Jump to content

Fin: Lisää Kätköjä!


tr1976

Recommended Posts

Suomessa on tällä hetkellä 2314 kätköä (Geocaching.com) ja kätköilijöitä on 1388 (liimes.no-ip.org/stats), eli keskimääräinen kätköilijä on piilottanut noin 1,67 kätköä.

 

Kätköjä on mukava etsiä ja löytää, mutta isompi urakka on uusien kätköjen tekemisessä ja vanhojen huoltamisessa. Haastan silti ihmiset tekemään uusia kätköjä. Ei jokaisen kätkön tarvitse olla järisyttävä kokemus, huikeissa kansallismaisemissa, yli kilometrin päässä lähimmästä kätköstä tai älyttömän nerokas mysteeribrassailu. Etsiminen on aina jännää ja löytämisen ilo on suuri. Eikä joka kätköä tarvitse lähteä etsimään. Jos kuvauksessa sanotaan että kätkön tarkoitus on esitellä Esson baaria, eikä Esson baari kiinnosta, niin ei sinne ole pakko mennä ja kuittailla logiviestissä että olipa tyhmä kätkö. Kaikkien huoltoetäisyydellä kun ei välttämättä ole riittävästi huikean mielenkiintoisia kohteita...

 

Ei muuta kuin tarvikkeita kaupasta ja kätköjä tekemään! :)

 

Niin ja lisään vielä, että kiitos kaikille ketkä niitä ovat tehneet! :D

Edited by tr1976
Link to comment

Ei muuta kuin tarvikkeita kaupasta ja kätköjä tekemään! :D

 

Niin just!!!

Nyt kun olen siirtynyt Hämeen seudulta tänne kainuun korpeen niin on tämä nyt vähän ikävää kun omia kätköjä joutuu etsimään. Lähimmät kätköt ovat 50 km päässä (jotka kylläkin ovat vielä hakematta :) , kun en ole joutanut) mutta tehkäähän tännekin päin kätköjä... ja tervetuloa Sotkamoon kätköreissuille.

Link to comment

Suomessa on tällä hetkellä 2314 kätköä (Geocaching.com) ja kätköilijöitä on 1388 (liimes.no-ip.org/stats), eli keskimääräinen kätköilijä on piilottanut noin 1,67 kätköä.

Muistan jostakin lukeneeni (taisi olla joku ulkomainen palsta), että parinkymmenen löydön kokemuksen jälkeen pitäisi tehdä yksi oma jokaista kymmentä löytöä kohti. Tämä olisi kohteliasta muita harrastajia kohtaan. Siis kunnes löytöjä alkaa olla paljon, jotain yli 150, jolloin omien tahti varmaan harvenee.

Mutta jokainen harrastakoon tavallaan. Tusinakätköt ovat tusinakätköjä (jotka sopivat niille, jotka haluavat mahdollisimman suuren luvun profiiliinsa).

Link to comment

Muistan jostakin lukeneeni (taisi olla joku ulkomainen palsta), että parinkymmenen löydön kokemuksen jälkeen pitäisi tehdä yksi oma jokaista kymmentä löytöä kohti. Tämä olisi kohteliasta muita harrastajia kohtaan. Siis kunnes löytöjä alkaa olla paljon, jotain yli 150, jolloin omien tahti varmaan harvenee.

Mutta jokainen harrastakoon tavallaan. Tusinakätköt ovat tusinakätköjä (jotka sopivat niille, jotka haluavat mahdollisimman suuren luvun profiiliinsa).

 

Kuulostaa aika pian aloittamiselta, jos parinkymmenen löydön jälkeen pitäisi omaa alkaa jo rakentaa. Moni sanoisi (tai siis on sanonut) että 50 olisi parempi määrä. Tuo tietenkin riippuu alueesta; jos asuu esim. pääkaupunkiseudulla niin ei todellakaan ole mitään pakkoa rynnätä tekemään uusia kätköjä liian pian sen vuoksi, että se olisi kohteliasta yhteisöä kohtaan. Eri juttu jos asuu alueella, jossa lähimmän 50 kilometrin säteellä on kolme kätköä.

 

Samoin on esitetty, että ensimmäisen oman kätkön olisi hyvä olla ei-mikrokokoinen tradi ja helpohko, esim. D:2/T:2. Keskustelu tästäkin on käyty muualla enkä rupea sitä tässä toistamaan.

