Jump to content

FIN: Taskulamppu


marco

Recommended Posts

Moro,

edellisellä kätköilyreissulla teki halpis fikkari (claes ohlson) temput ja toimi vain puolittain - valoa juuri sen verran että eteensä näki.

Joten ajattelin kysellä kokemuksia ja vinkkejä hyvistä taskulampuista, hintaluokkaa max 60 e.

Yksi malli joka kiinnostaisi on Reittipisteen ravistettava fikkari: Shakelight Pro

Onko kokemuksia siitä kellään?

 

marco

Link to comment

Vertailutietoja ei ole, mutta aika hyvin olen pärjännyt UK 4AA fikkarin kanssa. Kohtuupieni (pituus 155 mm), aika kevyt (150 g), samat patterit tai akut sopivat kuin gepsiin (4 kpl AA). Hinta esim. Lohenettessa 41 euroa.

Toinen lamppu on menossa. Oma vika, patterit pääsivät tyhjenemään ja vuotamaan. Sen jälkeen ei lampun katkaisija enää toiminut. Nyt olen käyttänyt NiMH-akkuja.

Link to comment

Itse käytän Retki-merkkistä Xenon lamppua, joka päihittää kirkkaudellaan kaikki kokeilemani tämänkokoiset lamput. Se syö kameroista tuttuja 3 voltin litium-paristoja (malli 123), jotka ovat kyllä harmittavan kalliita (halpiskaupassa n. 4 euroa kipale). Mukana tuli jonkinlainen vyökotelo, josta sai ompeleita vahvistamalla ihan käyttökelpoisen. Hinta oli jotain kolmenkympin luokkaa ja siihen sisältyi paristot.

 

Jos mennään pidempiä taipaleita oikeasti pimeässä metsässä, niin sitten mukana on Petzl Myolite otsalamppu, joka valaisee tietä niin hyvin, että sillä on harrastettu yösuunnistustakin. Tämä oli vähän kalliimpi (varmaan jotain 50 euroa), mutta todella hyvä ja istuu päähän kuin Stetson.

 

Varmaan on muitakin hyviä lamppuja, mutta tämä yhdistelmä on minulla osoittautunut erinomaiseksi.

Link to comment

Minun taskussani on kulkenut jo vuosikausia korruptiona saatu metallikuorinen tupeva mutta vain noin 10mm paksu ja 70mm pitkä LED-lamppu joka hakkaa mennen tullen ainakin normaalit pikku Maglitet. Salaisuus lienee pullonpohjan paksuinen linssi LEDin edessä. Hyvin roiskeveden pitävä.

Syö GP357 paristoja 4kpl ja siinä se huono puoli sitten onkin, toki ne kestävät lähes päivittäinkin käytettynä minulla toista vuotta. Valmistajasta ei ole tietoa mutta olen jossain nähnyt vastaavia ihan myytävinä muutaman Euron hintaan.

4604417f-5fe4-499b-8092-127a8ba66f0f.jpg

 

EDIT: Pienensin kuvaa !!

Edited by jupilli
Link to comment

Tänään testasin luolastossa oman otsalamppuni Tikka XP:n. No ei se suuntauksessa ihan paras ollut, mutta kun logia kirjoitin, toimi tosi kivasti. Lähinnä se on mun pimeäjuoksuun tarkoitettu ja on kyllä hintansa väärtti. Oli Honkkarissa noin 42 egeä, kolmen vuoden takuu. Aika kiva monitoimilamppu kuiteskin

 

mrs

Link to comment

Talvifillaroinnin perusteella väitän, että tulevaisuus on LEDien myös taskulamppurintamalla. Niiden patterikesto on aivan omaa luokkaansa. Jopa Milleniumpalkinnon arvoista teknologiaa.

 

Kahden LED:in ja AA-patterilla vörkkivä muovinen lamppu lähtee Honkkarista noin 7 egulilla. Enemmällä rahaa saa lisää LED:jä ja metallia kuoriin.

Edited by J&H Team
Link to comment

Varmaan kaikenlaiset asialliset pikkulamputkin kelpaa kiven alle kurkkaamiseen, mutta eipä niiden kanssa oikein ole mukava pimeässä metsässä yhtään pidempään/rivakampaan tahtiin liikkua. :wub: Lähinnä yösuunnistajien käyttämät lamput tarjoaa niin paljon valoa että homma toimii. Perushalogeenitkin ovat tehdastekoisina vaan aika arvokkaita, yleensä luokkaa 200 eskoa ja ylöspäin akkuineen ja latureineen. :wub: Hifimies ostaa tietenkin suunnistajan kaupasta sen kaasupurkausotsalampun ja latoo reilut 500 euroa tiskiin...! :wub: Jos jaksaa värkätä ja hyväksyy huomattavasti brutaalimman ulkoasun, eipä maksa kuin kymmeniä euroja kun ostaa elektroniikkaliikkeestä pienehkön lyijyhyytelöakun ja vaikka parin euron 12 V/20 W halogeenipolttimon (etulasilla ja heijastimella siis) ja tekee niin hienon koteloinnin kuin haluaa/taitaa. Paino riippuu tietty moneksiko tunniksi ja paljonko tehoa pitää synnyttää. Akun lämpöeristys on syytä tehdä pakkaskelejä varten. Jalkamies voi laittaa akun reppuun ja näprätä polttimolle kiinnityksen vaikka vanhaan otsalamppuun. Pyörällä liikkuva voi laittaa sopivasti valitun akun runkokolmioon juomapullon tellinkiin ja polttimon vaikka vanhaan kypärään kiinni.

