Jump to content

Fin: Työkalu Loppukoordinaattien Tarkistukseen


Tervas

Recommended Posts

Geochecker edellyttää että kätkön laatija tallentaa sivustoon kätkökoodin ja lopulliset koordinaatit.

Etsijä voi tällöin käydä tarkistamassa pitävätkö laskelmat paikkaansa. Sivuston ylläpitäjä vakuuttaa ettei sijaintia pysty hakkeroimaan esille.

Koordinaattien syöttäjä voi vieläpä valita tarkkuuden: 0/8/30 metriä.

En ole itse vielä kokeillut mutta vaikuttaa käyttökelpoiselta. Kätkökuvauksessa voisi mainita jos koordinaatit voi täten tarkistaa.

Link to comment

Ei kuulosta hyvältä ajatuksellta. Mahdollistaa arvauspelin ja puolinaiset mysteerinratkaisut. Esimerkiksi mulla on nyt Alphabet P ratkaistuna niin pitkälle, että mahdollisia vaihtoehtoja koordinaateille on enää neljä. Jos kätkö olisi geocheckeröitävissä, niin mä voisin helposti eliminoida tosta väärät ja saada oikean vastauksen ratkaisematta itse mysteeriä loppuun. Siis täysin vilpillistä peliä. Tai mietipä mitä The Six Shooter Challengesta tulisi jos tollanen olisi käytettävissä!

Link to comment

Ei kuulosta hyvältä ajatuksellta. Mahdollistaa arvauspelin ja puolinaiset mysteerinratkaisut. Esimerkiksi mulla on nyt Alphabet P ratkaistuna niin pitkälle, että mahdollisia vaihtoehtoja koordinaateille on enää neljä. Jos kätkö olisi geocheckeröitävissä, niin mä voisin helposti eliminoida tosta väärät ja saada oikean vastauksen ratkaisematta itse mysteeriä loppuun. Siis täysin vilpillistä peliä. Tai mietipä mitä The Six Shooter Challengesta tulisi jos tollanen olisi käytettävissä!

 

Six-shooteria en laittais tuohon, mutta 125 km to Turku voisin jopa laittaakin, tuolla 8 metrin asetuksella.

 

Joku mysteeri, missä koordinaatit tulee numerosarjasta poimimalla voi hyvinkin sopia tuohon "täsmällisen pisteen" systeemiin. Sen sijaan siirtymä/suunta -projektiot vaativat muutaman metrin virhemarginaalin.

Link to comment

Laitoin Santavuori -kätköni sivulle tuon tarkistuslinkin. Sen vihjepurkit kun tuntuvat olevan "hukassa", vaikka ne on kyllä näkyvillä paikoilla. Tarkkuudeksi laitoin tuon n. 8 metriä. Testasin ja se toimi aivan hyvin. Varmaan joihinkin kätköihin tämä sopii, toisiin taas ei. Ja eihän sitä ole pakko käyttää, jättää vain klikkaamatta... <_<

Link to comment

Tarkkuudeksi laitoin tuon n. 8 metriä. Testasin ja se toimi aivan hyvin.

Tuolla toleranssilla villpillinen kätköilijä pystyy bruteforcettamaan hehtaarin alueen 60 kysymyksellä.

Mitäpä vilpillistä siinä nyt sitten olisi? Löytäköön kukin kätkönsä millä konstein tykkää, tyylipisteitä ei ole jaossa edes vaikka kirjaisi logiin että "kävelin suoraan kätkölle". Jos joku on tsekkaustiedon laskentamultiinsa syöttänyt, ja jonkun näpit ja pinna kestää naputella 60 kysymystä (tarvittaessa), niin siitä vaan minun puolestani.
Link to comment

 

Tuolla toleranssilla villpillinen kätköilijä pystyy bruteforcettamaan hehtaarin alueen 60 kysymyksellä.

Aluksi pitää vain tietää oikea hehtaari :sad:

 

Monet yksinkertaiset laskentamultit on tehty niin, että plottaamalla kartalle todennäköisimmillä muuttujan arvoilla pisteitä voidaan etsintä rajata aika pieneen määrään mahdollisia loppukoordenaatteja.

 

Eräät kätköntekijät pyrkivät välttämään tätä joko laskettamalla useita (>3) muuttujaa tai sitten tekemällä muuttujien arvoista niin suuria, että arvaaminen ei onnistu ("montako lasitettua parveketta on viereisellä kerrostaloalueella?"). :D Tällaisia kätköjä vaan kaikki eivät halua hakea.

 

Yksi vaihtoehto on, että piste, jossa laskenta tapahtuu sijoittuu luonnollisesti reitille, kun kuljetaan loogiselta parkkipaikalta kätkölle tai sitten nähtävyyteen, jonka suuri osa hakijoista haluaisi käydä muutenkin katsomassa (siis vaikka Bensaa suonissa-kätkö olisi tradi, niin Keimolan moottoriradan raunioilla käydessään moni kenties haluaisi nähdä legendaarisen ajanottotornin jäännökset. Tällöin ei ole niin hirveästi väliä, jos koordinaatit voi ratkaista etukäteen.

