertävä. Ihmisen näön tarkkuus (siis erotuskyky, eli resoluutio) on keltaisella alueella paljon parempi kuin sinisellä!

 

Jatkuvaspekrisempiäkin valkoisia ledejä on kyllä olemassa. Niissä käytetään useampaa eri loisteainetta tuottamaan valoa eri alueille. Noita ei vaan yleensä ledifikkareissa näe, koska ovat kalliimpia ja niiden hyötysuhde on huonompi.

 

Ääriesimerkin tosta valon CRI:n vaikutuksesta ihmisen värinäköön pääsee kokemaan, kun etsii jostain matalapainenatriumlampuilla toteutetut katuvalot. Ne on niitä oranssinkeltaisia katuvaloja, joita esim. moottoriteillä usein näkee. Ei niitä kelmeämmänkeltaisia - ne on korkeapainenatriumlamppuja. Matalapainenatriumlampun hyötysuhde on ylivoimaisesti paras kaikista eri lampputeknologioista (3-4 kertaa ledin hyötysuhde!), mutta sen CRI on lähes nolla, koska sen spektri koostuu kahdesta hyvin lähekkäisestä lähes monokromaattisesta piikistä keltaisella alueella. Sen valossa ihminen on jokseenkin täydellisen värisokea. Maailma muuttuu mustavalkoiseksi - tai oikeastaan mustakeltaiseksi. Eri väreistä tulee vain erilaisia harmaita.

Link to comment

Kiitos, Ville, perinpohjaisesta sekä kansantajuisesta selvityksestä. Se meni suullisena versiona hiukan ohi siinä vesisateessa :lol:

 

Tuostapa tulikin mieleeni jatkokehittelyidea CSI:n tyyliin. CSI:ssähän (amerikkalainen poliisisarja, jossa keskitytään rikospaikkatutkintaan, ja tieteellinen tutkimus on lähes pääosassa) niillä on kaikenmaailman UV-lamppuja ja muita millä ne etsii mm. veri- tai siemennestetahroja.

 

Voisikohan kätköilykättöön jalostaa sellaisen fikkarin, joka esim. ultraviolettivaloa hyväksikäyttäen löytäisi purkit vielä hehkulamppua paremmin? Entäpä sellainen kätköpurkki joka erottuisi VAIN uv-valossa...

 

P.S. Tiedän sellaisen kätkön, jonka löytämisessä edullisinta on omata _vilkkuva_ otsalamppu. Ja taidat tietää Sinäkin, Ville B)

Edited by Haaskalintu
Link to comment

Itse käytän tällaista lamppua.

Tiedän, että se ei ole paras mahdollinen, mutta soveltuu hyvin satunnaiseen pimeä/hämäräkätköilyyn. Yllättävän voimakas valo, vaikka koko on suht. pieni. En ostanut lamppua pelkän kätköilyn takia, teen sillä muutakin B) .

Itse pidän tuosta sen takia, koska ledit antavat "tasaisen" valokiilan, toisin kuin perinteiset hehkulampputaskulamput, jotka antavat useimmiten valorinkulan, jossa on pimeä kohta keskellä. Kyseinen lamppu valaisee kiitettävän kauas ledilampuksi. Kaulanauha on myös hyvä.

Sopii siis niille, jotka eivät raaski maksaa 50€ lampusta :lol:

Link to comment
Itse pidän tuosta sen takia, koska ledit antavat "tasaisen" valokiilan, toisin kuin perinteiset hehkulampputaskulamput, jotka antavat useimmiten valorinkulan, jossa on pimeä kohta keskellä.

Ei se ole hehkulampusta kiinni, vaan siitä, että hehkulampputaskulamppusi on sattunut olemaan joku laaduton kökkö, jonka bulbi ei ole peilin polttopisteessä. Oikein tehdyn fikkarin valokeilassa ei ole mitään reikää. Ainoa ero ledifikkariin on, että keilan ääriviivat ei ole ihan niin säännöllisen pyöreät, koska hehkulamppu ei ole niin pistemäinen valonlähde kuin ledi.

 

Noilla halvoilla milliwattiledifikkareilla ei yleensä ole tota fokusointiongelmaa, koska niissä ei ole peiliä ollenkaan, vana valo fokusoidaan pelkästää ledin oman muovikuoren linssiefektillä. Teholedifikkareissa on peili ja jos sellanen on tehty huonosti, niin renkaan silläkin saa aikaan. Teholedit on tosin niin kalliita komponentteja, ettei niitä ihan onnettomiin fikkareihin panna.