 

Ledipuolella valon määrä kasvaa lupaavasti, mutta useimmat lamput on edelleen aika vaatimattomia. Enpä ostelisi ainakaan alle 1 watin ledilamppuja, vastannee jotain 10:ntä pikkulediä ja niitäkin saa jo pikkurahalla. Useamman suurteholedin maastolampun saa rahallakin, mutta voisi myös jälleen saada rakenneltua kohtuukululla ostamalla elektroniikkaliikkeestä nipun jotain sopivia suurteholedejä, eipä pitäisi kasvaa sähkönkulutus ja akun paino yhtä isoksi kuin noilla halogeeneilla.

Link to comment

Ompas valinta vaikea. Mainitsemani ohlson fikkarissa on 9 lediä, kulutus tuntuu olevan todella vähäistä ja valaisee erittäin hyvin, vaikkakaan ei hirveän pitkälle. Sääli vaan että rakenne ei kestänyt. Toinen mikä nyppii on tuo perässä oleva painike - ehdoton kriteeri on kyljessä oleva peukalokytkin. Myöskään en tiedä speksejä ko. lampusta, joten en voi verrata esim. tuohon UK 4AA LEDiin, joka vaikuttaisi sopivammalta, mutta pienempi tehoista lamppua en haluaisi.

Link to comment

Ledilamppu on loistava keksintö ja vähäinen virrankulutus ja siitä seuraava pitkä käyttöaika on ehdottomasti Millenium-palkinnon arvoinen saavutus. Meilläkin perheessä on varmaan toistakymmentä erilaista ledivaloa otsalampuista avaimenperävalojen kautta pyöränlamppuihin. Mutta vieläkään eivät kirkkaimmatkaan ledit vedä vertoja halogeenipolttimoille.

 

Tuo yllä mainostamani Retki Tactical Xenon on niin kirkas, että sillä pystyy jopa päiväsaikaan valaisemaan pimeät kivenkolot niin hyvin, että auringon häikäisemät silmät näkevät sinne. Se itse asiassa päihittää kirkkaudessa jopa töissä paljon käyttämäni Maglite 3D lampun (joka on toki lyömäaseena parempi :laughing: ). Surefirellä on joku vastaava pötikkä ja on niitä kai muitakin, mutta tämä oli melko edullinen ja näitä löytyy ihan vaikka Prismasta.

 

Eli omasta kokemuksesta suosittelisin sekä ledilampun että halogeenivalaisimen hankkimista. Omistamani Petzl Myolite on siitä hyvä, että siinä on molemmat samassa paketissa ja sen halogeenivalo häviää vain vähän (no okei, paljon) oikeiden suunnistajien käyttämille otsalampuille, mutta silläkin on rastit metsästä löytyneet. Ja muutama kätkökin.

 

Ledivalo pitempiaikaiseen valontarpeeseen ja halogeeni täsmäkäyttöön.

Link to comment

Retki Tactical Xenon

 

Täytyy myöntää että vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta kun tarkemmin tutkii, ainoa mikä mättää on nuo patterit. Kuinkas pitkään yksillä patteriella sitä about käyttää?

Ja jos oikein ymmärsin niin siinä on sekä perä- että peukalokytkin? Ja mukana tulee patterit ja vyölaukkukin... Hinta näkyy olevan lahjamaailmassa 29,90e.

 

Edit: Kävimpä prismassa sitä katselemassa. Eipä ollut kyljessä nappia, mutta muuten vaikutti näppärältä. En ostanut - vielä.

Edited by marco
Link to comment

Retki Tactical Xenon

 

Täytyy myöntää että vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta kun tarkemmin tutkii, ainoa mikä mättää on nuo patterit. Kuinkas pitkään yksillä patteriella sitä about käyttää?

 

En nyt tarkkaan muista mitä papereissa sanottiin yhtäjaksoiseksi käyttöajaksi, mutta se oli jotain luokkaa tunti tai vähän alle. Minulla yhdet patterit kestivät kätköilykäytössä noin puoli vuotta tuolla mainitsemallani "täsmäkäytöllä", eli valo päällä vain silloin kun tarvii nähdä paremmin tai pidemmälle. Pitkäaikaisempaan valaisuun on sitten himmeämpi ledivalo.