Link to comment

Muistan jostakin lukeneeni (taisi olla joku ulkomainen palsta), että parinkymmenen löydön kokemuksen jälkeen pitäisi tehdä yksi oma jokaista kymmentä löytöä kohti. Tämä olisi kohteliasta muita harrastajia kohtaan. Siis kunnes löytöjä alkaa olla paljon, jotain yli 150, jolloin omien tahti varmaan harvenee.

Mutta jokainen harrastakoon tavallaan. Tusinakätköt ovat tusinakätköjä (jotka sopivat niille, jotka haluavat mahdollisimman suuren luvun profiiliinsa).

 

Kuulostaa aika pian aloittamiselta, jos parinkymmenen löydön jälkeen pitäisi omaa alkaa jo rakentaa. Moni sanoisi (tai siis on sanonut) että 50 olisi parempi määrä. Tuo tietenkin riippuu alueesta; jos asuu esim. pääkaupunkiseudulla niin ei todellakaan ole mitään pakkoa rynnätä tekemään uusia kätköjä liian pian sen vuoksi, että se olisi kohteliasta yhteisöä kohtaan. Eri juttu jos asuu alueella, jossa lähimmän 50 kilometrin säteellä on kolme kätköä.

 

Samoin on esitetty, että ensimmäisen oman kätkön olisi hyvä olla ei-mikrokokoinen tradi ja helpohko, esim. D:2/T:2. Keskustelu tästäkin on käyty muualla enkä rupea sitä tässä toistamaan.

 

Olen samaa mieltä.. Lähinnä yritin tsempata "vanhoja konkareitakin" tekemään välillä uusia kätköjä. Eihän mitään ole tietenkään pakko tehdä, eli onhan sekin ihan OK että vain etsii kätköjä, eihän se ole keneltäkään pois... :anitongue: Ja onhan minullakin tässä satoja löytymättömiä ihan nenän edessä, että ei tässä mitään "hätää" ole. Mutta Suomi on iso maa ja tänne mahtuu vielä muutama kymmenen tuhatta purkkia :anitongue: En sano että pitäisi tehdä älytön määrä huonoja kätköjä vain että tilastot näyttäisivät hyvältä, vaan että kyllä niitä on mukava pysähtyä esim. automatkoilla aina välillä etsimään, vaikkeivät kaikki niin hirveän erikoisia olisikaan...

Link to comment

Liiallinen purkittaminenkin on pahasta. Mun mielestä kenenkään ei pitäisi tehdä enempää kätköjä kuin mitä jaksaa huoltaa. Meillä on ihan liikaa retuperällä olevia kätköjä.

101 persent samaa mieltä !!

Kaikkien tulisi ensin miettiä pitemmän päälle että purkit tulee huollettua tarpeen sitä vaatiessa. Disabloituja kätköjä on edelleen ihan liian paljon, joukossa yxi omani jota en ole saanut kuntoon vilkkaana jatkuneen matonpesukauden takia vaikka kätkö on sopivan iltalenkin varressa.

Link to comment

Kampin MP-myymälästä ostettu ammoboxi olisi suuntaamassa kohti Uusimaan metsiä, kunhan tästä hieman kesäflunssasta tokenen. Tuonkaan kokoisia kätköjä kun ei vielä liikaa ole.

 

Nyt kun kesän marjoja pakastetaan niin saa kaupoistakin edullisesti kätkörasioita. Jäänalle-pakastusrasioita sai parilla eurolla (muistaakseni 2e/0,3l/6kpl ja 2e/0,5l/4kpl) K-Supermarketeista. Tämmöisistä muodostuu uusia small- ja regu-kätköjä loppukesän ja syksyn mittaan hyviksi todetuille paikoille Helsingin ja Tampereen alueille.

 

Tavoitteena olisi tehdä tuon ammobox-tradin lisäksi ainakin yksi "kunnon" multi, jossa on pelkkiä purkkeja eikä yhtään laskemista. Multikätkö, joka soveltuu tällaisille laiskoille kätköilijöille jotka eivät yleensä etsi kuin helppoja tradeja. :P

Link to comment

Sain minäkin vihdoin itseäni niskasta kiinni ja tein elämäni ensimmäiset kätköt polkupyörälenkkini varteen, (tai oikeastaan kätkösarjan) nimeltään Riverside 1 - 5. Nämä viisi kätköä sijaitsevat Joensuussa Pielisjoen varrella. Saa nyt nähdä, että hyväksytäänkö ne, vai joutuuko jotain vielä muuttamaan.