 

valokeilat.jpeg

Link to comment

Tulin sitten itsekin tilanneeksi L2D-lampun. 5% rabattiakin herui vielä :(

 

Toivottavasti sinulla on parempi onni sillä meikäläisen lamppu taisi päätyä parempiin kätösiin matkalla.

On meinaan ollut jo kolmisen viikkoa reissulla. Kyllähän he uuden lupasivat pistää matkaan mutta täytyy tässä nyt varmuuden vuoksi odotella vielä tämä viikko tappiin josko olisi vaan jäänyt jumiin jonnekin pakettihihnan nurkkaan.

Link to comment

Afrikan pimeydessä tämä Partioaitan aikoinaan myymä http://www.1sks.com/store/gerber-reactor-led-flashlight.html oli kova sana (Olin vielä jästi). Nykyinen Led Lenser V2 näyttää pimeimmätkin kolot jopa nykyään harvinaisella auringonpaisteella. Ihmiset muuten vastaanottavat valoa, josta muodostuu värejä, eri tavalla. En vielä ole tehnyt kätköä, mutta olisi hauska tehdä jonnekkin punavihersokealle hankala loota?????

Link to comment

Mielestäni menee syrjinnän puolelle, jos tahalleen tehdään kätkö, joka on punavihersokealle mahdoton, mutta normaalinäköiselle ihan perushelppo kätkö. Muuten ihan kiva idea.. Itse olen "yökätköä" suunnitellut jo useamman kuukauden, mutta en ole löytänyt täydellisiä tarvikkeita ja laiskuuskin iskee...

Link to comment

Tulin sitten itsekin tilanneeksi L2D-lampun. 5% rabattiakin herui vielä :)

 

Toivottavasti sinulla on parempi onni sillä meikäläisen lamppu taisi päätyä parempiin kätösiin matkalla.

On meinaan ollut jo kolmisen viikkoa reissulla. Kyllähän he uuden lupasivat pistää matkaan mutta täytyy tässä nyt varmuuden vuoksi odotella vielä tämä viikko tappiin josko olisi vaan jäänyt jumiin jonnekin pakettihihnan nurkkaan.

 

Menee offariksi, mutta joo, ei sitä ny passaa liikaa nuolla ennenkuin tipahtaa. Toivo elää kuitenkin :)

 

Millähän nuo firmat uskoo, että posti on kämmänny ... kun kirje ei liene kirjattu tai mitenkään :)

Link to comment

Eihän noita Ionovia tai muita "taktisia" swat-leluja kehtaa edes esiin ottaa jos joku

vetäisee miittissä tällaisen esiin:

 

http://www.wickedlasers.com/lasers/The_Torch-74-0.html

 

Sillä voi sulattaa lumet, purkin ja höyrystää muut kätkölle pyrkijät FTF kisassa.

 

Lyömätön etu: Näytä valoa koloon ja purkki on siellä mistä nousee palaneen muovin haju!

 

Lamppu tosin polttaa paristot kahden minuutin käytön jäkeen, elle ole polttanut

käyttäjäänsä sitä ennen :anibad:

Link to comment

Palataanpa sitten noihin otsalamppuihin hetkiseksi eli onko jollain siis mitään kokemuksia niistä. Katselin tuossa noita ledi pohjaisia juttuja ja ilmeisesti nyt Led Lenserillä on uusi H7 Focus Cree malli. Ilmeisesti tämä siis käyttää Creen teholediä. Mutta tästä ei varmaan ole vielä kenelläkään kokemuksia?

 

Onko sitten jostain muusta mahdollisimman tehokkaasta lampusta mitään havaintoja?

Link to comment

Mielenkiintoinen hifi fikkari video

http://video.kauhajoki.fi/vpjurva/V080313P...svalottelua.wmv

 

Melkein tunnin verran juttua maailman tehokkaimmasta sarjavalmisteisesta käsivalaisimesta ja muista H.I.D.eistä...

 

Paljohan ne ihmiset laittelevat 2000€ fikkareihin..

 

Ei vaan tuo warrior III olis aika kähee.

 

Luojan kiitos eivät ole yleisempiä nuo kalliimmat lamput. Muutama kävelijä kun tulee vastaan tuollaisen lampun kanssa ja osoittelee silmiin..