 

Ja jos oikein ymmärsin niin siinä on sekä perä- että peukalokytkin? Ja mukana tulee patterit ja vyölaukkukin...

 

Siinä on pelkkä painokytkin perässä, joka kuitenkin toimii mielestäni melko mainiosti. Ja mukana tuli tosiaan duracellin patterit ja ihan käyttökelpoinen vyökotelo.

 

Edit: Kävimpä prismassa sitä katselemassa. Eipä ollut kyljessä nappia, mutta muuten vaikutti näppärältä. En ostanut - vielä.

 

Varmaan on muitakin hyviä lamppuja, mutta omalla kokemuksella suosittelen tätä. Paristojen lyhyen kestoajan vuoksi en kyllä lähtisi pelkästään tämän varassa pidemmille pimeille metsätaipaleille, mutta sitä varten minulla onkin sitten Millenium-palkittua valoa mukana.

Link to comment

 

Tuo yllä mainostamani Retki Tactical Xenon on niin kirkas, ...

 

Omistamani Petzl Myolite on siitä hyvä, että siinä on molemmat samassa paketissa ...

 

 

Näyttää sparriksella olevan samat valaisuvälineet kuin minullakin. Pezl on kätevä "hands free" valaisin, mutta täsmäetsintään käytän Retkeä.

Ostin lampun alkukesästä ja eilen jouduin vaihtamaan patterit ekan kerran. Eli ei niistä nyt suuren suurta kustannuserää tule jos vertaa esim matkakustannuksiin, jotka kätköillessä syntyvät.

Sparris, ei kai ammattikuntanne ihan oikeasti Maglitella hutki? :lol:

Link to comment

Pari päivää olen nettiä selannut ja tutkinut fikkareiden testituloksia jne.

Siihen tulokseen oon tullut että yhteen lamppuun ei kaikkia ominaisuuksia saa (ainakaan tähän hintaluokkaan), joten päädyin minäkin sitten siihen että kaksi erillistä fikkaria pitää hommata.

Tuo Myolite 3:n saisi varuste.netistä 35 euroon, mutta nälkä kasvaa syödessä niin tilasin Myo XP:n :lol: Lähinnä siinä miellytti wide-angle moodi ja AA-paristojen käyttö. Ajattelin myös että xenon otsassa on jokseenkin turha, jos käteen vielä hommaa jonkun tehokkaan fikkarin.

Tuo retken malli kai se sitten on (sparriksen perustelut uppos :huh: ), vaikka tuo kytkimen sijainti vaatii totuttelua - jotenkin se vaan tuntuu luonnottomalta pitää joko kättä ylhäällä tai ala-asennossa rannetta "väärinpäin" :lol:

 

Kiitos kaikille vinkeistä!

Link to comment

Sparris, ei kai ammattikuntanne ihan oikeasti Maglitella hutki? :rolleyes:

 

Ohvitopiikiksi menee, ja pahasti... mutta sanotaan nyt vaikka näin, että jos tilanne tulee syliin yllättäen, niin silloin huitaistaan sillä välineellä mikä sattuu kädessä olemaan. Ja pimeässä se on usein lamppu :)

Link to comment

Ohvitopiikiksi menee, ja pahasti... mutta sanotaan nyt vaikka näin, että jos tilanne tulee syliin yllättäen, niin silloin huitaistaan sillä välineellä mikä sattuu kädessä olemaan. Ja pimeässä se on usein lamppu :rolleyes:

 

Ja jos lamppu sattuu olemaan vielä Maglite niin huitaistava on kanveesissa ja lamppukin pelittää vielä sen jälkeen. :)

Link to comment

Itsellä kulkee avaimissa Maglite Solitaire, vyöllä lähes jatkuvasti Maglite AA, pimeään lähtiessä vyöllä keikkuu myös Maglite 3D ja otsalle löytyy Petzl Myo 3, halogeenin ja 3:n ledin yhdistelmä. Näillä on pärjätty jo pitkään.

 

Muistaakseni sikajack päivitti Maglitensa lediversioksi ja itselläni moinen on suunnitelmissa.

Link to comment

Nyt kun Maglitenkin saa LED versiona ja voi ostaa LED-päivitys palikoita vanhempiin lamppuihin, niin ei kenelläkään olisi niistä kokemuksia?

Ostin omaan MagLite 4D:heni päivitysledin sikamaiseen 32 euron hintaan, mutta olen ollut lopputulokseen äärettömän tyytyväinen. Maghan toimii sillä tunnetulla junan vessan tyylillä ja nyt on valoa ja eloa ihan toisella tavalla kuin ennen. Ei huono ollut silloinkaan, mutta parempi nyt.