 

Näin ensimmäistä kertaa kun on tekemässä / piilottamassa kätköä, on kyllä hieman vielä epävarma olo. Olenko tehnyt kaikki tarvittavat ilmoitukset ja muut vastaavat temput kaikkien sääntöjen ja "protokollien" mukaisesti, vai olenko onnistunut mokailemaan jossakin asiassa, toivottavasti en.

 

Kokemuksen karttuessa tiedot / taidot / varmuus lisääntyvät ja sitä myötä kätköjenkin laadukkuus kasvaa.

Link to comment

Hienoa simotic! Itse kaupungissa 3,5v asuneena tiedän, että pielisjoki ansaitsee nuo kätköt. Kumpa pian tulisi kavereita sinne päin moikkaamaan ja samalla hakemaan nuo kätköt.

 

Urakointi senkuin vain jatkuu. Tänään oli vuorossa Ilosaari ja "Iiksenjoki-sarjasta" 2 ensimmäistä kätköä.

(Kun Kalle Päätalo kirjoitti "Iijoki-sarjan", niin minun on tyytyminen huomattavasti vaatimattomaan "Iiksenjoki-sarjaan" :D )

 

Suunnitelmissa olisi vielä kätköttää Joensuun rautatieasema (jatkamaan rautatieasema-kätköjä) ja lempipaikkani torikahvio.

Link to comment

Hienoa simotic! Itse kaupungissa 3,5v asuneena tiedän, että pielisjoki ansaitsee nuo kätköt. Kumpa pian tulisi kavereita sinne päin moikkaamaan ja samalla hakemaan nuo kätköt.

 

Urakointi senkuin vain jatkuu. Tänään oli vuorossa Ilosaari ja "Iiksenjoki-sarjasta" 2 ensimmäistä kätköä.

(Kun Kalle Päätalo kirjoitti "Iijoki-sarjan", niin minun on tyytyminen huomattavasti vaatimattomaan "Iiksenjoki-sarjaan" :D )

 

Suunnitelmissa olisi vielä kätköttää Joensuun rautatieasema (jatkamaan rautatieasema-kätköjä) ja lempipaikkani torikahvio.

 

"Iiksenjokisarja" sai tänään kolmannenkin lootansa. :o

Link to comment

Noin kuukauden harrastaneena päätimme kokeilla myös kätkön piilottamista kun siis vasta 12 kätköä on löydetty. Porvooseen laitoimme pari kätköä lisää. Rautatieasema (Hämeenlinnan innoittaman) ja Vanhaan kaupunkiin (koska puuttuu). Kokeneemmat olisivat ehkä tehneet toisin, mutta ainakin asemalla on ollut ihan mukavasti porukkaa. Melkeinpä on hauskempaa piilottaa kuin löytää. Ideoinnissa on vielä pari lisää. Toisaalta pitää kerätä kätköistä löytämällä lisää kokemusta, jottei nyt ihan itsestään selvyyksiä laittele. Muutamasta kätköstä olen huomannut, että yksinkertainen on kaunista. Joten sitä rataa.

Edited by small oaks
Link to comment

Haastan silti ihmiset tekemään uusia kätköjä. Ei jokaisen kätkön tarvitse olla järisyttävä kokemus, huikeissa kansallismaisemissa, yli kilometrin päässä lähimmästä kätköstä tai älyttömän nerokas mysteeribrassailu.

 

Tässä on ollut muhimassa mielen syövereissä yksi jos toinenkin kätkö ja olen jo käynyt alustavia koordinaatteja mittailemassa, mutta kun meinaa tuo itsekritiikki olla jo niin tiukka, että ei ihan tusinakätköjä viitsisi tehdä (kaikki kunnia PekkaR:n Tusinakätkölle, joka oli itse asiassa ihan hyvä). Asustelen siinä määrin syrjässä kätköilyn valtaväyliltä, että jos joku tänne asti vaivautuu, niin mielelläni tarjoaisin jotain muutakin kuin pelkän lootan kiven alla keskellä korpea, tai filmipurkin kirkon kiviaidassa.

 

Mutta kun nyt kerran oikein pyydettiin, niin päätin sitten tekaista muutaman peruskätkön - eikä niistä ihan tavanomaisia kuitenkaan sitten tullut. Kuvaukset ovat valmiit ja purkit työn alla... odottakaapas vaan.