 

Joka tapauksessa jotain tuntuu olevan vialla, jos multin laskeminen tehdään niin vaikeaksi, että kätkön vaikeusaste "keinotekoisesti" nousee sillä tavalla. Mysteerit on sitten asia erikseen...

Link to comment

Joka tapauksessa jotain tuntuu olevan vialla, jos multin laskeminen tehdään niin vaikeaksi, että kätkön vaikeusaste "keinotekoisesti" nousee sillä tavalla. Mysteerit on sitten asia erikseen...

Joidenkin mielestä multissa on jotain pielessä jo siinä kohdassa kun siihen liitetään laskentaa.. :o

Link to comment

Joka tapauksessa jotain tuntuu olevan vialla, jos multin laskeminen tehdään niin vaikeaksi, että kätkön vaikeusaste "keinotekoisesti" nousee sillä tavalla. Mysteerit on sitten asia erikseen...

Joidenkin mielestä multissa on jotain pielessä jo siinä kohdassa kun siihen liitetään laskentaa.. :laughing:

 

Ainoa oikea multihan on se, jossa on purkki joka rastilla. Laskentamultit ei oo multeja, vaan offsetteja. Oikeat multit on vaan harmillisen harvinaisia Suomessa. Saudi Arabiaan tuo typerä laskentamultitauti ei oo levinnyt, vaan siellä jok'ikinen multi on ihan oikea multi kahdella tai useammalla purkilla.

 

Jotkut harvat noista offsetkätköistä on tehty fiksummin: muuttujia on monta, mutta niillä ei lasketa mitään, vaan muuttujien arvoilla täytetään tyhjiksi jätettyjä numeropaikkoja annetuissa koordinaateissa. Jos haluaa tehdä multin rastia paikkaan, johon ei kerta kaikkaian voi jemmata purkkia, niin se pitäisi tehdä näin. Jos paikkaan voi jemmata purkin, niin laskentarastin tekeminen on kätkön tekijän laiskuutta ja reviewerien ei pitäisi moista mun mielestä hyväksyä. Ihan sama periaate kuin mikä virtuaaleissa oli ennen kun ne pantiin lopullisesti pannaan: ei virtuaalia paikkaan johon voi panna purkin. Multin laskentarasti on virtuaali sekin.

 

Koordinaatit stanssattuna pellinpalaan, joka on naulattu johonkin huomiotaherättämättömään paikkaan, voi myös tulkita "oikeaksi" multirastiksi, vaikkei varsinaista purkkia olekaan. On kuitenkin jemmatut koordinaatit.

 

Jotkut multit Suomessa on mun mielestä ihan väärin tyypitetty. Esim. Maamonlahden maisemia. Jos muuttujien arvot ei selviä paikan päällä käymällä, vaan vaatii laajempaa tutkimustyötä, niin ei se mikään multi ole, vaan mysteeri.

Link to comment

Ainoa oikea multihan on se, jossa on purkki joka rastilla.

...

Laskentamultit ei oo multeja, vaan offsetteja. Oikeat multit on vaan harmillisen harvinaisia Suomessa.

Gc.comin ohjeiden mukaan "Offset caches are a variation on multi-caches."

 

Koordinaatit stanssattuna pellinpalaan, joka on naulattu johonkin huomiotaherättämättömään paikkaan, voi myös tulkita "oikeaksi" multirastiksi, vaikkei varsinaista purkkia olekaan. On kuitenkin jemmatut koordinaatit.

Ne, missä olen tätä nähnyt käytettävän, ovat mielestäni olleet hyvin toteutettuja. Mutta voin vaan kuvitella millainen haloo nousisi, jos tuollaisen kyltin naputtelisi maanomistajan mielestä "väärään" paikkaan.

Jotkut multit Suomessa on mun mielestä ihan väärin tyypitetty. Esim. Maamonlahden maisemia. Jos muuttujien arvot ei selviä paikan päällä käymällä, vaan vaatii laajempaa tutkimustyötä, niin ei se mikään multi ole, vaan mysteeri.

Ko kätköä en kommentoi, koska en ole paikalla käynyt mutta periaatteessa olen tuosta väitteestä samaa mieltä. Suomessa on hyväksytty muutamia selkeitä mysteereitä muihin luokkiin. Vaikea vaan olisi uskoa, että Suomen kokenein kätköntekijä ei osaisi tyypittää kätköään oikein.

Link to comment

Ainoa oikea multihan on se, jossa on purkki joka rastilla. Laskentamultit ei oo multeja, vaan offsetteja. Oikeat multit on vaan harmillisen harvinaisia Suomessa. Saudi Arabiaan tuo typerä laskentamultitauti ei oo levinnyt, vaan siellä jok'ikinen multi on ihan oikea multi kahdella tai useammalla purkilla.

Saudi Arabia lienee pikemminkin poikkeus. Multikätköt vaativat lähes aina laskentaa ainakin Australiassa, Britanniassa, Uudessa Seelannissa ja Tanskassa. Jopa useat virtuaalikätköt vaativat laskentaa ja pitkiä siirtymiä.