Link to comment

Itse ihastuin Led Lenser fikkariin. Se toimii yhdellä AA-paristolla ja vain

yksi teho-LED antaa hyvän ja voimakkaan valonsäteen. En ole aikaisemmin

moiseen törmännyt. Mutta kyllä se maksoikin. Hintaa sille tuli n. 45€,

joka minusta on jo aika paljon "taskulampusta". En tiedä saako näitä

Suomesta, mutta olen ymmärtänyt että samanlaisia olisi myynnissä

MagLite:lla.

 

Kun vertaan aikaisempaan fikkariin, missä on kolme lediä niin valoteho

on moninkertainen.

Link to comment

Itse ihastuin Led Lenser fikkariin. Se toimii yhdellä AA-paristolla ja vain

yksi teho-LED antaa hyvän ja voimakkaan ..................................

 

Tervehdys!

 

Minä olen tuhlannut melkoisen summan rahaa noihin ledilampuuihin lähinnä sen vuoksi, etten uskonut vanhaan totuuteen: "kahta ei saa kerralla".

Nyt minulla on myös LedLenser joka on tämmöinen:

Suosittelen

 

Olen hankkinut myös Magliten LED lampun, mutta valotehossa se häviää tuolle LeDLenserille. Voi olla, että silmä valehtelee sen suhteen, kun Magliten valo on sininen verrattuna tuohon Lenseriin.

 

Toinen seikka, ellei kytkinpinnat ole kullattuja, niin ei mene kovin kauaa kun lamppu alkaa reistailla (neljä tämmöistä heitin vesilinnuille).

 

Enää ei minun mielestäni kannata edes harkita noita moniledisiä lamppuja kuin vaan juurikin nätä, joissa on tämä teholedi (millenium palkinnon saanuit?).

 

EDIT: typot

Semmoinen lisäys, niin se minun Maglite on suoraan LED lamppu, ei päivitetty

 

G-d

Edited by Gold-digger
Link to comment

Meillä on ledlenserin Automotiv. Ei tarvitse etsiä paristoja kun voi reissussa ladata auton tupakansytyttimessä. Tosin taitaa olla hieman pienempi valoteho kuin tuossa edellisessä, muttei mikään onneton tämäkään. Porvoossa noita Ledlensereitä myy ainakin paikallinen suutari avainseppä. Nauratti hieman ennen joulua yksi heidän LedLenserin Head fire revolution mainos jossa mallia kehuttiin niin kirkkaaksi, että se on varustettu himmentimellä<_< Se siis todella on himmentimellä varustettu.

Edited by small oaks
Link to comment

Oon nyt käyttänyt nelisen kuukautta Petzl Myo XP ja Retki Tactical Xenonia.

 

Petzl:ista ei voi sanoa kuin hyvää - peruspatterit on ollut sisällä eikä tunnu hyytyvän ollenkaan vaikka on ollut aika usein päässä. Se wide angle-toiminto on todella hyvä pimeässä metsässä liikkumiseen.

 

Retki Tactical Xenon on sitä mitä valmistaja lupaakin, paitsi mekaniikaltaan.

On todella kirkas kokoisekseen ja peukalonappiinkin olen tottunut, paitsi että nappi on vähän huonon tuntuinen eikä aina toimi "luonnollisesti".

Patterit on kerran jo vaihdettu ja tuntuu siltä että kohta pitää vaihtaa taas (käyttää siis 2kpl 3V 123 pattereita) - on se ollut kyllä aika kovassa käytössäkin. Viikko patterivaihdon jälkeen fikkari lakkasi toimimasta. En keksinyt missä vika, joten palautin sen citymarkettiin ja sain uuden tilalle. Ei toiminut edelleen "vanhoilla" pattereilla, ainoastaan paketin mukana tulevilla pattereilla (molemmat parit duracell ultra) - tosi outoa... Taas toimi jonkinaikaa OK, mutta sitten rupesi tekemään niin että aina kun pistää päälle, niin pitää napauttaa kylkeen ennenkuin valo syttyy. Noh, purin fikkarin osiin ja venyttelin jousia yms. Sitten rupesi taas toimimaan.

Eli tästä fikkarista miinuksina voisi sanoa vaihtelevasti toimiva mekaniikka ja kytkin sekä pattereiden hinta. Loppujenlopuksi aika vähäisiä miinuksia kun ottaa huomioon suuren valotehon ja 30 euron ostohinnan.

Link to comment

Moro,

edellisellä kätköilyreissulla teki halpis fikkari (claes ohlson) temput ja toimi vain puolittain - valoa juuri sen verran että eteensä näki.

Joten ajattelin kysellä kokemuksia ja vinkkejä hyvistä taskulampuista, hintaluokkaa max 60 e.

Yksi malli joka kiinnostaisi on Reittipisteen ravistettava fikkari: Shakelight Pro

Onko kokemuksia siitä kellään?