Link to comment

Haastan silti ihmiset tekemään uusia kätköjä. Ei jokaisen kätkön tarvitse olla järisyttävä kokemus, huikeissa kansallismaisemissa, yli kilometrin päässä lähimmästä kätköstä tai älyttömän nerokas mysteeribrassailu.

 

Tässä on ollut muhimassa mielen syövereissä yksi jos toinenkin kätkö ja olen jo käynyt alustavia koordinaatteja mittailemassa, mutta kun meinaa tuo itsekritiikki olla jo niin tiukka, että ei ihan tusinakätköjä viitsisi tehdä (kaikki kunnia PekkaR:n Tusinakätkölle, joka oli itse asiassa ihan hyvä). Asustelen siinä määrin syrjässä kätköilyn valtaväyliltä, että jos joku tänne asti vaivautuu, niin mielelläni tarjoaisin jotain muutakin kuin pelkän lootan kiven alla keskellä korpea, tai filmipurkin kirkon kiviaidassa.

 

Mutta kun nyt kerran oikein pyydettiin, niin päätin sitten tekaista muutaman peruskätkön - eikä niistä ihan tavanomaisia kuitenkaan sitten tullut. Kuvaukset ovat valmiit ja purkit työn alla... odottakaapas vaan.

 

Minusta kätköjen tekemisessä voi keskittyä laatuun myös toiselta kantilta. Itse olen täällä korpien keskellä keskittynyt hienojen ja vaikeasti saavutettavien luontokohteiden sijaan ensinnäkin siihen että kaikki kätköt ovat talvikelpoisia ja ihan oikeasti myös sellaisissa paikoissa johon talvella pääsee eikä lumilapioita tarvita purkin löytämiseen, sekä toisaalta siihen että kaikki purkit tosiaan ovat aina haettavissa ja korjaan ne aina pikaisesti jos ongelmia ilmenee. No, myönnetään, yxi on ollut disabloituna viisi viikkoa, mutta taitaa vielä tulla kuntoon kunhan käsiini sattuu sopivat tarvikkeet.

 

Noiden kahden asian saavuttamiseksi ainakin minä tartten kätkön rakentelussa pitää mielessä pari asiaa:

- piilon paikka pitää olla sopivan lähellä niin että sinne voi poiketa aina tarpeen iskiessä

- piilo pitää miettiä niin että se ei hautaudu lumen alle ja on silti kätkön arvoinen

Link to comment

Idea omasta kätköstä alkoi muhia parinkymmenen kätkön jälkeen, mutta näyttää edelleen muhivan. Kätköpaikankin tietäisin, mutta tekotapa mietityttää....Paikkaan kun pääsisi kivasti talvella, mutta voi suututtaa kuntourheilijat jos palloilee kilpaladuilla, toisaalta jos malttaisi toista kautta tulla, paikka toimisi talvella. Toisaalta kesällä paikalle pääsisi tosi helposti ja ois terrainina lapsiperheillekin jees, mutta lumien tultua ei toimi kun kivoja metsäpolkuja pitkin. Kauhea ongelma kenelle suunnata kätkö. Sitäpaitsi mitä enemmän luen kätkökuvauksianne, sen kriittisemmäksi tulen, että osaisiko sitä kuiteskaan....

 

Ehkä salaa toivon, että eräät tekevät kätkön tuonne suunnittelemaani paikkaan, ni ei joutuisi itse sitä kätköttämään :ph34r: ja sitten voisin itselleni todeta, että no meni se paikka sivu suun

 

Toisaalta voisin pummia jelppiä ja tehdä jonkun kanssa yhteiskätkön, joku toteuttaisi suunnitelmani ja minä toimisin sitten hoitajana :ph34r:

Link to comment

Eipä näitä juttuja kukaan liene osannut syntymälahjana.

 

Siitä vaan kätköä laittamaan ja jos menee jostain ihmeen syystä kiville niin sitten uutta tekemään jos ei ensimmäistä saa kuntoon. Ei tämä kätköily nyt niin vakavaa hommaa saa olla etteikö kantapään kautta hyvin voisi asioita opetella.

 

Asenteestasi päätellen uskoisin kaiken menevän helposti ihan nappiin !!