Link to comment

Itse ehdin jo saada erään koiranulkoiluttajann vihat päälle liian tehokkaan valaisimen takia. :)

 

Pimeässä metsässä olin itsekin koiraa ulkoiluttamassa ja osoittelin valolla maahan, kun oli niin hankalaa juurakkoa kävellä.

Päästyäni juurakosta osoitin valon suoraan eteen, jotta näkisin mihin olen kävelemässä ja kas kummaa siinä kiiluivatkin muutama pari silmiä aivan parin metrin pääässä.

En ollut lainkaan kuullut heidän saapumistaan eikä ollut oma koiranikaan, joka säikähtikin aika pahasti ja sai hirveän hepulin.

"Älä juma***ta sokaise meitä sillä valonheittimelläs!! :) " Ehtiä kuulua ennen kuin päästin pakenemaan paikalta.

 

Tarinan opetus:

Älä suuntaa valoasi muihin ihmisiin, etenkään jos kohteen silmät ovat tottuneet jo pimeään. :D

Eiköhän se olekin jo itsestään selvää.

Link to comment

Olin kokeillut syksyn aikana useampaa aikojen saatossa kotiin päätynyttä taskulamppua, mutta pimeässä metsässä niillä ei oikein pärjännyt. Marssin paikalliseen eräliikkeeseen ja sanoin tarvitsevani metsäreissuja varten hyvän lampun. Poistuin kaupasta hankittuani Led Lenser T7 -mallin. Valoteho tuossa mainitussa T7:ssä on mainio ja siinä on vielä kaksi eri voimakkuutta käytettävissä. Koko ei ole ihan optimi taskuun, mutta muut ominaisuudet korvaavat puutteen.

 

Päiväkätköilyä varten on hakusessa jokin pienikokoinen helposti mukana kulkeva lamppu. Kynälampuissa vaan tahtoo olla se ongelma, että niiden valoteho ei riitä päivällä eli kun tarvetta olisi.

 

MagLite -aikakaudelta kotoa löytyy mm. 3D -malli ja tekisi mieli kokeilla sitä kätköilyreissulla. Toistaiseksi en ole jaksanut raahata sitä mukana. Voisi olla mielenkiintoista kokeilla ledipäivityspakettia, mutta toisaalta polttimolla värit näyttävät luonnollisemmilta.

 

Hakusessa on vielä hyvä otsalamppu, sillä se on maastossa kätköjä etsittäessä korvaamaton. Varsinkin loggausvaiheessa kun tarvitsee molemmat kädet vapaaksi.

Link to comment
MagLite -aikakaudelta kotoa löytyy mm. 3D -malli ja tekisi mieli kokeilla sitä kätköilyreissulla. Toistaiseksi en ole jaksanut raahata sitä mukana. Voisi olla mielenkiintoista kokeilla ledipäivityspakettia, mutta toisaalta polttimolla värit näyttävät luonnollisemmilta.

Tuolla Geocache.fi foorumilla taannoin kyselin tosta ledisysteemistä ja päädyin itekin sitten sellasen hankkimaan ja hyvä se on. Joku tuolla tosin kritisoi ajan menneen Mägeistä ohi ja parempiakin olevan saatavilla, ja onhan se hyvin mahdollista että pitääkin paikkansa. Mutta kyllä toi oma 4D muuttui ainakin 15 vuotta nuoremmaksi tolla päivityksellä.

Link to comment

Jos nyt puhutaan Fenixin lampuista niin mikä olisi tällä hetkellä voimakkain AA paristoja käyttävä lamppu jossa ei ole L2D moninaisia valotehoja tai ainakin jossa tehot olisivat fiksummin säädettävissä, kuin vain perää naksuttelemalla?

 

Täältä näkee jotain malleja, http://www.fenixvalaisimet.fi/ tai http://www.qualityflashlights.co.uk/termek...hp?csoportid=94 ja tietenkin kiven alta.

Link to comment
Jos nyt puhutaan Fenixin lampuista niin mikä olisi tällä hetkellä voimakkain AA paristoja käyttävä lamppu jossa ei ole L2D moninaisia valotehoja tai ainakin jossa tehot olisivat fiksummin säädettävissä, kuin vain perää naksuttelemalla?
Jos ei niitä moninaisia valotehoja tarvitse, niin ei niiden olemassaolosta tarvii mitään välittääkään. Ne kaksi tilaa, mitä siitä oikeasti tarvitaan, eli minimi ja maksimi, saa käyttöön ilman mitään naksuttelua.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...