 

marco

 

Mulla on yhdistelmä "kaksi halpista" käytössä. Eli shakelightin kaltainen ravistettava ikifikkari (ostin jostain torilta 18e) ja sitten Claes Ohlsonilta löytynyt otsalamppu, hinta jotain 5-7e. Hyvin on pelittänyt. Otsalamppu on osoittanut tehonsa erityisesti silloin kun molemmin käsin pitää jotain lumipenkkaa kaivaa tms.

 

Vastaavanlainen otsalamppu maksoi Partioaitassa jotain 50e. Varmasti tukevatekoisempi ja luotettavampi mutta sanoisin silti että Claes Ohlsonilla oli hinta ja laatu paikallaan.

Link to comment

Huoh... Ei oikein Suomesta saa mitään järkeviin hintoihin...

Jenkkien verkkokaupat palvelevat onneksi sitäkin paremmin :rolleyes:

 

Fenix L1D CE

Valoteho? Tarpeeksi paljon useimmille == enemmän kuin totuttu saamaan Mag 3D:stä

4 eri valotehoa, SOS, strobovilkku...

Paristot: 1xAA

Yhtäjaksoinen käyttöaika suurimmalla teholla 1,5 tuntia, pienimmällä 25 tuntia... Pieninkin teho suurempi kuin vanhan Minimagin.

54USD hintaan postiluukusta kotiin...

 

Jeps... ja tuo verkkokauppa toimii kuin junanvessa...

Edited by Rigor_
Link to comment

Sen verran täytyy osallistua lamppu keskusteluun

että ostin ns. Halppismyymälästä Olssonilta 16,90e

käsivalaisimen Ollssonin numero 36-2366,

se on ladattava käsivalaisin jossa 28 tosi kirkasta lediä,

vielä säästötoiminto palaa 8 lediä, sekä vilkkuominaisuus.

Toimii 3 lla R03 akulla.

Purin lamppua täyden latauksen jälkeen täydellä lediteholla

20 h ,eikä akut olleet vielä senkään jälkeen loppu ja valaisuteho

riitti mainiosti liikkumiseen . Mielestäni tässä hinta laatusuhde

kohdallaan olen tyytyväinen.

Ei harmita niin paljon vaikka lipee kädestä,

häviää kivenkolojen syövereihin tai särkyy. :rolleyes:

Link to comment

OK...

 

Nämä kilpailevat aika hyvin Ohlsonin tuikkujen kanssa hinnoissa:

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.101

 

Hinta selittynee sillä, että postittavat samalta mantereelta missä valmistetaan...

 

Toimitusajat vain voivat olla 2-4 viikkoa

 

Yhdellä teholedillä varustetut toimivat muutamaa metriä pidemmille välimatkoille pääsääntöisesti paljon paremmin kuin useilla tehottomammilla ledeillä varustetut valaisimet.

Link to comment

Heips,

minä olen ollut tyytyväinen näihin lamppuihin ja hyvin näin taas tänäänkin, tammimyrskyn odotustunnelmissa.

 

Olen ollut erittäin tyytyväinen tuohon "viranomaistenkin" käyttämään pieneen xenonvalaisimeen,hinta on paha,mutta kyllä valoakin sitten riittää.

 

Eihän tuo mikään pitkän pimeässä tehtävän patikkaretken lamppu ole,vaan tarkoitettu hetkellisiin valaisuihin tarkoissa paikoissa.

Link to comment

Onko kukaan ihmetellyt mistä Retki Tactical Xenoniin saa varapolttimoita?

1 vastaus tässä viestissä :rolleyes:

 

Viranomaiskäyttö...

Jeps... Aika paljon yhtäläisyyksiä näihin Police-merkkisiin, joita saa tilattua kiinasta alle 10 USD posteineen... Paristot eivät valitettavasti sisälly hintaan.

 

Retki ei ole ainut, joka myy näitä erittäin samankaltaisia kiinalaisvalaisimia omalla merkillään.

Myös Waltherin nimellä myydään samaa tavaraa Walther

 

Samat polttimot käytössä...

 

Polttimoita saatavissa 10 kpl alle 6 USD

Polttimot

 

Jos taas paristojen hinta tuntuu tuskaiselle, voi hankkia laturin ja akut alle 17 USD...

Akkujen jännite vaan on korkeampi -> ostettava 7,2V polttimoita.

Laturi+akut

Jos lähettävät muuntajan jenkkipistokkeella, voi muuntajan korvata täysin Nokian pikalaturilla, joita taitaa nykyään tulla suunnilleen kaikkien Nokialaisten kanssa.

 

Hetkinen... nykyisellä dollarin kurssilla taitaa Kiinasta saada tilattua valaisimen, laturin, akut ja 10kpl polttimoita suunnilleen samoihin hintoihin kuin Suomesta pelkän valaisimen... Odottavan aika vain voi olla pitkä... Hyvällä tuurilla viikko, heikommalla kuukausi :rolleyes:

 

Nykyään tosin saa kohtuuhintaan Retki/Police-Xenonia tehokkaampia LED-valaisimia, jotka kuluttavat paristoja pikkuisen hitaampaa tahtia. Ainut miinus on, että pitää tilata Jenkeistä tai Aasiasta...