Link to comment

Antaa palaa vaan, minäkin arkailin ensimmäisen piiloni kanssa niin että hain jo valmiiksi jemmatun purkin takaisin ja ihan turhaan vaikka lopullinen toteutus olikin erilainen.

Jos paikka on hyvä ja asut kätkijärikkaalla seudulla niin kyllä sinne joku joskus kätkön tekee, useinkin on käynyt niin että olen miettinyt etä tuonne kuuluisi kätkö ja onhan se parin vuoden sisällä lähistölle ilmestynyt. Kun teet sen itse niin ei ainakaan tarvitse harmitella ettei se toinen keksinyt mielestäsi oivallisempaa piiloa siinä ihan vieressä.

Link to comment

Olen tehnyt itselleni lupauksen että teen vain sellaisia kätköjä jotka ovat hyviä ja sellaisia, joita "kansa" haluaa. Eli peruskätköjä hienolla paikalla ja kivassa piilossa.

Suurnesuta lainatakseni: "Toisinaan hyvät piilot ovat kiven alla."

 

Tärkeä asia mielestäni mikä kätkökuvauksessa pitäisi mainita aina on että miksi kätkö on juuri siellä missä se on (tietenkään tämä ei välttämättä ole tarpeen jos paikka on niin hieno että sen tajuaa sanomattakin miksi se on purkitettu). Kun on syy miksi kätkö on "ei niin hienossa paikassa" on mukavampi sitä etsiä. Tuskin kovinkaan moni huviksensa jemmaa purkin johonkin asvaltin koloon, jos ei ole jotain ideaa siitä miksi siellä pitäisi käydä.

Link to comment

Olen tehnyt itselleni lupauksen että teen vain sellaisia kätköjä jotka ovat hyviä ja sellaisia, joita "kansa" haluaa. Eli peruskätköjä hienolla paikalla ja kivassa piilossa.

Suurnesuta lainatakseni: "Toisinaan hyvät piilot ovat kiven alla."

 

Tärkeä asia mielestäni mikä kätkökuvauksessa pitäisi mainita aina on että miksi kätkö on juuri siellä missä se on (tietenkään tämä ei välttämättä ole tarpeen jos paikka on niin hieno että sen tajuaa sanomattakin miksi se on purkitettu). Kun on syy miksi kätkö on "ei niin hienossa paikassa" on mukavampi sitä etsiä. Tuskin kovinkaan moni huviksensa jemmaa purkin johonkin asvaltin koloon, jos ei ole jotain ideaa siitä miksi siellä pitäisi käydä.

 

Ehkä se wanha viisaus "tee toisille niinkuin toivoisit itsellesikin tehtävän" pätee myös kätköilyyn. Eli jokainen tekee sellaisia kätköjä missä haluaisi itsekin käydä. Ja sellaisiin paikkoihin että niitä jaksaa käydä huoltamassa. Nämä mielessä pitäen lopputulos lienee keskimäärin tyydyttävä... :(

Link to comment

Ehkä se wanha viisaus "tee toisille niinkuin toivoisit itsellesikin tehtävän" pätee myös kätköilyyn.

 

Se on tuo myötäelämisen taito erinomaisen arvokas kätköjen teossa - niinkuin monessa muussakin elämänalueessa.

 

Minua itseäni on aina kiehtonut suunnitella kaikenlaisia (mukavia) yllätyksiä tutuille ja läheisille ja nyt olen huomannut, että kätköjen teossa on tuota samaa houkutusta. On kiva miettiä miten kussakin kohtaa etsijä reagoi tai toimii ja suunnitella sitten sillä periaatteella kokonaisuuksia - etenkin siis mysteeri tai multi -kätköjä. Ainoa haitta on vain, että hyvän mysteerin suunnittelu vie aikaa ja sitä on useimmiten rajallisesti :-)

 

Kaikenlaisia kätköjä mahtunee maailmaan. Itse olen yrittänyt mahdollisimman hyvin kertoa tarvittavaa infoa kuvauksessa, attribuuteissa ja vaikeusasteessa, niin että kätköilijä voi valita kiinnostaako tämä kätkö häntä vaiko eikö eikä sitten ainakaan pety jos odotti jotain muuta.

 

Ja suvaitsevaisuus on valttia tässäkin. Ihmisiä on kaikenlaisia. Jollekulle se tavanomainenkin purkki metsässä kiven kolossa on kokemus.