Itse sijoittelin aikanaan laskentamulteja, jotta kätköjen *laatimisessa* olisi ollut enemmän haastetta. Ylimääräinen energia olisi tietysti tullut paremmin hyödynnetyksi mysteerejä kehittämällä :)

Jotkut multit Suomessa on mun mielestä ihan väärin tyypitetty. Esim. Maamonlahden maisemia. Jos muuttujien arvot ei selviä paikan päällä käymällä, vaan vaatii laajempaa tutkimustyötä, niin ei se mikään multi ole, vaan mysteeri.

Vääriä luokituksia näkee, mutta en pidä kovin oleellisena onko kätkö luokiteltu multiksi vai mysteeriksi. Paljon pahempaa on ilmiö, johon ulkomailla toistuvasti törmää: Kätkö on luokiteltu tradiksi, vaikka se on multi tai mysteeri. Suomessa näitä ei onneksi juuri ole.

Link to comment

Saudi Arabia lienee pikemminkin poikkeus. Multikätköt vaativat lähes aina laskentaa ainakin Australiassa, Britanniassa, Uudessa Seelannissa ja Tanskassa. Jopa useat virtuaalikätköt vaativat laskentaa ja pitkiä siirtymiä.

Useimmat saudikätköt on kuitenkin ekspattien piilottamia ja enimmäkseen juuri luettelemistasi maista. Kaipa kyse on sitten siitä, että Saudien haastavat kätkötysolosuhteet karsii kätköttäjistä pohjasakan pois ja jäljelle jää vain kerma päältä. :laughing:

 

Ainoa mun piilottama käkö on multi Saudeissa ja paikallisen valistuneen kätkökulttuurin mukaisesti mä tein senkin kaikista kolmesta rastista purkillisia ja yksikään ei ole mikro. Tällaiseksi geocaching.com:kin on multit tarkoittanut: multin ikonissa on kaksi purkkia, ei purkki ja taskulaskin. Kun multi on purkkimulti, sen voi löytää myös ilman kätkökuvausta kuten tradinkin. Sen voi löytää jopa ilman tietoa siitä, että se on multi: kun kätköstä löytyy vain koordinaatit pahvikortille kirjoitettuna, tiedät että etsintä jatkuu.

Link to comment

Eihän tuota pakko ole käyttää, eikä varmaan kaikkiin kätköihin sovikkaan (esim. tuo six-shooter), on vaan niin noloa kun huomaa 200 km:n päässä tulleen DNF:n johtuneen jostain typerästä vuoden takaisesta laskuvirheestä...

 

Minun mielestäni aina kun kätkössä on koordinaattien laskentaa, niin pitäisi jollain tavoin kuvauksessa vihjata tai kertoa jotain, joka vahvistaa sitten laskijan tuloksen edes suunnilleen oikeaksi (etäisyys tms). Aina se ei tietenkään ole mahdollista ilman että vihjaa jotain liian paljon. Tuosta voi jopa saada lisävivahdetta ja lisää ahaa elämyksiä mysteeriin. Itse upotan mielelläni tuonlaatuisen vihjeen jollain lailla mysteeriin. Tai sitten loppukoordinaatit vain osoittavat paikkaan, josta saa ahaa-elämyksen heti, että on oikein (tosin tää ei toimi niin hyvin virheellisen lopputuloksen toteamiseksi virheelliseksi).

 

Esimerkkinä laskettujen koordinaattien vahvistuksen vihjailuista/vahvistuksen antamisesta vaikka tämä oma kätköni: Look Mom, no wires ! (huom: tämä on maksettu mainos :o )

 

Toinen hyvänä pitämäni konsti on lähettää kätkön omistajalle sähköposti jolla pyytää varmistusta laskelmien lopputulokseen. Tässä menetelmässä ei ainakaan voi esittää 60 kysymystä brute force menetelmällä :). Ei tietenkään toimi tien päällä ellei ole GPRS:ää tai helpdesk puhelinnumeroa B)

 

Itse asennoidun niin, että jos teen mysteerikätkön jossa on laskentaa, niin vastaan mielelläni sähköposteihin joissa kysytään vahvistusta päättelyihin tai laskentaan. Etenkin kun on aina kiva saada postia muilta kätköilijöiltä ! Samoin jos itseäni epäilyttää, niin kysyn olenko laskenut oikein, ennenkuin lähden pidemmälle.

 

Sitten tuli äsken sellainen idea, että voisko tarkistussumma tyyppinen juttu toimia koordinaateissa myös ?

 

Laskennasta vielä sen verran, että itsellä on ainakin muutaman tekemäni mysteerin kanssa ollut ongelmana, että koko homman idea ja punainen lanka vain ei tunnu taipuvan siihen, että laskentaa olisi vähemmän tai yksinkertaisempaa tai että olisi multi ilman laskentaa. Mielelläni tekisin sellaisia, mutta aina se vain ei taivu.

 

Onneksi on vapaa valinta. Jos ei tykkää naputella laskinta, niin ei ole pakko ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...