 

Toimitusaikoja Kiina-Suomi lukuunottamatta qualitychinagoods on toiminut hyvin.

 

Toivottavasti kukaan ei kyrsiinny siitä miten mainostan ulkomaisia verkkokauppoja...

Edited by Rigor_
Link to comment

OT

 

Toivottavasti kukaan ei kyrsiinny siitä miten mainostan ulkomaisia verkkokauppoja...

 

Foorumin ohjeet alkukielellä voi jokainen tarkastaa ihan itse tästä ja suomeksi tästä. Pitäisi siis kyrsiintyä. Itse olen kuitenkin tulkinnut tuota ohjetta sillä tavoin väljästi, että kokemusten vaihto erilaisista puljuista on mennyt seulan läpi. Minä en kuitenkaan päätä noista ohjeista tai yleisistä linjauksista tai päätä, missä menee markkinoinnin raja, joten jätän tässä vaiheessa vastuun kirjoittajille. Mikäli geoyhteisö tai muut moderaattorit pitävät tarpeellisena kyrsiintyä asiasta enemmän, muutokset ovat mahdollisia.

 

/OT

 

avec

Link to comment

Täällä käydystä keskustelusta innostuneena törmäsin viikonloppuna K-Raudassa MagLiten 3D LED Upgrade pakettiin. Ensin olin tippua persuukselleni kun katsoin hintaa, hieman alle 40€. Vitonen lisää niin sillä olisi saanut uuden lampun samlla led-polttimolla ja patterit extrana. Olihan vempaimella hintaa. Minun tapauksessani taisi jäädä hyllyyn. Onko hinta sama myös muualla euroopassa ?

Link to comment

Tähän vuodenaikaan tulee pimeä jo aika aikaisin ja pari kertaa pimeys jopa yllätti kesken kätköilyreissun. Joten rupesin pitämään fikkaria vakituisesti mukana.

 

Aluksi oli monet kerrat mukana LIDL:n 4xledin sukelluslamppu. Valoteho ihan hyvä, mutta ei näy pitkälle. Ei tee selkeää valokeilaa vaan paljon "hajavaloa" eli näyttää hyvin ja tasaisesti muutaman metrin päähän. Paristot kolahtelivat ja välillä valo sammui. Tähän auttoi lampun ravistelu.

Eli ihan tyydyttävä ja sopivan kokoinen perus LED valaisin. Ainakin vähäruokainen on, kun ei ole vieläkään tarvinnut vaihtaa paristoja.

 

Sitten teki mieli paljon parempaa valaisinta. Tutkin netistä paljon tietoa taskulampuista. Päädyin LED fikkareihin alhaisen virrankulutuksen, kestävyyden ja ylivoimaisen hyötysuhteen takia. Muita valonlähteitähän olisivat: Xenon, krypton, HID, halogen jne... Vertailin monia tuotteita ja tutustuin FinnSec 07 messuilla mm. Led Lenser-, streamlight- ja muihin merkki valaisimiin. Huomasin kuitenkin, että yksivalmistaja tuntuisi olevan minun kriteereilläni yli muiden, Fenix. Suomessa Fenixejä myy Delotec OY aikamoisella ylihinnoittelulla. Päädyin L2D malliin, koska siinä on seuraavia ominaisuuksia:

+Uskomaton 180lumenin valoteho

+Monta eri valotehoa

+Toimii kahdella AA paristolla ja toimii myös 1.2V AA akuilla. Monet muut valaisimet käyttää CR123A 3V paristoja mitkä maksavat 5e-10e kpl ja niitä ei joka kioskista löydy.

+Laaja valokeila joka näkyy pitkälle

+Alhainen virrankulutus

+Ei kolise ja on erittäin jämptin oloinen

+Suorastaan tyylikäs

+Mukana holsteri ja rannehihna

+sopivan kokoinen

+Valotehoon nähden melko edullinen, mutta silti taskulampusta aika paljon...

jne..

Tilasin valaisimen ulkomailta postikuluitta 49.90e hintaan. Juuri kun olin tilaamassa ilmestyi uusin malli Fenix L2D Premium Q5, joten ostin sen. Paketti tuli alle viikossa.

Nyt olen muutaman kerran käyttänyt pimeydessä ja kyllä se kannattava ostos oli! Suosittelen muillekkin. Fillarifoorumeilla on myös moni tilannut pyöräänsä ja kehunut. 11/07 Erä lehdessä myös kehuttiin kovasti lampun vanhennutta mallia.