 

Viimeisin kätkö, jonka itse tein, oli siinä mielessä hankala, että oli ihan pakko käyttää suhteellisen isoa kätkörasiaa eikä ihan heti ollut vapaana tiedossa mitään sykähdyttävää paikkaa soveltuvalla seudulla johon tuon olisi turvallisesti saanut kätkettyä. Niinpä pitkien samoilujen jälkeen löysin jotenkuten kelpaavan paikan, mutta olisi halunnut sen olevan vielä hienompi. Mutta tuo onkin mysteerikätkö, jossa itse kätkön sijainnin ei ole tarkoitus olla se hienoin kokemus ja elämys vaan matka sinne (ja vähän sitten kyllä perilläkin :-)

 

Ja tämä siis vielä suhteellisen märkäkorvan aloittelijan höpinää.

Link to comment

Hmm, minulla ei ollut kahtakymmentä köydettyä kätköä koossa, kun omia aloin tekemään.

Mutta suurin syy näin aikaisessa vaiheessa piilotuksille oli tämä Kainuun kätkötilanne.

Nyt olen tehnyt 6, kaikki sillä periaatteella että löytyy talvellakin sekä toisena kriteerinä

itsellä on ollut, että lähes kaikki paikat olisivat lapsiystävällisiä. :lol:

Kaikissa on kuitenkin käyty, että eiköhän nuo ole ihan tarpeeseen tulleet.

Link to comment

Julkaistu 15:00 ja tyhjä loki korkattu 15:18. Ei ollut kukaan ollut kiinnostunut FBA:sta ja FTF:kin meni ei niin huntterityypille eli minulle.

Oli nimittäin pakko hakea kaupasta juustoraastetta ja päätin koukata purkin kautta kun juuri lähtöä tehdessäni tuli sähköpostiin notify uudesta purkista, joka sattui olemaan sopivan lähellä.

Oletin tosin näkeväni tuttuja purkilla odottamassa, mutta yksin sain olla ja etsiä.

Link to comment
Julkaistu 15:00 ja tyhjä loki korkattu 15:18. Ei ollut kukaan ollut kiinnostunut FBA:sta ja FTF:kin meni ei niin huntterityypille eli minulle.

No hyvä että skippasin tämän, kun liikkeelle lähdettyäni kännykkä piippasi lisää ja päätin vaihtaa kohteen Nuuksioon. Olis nimittäin tullut kirvelevä tappio, koska 18 minuutissa en olisi mitenkään ehtinyt :)
Link to comment

Kouvolalaiset kätköilijät, tässä uusi idea: Kouvolan rautatieasema! Asemalla joutuu aina töröttämään melkein kyllästymiseen asti ja mikä olisi sen parempaa ajanvietettä junaa odotellessa kuin kätkön etsiminen! Olen monesti miettinyt itse purkin piilottamista sinne, mutta kaipaisin tarpeen vaatiessa jonkun ylläpitämään kätköä.

 

Sitten vielä kiitos -Aapelille- Kuopion ensimmäisestä mysteeristä, jonain päivänä sekin vielä käydään hakemassa :lol:

Link to comment

Idea omasta kätköstä alkoi muhia parinkymmenen kätkön jälkeen, mutta näyttää edelleen muhivan. Kätköpaikankin tietäisin, mutta tekotapa mietityttää....Paikkaan kun pääsisi kivasti talvella, mutta voi suututtaa kuntourheilijat jos palloilee kilpaladuilla, toisaalta jos malttaisi toista kautta tulla, paikka toimisi talvella. Toisaalta kesällä paikalle pääsisi tosi helposti ja ois terrainina lapsiperheillekin jees, mutta lumien tultua ei toimi kun kivoja metsäpolkuja pitkin. Kauhea ongelma kenelle suunnata kätkö. Sitäpaitsi mitä enemmän luen kätkökuvauksianne, sen kriittisemmäksi tulen, että osaisiko sitä kuiteskaan....