Näillä näkymin suosittelen Fenixejä muillekkin ja toivottavasti joku nyt kiinnostui tekstistäni. :)

P.S. Pahoittelen lievää mainostusta

Link to comment

Moe,

 

:lol: Itsekin tilasin samasta kaupasta keskiviikkona samat lamput kaverin kanssa....odottelemme vielä toimitusta perille saapuvaksi. Pääsimme tutustumaan ko. tuotteeseen koska eräs kaverini oli tilannut ko. lampun pari viikkoa aikaisemmin. Suoritimme työkavereiden kanssa aikaisempien olemassa olevien erilaisten fikkareiden vertailua (uudet paristot ja polttimot kaikissa) ja kyllä ko. lamppu pesi muut mennen tullen, varsinkin perinteiset Magit olivat tämän rinnalla kynttilöitä. Yksi ruotsalaisen "miestentiimarin" alle 10€ led fikkareista pääsi jopa samalle lähtöviivalle (reilusti kynttilöitä parempi), mutta ei rinnalle eikä ohi...moni duunikavereista hakikin sitten omansa sieltä...kun eivät voineet kuvitellakaan sijoittavansa 50€ fikkariin. :)

Link to comment

Tähän vuodenaikaan tulee pimeä jo aika aikaisin ja pari kertaa pimeys jopa yllätti kesken kätköilyreissun. Joten rupesin pitämään fikkaria vakituisesti mukana.

 

Aluksi oli monet kerrat mukana LIDL:n 4xledin sukelluslamppu. Valoteho ihan hyvä, mutta ei näy pitkälle. Ei tee selkeää valokeilaa vaan paljon "hajavaloa" eli näyttää hyvin ja tasaisesti muutaman metrin päähän. Paristot kolahtelivat ja välillä valo sammui. Tähän auttoi lampun ravistelu.

Eli ihan tyydyttävä ja sopivan kokoinen perus LED valaisin. Ainakin vähäruokainen on, kun ei ole vieläkään tarvinnut vaihtaa paristoja.

 

Sitten teki mieli paljon parempaa valaisinta. Tutkin netistä paljon tietoa taskulampuista. Päädyin LED fikkareihin alhaisen virrankulutuksen, kestävyyden ja ylivoimaisen hyötysuhteen takia. Muita valonlähteitähän olisivat: Xenon, krypton, HID, halogen jne... Vertailin monia tuotteita ja tutustuin FinnSec 07 messuilla mm. Led Lenser-, streamlight- ja muihin merkki valaisimiin. Huomasin kuitenkin, että yksivalmistaja tuntuisi olevan minun kriteereilläni yli muiden, Fenix. Suomessa Fenixejä myy Delotec OY aikamoisella ylihinnoittelulla. Päädyin L2D malliin, koska siinä on seuraavia ominaisuuksia:

+Uskomaton 180lumenin valoteho

+Monta eri valotehoa

+Toimii kahdella AA paristolla ja toimii myös 1.2V AA akuilla. Monet muut valaisimet käyttää CR123A 3V paristoja mitkä maksavat 5e-10e kpl ja niitä ei joka kioskista löydy.

+Laaja valokeila joka näkyy pitkälle

+Alhainen virrankulutus

+Ei kolise ja on erittäin jämptin oloinen

+Suorastaan tyylikäs

+Mukana holsteri ja rannehihna

+sopivan kokoinen

+Valotehoon nähden melko edullinen, mutta silti taskulampusta aika paljon...

jne..

Tilasin valaisimen ulkomailta postikuluitta 49.90e hintaan. Juuri kun olin tilaamassa ilmestyi uusin malli Fenix L2D Premium Q5, joten ostin sen. Paketti tuli alle viikossa.

Nyt olen muutaman kerran käyttänyt pimeydessä ja kyllä se kannattava ostos oli! Suosittelen muillekkin. Fillarifoorumeilla on myös moni tilannut pyöräänsä ja kehunut. 11/07 Erä lehdessä myös kehuttiin kovasti lampun vanhennutta mallia.

Näillä näkymin suosittelen Fenixejä muillekkin ja toivottavasti joku nyt kiinnostui tekstistäni. :)

P.S. Pahoittelen lievää mainostusta

 

Jaa, minusta tuli mainoksen uhri. tilasin lampun äsken.

Edited by Masinol
Link to comment

Moe,

 

Yksi ruotsalaisen "miestentiimarin" alle 10€ led fikkareista pääsi jopa samalle lähtöviivalle (reilusti kynttilöitä parempi), mutta ei rinnalle eikä ohi...moni duunikavereista hakikin sitten omansa sieltä...kun eivät voineet kuvitellakaan sijoittavansa 50€ fikkariin. :)

 

Minua alkoi iinnostamaan tämä "miestentiimarin" alle 10 € led fikkari, joka oli lähes yhtä hyvä, kuin tämä 50 €:n superlamppu.

 

Voitko kertoa tästä kaupasta tarkemmin ja mistähän mallista oli kysymys?

 

Kiitos jo etukäteen !

Link to comment
Jaa, minusta tuli mainoksen uhri. tilasin lampun äsken.
Täytyy tunnustaa - samoin (:

 

Näin myös minä. Edellinen tehokas RetkiPro jää varalampuksi. Sen ainoa huono puoli on se, että siinä käytetään noita kalliita 123-paristoja. Ne vielä kuluvatkin suht nopeasti.

Jos tämä uusi hyväksyy ladattavat akut, muuttuu maailma täysin :)

Link to comment

Moe,

 

Yksi ruotsalaisen "miestentiimarin" alle 10€ led fikkareista pääsi jopa samalle lähtöviivalle (reilusti kynttilöitä parempi), mutta ei rinnalle eikä ohi...moni duunikavereista hakikin sitten omansa sieltä...kun eivät voineet kuvitellakaan sijoittavansa 50€ fikkariin. :)

 

Minua alkoi iinnostamaan tämä "miestentiimarin" alle 10 € led fikkari, joka oli lähes yhtä hyvä, kuin tämä 50 €:n superlamppu.

 

Voitko kertoa tästä kaupasta tarkemmin ja mistähän mallista oli kysymys?

 

Kiitos jo etukäteen !

 

Sehän oli tämä linkissä oleva 3xAAA fikkari. Onhan se paljon halvempi kuin tämä Feniks, mutta häviää ominaisuuksissa selvästi. Perinteisen 2xAA Magin voittaa heittämällä ja on lisäksi todella halpa. http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=19195828

Link to comment
Jaa, minusta tuli mainoksen uhri. tilasin lampun äsken.
Täytyy tunnustaa - samoin (:

 

Näin myös minä. Edellinen tehokas RetkiPro jää varalampuksi. Sen ainoa huono puoli on se, että siinä käytetään noita kalliita 123-paristoja. Ne vielä kuluvatkin suht nopeasti.

Jos tämä uusi hyväksyy ladattavat akut, muuttuu maailma täysin :)

 

No näköjään porukka hyötyikin tekstistäni :) . Olisi pitänyt tehdä kaupallinen sopimus fenix diilereitten kanssa! :-D

 

Kävin äsken koiran kanssa melko pitkähkön lenkin pimeässä metsässä ja kyllä taas valoteho hymyilytti. Alhaisimmalla valoteholla (12lumenia) näkee jo ihan kohtuullisesti polun, lähimmät puut ja pensaat. Kuitenkin sen verran kirkas se on, että lokiin kirjoittaessa saatta pimeeän tottunut silmä hieman häikäistyä kun valo heijastuu valkoisesta paperista.

Medium- (53lumenia) ja High teholla(107lumenia) näkyy jo todella paljon ja pitkälle.

Turbo teho(180lumenia) ei käytännössä juurikaan eroa High tehosta tai ainakaan silmämääräisesti en näe merkittävää eroa.

Lisänähän on lampussa strobo ja SOS vilkutus. Strobosta voi olla hyötyä jos karhu hyökkää päälle niin voi koittaa sokaista :). Tai sitten vain herättää sillä huomiota joissain tilanteessa esim onnettomuus, mutta tähänhän voi käyttää myös SOS vilkutusta.

Link to comment

Sattumalta taas törmäsin tähän keskusteluun kun yritin etsiä halpoja pattereita tuohon retki xenoniin, eikä mennyt kauaa kun minäkin tilasin tuon Fenixin B)

Retki on ollu ihan hyvä fikkari, mutta kun on jo 6-7:s sarja pattereita menossa niin tuo säädettävällä valoteholla toimiva AA fikkari kuullostaa unelmien täyttymykseltä! Kauanko posti sitä fikkaria kantaa suomeen?!? B)

Link to comment

Itselleni tuli aiemmin mainetsemastani kaupasta hyvin nopeasti.

Tilasin 19.10 perjantaina. Lupasivat lähettää maanantaina.

Torstaina 25.10 oli paketti tullut ihan omaan postilaatikkoon ilman postikuluja.

 

Fillarifoorumia seuranneena voin sanoa, että toimitusaika ei ole aina yhtä nopea. Siellä on porukka odottanut joitain fikkareitaan lähes kuukauden. B)

 

Fenix-Store on toinen hyvä vaihtoehto nettikaupaksi. Tosin se sijaitsee amerikassa, mutta kuulemma paketti tulee mahdollisesti nopeammin. Lupaavat myös "Free shipping worldwide"... B)

 

Ovatko kaikki menneet tilamaan juuri saman mallin kuin minäkin? B)

Edited by Mc_Mursu
Link to comment

Ovatko kaikki menneet tilamaan juuri saman mallin kuin minäkin? B)

 

No minä ainakin. Kyllä mä kattelin niitä muitakin, mutta ei ne ollu niin hyvin kriteereitä täyttävät mitä ketjun alussa mainitsen - tuohon nappiinkin oon tottunut. Sitäpaitsi täähän maksaa ittensä takaisin puolessa vuodessa kun ei tartte enää ostaa noita kalliita pattereita B)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...