 

Ehkä salaa toivon, että eräät tekevät kätkön tuonne suunnittelemaani paikkaan, ni ei joutuisi itse sitä kätköttämään :o ja sitten voisin itselleni todeta, että no meni se paikka sivu suun

 

Toisaalta voisin pummia jelppiä ja tehdä jonkun kanssa yhteiskätkön, joku toteuttaisi suunnitelmani ja minä toimisin sitten hoitajana :)

 

GC19JK2 on nyt sitten toteutettu. Tälle kätkölle pääsee tällä hetkellä hiihtämälläkin, pitäisikö pyytää "may require skiing" attribuuttia tuonne lisättäväksi :D . Ne, jotka oikeasti haluavat tulla hiihtämällä, niin tulkaa ensin virallisia hiihtolatuja ja suunnatkaa sitten kohti "retkilatuja" (siellä saa kävelläkin). Siellä, missä valot loppuvat, niin siitä sitten kehitelkää oma paras reitti :D . Pöllön naamiointi on tällä hetkellä huono, ei tartte välittää, katsotaan uusitaanko kesällä sitten jotenkin toisella tavalla. Ja ne, jotka tulette kävellen, niin reippailkaa metsäteitä, niin ei hiihtäjät, joilla on lyhyt hiihtokausi, hermostu :laughing: .

Tälle kätkölle toivotan erityisesti tervetulleeksi NCFinnin :D , koska se on nyt siellä, minne juttelin muinoin, ensimmäisen käkön teosta ja pohdin tekotapaa.

Link to comment

 

Tälle kätkölle toivotan erityisesti tervetulleeksi NCFinnin, koska se on nyt siellä, minne juttelin muinoin, ensimmäisen käkön teosta ja pohdin tekotapaa.

 

Katsoin juuri viestiasi ja kuvaus tuntui tutulta! Ehdottomasti haluaisin nahda paikan seuraavan kerran kun olen siella pain. Kiva etta sait taman toteutettua.

Link to comment

FBA-huntterit voivat vapaasti suunnata Leppävaaran kaivoskalliolle etsimään Albergan kaivoksen läheisyyteen piilotetun purkin koordinaatteja :lol:

No eipäs kannatakaan mennä etsimään. Kätköä ei julkaistu, kun toinen purkki on liian lähellä toista kätkön pisteistä :)

 

Edit vähän myöhemmin: Pienten fiksausten jälkeen purkki muuttui tradiksi ja on löydettävissä.

Edited by hhuikuri
Link to comment

Suomessa on tällä hetkellä 2314 kätköä (Geocaching.com) ja kätköilijöitä on 1388 (liimes.no-ip.org/stats), eli keskimääräinen kätköilijä on piilottanut noin 1,67 kätköä.

 

Tuo statistiikkasivu ei juuri nyt toimi tällä hetkellä ainakaan. Mikähän on tilanne yli puolitoista vuotta tuon kirjoittamisen jälkeen?

Link to comment

Suomessa on tällä hetkellä 2314 kätköä (Geocaching.com) ja kätköilijöitä on 1388 (liimes.no-ip.org/stats), eli keskimääräinen kätköilijä on piilottanut noin 1,67 kätköä.

 

Tuo statistiikkasivu ei juuri nyt toimi tällä hetkellä ainakaan. Mikähän on tilanne yli puolitoista vuotta tuon kirjoittamisen jälkeen?

 

Geocache.fi kertoo että käytettävissä olevia kätköjä on 4641 ja 3292 kätköilijää, jotka ovat löytäneet vähintään yhden kätkön.

Link to comment

Valistunut arvaus: päteeköhän tähänkin ns. 80/20-sääntö?

 

Eli 20% kätköilijöistä on tehnyt 80% kätköistä?

 

No, ei ihan. Geocache.fi:n mukaan kätköilijöitä on Suomessa 3299, joista 689 (21%) on tehnyt ainakin yhden kätkön. Siis 21% kätköilijöistä on tehnyt 100% kätköistä.

 

Itiq

Link to comment

Valistunut arvaus: päteeköhän tähänkin ns. 80/20-sääntö?

 

Eli 20% kätköilijöistä on tehnyt 80% kätköistä?

 

No, ei ihan. Geocache.fi:n mukaan kätköilijöitä on Suomessa 3299, joista 689 (21%) on tehnyt ainakin yhden kätkön. Siis 21% kätköilijöistä on tehnyt 100% kätköistä.

 

Itiq

 

Tai lasketaan toisella tapaa. Jos meillä Geocachingin mukaan on Suomessa 4868 kätköä ja Geocache.fi:stä laskee 20% eniten kätköjä tehneistä kätköilijöiden (660) kätköt yhteen, niin saan tulokseksi 4728 kätköä mikä olisi 97% kätköistä.

 

Itiq

Edited by Itiq
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...